Gå til innhold

Ramadan og barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barn frarådes å faste fordi kroppene deres er mer sårbare, og tåler mindre matmangel enn voksne før de får helseproblemer og sliter med å prestere. Kan hun ikke fokusere religiøst på en annen måte? Feks kutte ut alt av snop og godteri, kutte enkel underholdning, eller spise litt mer nøkternt?

Anonymkode: 7d778...07c

Dette er et godt råd. Ramadan er så mye mer enn å faste, men ironisk nok er det dette mange muslimer fokuserer på. 

I ramadan får alle dine gode gjerninger mer belønning fra Gud. Oppmuntre barna til å gjøre gode gjerninger. 

Man la oppmuntre dem til å bli flinlere i bønn. 

I ramadan bør man lese Koranen så mye som mulig, hjelpe fattige, gi veldedighet, få nye gode vaner og bli kvitt dårlige vaner. Oppmuntre barna til å gjøre disse tingene. Kanskje lære et vers fra Koranen utenat, eller lære om en profet eller annen viktig mann eller kvinne innenfor religionens historie. 

Hvis datteren din ikke kan faste, så finnes det plenty av andre ting som er bra denne måneden ❤️

Anonymkode: 24cc4...e5b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde latt hun prøve , mange barn spiser ikke i løpet av skoledagen , ser ikke at dette er noe verre

Anonymkode: 8ea05...6ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei:) En jeg kjenner lar barna (som selv vil prøve å faste) ha det hun kaller barnefaste. De får frokost, lunsj og middag, men spiser ingenting utenom de faste måltidene. Vanskelig nok for barn. Kanskje verdt å prøve. Å faste gjennom skoledagen vil jeg inne anbefale når de er i vekst, men dette har du nok tanker om selv også. 

Anonymkode: da4be...b0c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da lar jeg hun få faste. Tenker å ta det i helgene og etter skoletid. Planen er å la hun være oppe sent og nyte iftar med oss.  

Eid mubarak:)

Ts

Anonymkode: a3b8e...ee3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da lar jeg hun få faste. Tenker å ta det i helgene og etter skoletid. Planen er å la hun være oppe sent og nyte iftar med oss.  

Eid mubarak:)

Ts

Blir hu ikke utrolig trøtt på skolen da?!

Anonymkode: 83a44...127

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Så sinnssykt. Barn skal selvsagt spise mat gjennom dagen. Voksne også, men de tar ansvaret selv. 

Barn må oppmuntres til å spise sunt og tilstrekkelig. Hadde ikke dere vært muslimer så hadde dere vært dypt bekymret for barnet, og evt tatt kontakt med helsevesenet. Men innefor islam er liksom dette helt greit? 

Anonymkode: 0b5d2...471

Du har kanskje ikke lest HI ordentlig. Moren sier jo at hun egentlig ikke ønsker. Datteren er fortsatt barn og for ung til å faste ifølge moren selv. 

Anonymkode: 4b8f5...840

Skrevet

Min 7- åring vil faste hver dag siden Ramadan startet. Jeg sier greit og legger matpakken i sekken. Og den er spist opp hver dag😂😂. Han tror jeg ikke vet når jeg vet😂

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Jeg er en 23 år gammel mann som ikke faster

hvorfor skal du la ungen din faste hvorfor skal du allerede vurdere det når ungen din er 10 år

sånt ønskes ikke i Norge, sånt er sikkert greit i hjemlandet ditt :) 

• Liker 2
Skrevet
Drx97 skrev (Akkurat nå):

sånt ønskes ikke i Norge, sånt er sikkert greit i hjemlandet ditt :) 

Så, så. Kan være andre mennesker mener noe annet enn deg, vet du.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Femåringen ville faste slik som pappa, og han sa hun kan faste til hun ser en fugl. Så hun stelte seg ved vinduet 😂

Jeg kan ikke faste, blir fort veldig dårlig og det er ikke forenelig med at jeg skal ha ansvar for barn.. 

• Liker 1
Skrevet

Barn, eldre og syke er ikke pålagt faste i følge islam. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4/17/2021 den 21.54):

10 åringen har bestemt seg for å faste. Hun har eldre søsken som faster, og vil derfor gjøre det samme. Skal hun få lov til dette, altså droppe å ha med niste på skolen? Jeg mener nei, far sier ja. Det er vel uansvarlig å la så små barn gå uten mat og drikke kanskje, men jeg tenker å la hun styre dette selv.

Hvordan gjør dere det med ramadan og små barn i hus? 

Barna trenger mat og drikke. Det er uansvarlig å la de faste! Hadde en venninne på skolen som var så svimmel og dårlig mange ganger i fasteperioden. Ondt i hodet og trøtt. Dere bor i Norge! Det er omsorgsvikt å la de sulte!

Anonymkode: 34bb7...8fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barna trenger mat og drikke. Det er uansvarlig å la de faste! Hadde en venninne på skolen som var så svimmel og dårlig mange ganger i fasteperioden. Ondt i hodet og trøtt. Dere bor i Norge! Det er omsorgsvikt å la de sulte!

Da jeg var barn klarte jeg ikke spise matpakkene mine, helt opp i ungdomsskolen. Ble svimmel og trøtt. Vi kan oppmuntre barna til å spise, forklare hvorfor det er viktig, endre matpakkene til å bli mer fristende, men det er opptil barna først og fremst. Jeg kommer ikke til å la mine barn faste når de har skole, det er de heller ikke pålagt. 

Og ja, det er omsorgssvikt å nekte barna mat og drikke. Men det er ikke omsorgssvikt at de selv velger å ikke spise...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da jeg var barn klarte jeg ikke spise matpakkene mine, helt opp i ungdomsskolen. Ble svimmel og trøtt. Vi kan oppmuntre barna til å spise, forklare hvorfor det er viktig, endre matpakkene til å bli mer fristende, men det er opptil barna først og fremst. Jeg kommer ikke til å la mine barn faste når de har skole, det er de heller ikke pålagt. 

Og ja, det er omsorgssvikt å nekte barna mat og drikke. Men det er ikke omsorgssvikt at de selv velger å ikke spise...

Når ramadan skrytes opp og de små har lyst til det og eller at foreldre tvinger barna til ramadan så er det omsorgsvikt jo!

At noen ikke vil spise matpakken sin er ikke verdens undergang. De spiser vel frokost, mat etter skolen, middag og kvelds? De barna som går uten mat hele døgnet i mange uker.. Nei det er ikke ok!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ramadan er djevelens verk. 

Anonymkode: 263f5...df0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når ramadan skrytes opp og de små har lyst til det og eller at foreldre tvinger barna til ramadan så er det omsorgsvikt jo!

At noen ikke vil spise matpakken sin er ikke verdens undergang. De spiser vel frokost, mat etter skolen, middag og kvelds? De barna som går uten mat hele døgnet i mange uker.. Nei det er ikke ok!

Du har delvis rett, å si at små barn gjør godt ved å faste er jo ikke greit, å føle på et sånt press i den alderen er de alt for små til. De er ikke modne nok til å forstå hele konseptet, og i tillegg gi dem skryt for noe som de strengt tatt ikke er gamle nok til. Noen begynner kjempetidlig med å skryte av barna sine som faster hele dagen. Her i Norge er det ekstremt lenge, særlig når man skal på skolen 0830.. 

Her hjemme sier vi til eldste som er blitt fem år, at hun kan faste når hun er blitt voksen, om hun vil. Hun er alt for liten og kroppen hennes trenger mat for å vokse, leke og gjøre morsomme ting. Det er så mange andre ting man kan gjøre i ramadan som gjør godt, feks veldedighet, lære seg små vers fra Koranen, lære om islam, lære nasheed (islamske sanger). Hjelpe mamma på kjøkkenet med å bake kaker til eid feks... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har delvis rett, å si at små barn gjør godt ved å faste er jo ikke greit, å føle på et sånt press i den alderen er de alt for små til. De er ikke modne nok til å forstå hele konseptet, og i tillegg gi dem skryt for noe som de strengt tatt ikke er gamle nok til. Noen begynner kjempetidlig med å skryte av barna sine som faster hele dagen. Her i Norge er det ekstremt lenge, særlig når man skal på skolen 0830.. 

Her hjemme sier vi til eldste som er blitt fem år, at hun kan faste når hun er blitt voksen, om hun vil. Hun er alt for liten og kroppen hennes trenger mat for å vokse, leke og gjøre morsomme ting. Det er så mange andre ting man kan gjøre i ramadan som gjør godt, feks veldedighet, lære seg små vers fra Koranen, lære om islam, lære nasheed (islamske sanger). Hjelpe mamma på kjøkkenet med å bake kaker til eid feks... 

Fantastisk! 

Helt enig!

AnonymBruker
Skrevet
On 4/18/2021 at 12:51 AM, AnonymBruker said:

Så sinnssykt. Barn skal selvsagt spise mat gjennom dagen. Voksne også, men de tar ansvaret selv. 

Barn må oppmuntres til å spise sunt og tilstrekkelig. Hadde ikke dere vært muslimer så hadde dere vært dypt bekymret for barnet, og evt tatt kontakt med helsevesenet. Men innefor islam er liksom dette helt greit? 

Anonymkode: 0b5d2...471

Religion er viktigere enn hva skolen mener. Viktigere enn alt faktisk. 
hva er dette tullet. Enkel beskjed : unger får ikke lov. Ferdig. 

Anonymkode: cfcec...3b4

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ramadan er djevelens verk. 

Anonymkode: 263f5...df0

Det er jo djevelen de til er. Men det vet de joike selv. For Bibelen har de ikke lest, så de skjønner ikke den med de falske profetene. 

Anonymkode: cfcec...3b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2021 den 0.39):

Ikke ifølge islam.

Anonymkode: 56582...561

Det tullet er det jo bare uopplyste mennesker som følger uansett. La barn være barn. 

Anonymkode: 38935...956

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...