Gå til innhold

Forstoppelse - hva hjelper??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har avføring max 1 gang pr uke. Spiser sunt og det som er anbefalt for å gå magen i gang - og drikker ca 2 ltr væske hver dag. Har prøvd svisker, Kiwi, linfrø, magnesium, Probiotika osv. Trener hver dag.  I går kveld tok jeg to dulcolax tabletter og det eneste som har skjedd er at jeg ble oppblåst i magen. Det eneste som får fart på magen er sukker, dersom jeg spiser sjokolade går det 1-2 timer så har jeg kraftig diaré. Jeg har irritabel tarm og tåler ikke så mye matvarer. Er det noen som har et godt tips?🙏🏻

Anonymkode: 7fcc3...fee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver at du spiser Sundt, men spiser du nok? Hvis ikke matinntaket er stort, vil det også ha en sammenheng. Kjøp deg duphalac olje og ta det som forebyggende. 

Anonymkode: 1f602...b24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk 'fiber husk'/physillum husk frø uten kapsler daglig (litt rart å anbefale nå som det akkurat ble tilbaketrukket pga salmonella men det gjelder nok gelatin kapslene). Prøv å avgifte deg. Spis rene matvarer. Mørkegrønne ting. Bruk lakserolje i stedet for dulcolax. Fortsett med melkesyrebakterier hver dag. 

Anonymkode: e73f4...67e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forsøk med eplecider eddik i et glass vann, over noen dager.

Anonymkode: e5637...4d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har avføring max 1 gang pr uke. Spiser sunt og det som er anbefalt for å gå magen i gang - og drikker ca 2 ltr væske hver dag. Har prøvd svisker, Kiwi, linfrø, magnesium, Probiotika osv. Trener hver dag.  I går kveld tok jeg to dulcolax tabletter og det eneste som har skjedd er at jeg ble oppblåst i magen. Det eneste som får fart på magen er sukker, dersom jeg spiser sjokolade går det 1-2 timer så har jeg kraftig diaré. Jeg har irritabel tarm og tåler ikke så mye matvarer. Er det noen som har et godt tips?🙏🏻

Tåler du ikke gluten? Mangler du vitaminer og mineraler? 

Anonymkode: 7b46c...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Spiser du lav foodmap? Vil tro magen løsner hvis du får kontroll på IBSen. Verdt å prøve en kur på noen uker og se. Og så gjelder det å spise til faste tider hver dag, ikke for lenge mellom hvert måltid. 

Jeg får forstoppelse hvis jeg slanker meg og spiser for lite eller hvis jeg dropper kaffe. Jeg har cøliaki og spiser glutenfritt fra før, så får sikkert i meg for lite fiber også. Men det går greit så lenge jeg får kaffen min og spiser nok. Men før jeg begynte på glutenfritt hadde jeg konstant forstoppelse og vondt. 

Har du prøve å ta 30 ml laktulose i en shot? Det er maxdose i løpet av døgnet. Da løsner det for meg hveeer gang.

Anonymkode: 92dcb...4fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Forresten, har du IBS skal du kanskje være litt forsiktig med så mye fiber du spiser? Vet det kan irritere magen. Og det kan jo igjen gi seg utrykk i form av forstoppelse, tror du ikke? Jeg har periodevis slitt med irritabel tarm, og jeg har ikke tålt mye fiber. Det du spiser for å få fart på magen nå hadde aldri jeg tålt i mine dårlige perioder.

Anonymkode: 92dcb...4fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper at du spiser for lite, at du får i deg for mye fiber og at du drikker for lite. To liter er det du trenger som et minimum (30 ml per kg kroppsvekt regnes som et mål på hva man trenger for å fungere), og du trener i tillegg, da trenger du mer. 

Anonymkode: 0f2a0...b51

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tørkede aprikoser hjelper også (står rett ved nøtter og svisker de også), kaffe kan hjelpe men ikke om du drikker mye til vanlig, solsikkefrø.

Et litt snodig tips er at du tar litt papir og dytter på den huden som ligger mellom vagina og anus mens du sitter på do, da hjelper du med å få presset det hele ut. 

Det kan også være noen gode tips her: 

Anonymkode: 88f52...d87

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte en slik boks i mange år, og har også opplevd å bo med utedo med hevet kant for beina under -det gjør virkelug nytten altså!!

Anonymkode: 88f52...d87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...