Gå til innhold

PT og sosial angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har endelig kommet godt i gang med hjemmetrening det siste halvåret og ønsker nå større utfordringer og større fremgang. Først og fremst har jeg lyst til å begynne å løfte vekter.

Problemet mitt er at jeg har (relativt mild) sosial angst med særlig frykt for ikke å vite hvordan alt fungerer og skal gjøres til enhver tid. Sist jeg meldte meg inn på et treningssenter klarte jeg ikke å gå og trene en eneste gang, og de gangene jeg har trent på senter har jeg holdt meg til kondisjonsapparater fordi det føles tryggest. 

Planen min nå (altså når det blir mulig igjen) er å få hjelp av en PT som kan vise meg hvordan alt fungerer og hvordan jeg kan gjøre ting for ikke å dumme meg ut. Problemet er da å klare å innrømme for denne personen hva jeg trenger hjelp til i tillegg til selve treningen, for jeg tror ikke det blir så veldig vellykket om jeg bare skal møte opp og late som om jeg ikke er livredd. Er det noen som har erfaring med dette? Og kanskje til og med noen trenere å anbefale i Oslo? Eller noe?

Anonymkode: 8e82d...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PT-er nok alle veldig imøtekommende. Tipper de har kontakt med såpass mange forskjellige mennesker at de merker med en gang hvordan du er som person og tilpasser seg for å gjøre det mest komfortabelt for deg. 

Det går nok veldig bra og det er jo et steg i riktig retning for å bli kvitt den sosiale angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har endelig kommet godt i gang med hjemmetrening det siste halvåret og ønsker nå større utfordringer og større fremgang. Først og fremst har jeg lyst til å begynne å løfte vekter.

Problemet mitt er at jeg har (relativt mild) sosial angst med særlig frykt for ikke å vite hvordan alt fungerer og skal gjøres til enhver tid. Sist jeg meldte meg inn på et treningssenter klarte jeg ikke å gå og trene en eneste gang, og de gangene jeg har trent på senter har jeg holdt meg til kondisjonsapparater fordi det føles tryggest. 

Planen min nå (altså når det blir mulig igjen) er å få hjelp av en PT som kan vise meg hvordan alt fungerer og hvordan jeg kan gjøre ting for ikke å dumme meg ut. Problemet er da å klare å innrømme for denne personen hva jeg trenger hjelp til i tillegg til selve treningen, for jeg tror ikke det blir så veldig vellykket om jeg bare skal møte opp og late som om jeg ikke er livredd. Er det noen som har erfaring med dette? Og kanskje til og med noen trenere å anbefale i Oslo? Eller noe?

Anonymkode: 8e82d...287

Jobber som PT og har hatt kunder med diverse psykiske utfordringer. Åpenhet fra starten av gjør det enklere for en PT og tilrettelegge og sørge for.å ha åpen dialog. Der jeg jobber ligger visittkortene til oss PT er tilgjengelig slik at folk kan ta kontakt via melding eller mail. Da kan du skrive på forhånd at sosial angst er et problem for deg og gjerne kanskje også komme med noen forslag eller ønsker til hva PT-en kan gjøre for å gjøre det enklere. 

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev rett og slett en mail til en pt, og forklarte hva jeg hadde et ønske om å oppnå ved å kjøpe pt-timer (å bli tryggere på styrketrening slik at jeg kunne tørre og trene alene). 

Var dønn ærlig på at jeg syns det var ubehagelig å trene når det var mange rundt meg og at jeg syns det var ekkelt å føle at jeg ikke visste om jeg trente riktig (teknikk, riktig bruk av apparater osv). Mitt "problem" er at jeg syns det er utfordrende å trene når andre "ser" meg OG at jeg syns det er ubehagelig å være alene og dermed føle meg usikker på om jeg gjør ting riktig.

Vi ble enig om det meste per mail og så på starttimen hadde vi en liten samtale rundt dette igjen. Pt spør stadig om jeg vil "det og det", om jeg er redd, om det er noe jeg trenger osv. Føler meg veldig ivaretatt. 

Vi setter oss små mål med tanke på egentrening (som er hovedmålet mitt). Jeg prøver og feiler; jeg prøver og overvinner noe. Det går fremover! Pt er god på motivasjon og å utfordre mine grenser.

Jeg fant min pt ved å lese om vedkommende på senterets sider.

Anonymkode: ae984...9a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterk sosial angst, og har trent masse med PT. De første gangene så trente vi i en privat sal hvor vi var helt alene. Jeg hadde da fortalt om angsten min på forhånd. Etterhvert som jeg ble varmere i trøya så trente vi ute i senteret uten problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...