Gå til innhold

Uenig om bilstol.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor stort er barnet? Barnet bør uansett sitte bakovervendt til det er MINST 5 år, gjerne lenger. Hadde glatt kjøpt den stolen du vil ha, hadde den eksistert da jeg kjøpte til datteren min. Hun er forøvrig 116 cm, 5,5 år, og sitter bakover ☺

Bra du tar denne kampen 💪 du får jo glatt solgt den igjen!

Anonymkode: a6c85...e94

Det er så fint med folk som snakker i absolutter, uten å ta hensyn til at ikke alle er i samme situasjon som dem...

Jeg har barn som ligger over 97-percentilen og har lange overkropper. Vi hadde ikke hatt sjans til å ha barnet bakovervendt til 5 år, selv om vi hadde den bakovervendte stolen som var størst den gangen. Når hodet går over kanten med ørene, er stolen for liten. 

Til sammenligning: ved 5,5 år var barnet 127 cm. Det er såklart veldig langt for alderen, men for de av oss som har såpass lange barn er det veldig frustrerende å bli møtt med sånne absoluttiske holdninger. 

Anonymkode: 3e504...508

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes mange grunner til å snu barnet ved 4 års alder, selv om trygg trafikk mener at det er sikrere å ha barnet bakovervendt lenger. Det betyr likevel ikke at foreldre som snur barna er dårlige foreldre som ikke tenker sikkerhet. 

Har man penger og mulighet til å la barnet sitte bakovervendt lenger så kjør på, men ikke døm og hets foreldre som velger å snu barna og beskyld dem for å være dårlige foreldre på grunnlag av at de snur barna tidligere enn du selv har råd til å gjøre. 

Selv har vi kjøpt maxway til 2 åringen, fordi vi vet at han da kan sitte bakovervendt til ca 6 år, men for å få til det så må vi kjøpe ny bil om et års tid, for da må bilstolen stå så langt ut at det ikke er plass til hverken mor eller far i forsetet. Hvis vi da skal ha et barn til som også krever like mye plass så må vi kjøpe en bil som sannsynligvis er langt utenfor vårt budsjett. Å snu når han er 4 eller litt større er ikke helt umulig at vi gjør, æ rett å slett på grunn av plassmangel i bilen. 

Ikke alle foreldre tjener nok til å kjøpe en bil til hver unge, eller en bil som koster masse. Det betyr ikke at de er dårlige foreldre. 

Anonymkode: f818f...498

Det koster mindre å ha én bakovervendt stol, enn å måtte kjøpe nye beltestoler (for de voksnes fort ifra). Man trenger jo ikke kjøpe en Axkid one til 7000,- 😅

Og det er faktisk motsatt. I små biler er det best å ha bakovervendt, da forovervendt tar mye større plass. Husk sikkerhetsmargin på minimum 55 cm. 

Så det koster ikke mer å sikre barna bakovervendt! 🙂

Anonymkode: 0e11e...204

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er så fint med folk som snakker i absolutter, uten å ta hensyn til at ikke alle er i samme situasjon som dem...

Jeg har barn som ligger over 97-percentilen og har lange overkropper. Vi hadde ikke hatt sjans til å ha barnet bakovervendt til 5 år, selv om vi hadde den bakovervendte stolen som var størst den gangen. Når hodet går over kanten med ørene, er stolen for liten. 

Til sammenligning: ved 5,5 år var barnet 127 cm. Det er såklart veldig langt for alderen, men for de av oss som har såpass lange barn er det veldig frustrerende å bli møtt med sånne absoluttiske holdninger. 

Men i dag så får man bakovervendte stoler som går til 135 cm, så argumentet ditt holder ikke. Helt greit at det på den tiden ikke fantes andre alternativer, da måtte dere snu, men det hadde dere ikke trengt i dag. 🙂👍

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi jeg følger norsk lov. Det er godt nok. 

eksempelet med å l barn sove på magen er jo helt skivebom, da det ikke finnes norske lover for hvordan babyer skal sove som jeg kan følge.

Anonymkode: 5b262...e48

De fleste ønsker heldigvis det beste for sine barn, ikke bare det som er "godt nok". 

AnonymBruker
Skrevet

Vi er generelt flinke til å sikre barna i bilen i Norge. Feil bruk at selene/beltet er ofte årsaken til trafikkskade på barn, enten det er bakovervendt eller forovervendt.

"Barn mellom 2,5 og 3 år som er riktig sikret i forovervendte barnestoler, har ikke blitt drept eller kritisk skadet, ifølge hans forskning. Barn i forovervente stoler er blitt drept fordi har hatt slakke belter, eller belter som er vippet av skuldrene."

https://www.klikk.no/foreldre/baby/viktigst-med-riktig-stilling-2368660

Anonymkode: fa73b...f72

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men i dag så får man bakovervendte stoler som går til 135 cm, så argumentet ditt holder ikke. Helt greit at det på den tiden ikke fantes andre alternativer, da måtte dere snu, men det hadde dere ikke trengt i dag. 🙂👍

Hvilken stol er bakovervendt til 135 cm? Og hva er eventuelt vektbegrensningen på den? 

Dessuten er høydeangivelsene omtrentlige, det er veldig avhengig av hvordan centimentrene er fordelt. Barnet mitt er veldig lang i ryggen, og vil derfor være like lang i overkroppen som et barn som er totalt mye høyere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvilken stol er bakovervendt til 135 cm? Og hva er eventuelt vektbegrensningen på den? 

Dessuten er høydeangivelsene omtrentlige, det er veldig avhengig av hvordan centimentrene er fordelt. Barnet mitt er veldig lang i ryggen, og vil derfor være like lang i overkroppen som et barn som er totalt mye høyere. 

https://bilstoler.blogg.no/1520702550_store_barn_bakovervendt.html

Du ville nok funnet en stol som passet din sønn i dag 😉 Klippan century eller opti er god til store barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det koster mindre å ha én bakovervendt stol, enn å måtte kjøpe nye beltestoler (for de voksnes fort ifra). Man trenger jo ikke kjøpe en Axkid one til 7000,- 😅

Og det er faktisk motsatt. I små biler er det best å ha bakovervendt, da forovervendt tar mye større plass. Husk sikkerhetsmargin på minimum 55 cm. 

Så det koster ikke mer å sikre barna bakovervendt! 🙂

«Ideelt» bør man ha det, det går også helt fint med mindre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fordi jeg følger norsk lov. Det er godt nok. 

eksempelet med å l barn sove på magen er jo helt skivebom, da det ikke finnes norske lover for hvordan babyer skal sove som jeg kan følge.

Nei, det finnes anbefaling for barn og soving, men ingen lover. 

Det er også lovlig å være utro, men regner med at det ikke er noe du støtter selvom det er lov. 

Anonymkode: c6946...802

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

«Ideelt» bør man ha det, det går også helt fint med mindre. 

Nei, det går ikke fint med mindre. Du burde begynne å ta bilsikring alvorlig. 

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sikrere, men fremmovervent etter 4 år er sikkert nok. Det er sikrere å gå på gaten med hjelm også, men litt risiko tar man. 

Men i følge loven kan du snu fra ca ett år. I følge deg er det også trygt nok? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det går ikke fint med mindre. Du burde begynne å ta bilsikring alvorlig. 

Jo, 55 cm. er «ideelt sett.»

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (1 time siden):

Men i følge loven kan du snu fra ca ett år. I følge deg er det også trygt nok? 

Jeg har ikke noen problemer med at andre gjør det, det er fullt lovlig og helt ok. Jeg ville ikke gjort det med mitt barn. Jeg snudde min når hen var nærmere 4. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, 55 cm. er «ideelt sett.»

De fleste synes vel ideelt sett at det er best at barnet unngår hodeskader. Det skal være MINIMUM 55 cm. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste synes vel ideelt sett at det er best at barnet unngår hodeskader. Det skal være MINIMUM 55 cm. 

Nei, det «SKAL» ikke det, det er ikke et krav. Det er kun ideelt sett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det «SKAL» ikke det, det er ikke et krav. Det er kun ideelt sett. 

Gir opp. Du får ha en fin kveld. 

Gjest Albbas
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noen problemer med at andre gjør det, det er fullt lovlig og helt ok. Jeg ville ikke gjort det med mitt barn. Jeg snudde min når hen var nærmere 4. 

Hvorfor ikke siden det er trygt nok i følge deg? 

Du snor deg unna spørsmålet. 

AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (35 minutter siden):

Hvorfor ikke siden det er trygt nok i følge deg? 

Du snor deg unna spørsmålet. 

Fordi alle foreldre bør ta en vurdering om hva som er best for sitt barn (innenfor lovens rammer). 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har sittet å lest en del de siste dagene. Er i litt samme situasjon selv hvor vi må kjøpe nytt sete til 4-åringen. Har sett på axkid one og maxway. Hvorfor så stor forskjell i pris? Dere som ikke snur før ungen er kjempe stor, hvilken stol har dere? Merket jeg mister motet i jungelen nå 😩 bortsett fra axkid one, hvilken stol kan man bruke lengst mulig?

Anonymkode: e30b0...c62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har sittet å lest en del de siste dagene. Er i litt samme situasjon selv hvor vi må kjøpe nytt sete til 4-åringen. Har sett på axkid one og maxway. Hvorfor så stor forskjell i pris? Dere som ikke snur før ungen er kjempe stor, hvilken stol har dere? Merket jeg mister motet i jungelen nå 😩 bortsett fra axkid one, hvilken stol kan man bruke lengst mulig?

Anonymkode: e30b0...c62

Axkid one er eneste isofix som varer til 23 kilo (de andre går kun til 18 kilo), og det er helt nytt på markedet. Derav prisen. 

De fleste beltemonterte stoler går til minst 25 kilo, så det er mange å velge i. Axkid minikid eller Maxvay anbefales. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...