Hannemor Skrevet 30. august 2005 #1 Skrevet 30. august 2005 Det er snakk om fastlønn + provisjon. Hva bør fastlønnen være (den er visstnok større enn provisjonsdelen)?
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2005 #2 Skrevet 30. august 2005 Spørs hva du skal selge da - og hvordan (telefonsalg, direkte face2face, osv.) Men en grunnregel er at i privat sektor er det svært få som tjener under kr. 300 000,- i grunnlønn, det er en absolutt minstekrav-lønn..
Rioja Skrevet 1. september 2005 #3 Skrevet 1. september 2005 18.000,- pr. mnd som grunnlønn. Provisjon oppå dette, og tantieme på slutten av året. (Bonus av firmaets overskudd.) Jeg jobber i en liten bedrift, og her er det likt for alle, også sjefen!
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #4 Skrevet 1. september 2005 Rioja: jobber du med telefonsalg, eller oppsøkende rundt med bil?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2005 #5 Skrevet 1. september 2005 Jeg kjenner en uten utdanning som tjener 600 000,- som telefonselger. Høres slitsomt ut, men du verden så bra betalt!
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2005 #6 Skrevet 1. september 2005 Den mnd jeg prøvde meg som telefonselger var timelønna på 90kr timen, + provisjon. Provisjonen varierete fra dag til dag, noen ganger var det konkurranser, andre ganger fikk du provisjon hvis du solgte så og så mange. Men jeg taklet ikke presset eller kjeft på telefonen, så det ble en kort karriære
Rioja Skrevet 2. september 2005 #7 Skrevet 2. september 2005 Jeg jobber med prosjektsalg. Salg av byggevarer til større prosjekter rundt om i landet. Sitter hovedsaklig på kontoret, men er også ute på byggeplasser. Regner tilbud og følger opp disse for å få ordrer, bruker mye telefonen som verktøy. Har også ansvaret for leveranser og evt. reklamasjoner.
Gjest Tabby Skrevet 2. september 2005 #8 Skrevet 2. september 2005 Her tror jeg det er mange variasjoner fra arbeidsplass til arbeidsplass. Når jeg tenker fastlønn og provisjon så må det være litt avhengig av hva man selger også. Er man avhengig av salg, altså at firmaet må få solgt om man skal ha fortsatt jobb mener jeg at fastlønnen ikke bør være for stor så den blir en hvilebuffer.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2005 #9 Skrevet 2. september 2005 Tja, tipper grunnlønnen (uten provisjon) for en selger (uten utdanning) helst ligger på 400 000,- ++++
Apple- Skrevet 2. september 2005 #10 Skrevet 2. september 2005 Her var det mange høye lønninger! Kanskje jeg skal bli selger igjen..? *SÅ ferdig med det* Hos oss tjener selgerne 10 000 i mnd + 15 % provisjon, dvs at de må stå på ganske mye for å tjene bra. Firmaet er ganske nytt, og jeg (som jobber i admin.) tjener mer enn de fleste av dem, men ser at det begynner å ta seg opp noe voldsomt nå. Vi har et 'one-of-a-kind' produkt som kan vises frem på nettet, så salget foregår pr telefon - ganske intenst!
Hannemor Skrevet 4. september 2005 Forfatter #11 Skrevet 4. september 2005 Tviler på at mange selgere tjener minimum 4-600' + provisjon. Det blir i hvertfall ikke min grunnlønn!
Gjest Gjest_tulla_* Skrevet 6. september 2005 #12 Skrevet 6. september 2005 gubben jobber som selger,tjener 19000 fast i mnd og provisjon som ikke er i det meste laget...Han tjener ikke så bra men han trives da og det er vel det viktigste
Gjest 1111 Skrevet 6. september 2005 #13 Skrevet 6. september 2005 Kjæresten er telefonselger og tjener bare stakkarslige 8.000 i måneden etter skatt.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2005 #14 Skrevet 6. september 2005 Min kjæreste er også telefonselger og han tjener i snitt 19 000,- etter skatt.
Gjest solais Skrevet 7. september 2005 #15 Skrevet 7. september 2005 Kanskje litt utenom tema her, men hvor i alle dager får folk det fra at det er naturlig å oppgi inntekter ETTER SKATT. Når det er snakk om inntekt, er det bruttolønna som gir et bra sammenligningsgrunnlag for hvordan det er innad i en bransje eller mellom forskjellige bransjer. Skattetrekk, fradrag osv. er nemlig individuelt, og er slettes ikke alltid det samme selv med samme lønn. Forstå det da, folkens!!!
Gjest Gjest Skrevet 7. september 2005 #16 Skrevet 7. september 2005 Min venninne er selger av leksikon og hun tjener 30 000,- brutto i måneden.
philippa starck Skrevet 7. september 2005 #17 Skrevet 7. september 2005 Selv har jeg jobbet som selger både på fastlønn, fast+provisjon og bare provisjon. Og jeg tjente best og hadde høyest salgstall da jeg jobbet kun på provisjon! Men jeg tror det er mest vanlig med fast+prov. Og synes det høres veldig mye ut med 400' i fast lønn, og deretter provisjon?
Gjest selger1 Skrevet 7. oktober 2009 #18 Skrevet 7. oktober 2009 JEg har 320 000,- brutto i året, pluss fri bil og telefon ( som da utgjør en lignet inntekt på 410 000,- ) + provisjon av salget ( fra 5-10% av omsetning avhengig av omsetningstr. )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå