AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #1 Skrevet 16. april 2021 Jeg har en veldig kresen border collie på 12 år som jeg trenger tips til fôr til. Hunden får i dag Hills JD med lavt kaloriinnhold kjøpt hos veterinær pga stive ledd og syntes dette fungerer greit. Hunden er derimot drit lei av fôret og vi vurderer derfor å finne noe annet for en periode. Har prøvd å google, men det finnes jo en trillion fôr så ikke så lett å bli klok på hva som faktisk funker Hunden er akkurat nå litt overvektig da den har hatt en rolig periode etter en skade. Dette hjelper jo ikke på leddene, så det bør være et fôr med lavt kaloriinnhold. Den elsker fisk og Fish for dogs fra Felleskjøpet var i lang tid en slager, men syntes den ble så stygg i pelsen av det. I tillegg til JD-fôret får den også leddtilskudd i maten sin så sånn sett er vel ikke et reint leddfôr veldig nødvendig. Finnes det noen gode tips til fôr der ute? Anonymkode: f611a...cc5
Tabris Skrevet 16. april 2021 #2 Skrevet 16. april 2021 Utfordringen er jo at fôr, uansett merke, med lavt kaloriinnhold (slankefor/seniorfor) ofte har mindre smakelighet enn vanlig fôr. Mindre kalorier = mindre fett = mindre smak. Har du prøvd Vom og Hundemat? Jeg ville heller vurdert å gå for vanlig fôr, men i mindre mengde, enn slankefôr. Siden hunden er kresen.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #3 Skrevet 16. april 2021 Tabris skrev (Akkurat nå): Utfordringen er jo at fôr, uansett merke, med lavt kaloriinnhold (slankefor/seniorfor) ofte har mindre smakelighet enn vanlig fôr. Mindre kalorier = mindre fett = mindre smak. Har du prøvd Vom og Hundemat? Jeg ville heller vurdert å gå for vanlig fôr, men i mindre mengde, enn slankefôr. Siden hunden er kresen. Ja har prøvd Vom og hundemat flere ganger, men dette vil den kort og greit ikke ha 😅 Bare rynker på nesa og går videre 🙈 Har ikke tenkt over at lavkalorifôr har mindre smaklighet, ble anbefalt det av veterinæren. Men det er jo veldig logisk når du sier det. Anonymkode: f611a...cc5
Tabris Skrevet 16. april 2021 #4 Skrevet 16. april 2021 (endret) Det er jo vanskelig å gi tips siden vi ikke vet hva din hund liker. Men har du prøvd ulike tørrforvarianter med høyt innhold av kjøtt? Canagan, Prins, Simply, Kingsmoor... Er det noen forskjell på interesse for maten om du gir det oppbløtt eller tørt? Mye i en skål eller mange små måltider? Som godbitsøk eller i f.eks kong? Ellers tenker jeg at hunden kan ikke være så veldig kresen hvis han er overvektig? Endret 16. april 2021 av Tabris
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #5 Skrevet 16. april 2021 Tabris skrev (6 minutter siden): Det er jo vanskelig å gi tips siden vi ikke vet hva din hund liker. Men har du prøvd ulike tørrforvarianter med høyt innhold av kjøtt? Canagan, Prins, Simply, Kingsmoor... Er det noen forskjell på interesse for maten om du gir det oppbløtt eller tørt? Mye i en skål eller mange små måltider? Som godbitsøk eller i f.eks kong? Ellers tenker jeg at hunden kan ikke være så veldig kresen hvis han er overvektig? De du nevner der har jeg ikke testet Er de gode fôr? Jeg har prøvd alle de "vanlige" som Royal Canin, Hills, Eukanuba, Pro Plan osv osv osv. Hunden spiser en halv sekk med god appetitt og så er den lei. Den elsker som sagt Felleskjøpet sitt med fisk, men pelsen ble så stygg... Den vil ikke ha oppbløtt fôr og det funker best med flere små måltider. Er skålen full blir den glatt oversett 😂 Godbitsøk gidder den ikke med mindre jeg bruker pølsebiter, men den kan jo ikke leve på grillpølser 😂 Gammel, sær dame dette her ❤️ Nei, man skulle ikke tro det. Den har vært litt for tynn hele livet sitt pga at den er så kresen. Men den har også vært i veldig høy aktivitet. Er med i stallen, på rideturer, lange fjellturer osv. I høst falt den ned en fjellskrent (ikke så dramatisk som det høres ut som) og strakk en sene i et bakbein. Pga dette har vi vært tvunget til å ta det med ro og vipps så var den feit 🙈 Den er i aktivitet igjen nå, men ikke som før skaden. Først ble jeg jo kjempeglad for at den la på seg for første gang i sitt liv, men nå vil jeg helst ha et par kilo av igjen 😅 Dette løser seg jo fint om den går inn i sultestreik igjen, men det er ikke helt den måten jeg ønsker at den skal ta av på 🙈 Anonymkode: f611a...cc5
Tabris Skrevet 16. april 2021 #6 Skrevet 16. april 2021 De fôrene du nevner er sånn "midt-på-treet"-fôr. De andre jeg listet opp er eksempler på en annen type fôr med høyere kjøttinnhold og, ofte, færre ingredienser. Hvis hunden nå kan være mer aktiv igjen, og egentlig er kresen og litt ofte litt for tynn, så er det nok en sjanse for at den går av seg det overskytende. Men ville uansett prøvd high quality fôr.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #7 Skrevet 16. april 2021 Tabris skrev (Akkurat nå): De fôrene du nevner er sånn "midt-på-treet"-fôr. De andre jeg listet opp er eksempler på en annen type fôr med høyere kjøttinnhold og, ofte, færre ingredienser. Hvis hunden nå kan være mer aktiv igjen, og egentlig er kresen og litt ofte litt for tynn, så er det nok en sjanse for at den går av seg det overskytende. Men ville uansett prøvd high quality fôr. Tusen takk Skal sjekke ut de typene du nevner Ja håper vekten vil gå seg til igjen (uten at den blir for tynn) på egenhånd Anonymkode: f611a...cc5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #8 Skrevet 16. april 2021 Kan du ikke fortsette å gi tørrfóret også bare ha i litt ekstra som smaker godt? Bland godt inn litt hundepølse/boksmat/kylling/kokt fisk, gjerne med litt vann i tillegg så smakene blander seg. Anonymkode: 26330...ae2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #9 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke fortsette å gi tørrfóret også bare ha i litt ekstra som smaker godt? Bland godt inn litt hundepølse/boksmat/kylling/kokt fisk, gjerne med litt vann i tillegg så smakene blander seg. Anonymkode: 26330...ae2 Jeg gjør ofte dette og det hjelper Men ofte plukker hun ut det hun liker og lar tørrfôret ligge igjen selv om jeg blander det godt 😅 Anonymkode: f611a...cc5
Troyamin Skrevet 16. april 2021 #10 Skrevet 16. april 2021 Litt overvektig og matlei? Høres mer ut som om hunden er mett. La hunden gå sulten et par dager og trim den mer, så spiser den. Det er tross alt en gjeterhund du har og den må brukes. Selv om den er gammel... 1
Arx Skrevet 16. april 2021 #11 Skrevet 16. april 2021 Hvis den liker for med fisk kan du kanskje prøve oijen six fish?
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 Troyamin skrev (10 timer siden): Litt overvektig og matlei? Høres mer ut som om hunden er mett. La hunden gå sulten et par dager og trim den mer, så spiser den. Det er tross alt en gjeterhund du har og den må brukes. Selv om den er gammel... Om du leser hele tråden så ser du at hunden hele livet har vært litt for tynn og at den ikke kan trimme masse nå pga skade. Anonymkode: f611a...cc5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Arx skrev (7 timer siden): Hvis den liker for med fisk kan du kanskje prøve oijen six fish? Takk for tips Den skal sjekkes ut! Anonymkode: f611a...cc5
Troyamin Skrevet 17. april 2021 #14 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Om du leser hele tråden så ser du at hunden hele livet har vært litt for tynn og at den ikke kan trimme masse nå pga skade. Anonymkode: f611a...cc5 "Hunden er akkurat nå litt overvektig da den har hatt en rolig periode etter en skade." Det finnes endel aktiviteter for hunder under opptrening etter skade. Uansett så lider ikke hunden av å være sulten og kun bli tilbudt lavkalorifôr i en periode. Friske hunder spiser. 1
Min_hund_er_Grå Skrevet 17. april 2021 #15 Skrevet 17. april 2021 Sulten hund spiser. (så fremt den er frisk) Matlei har mindre å gjøre med maten og mer å gjøre med mengden. Kvalitets forskjell på for er det Kan du ikke holde bikkja i aktivitet så må du redusere matmengden. Spiser ikke hunden det den får så tar du det opp og venter til neste måltid. Uten godbiter og slikt iløpet av tiden mellom måltider. Hunden spiser når den blir sulten nok. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #16 Skrevet 17. april 2021 Vi har en sykt kresen Langhåret Collie på 13 år, som også egentlig kun spiser for å overleve - mat har aldri vært noe han har vært gira over. Det var helt til vi prøvde Mush. Nå går han på 50/50 med Mush og skånekost grunnet sart mage, og maten er borte på null komma niks! Kan i alle fall anbefale Mush varmt, helt genial sak. Koster jo gjerne litt ekstra å delvis råfôre, men så lenge hunden er fornøyd og har det bra, er også jeg glad. Anonymkode: 75695...628
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå