AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #1 Skrevet 15. april 2021 Hei. Jeg gikk til fastlegen i fjor, mot siste del av året, fordi jeg slet sånn med angst som gikk veldig utover søvn og kosthold. Ble tipset om å kontakte rask psykisk helsehjelp, siden det er en gratis tjeneste. Det hjalp jo litt, gikk vel 6 ganger. Problemet er at det angsttriggende er bosituasjonen min og familierelasjon som jeg er veldig låst i. Føles iallefall sånn ut. Det funker dermed bare til en viss grad med kognitiv terapi, følte jeg selv iallefall. Terapeuten sa at h*n gjerne skulle gitt meg nøkler til et eget sted for å få det bedre... Jeg scoret ganske høyt på gad og depresjon, og føler at angsten går litt opp og ned. Fryktelig slitsomt og vanskelig når det er på sitt verste. Men depresjonen.. føler virkelig at alt er håpløst for meg og at jeg er helt stuck. Men synes det er vanskelig å kontakte fastlegen om dette igjen. Vil ha hjelp og vil bli tatt seriøst, men det hadde vært lettere om jeg kunne vist til blåmerker hjemmefra enn roping, kjefting, silent treatment, null respekt og lite frihet. Finnes det hjelp for meg? Det er så skummelt å be om hjelp, føler jo også at forrige terapeut kanskje ikke skjønte helt hvor låst og nede jeg føler meg. Hvor vanskelig det er å håndtere situasjonen. Anonymkode: 95b88...504
CorvusCorax Skrevet 15. april 2021 #2 Skrevet 15. april 2021 Hvorfor er du låst i den bosituasjonen? Flytt. Få hjelp av familie, bo hos noen venner et par mnd. Du MÅ ikke bo med en partner som mishandler deg.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #3 Skrevet 15. april 2021 CorvusCorax skrev (Akkurat nå): Hvorfor er du låst i den bosituasjonen? Flytt. Få hjelp av familie, bo hos noen venner et par mnd. Du MÅ ikke bo med en partner som mishandler deg. Det er ikke en partner, og det er ikke så enkelt som det høres ut som. Forstår at vi alle har et valg, men det er faen så tøft å bryte relasjon med en av de viktigste familiemedlemmene man har, fordi personen oppfører seg dritt mye av tiden. Har jo også en haug av gode minner og for alle andre som kjenner oss vil det være er stort sjokk og jeg som er en utakknemlig dritt. For ingen vet hvordan det egentlig er. Anonymkode: 95b88...504 1
CorvusCorax Skrevet 15. april 2021 #4 Skrevet 15. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er ikke en partner, og det er ikke så enkelt som det høres ut som. Forstår at vi alle har et valg, men det er faen så tøft å bryte relasjon med en av de viktigste familiemedlemmene man har, fordi personen oppfører seg dritt mye av tiden. Har jo også en haug av gode minner og for alle andre som kjenner oss vil det være er stort sjokk og jeg som er en utakknemlig dritt. For ingen vet hvordan det egentlig er. Anonymkode: 95b88...504 Stort sjokk at du flytter hjemmefra? Det er ikke meningen at man skal bo hos en foreldre/foreldrene hele livet. Du er en utakknemlig dritt? Fordi du ikke ønsker å bli behandlet som dritt? Du må nesten gjøre alt for å finne deg ditt eget sted eventuelt bo hos en god venn en periode. Endret 15. april 2021 av CorvusCorax
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #5 Skrevet 15. april 2021 CorvusCorax skrev (Akkurat nå): Stor sjokk at du flytter hjemmefra? Det er ikke meningen at man skal bo hos en foreldre/foreldrene hele livet. Du er en utakknemlig dritt? Fordi du ikke ønsker å bli behandlet som dritt? Du må nesten gjøre alt for å finne deg ditt eget sted eventuelt bo hos en god venn en periode. Jeg ønsker ikke hjelp og råd fra mennesker som ikke kan få høre alle detaljer, og det kan jeg ikke legge ut her. Derfor vil jeg søke profesjonell hjelp, men kunne trengt en dytt og føle at det faktisk er hjelp å få. Det er akkurat det innlegget handler om. Hva er neste tilbud etter gratistilbudet i kommunen? Vil jeg bli forstått av en psykolog mtp. psykisk misbruk? Anonymkode: 95b88...504
CorvusCorax Skrevet 15. april 2021 #6 Skrevet 15. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ønsker ikke hjelp og råd fra mennesker som ikke kan få høre alle detaljer, og det kan jeg ikke legge ut her. Derfor vil jeg søke profesjonell hjelp, men kunne trengt en dytt og føle at det faktisk er hjelp å få. Det er akkurat det innlegget handler om. Hva er neste tilbud etter gratistilbudet i kommunen? Vil jeg bli forstått av en psykolog mtp. psykisk misbruk? Anonymkode: 95b88...504 En psykolog vil råde deg til å løsne opp i det som trigger angst/depresjon før behandling. Blir du trigget hver dag vil ikke psykoterapi hjelpe - fordi du har "problemet" hengende over deg kontinuerlig. Kanskje du vil ha noen gode dager, men så er du tilbake igjen. Snakk med fastlegen, kanskje du får henvisning til DPS. Eventuelt kan du oppsøke en privatpraktiserende psykolog. Du kan forresten sende meg PM om du har lyst til å dele mer. Endret 15. april 2021 av CorvusCorax 3
Khloe P.T Skrevet 15. april 2021 #7 Skrevet 15. april 2021 CorvusCorax skrev (2 timer siden): En psykolog vil råde deg til å løsne opp i det som trigger angst/depresjon før behandling. Blir du trigget hver dag vil ikke psykoterapi hjelpe - fordi du har "problemet" hengende over deg kontinuerlig. Kanskje du vil ha noen gode dager, men så er du tilbake igjen. Snakk med fastlegen, kanskje du får henvisning til DPS. Eventuelt kan du oppsøke en privatpraktiserende psykolog. Du kan forresten sende meg PM om du har lyst til å dele mer. En psykolog kan like gjerne være den som gir pasienten støtte til å klare å løse opp i de giftige relasjonene eller hva det måtte være. Som regel tar man vel kontakt med psykolog for å få hjelp med det som er vanskelig. 1
CorvusCorax Skrevet 15. april 2021 #8 Skrevet 15. april 2021 Khloe P.T skrev (6 minutter siden): En psykolog kan like gjerne være den som gir pasienten støtte til å klare å løse opp i de giftige relasjonene eller hva det måtte være. Som regel tar man vel kontakt med psykolog for å få hjelp med det som er vanskelig. Ja? Nå skriver jeg vel heller ikke noe annet. Ja, det kan selvfølgelig være mulig å løse opp i en konflikt om TS er delaktig, men om TS blir utsatt for psykisk mishandling - får ikke psykologen gjort annet enn å veilede h*n slik at h*n kommer ut av situasjonen. Men da må TS selv stå for flytting. Når TS har kommet ut av situasjonen som trigger angsten, vil h*n få mer utbytte av behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 Du synes det er vanskelig å kontakte fastlegen. Da vil jeg si at det er helt vanlig og anbefalt å kontakte fastlegen på nytt (og på nytt) ettersom tiden går, både hvis man ikke blir bedre og hvis man blir verre. Hvis du synes det er vanskelig å forklare ting ordentlig, så kan du skrive et lite brev til legen som du tar med deg hvor du forklarer det viktigste på en kort og grei måte. Anonymkode: 1491a...563 2
Khloe P.T Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 CorvusCorax skrev (8 timer siden): Ja? Nå skriver jeg vel heller ikke noe annet. Ja, det kan selvfølgelig være mulig å løse opp i en konflikt om TS er delaktig, men om TS blir utsatt for psykisk mishandling - får ikke psykologen gjort annet enn å veilede h*n slik at h*n kommer ut av situasjonen. Men da må TS selv stå for flytting. Når TS har kommet ut av situasjonen som trigger angsten, vil h*n få mer utbytte av behandling. Nå synes jeg du gjør deg vanskelig. Men det må du jo bare gjøre om du har lyst.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 13.11): Du synes det er vanskelig å kontakte fastlegen. Da vil jeg si at det er helt vanlig og anbefalt å kontakte fastlegen på nytt (og på nytt) ettersom tiden går, både hvis man ikke blir bedre og hvis man blir verre. Hvis du synes det er vanskelig å forklare ting ordentlig, så kan du skrive et lite brev til legen som du tar med deg hvor du forklarer det viktigste på en kort og grei måte. Anonymkode: 1491a...563 Takk for støtten. Jeg har vært hos fastlegen og det gikk egentlig veldig greit. Hun var så flink til å få fram det som trengtes å komme fram, og veldig forståelsesfull. Følte jeg ble tatt på alvor og forstått, det som var min største bekymring. Hun henviste meg til dps. Vet egentlig ikke så mye om det, men skal bli fint å få mer hjelp. Jeg gikk forresten til BUP som barn, synes det er litt rart at ikke fastlegen eller den kommunehjelpen vet om det. Men det skal bli bra å komme igang med hjelpen jeg trenger nå 😊 Anonymkode: 95b88...504
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #12 Skrevet 19. april 2021 Noen som vet hva jeg ca. kan forvente meg av tid før jeg får time? Typ er det vanlig å vente flere måneder eller 2-3 uker? Anonymkode: 95b88...504
AnonymBruker Skrevet 19. april 2021 #13 Skrevet 19. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som vet hva jeg ca. kan forvente meg av tid før jeg får time? Typ er det vanlig å vente flere måneder eller 2-3 uker? Anonymkode: 95b88...504 Det høres ikke ut som en prioriteringssak så vi snakker måneder,men vær obs på at du også kan få avslag. Ikke alle som søker får plass Anonymkode: 4c37a...9cd
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #14 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det høres ikke ut som en prioriteringssak så vi snakker måneder,men vær obs på at du også kan få avslag. Ikke alle som søker får plass Anonymkode: 4c37a...9cd Så rart at psykisk vold ikke er prioriteringssak.. sinnsykt at det skal være så tungvindt å få hjelp. Trist hvor nedprioritert psykisk helse er i Norge. Anonymkode: 95b88...504
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #15 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så rart at psykisk vold ikke er prioriteringssak.. sinnsykt at det skal være så tungvindt å få hjelp. Trist hvor nedprioritert psykisk helse er i Norge. Anonymkode: 95b88...504 Ja å leve med psykisk vold er tøft,men på dps så må de sykeste gå først og du kan faktisk bedre situasjonen din ved å flytte ut og da blir du ikke prioritert Anonymkode: 4c37a...9cd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå