AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Har en valp på ti uker som jeg tror kunne hatt godt av litt mental trening. Jeg har prøvd godbit i brusflaske/under tupperware-boks, men jeg tror det er for vanskelig for henne? Hun snuser litt, men gir fort opp. Og dette er mat jeg vet hun vil ha. Jeg vet at bare det å være ute og observere er trening for henne, men jeg trenger å gi henne en liten oppgave innendørs sånn at hun kan bli litt roligere etterpå. Har du en konkret øvelse til meg? Anonymkode: cdb7f...321
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Godbiter i pledd. Godbiter i brusflaske med store nok hull til at godbitene faller ut veldig lett. Når hun forstår at hun får godbiter ved å dytte flasken rundt på gulvet, så kan du kutte mindre hull i en ny flaske når hun har forstått det. Hodebry må gjøres enkelt, også økes vanskelighetsgraden etterhvert. Få valper på 10 uker orker å jobbe for å få tak i en godbit om det tar lengre enn 1 minutt. Først må man gjøre det enkelt for de, så de forstår hvordan det funker, og at de får noe tilbake av innsatsen. Da kan man begynne å gjøre det vanskeligere og vanskeligere. Kong er flott for å roe ned inne. Smør litt peanøttsmør eller leverpostei i en kong. Etter noen dager kan du begynne å dytte litt av maten til valpen inn i kongen i tillegg, så det blir vanskeligere og valpen må jobbe lengre. (ikke dytt inn for mye mat så det blir trangt og vanskelig å få ut). Etterhvert kan du legge noen knotter i vann så de blir myke, bland i litt peanøttsmør/leverpostei, dytt det inn i en kong og legg det i fryseren. Perfekt når sommervarmen setter inn og valpetenner klør 😊 Godbitsøk er flott hodebry! Få valpen til å sitte midt i stuen. 'Gjem' en godbit ved siden av et stolbein (pass på at valpen ser hvor du gjemmer den), pek på godbiten og si "søk". Ros når valpen finner den. Så gjør du det samme, men nå legger du godbiten bak stolbenet. Neste gang legger du en godbit bak stolbenet og et bak hjørnet til kjøkkenet f.eks (pass på at valpen ser at du gjemmer godbitene). Når hun har skjønt hva "søk" betyr, så kan du gjøre det vanskeligere etterhvert. Etter noen dager/1-2 uker, så bør du kunne sette valpen på badet mens du gjemmer godbiter rundt om i hele etasjen, både høyt og lavt, på stoler, under sofa, puter, vinduskarmer osv. Bare pass på at valpen klarer å komme seg/rekke opp til hvor du gjemmer godbitene. I starten er det lurt å gå rundt med valpen og foreslå med håndbevegelse hvor den skal søke. Etterhvert vil du kunne slenge deg ned i sofaen mens hun løper rundt og sniffer i 30 minutter 😄 Husk, aldri gjør noe så vanskelig at hun ikke klarer det. Du må sette henne opp for suksess så hun kjenner på mestringsfølelsen, også gjør du det gradvis vanskeligere. Anonymkode: 03316...542 3
Tabris Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 - Kontakttrening (Ikke synlige godbiter, vent til hun ser deg inn i øynene, si "bra!", tell 1-2 og så gi godbit. Gradvis øk tiden hvor lenge hun må holde øye kontakten før "bra" og godbit) - Ulike øvelser - sitt, dekk, bli osv - Fylt kong - Tyggebein - Gjemme godbiter. Start enkelt. Start med å vis henne èn godbit, gjem den f.eks bak et stolbein mens hun ser at du gjør det og si "søk" eller et annet ord du vil ha tilknyttet godbitsøk. Også gjør du det gradvis vanskeligere. Med gradvis mener jeg mikrosteg. Faller hun av og gir opp så har du gjort det for vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Kjøp deg boka 101 Hundetriks! Jeg kjøpte den da hunden min var valp, og det var mye morsom læring der. Anonymkode: 3671d...941
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Jeg har en valp som er 15 uker og dette var mine favoritter i starten😊 Håndtering. Gi valpen en godbit hver gang du tar på brystet, ryggen, halen, hodet, øret, under haken osv. Kan forebygge problemer senere hvis du gjør håndtering som en morsom aktivitet fra starten. Selvkontroll. Kan starte med å holde godbit i flat hånd, prøver valpen å ta den lukker du hånden. Når valpen ikke prøver å ta godbiten eller gir deg øyekontakt kan du gi godbiten. Kan bygges videre på, legge godbit på gulvet som valpen ikke får ta før du gir signal, 1 godbit i starten - 20 godbiter som plasseres i ring rundt hunden f.eks senere. Lær valpen sitt og dekk. Øk vanskelighetsgraden etterhvert når valpen forstår og synes det er lett. Gi kommando på litt avstand, når du står med ryggen til, når du beveger deg. Kan også trene på å si tulle ord. F.eks fårikål, teppe, sitt - så får valpen masse skryt og belønning hvis den ignorerer tulle ord og utfører sitt. Vi bruker også mye aktiviseringsleker. Kjøpt og prøvd det meste, men favoritten er Trixie Roly Poly Snack Egg. Tung i bunn og formet som et egg med hull litt høyt oppe, hundene kan ikke bare snu den på hodet å tømme alt innhold og jeg serverer gjerne tørrfor måltider slik Anonymkode: 46174...782
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå