Gå til innhold

Høyre eller venstre???


monja

Anbefalte innlegg

Finnes det noen lover som sier om man skal ha forlovelse-/giftering på høyre eller venstre hånd? Jeg var i mitt tidligere liv :sjokk: forlova med en svensk mann og da hadde vi ringen på venstre hånd, men i Norge sitter den visst oftest på høyre hånd, så når jeg gifter meg med min norske smaboer om ett år må altså ringen på høyre finger da? Tror jeg velger venstre likevel, men er det noen andre som har noen formening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest zalapalmer

Giftering/forlovelsesring på høyre hånd er så vidt jeg vet en norsk skikk. Internasjonalt har man gifteringen på venstre hånd. Noen land har forlovelsesring på venstre og bytter til høyre ved giftemål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det at det er en norsk skikk med å ha ringen på høyre hånd, mens i utlandet har de den på venstre hånd.

Hvilken hånd du velger er jo helt opp til deg selv, det finnes ingen "lover" for hvordan du skal gjøre det. Selv har jeg den på høyre og synes det er flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiljer sig mycket mellan olika länder. I Norge är det som sagt var vanligast med att ha ringarna på höger hand, I Sverige är det vänster hand, I Holland har katoliker dem på höger och protestanter på vänster (eller var det tvärt om), i Rumänien och Venezuela har man dem på höger hand och i USA på vänster....

Förvirrande? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...