Madame Butterfly Skrevet 17. april 2021 #41 Skrevet 17. april 2021 Takk @DanielDuppsko 👍 Hørte nettopp Australia nå vurderer å holde stengt til 2023 Vi får se.... Tross nær familie i utlandet, og vi tidligere i pandemien kunne reise og børe sammen, gjorde vi det ikke. Det er da fullt mulig å holde kontakt via Facetime, og leve ulike steder. Det dreier seg om å holde seg selv trygg, det dreier seg om ikke å spre smitte så andre holder seg trygg. Og det dreier seg om å holde smittetrykket lokalt nede så samfunnet hvor vi er kan fungere tilnærmet normalt. 2
Example Skrevet 17. april 2021 #42 Skrevet 17. april 2021 DanielDuppsko skrev (2 timer siden): Det ser jo ut til at nyzealendere, australiere og andre som har gått for en nullvisjonsstrategi, har klart å holde viruset ute uten at det har gått nevneverdig ut over vareimporten. Den nyzealandske tolletaten skriver for eksempel her: https://www.customs.govt.nz/covid-19/ at det er " no restrictions on the movement of freight". Det er sikkert noen teoretiske smitterisikoer her for eksempel i forbindelse med lossing av transportfly og kjølevarer, men det kan ikke være noen uoverkommelig oppgave å iverksette rutiner som minimerer slik smitteimport. Så må det sies at New Zealand og Australia aldri har noen landegrenser. Det betyr at varer kommer til landet på to måter, i luften og til havs. Jeg vil anta at mesteparten kommer til godt etablerte havner, og i så måte er det mulig å gjøre dette på en relativt trygg måte uten risiko for smitte. Norge har lange grenser, og varer kommer gjerne langs veien i langt mindre partier enn fulle containership. Det er ikke bare å stenge grensen på Svinesund og tro det går bra. New Zealand og Australia har en annen infrastruktur til vanlig. Det må folk forstå. Hadde vi kjørt samme linje i Norge ville det sannsynligvis ganske raskt ført til alvorlig mangler på det aller meste. Alt fra mat, til legemidler osv. Og de økonomiske skadevirkningene ville selvsagt blitt enorme.
DanielDuppsko Skrevet 18. april 2021 #43 Skrevet 18. april 2021 Madame Butterfly skrev (11 timer siden): Takk @DanielDuppsko 👍 (...) 👍 Example skrev (10 timer siden): Så må det sies at New Zealand og Australia aldri har noen landegrenser. Det betyr at varer kommer til landet på to måter, i luften og til havs. Jeg vil anta at mesteparten kommer til godt etablerte havner, og i så måte er det mulig å gjøre dette på en relativt trygg måte uten risiko for smitte. Norge har lange grenser, og varer kommer gjerne langs veien i langt mindre partier enn fulle containership. Det er ikke bare å stenge grensen på Svinesund og tro det går bra. New Zealand og Australia har en annen infrastruktur til vanlig. Det må folk forstå. Hadde vi kjørt samme linje i Norge ville det sannsynligvis ganske raskt ført til alvorlig mangler på det aller meste. Alt fra mat, til legemidler osv. Og de økonomiske skadevirkningene ville selvsagt blitt enorme. Joda, det er sikkert noen just in time innsatsfaktorer som kommer i små budbiler, og annet ymse rusk og rask. Men igjen, vanskelig å tro at det skulle være noen uoverkommelig utfordring å få i stand en smittevernsmessig forsvarlig frakt av slike. Vil ellers tro det er volumet av transport med lastebiler som utgjør den største forskjellen hva transportmiddel angår mellom norsk og newzealandsk import. Her kan man bytte trekkvogn ved grensen (den mest robuste løsningen), eller eventuelt opprette noen slags særskilte moteller og kaféer for sjåførene. Dette med "alvorlige mangler på det meste" og "enorme økonomiske skadevirkninger" gir ikke mening. Hva tenker du på her, har du noen eksempler? Jeg viste for øvrig for noen dager siden i en annen tråd at andelen import i forhold til BNP faktisk er høyere i New Zealand enn i Norge. 2
Example Skrevet 18. april 2021 #44 Skrevet 18. april 2021 DanielDuppsko skrev (2 minutter siden): 👍 Joda, det er sikkert noen just in time innsatsfaktorer som kommer i små budbiler, og annet ymse rusk og rask. Men igjen, vanskelig å tro at det skulle være noen uoverkommelig utfordring å få i stand en smittevernsmessig forsvarlig frakt av slike. Vil ellers tro det er volumet av transport med lastebiler som utgjør den største forskjellen hva transportmiddel angår mellom norsk og newzealandsk import. Her kan man bytte trekkvogn ved grensen (den mest robuste løsningen), eller eventuelt opprette noen slags særskilte moteller og kaféer for sjåførene. Dette med "alvorlige mangler på det meste" og "enorme økonomiske skadevirkninger" gir ikke mening. Hva tenker du på her, har du noen eksempler? Jeg viste for øvrig for noen dager siden i en annen tråd at andelen import i forhold til BNP faktisk er høyere i New Zealand enn i Norge. Norges økonomi er i stor grad integrert i den europeiske. Ikke bare kjøper vi varer og tjenester, men selger også. Og særlig mye av importen kommer langs landeveien. Det skjer ikke i New Zealand. De er en øy ganske isolert fra store deler av verden, og deres infrastruktur er bygd opp på den måten. Om vi skal ha en slik strategi må det gjøres i samråd med andre land i Europa. Så lenge våre nærmeste handelspartnere som Sverige, Tyskland, Storbritannia, Litauen og Polen for eksempel er så hardt rammet som de er, vil det påvirke Norge. Eksempler på varer og økonomi kan jeg godt ta. Man må ha i bakhodet at 60 % av maten i Norge importeres fra andre land. Den maten vi selv lager er også avhengig av import, som for eksempel kraftfôr og arbeidskraft. Det aller meste av medisiner og medisinsk utstyr importeres, det samme med reservedeler til det aller meste av utstyr på sykehus, biler, tog, lastebiler osv. Det hadde ikke tatt særlig lang tid før mye måtte stoppet opp, selv om man hadde klart å bytte vogntog på grensa. Har vi nok sjåfører og biler til dette? Tvilsomt. Hvor skal dette foregå, og hva gjør man når smitte skjer i disse områdene? Full lockdown hver gang?
DanielDuppsko Skrevet 18. april 2021 #45 Skrevet 18. april 2021 Example skrev (1 time siden): Norges økonomi er i stor grad integrert i den europeiske. Ikke bare kjøper vi varer og tjenester, men selger også. Og særlig mye av importen kommer langs landeveien. Det skjer ikke i New Zealand. De er en øy ganske isolert fra store deler av verden, og deres infrastruktur er bygd opp på den måten. Om vi skal ha en slik strategi må det gjøres i samråd med andre land i Europa. Så lenge våre nærmeste handelspartnere som Sverige, Tyskland, Storbritannia, Litauen og Polen for eksempel er så hardt rammet som de er, vil det påvirke Norge. Eksempler på varer og økonomi kan jeg godt ta. Man må ha i bakhodet at 60 % av maten i Norge importeres fra andre land. Den maten vi selv lager er også avhengig av import, som for eksempel kraftfôr og arbeidskraft. Det aller meste av medisiner og medisinsk utstyr importeres, det samme med reservedeler til det aller meste av utstyr på sykehus, biler, tog, lastebiler osv. Det hadde ikke tatt særlig lang tid før mye måtte stoppet opp, selv om man hadde klart å bytte vogntog på grensa. Har vi nok sjåfører og biler til dette? Tvilsomt. Hvor skal dette foregå, og hva gjør man når smitte skjer i disse områdene? Full lockdown hver gang? Takk for geografiundervisning 👍. Jeg etterlyste eksempler på "alvorlige mangler på det meste" og "enorme økonomiske skadevirkninger", ikke selvfølgeligheter om den geografiske utstrekningen til verdikjedene som Norge deltar i. Det avgjørende punktet er helt riktig om vi klarer å avvikle godstransporten på en tilfredsstillende måte. Jeg tror det ville vært fullt mulig, og til en mye lavere kostnad enn den forbundet med mer enn et år med tiltak. Jeg har registrert at du er uenig i dette. Er for øvrig enig i at jo flere land som hadde gått inn for "zero covid", jo bedre. 3
Example Skrevet 18. april 2021 #46 Skrevet 18. april 2021 DanielDuppsko skrev (15 minutter siden): Takk for geografiundervisning 👍. Jeg etterlyste eksempler på "alvorlige mangler på det meste" og "enorme økonomiske skadevirkninger", ikke selvfølgeligheter om den geografiske utstrekningen til verdikjedene som Norge deltar i. Det avgjørende punktet er helt riktig om vi klarer å avvikle godstransporten på en tilfredsstillende måte. Jeg tror det ville vært fullt mulig, og til en mye lavere kostnad enn den forbundet med mer enn et år med tiltak. Jeg har registrert at du er uenig i dette. Er for øvrig enig i at jo flere land som hadde gått inn for "zero covid", jo bedre. Alvorlige mangler på det meste kommer jo av mangel på import. Hvis man ikke får inn varer, blir det fort trøbbel. De økonomiske skadevirkningene gjelder både den delen av det, at næringslivet lider internt i Norge av varehandel, mens eksporten fra Norge vil lide av de samme problemene, i alle fall enkelte næringer. Zero Covid har fungert for øyer og områder hvor mange land kjører samme strategi. I Europa ville det innebært at alle land gjør tilnærmet det samme. Strategien er også skjør, og krever kraftige nedstenginger når det først kommer smitte. Om Norge skulle gjort dette uten EU, ville vi måttet stengt ned hele tiden. Vi har en lang grense til Sverige for eksempel, som fint kan forseres dersom man får et marked for varer som Norge mangler. Det er ikke sikkert det hadde vært noe bedre enn det man har nå, og ville krevd endringer i lovverket for å få til. Sannsynligvis også grunnlovsendringer.
Fremhevede innlegg