AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Jeg har lyst til å begynne med jogging (er nybegynner) MEN det er 6 uker siden jeg hadde keisersnitt. Har ingen smerter o.l men merker litt ubehag når jeg dytter vogna i motbakke og blir fortere sliten enn vanlig. Er det noen «regel» på når jeg kan begynne å jogge/trene litt hardere? Anonymkode: c195b...8d0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 11-12 uker etter keisersnitt. Må huske at dette er en enorm påkjenning for kroppen, og at å presse den for hardt uten at den er klar kan skape problemer som du kanskje ikke ser før det har gått et par år. Anonymkode: dee17...e4e 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #3 Skrevet 17. april 2021 Jeg fødte vaginalt, men ble anbefalt å vente med løpetrening spesifikt til helst 4-6 måneder etter fødsel. Rett og slett for at bekkenet og kjernemuskulaturen skal få stabilisert seg, og unngå belastningsskader. Spesielt om du ikke er vant til å jogge, så ville jeg ventet med akkurat det til seinere. Men det er super trening å gå med vogn i motbakke, om du vil jobbe med kondisjonen! Anonymkode: be2f0...78b 2
Hemoglobin Skrevet 17. april 2021 #4 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har lyst til å begynne med jogging (er nybegynner) MEN det er 6 uker siden jeg hadde keisersnitt. Har ingen smerter o.l men merker litt ubehag når jeg dytter vogna i motbakke og blir fortere sliten enn vanlig. Er det noen «regel» på når jeg kan begynne å jogge/trene litt hardere? Anonymkode: c195b...8d0 Denne er god: https://www.klikk.no/foreldre/baby/etter-fodselen/trening-etter-keisersnitt-2384765 Litt mer på engelsk: https://sarahcanney.com/blog/new-guidelines-for-postpartum-runners-do-not-return-to-running-until-12-week-postpartum En generell anbefaling er å vente i minst 6 uker. Etter 6 uker er også såret grodd. Men det kan likevel ta opptil 12 uker før det fullt og helt har grodd sammen. Som teksten i den den engelske linken sier, så kan mye tyde på at det tar flere måneder før bindevevet rundt magen når sin fulle styrke. Når du kan gjenoppta trening avhenger av din treningsbakgrunn. Noen kommer raskere tilbake til trening enn andre. Siden du er nybegynner, ville jeg ventet med løpingen, og heller gått med vogna som du gjør. Dersom du er veldig usikker, ville jeg rådført meg med lege eller fysioterapeut. Det er ikke farlig å begynne å løpe etter 6 uker. Såret har grodd, men det kan gjøre vondt. Som AB78b skriver, så trenger bekkenet og kjernemuskulatur tid på seg. Det er fort gjort å pådra seg belastningsskader hvis du begynner for hardt. Gjør øvelser, og begynn forsiktig med løpingen. Sjekk også ut denne: https://www.babyverden.no/familie-2/trim-og-trening/fysisk-aktivitet-etter-fodselen/ 2
IkkeStudentLenger Skrevet 17. april 2021 #5 Skrevet 17. april 2021 Vent til 12 uker, jeg fikk beskjed fra jordmor at etter 12 uker var man helt tilbake til normalt, og ikke lenger noen begrensninger på hva man kan gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå