AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Jeg var hos legespesialist i dag. Fikk med infoskriv etter konsultasjonen der det stod en slags epikrise og kostholdsråd på baksiden. Jeg har ptsd og blir lett retraumatisert av legeundersøkelser. Tårene rant under mye av undersøkelsen, men jeg var rolig og sa at legen måtte ignorere at jeg gråt og bare gjøre det han måtte. da jeg kom hjem ser jeg at på arket jeg fikk står det listet opp det han undersøkte og så noe jeg ikke skjønner: -pasienten ikke redd det er noe alvorlig -TS -traumatisert er det noen som vet hva TS kan bety? Går ut ifra traumatisert er fordi jeg gråt og fastlegen hadde skrevet jeg lett blir retraumatisert. Anonymkode: 28a10...1fa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Passer det inn med tidligere sykdom? Anonymkode: caa78...d56
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Passer det inn med tidligere sykdom? Anonymkode: caa78...d56 Nei. Derfor jeg ikke skjønner noe. Har ingen tidligere sykdommer, eller noe annet vi snakket om som kan passe. Anonymkode: 28a10...1fa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 Du har jo tidligere sykdommer når du er diagnostisert med ptsd. Anonymkode: 9eaf3...833
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): pasienten ikke redd det er noe alvorlig Veldig ofte når vi får vondt enten her eller der frykter vi kreft eller annen livsfarlig sykdom, så leger bruker mye tid på å berolige pasientene om at f.eks. ryggsmertene ikke er beinmargskreft men bare en forstrukket muskel. Vi tror ofte at jo vondere vi har, jo farligere er det, men egentlig er det faktisk tvert om. Så når du tydeligvis har flink til å forklare legen at du ikke er engstelig for at dine plager skyldes alvorlig/farlig sykdom, har legen sluppet å bruke tid på dette, og når han noterer det i journalen er det for at han skal slippe å bruke tid på å berolige deg ved neste konsultasjon. For journalen er jo et notat-verktøy for at vi som pasient skal slippe å måtte forklare alt på nytt hver gang vi er hos legen, og for at legen skal slippe å måtte bruke tid på å spørre oss ut og heller raskt kan lese seg opp på notatene sine. Så ikke bry deg så mye om akkurat hva legen har skrevet i journalen. Jeg synes det virker som om han forstod problemene dine og tok deg på alvor, tenker det er det viktigste. Anonymkode: 545bb...4eb 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har jo tidligere sykdommer når du er diagnostisert med ptsd. Anonymkode: 9eaf3...833 Tenkte på sykdommer som kunne kobles mot TS. Skjønner ikke hva det betyr. 🤔 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Veldig ofte når vi får vondt enten her eller der frykter vi kreft eller annen livsfarlig sykdom, så leger bruker mye tid på å berolige pasientene om at f.eks. ryggsmertene ikke er beinmargskreft men bare en forstrukket muskel. Vi tror ofte at jo vondere vi har, jo farligere er det, men egentlig er det faktisk tvert om. Så når du tydeligvis har flink til å forklare legen at du ikke er engstelig for at dine plager skyldes alvorlig/farlig sykdom, har legen sluppet å bruke tid på dette, og når han noterer det i journalen er det for at han skal slippe å bruke tid på å berolige deg ved neste konsultasjon. For journalen er jo et notat-verktøy for at vi som pasient skal slippe å måtte forklare alt på nytt hver gang vi er hos legen, og for at legen skal slippe å måtte bruke tid på å spørre oss ut og heller raskt kan lese seg opp på notatene sine. Så ikke bry deg så mye om akkurat hva legen har skrevet i journalen. Jeg synes det virker som om han forstod problemene dine og tok deg på alvor, tenker det er det viktigste. Anonymkode: 545bb...4eb Jeg reagerte ikke så mye på det punktet, inkluderte det for å vise sammenhengen der TS var listet opp. Legen var sikkert helt fin, jeg har så store problemer med å være der at jeg ikke husker så mye. Anonymkode: 28a10...1fa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 Tics og Tourettes syndrom. Anonymkode: 2c27d...339
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 TS kan stå for tidligere sykdommer Anonymkode: 625a6...3f0
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var hos legespesialist i dag. Fikk med infoskriv etter konsultasjonen der det stod en slags epikrise og kostholdsråd på baksiden. Jeg har ptsd og blir lett retraumatisert av legeundersøkelser. Tårene rant under mye av undersøkelsen, men jeg var rolig og sa at legen måtte ignorere at jeg gråt og bare gjøre det han måtte. da jeg kom hjem ser jeg at på arket jeg fikk står det listet opp det han undersøkte og så noe jeg ikke skjønner: -pasienten ikke redd det er noe alvorlig -TS -traumatisert er det noen som vet hva TS kan bety? Går ut ifra traumatisert er fordi jeg gråt og fastlegen hadde skrevet jeg lett blir retraumatisert. Anonymkode: 28a10...1fa Antageligvis tidligere sykdom. Hadde det vært Tuberøs sklerose eller tourettes syndrom m.fl. hadde det nok vært oppført i sin helhet, ikke i forkortelse, i epikrisen slik at evt. oppfølging av andre vet hva de skal ta hensyn til. Anonymkode: 39409...639
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Antageligvis tidligere sykdom. Hadde det vært Tuberøs sklerose eller tourettes syndrom m.fl. hadde det nok vært oppført i sin helhet, ikke i forkortelse, i epikrisen slik at evt. oppfølging av andre vet hva de skal ta hensyn til. Anonymkode: 39409...639 Takk. Det gir mening. Anonymkode: 28a10...1fa
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 TS står for tidligere sykdommer Anonymkode: ec620...f03
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå