Gå til innhold

Uenig om bilstol.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2021 den 14.25):

Det er så fint med folk som snakker i absolutter, uten å ta hensyn til at ikke alle er i samme situasjon som dem...

Jeg har barn som ligger over 97-percentilen og har lange overkropper. Vi hadde ikke hatt sjans til å ha barnet bakovervendt til 5 år, selv om vi hadde den bakovervendte stolen som var størst den gangen. Når hodet går over kanten med ørene, er stolen for liten. 

Til sammenligning: ved 5,5 år var barnet 127 cm. Det er såklart veldig langt for alderen, men for de av oss som har såpass lange barn er det veldig frustrerende å bli møtt med sånne absoluttiske holdninger. 

Anonymkode: 3e504...508

Vi hadde akkurat samme utfordring for noen år siden. Høyt barn, lang overkropp. Hodet stakk for langt over kanten på Britax maxway før han fylte fire.

Men sånn generelt så er det alltid en god idé å se til svenskene når man vurderer bilsikring til barn. De pleier å ha riktig fokus. 

Anonymkode: ff90e...daf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Albbas
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Har sittet å lest en del de siste dagene. Er i litt samme situasjon selv hvor vi må kjøpe nytt sete til 4-åringen. Har sett på axkid one og maxway. Hvorfor så stor forskjell i pris? Dere som ikke snur før ungen er kjempe stor, hvilken stol har dere? Merket jeg mister motet i jungelen nå 😩 bortsett fra axkid one, hvilken stol kan man bruke lengst mulig?

Anonymkode: e30b0...c62

Axkid one er med isofix,som driver prisen veldig opp. 

Begge stolene kan brukes lenge, og Maxway kan vel egentlig brukes lengst. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer også axkid one, men er veldig usikker - kanskje jeg kan spørre litt her da det virker som om dere har satt dere inn i dette.

Det står at axkid one er opp til 23kg, men på flere sider (bla. barnas hus) står det at bilens isofix ikke tåler mer enn 18kg- så da bør man vel ikke bruke den når barnet veier mer enn dette?

Når er denne tryggest? Er det slik at med en gang barnet er over 70cm, bør man bytte over til denne?

Det er denne her vi har nå: https://www.barnashus.no/maxi-cosi/pearl-pro-grey (mange blander den med pearl pro 2, så håper det er lov å legge inn link)

Noen mener selene er vanskelig å stramme, og løsne- noen som har erfaring med dette?

Ser det er mange innstillinger for vinkel, er alle vinkler like trygge?

Anonymkode: 6b175...006

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Det står at axkid one er opp til 23kg, men på flere sider (bla. barnas hus) står det at bilens isofix ikke tåler mer enn 18kg- så da bør man vel ikke bruke den når barnet veier mer enn dette?

Her er det noe du har misforstått. 

Når er denne tryggest? Er det slik at med en gang barnet er over 70cm, bør man bytte over til denne?

Hvor har du 70 cm fra? De bør vekk fra babystolen så fort de sitter greit med støtte, uten å sige sammen. For de fleste er dette rett etter 6 måneder. 

Det er denne her vi har nå: https://www.barnashus.no/maxi-cosi/pearl-pro-grey (mange blander den med pearl pro 2, så håper det er lov å legge inn link)

Noen mener selene er vanskelig å stramme, og løsne- noen som har erfaring med dette?

Har hørt det samme. Har ikke mottatt stolen min, så dette har jeg ikke personlig erfaring med. 

Ser det er mange innstillinger for vinkel, er alle vinkler like trygge?

Nei. De bør ha så lite helning som mulig. I starten må de ha en del helning, etterhvert som de vokser endres dette. 

Anonymkode: 0e11e...204

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du 70 cm fra? De bør vekk fra babystolen så fort de sitter greit med støtte, uten å sige sammen. For de fleste er dette rett etter 6 måneder. 

Beklager, det var 60 og ikke 70 for axkid one, (uten sånn innlegg i stolen), jeg som leste feil. Vi har hatt 2 stoler så langt, først maxi cosi pebble, og nå pearl pro, den siste regnes vel som en vanlig bilstol og går fra 67-105cm.

Her er det noe du har misforstått. 

Jeg leste det her : https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/plustest

"En bakovervendt Isofix-stol kan kun få 18 kg som høyeste vektgodkjenning i Plustesten ettersom bilens Isofix-fester ikke er dimensjonerte for 25 kg."

Derfor jeg ble litt forvirret, vi har kun plass til stoler bak i bilen uansett så om stolen er opp til 25kg, men festet i bilen bare tåler 18kg er det jo litt bortkastet.

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. De bør ha så lite helning som mulig. I starten må de ha en del helning, etterhvert som de vokser endres dette. 

Så de som er over 1 år ca bør egentlig sitte "rett opp og ned" for å være tryggest?

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk axkid minikid i stedet. Tar liten plass og barna kan sitte lenge bakvendt i den. Sjekk barnestolbloggen for å se barn i flere aldersgrupper prøve den i bil.

Anonymkode: 98146...5d6

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekk axkid minikid i stedet. Tar liten plass og barna kan sitte lenge bakvendt i den. Sjekk barnestolbloggen for å se barn i flere aldersgrupper prøve den i bil.

Anonymkode: 98146...5d6

TS har vel bestilt stol allerede.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Beklager, det var 60 og ikke 70 for axkid one, (uten sånn innlegg i stolen), jeg som leste feil. Vi har hatt 2 stoler så langt, først maxi cosi pebble, og nå pearl pro, den siste regnes vel som en vanlig bilstol og går fra 67-105cm.

Jeg leste det her : https://www.barnashus.no/tips-og-rad/bilstoler/plustest

"En bakovervendt Isofix-stol kan kun få 18 kg som høyeste vektgodkjenning i Plustesten ettersom bilens Isofix-fester ikke er dimensjonerte for 25 kg."

Derfor jeg ble litt forvirret, vi har kun plass til stoler bak i bilen uansett så om stolen er opp til 25kg, men festet i bilen bare tåler 18kg er det jo litt bortkastet.

Så de som er over 1 år ca bør egentlig sitte "rett opp og ned" for å være tryggest?

Som standard er bilens isofix-fester godkjent for en belastning på 33 kg. Siden mange isofix-stoler veier 15 kg, har maksvekten for disse vært 18 kg. Men Axkid One veier såpass lite – under 10 kg – at stolen har fått en maksvekt på hele 23 kg. 

Angående helning https://www.dyrebarlast.org/l/blogginnlegg-med-formateringstips-for-deg/

AnonymBruker
Skrevet

Synes disse videoene taler for seg:

Anonymkode: 5a61f...56d

Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 13.16):

Min mann og meg blir ikke enig, og jeg vurderer å nå bare ta en avgjørelse og kjøpe stolen på nettet. Ungen vår blir 4 år i juni, og har vokst ut av bilstolen han har nå. Jeg vil fortsatt ha han bakovervendt og ønsker å kjøpe Axkid One. Min mann sier dette er bortkastede penger og vil kjøpe en beltestol. Han mener at det er på tide å snu han forovervendt. 

Hva hadde dere gjort? Skal jeg bare kjøpe stolen jeg vil? Når den først er i hus, kan han ikke si så mye 😅

Kjøp den. Min 5-åring har god plass i den stolen, kjøpte den da hun var 3. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/20/2021 at 6:22 AM, AnonymBruker said:

Vi hadde akkurat samme utfordring for noen år siden. Høyt barn, lang overkropp. Hodet stakk for langt over kanten på Britax maxway før han fylte fire.

Men sånn generelt så er det alltid en god idé å se til svenskene når man vurderer bilsikring til barn. De pleier å ha riktig fokus. 

Anonymkode: ff90e...daf

Her vet jeg ikke om jeg tror på dere helt? Jeg har et barn som ligger på 90% på vekstkurven, og samtidig korte ben - akkurat som faren. Kan alltids bruke en størrelse mindre i bukse enn i overdeler. Men han har da sittet fint i Britax Maxway til sommeren året da han ble 6? Da var han rundt 120 cm. 

Anonymkode: 4eb24...41e

AnonymBruker
Skrevet
Trynefaktor skrev (9 timer siden):

Kjøp den. Min 5-åring har god plass i den stolen, kjøpte den da hun var 3. 

Kjøpte du Axkid One for 2 år siden?

Anonymkode: b55fd...a2f

Gjest Trynefaktor
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kjøpte du Axkid One for 2 år siden?

Axkid minikid, beklager. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/21/2021 at 1:50 PM, AnonymBruker said:

Som standard er bilens isofix-fester godkjent for en belastning på 33 kg. Siden mange isofix-stoler veier 15 kg, har maksvekten for disse vært 18 kg. Men Axkid One veier såpass lite – under 10 kg – at stolen har fått en maksvekt på hele 23 kg. 

Angående helning https://www.dyrebarlast.org/l/blogginnlegg-med-formateringstips-for-deg/

Pearl pro veier under 8 kg men står likevel at isofix ikke tåler mer enn 18kg belastning så det gir ikke mening for meg. Føler meg litt dum her så håper noen kan forklare.

Takk for linker :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pearl pro veier under 8 kg men står likevel at isofix ikke tåler mer enn 18kg belastning så det gir ikke mening for meg. Føler meg litt dum her så håper noen kan forklare.

Takk for linker :)

Under 8 kg er nok uten base. Med base veier den mer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...