Gå til innhold

Indisk mutasjon rammer de yngste hardest!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mattie16 skrev (7 timer siden):

Nei vet du hva, sånn går det ikke an å tenke! En gammel og syk person på gamlehjem har selvsagt rett på god pleie og omsorg, men har ikke livet foran seg som et lite barn har. Ingen person ved sine fulle fem kan mene at man skal prioritere en 90-åring over en 5-åring!

Enig. Det går virkelig ikke an å sammenligne en person som allerede har levd et langt liv, med et barn som nettopp har begynt på livet. Tror det er det verste jeg har lest her inne. Faktisk.  

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Gjest brontosaurus
Skrevet
Honey Dew skrev (9 timer siden):

Rart det der.

Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik.

Livet er viktig for alle. Ung som gammel.

Ikke så farlig? Vi stengte landet for "gamlingene", er ikke det ramaskrik nok? Jeg skjønner ikke hvorfor du måtte dra inn denne sammenligningen, og sette grupper opp mot hverandre på denne måten. Hva var det du ville frem til som var så relevant for diskusjonen? 

Skrevet (endret)
Hannah80 skrev (9 minutter siden):

Enig. Det går virkelig ikke an å sammenligne en person som allerede har levd et langt liv, med et barn som nettopp har begynt på livet. Tror det er det verste jeg har lest her inne. Faktisk.  

Er så sykt at det må være trolling.

(Resten av innlegget er ikke tilsvar til sitat)

Når det er sagt så må vi på ett eller annet tidspunkt slutte fred med vår endelighet. Døden er en del av livet! Jeg er så grenseløst lei av at andre (myndighetene) hele tiden skal beskytte oss uten at vi får et eneste ord med i laget! Slik det er nå ofrer man 99 for å redde èn. Det er ikke holdbart i lengden. Hvor har egentlig regjeringen gjort av den kjølige resonneringsevnen de årlig utviser i beslutningsnemnda? Folk som kunne vært reddet dør jo i hopetall hvert eneste normalår pga at kreftmedisinene anses som for dyre! 

Nå er det på tide å åpne samfunnet igjen! Dette finner jeg meg faktisk ikke i lengre! La oss heller prøve lykken på havet! 

(Btw, det vil alltid komme en eller annen ny mutasjon og vaksiner vil alltid fungere kun mot et fåtall av variantene. Evig nedstengning er døden for psyken og folks liv!) 

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 7
Skrevet

Jeg håper indere forblir i India, og ikke insisterer på flytte denne mutasjonen rundt hele kloden.

Ingen behøver å farte rundt kloden i disse dager. Jeg håper grenser stenges, og at dette vanvidd får en slutt. 

De kan stenge alle flyplasser for trafikk fra alle andre kontinenter. Ingen som kommer sjøveien får gå i land. At man begynner å  forstå ordet «stengt», som i at ingen kommer inn. 

Det er vanskeligere å stenge for Europa, men det er heller ikke umulig, kanskje det ikke heller er nødvendig om hele Europa stenger for øvrige kontinenter.

Det er jo galskap at det skal lande fly på norske flyplasser fra land langt vekke.

Det er så vanvittig egoistisk å drive å farte rundt kloden i pandemien.

• Liker 6
Skrevet

De har jo sagt at alle de nye mutasjonene rammer de yngre verst. Så hvorfor skremme med ny versjon? Bristisk,sørafrikansk,brasiliansk og nå indisk? Med svineinfluensaen kom de ikke opp med slik som dette.... "Den britiske mutasjonen rammer mest yngre"- "nei vent, den indiske rammer de yngre ennå mer". Snart er det en mutasjon for hvert land. Venter på en norsk mutasjon. Så kan de i India skremme befolkningen med det grusomme viruset fra Norge som rammer de mellom 20 og 30 aller verst.

• Liker 6
Skrevet
freesummer skrev (2 minutter siden):

De har jo sagt at alle de nye mutasjonene rammer de yngre verst. Så hvorfor skremme med ny versjon? Bristisk,sørafrikansk,brasiliansk og nå indisk? Med svineinfluensaen kom de ikke opp med slik som dette.... "Den britiske mutasjonen rammer mest yngre"- "nei vent, den indiske rammer de yngre ennå mer". Snart er det en mutasjon for hvert land. Venter på en norsk mutasjon. Så kan de i India skremme befolkningen med det grusomme viruset fra Norge som rammer de mellom 20 og 30 aller verst.

Det finnes en norsk mutasjon, som oppsto i Trondheim.

Skrevet

Nå er det indiske påvist i Bergen, de velger allikevel å åpne opp der så da kan det vel ikke være så farlig??

• Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (På 15.4.2021 den 15.01):

Rart det der.

Det er ikke så farlig når "gamlinger" blir rammet, men når de unge står for tur, blir det ramaskrik.

Livet er viktig for alle. Ung som gammel.

Ramaskrik har det vært hele veien. I nesten et år ble det stadig gjentatt at vi måtte passe på gamlingene, nå er det faktisk på tide å fokusere på de unge i landet vårt.

• Liker 4
Skrevet
Hannah80 skrev (23 timer siden):

Enig, det der er jævlig drøyt. 

• Liker 4
Skrevet

Håper den rammer meg. Kom igjen corona, ta knekken på meg.

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, freesummer said:

Hva mener du er problemet? At de opplyser om nye mutasjoner? At de opplyser om økt risiko ved en ny mutasjon? At de opplyser hvor mutasjonen oppsto?

De «skremmer»/opplyser nok om denne bye mutasjonen nå fordi den nylig er blitt identifisert. Tenk på det som opplysning, ikke som skremsel. 

• Liker 4
Skrevet
On 4/15/2021 at 8:28 PM, velociraptor said:

Jeg kan ikke tro at du i fullt alvor mener dette. Livskvaliteten til de eldre burde være mye viktigere enn at de absolutt skal leve bittelitt lenger, uten livskvalitet, og bekostning av alle som kommer etter dem.

Den ene har levd et helt liv og skal snart dø uansett, om det er av corona, influensa, omgangssyke, kreft eller hjerte-kar-sykdom. Den andre har hele livet foran seg.

kunne ikke vært mer enig. Før corona gjorde man kost-nytte vurderinger i helsevesenet hele tiden, og det er visst kun når det er snakk om corona at noen er opptatt av de eldre.

@Honey Dew om du lurer på hvor mye samfunnet bryr seg om de gamle ellers kan du f.eks. lese boken  «Jeg skal hjelpe deg» https://www.dagbladet.no/kultur/rystende-rapport-fra-eldreomsorgen/73613583

Ganske spesielt at du må utdype dette. Og det henger virkelig ikke på greip at nå skal "alle" reddes for enhver pris så raskt det er corona, men når det er snakk om dyre behandlinger mot kreft så har myndighetene ingen problemer med å sette ned foten..

• Liker 1
Skrevet
On 4/16/2021 at 10:46 AM, Madame Butterfly said:

De kan stenge alle flyplasser for trafikk fra alle andre kontinenter. Ingen som kommer sjøveien får gå i land. At man begynner å  forstå ordet «stengt», som i at ingen kommer inn. 

Så vi skal ikke importere noen varer?

Hva med farmasøytiske produkter? Stopper vi leveransene av disse, vil veldig mange nordmenn dø og lide. Råvarer og produktkomponenter er helt nødvendig å importere for å kunne opprettholde samfunnets infrastruktur. 

Om vi stenger på den måten du foreslår, er levestandarden din voldsomt redusert i løpet av få måneder, og du bør ikke være i behov av medikamentell eller kirurgisk behandling. Det vil bli matvaremangel. Maskiner som er kritiske for å opprettholde samfunnet vil ikke kunne repareres. Det vil bli umulig å reparere kjøretøy. Det kan bli umulig å rette feil på strøm- og vanntilførsel. Vi vil ikke ha tilstrekkelig medisinsk forbruksmateriell (inkludert smittevernutstyr), og folk vil ikke få medisinene sine. Virtuell infrastruktur vil kune bryte sammen.

Vi er nok avhengig av at det kommer både skip, fly og lastebiler med varer....

• Liker 2
Skrevet
20 hours ago, freesummer said:

De har jo sagt at alle de nye mutasjonene rammer de yngre verst. Så hvorfor skremme med ny versjon?

Skal vi slutte å følge med på hvordan viruset utvikler seg? Mener du vi ikke skal informere om nye varianter? Dette er ikke noe som noen finner på, men endringer som skjer utenfor vår kontroll.

20 hours ago, freesummer said:

Med svineinfluensaen kom de ikke opp med slik som dette....

Svineinfluensaen hadde veldig mye lavere utbredelse og kortere varighet, og derfor var det heller ikke like stor risiko for utvikling av mutantvarianter med økt virulens eller smittsomhet. Men dette viruset muterte også. Virus i orthomyxovirdae-familien er langt mer ustabile enn coronaviridae.

Det er ingen som sitter og finner på dette. VIlle du sagt det samme om det var varsler om ekstremvær? Nå kommer de jo opp med stadig nye orkaner de skal skremme oss med.....

• Liker 2
Skrevet

Hvis absolutt ALLE som kommer inn i landet MÅ på karantenehotell i 14 dager hvor de testes jevnlig og ved påvist smitte settes i isolasjon på hotellrommet, så slipper vi nok import av mutasjonen eller i verste fall utsetter vi importen.

Men norske politikere mangler det nødvendige for å innføre riktige tiltak til riktig tid. Dessverre.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Robert Koch said:

Så vi skal ikke importere noen varer?

Hva med farmasøytiske produkter? Stopper vi leveransene av disse, vil veldig mange nordmenn dø og lide. Råvarer og produktkomponenter er helt nødvendig å importere for å kunne opprettholde samfunnets infrastruktur. 

Om vi stenger på den måten du foreslår, er levestandarden din voldsomt redusert i løpet av få måneder, og du bør ikke være i behov av medikamentell eller kirurgisk behandling. Det vil bli matvaremangel. Maskiner som er kritiske for å opprettholde samfunnet vil ikke kunne repareres. Det vil bli umulig å reparere kjøretøy. Det kan bli umulig å rette feil på strøm- og vanntilførsel. Vi vil ikke ha tilstrekkelig medisinsk forbruksmateriell (inkludert smittevernutstyr), og folk vil ikke få medisinene sine. Virtuell infrastruktur vil kune bryte sammen.

Vi er nok avhengig av at det kommer både skip, fly og lastebiler med varer....

Varer er selvsagt velkommen 👍

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Madame Butterfly said:

Varer er selvsagt velkommen 👍

Men noen må jo faktisk frakte disse varene. Da må vi ha skipsanløp, flytrafikk og lastebiler som passerer grenser. For å få fatt i disse varene, må vi interagere med transportpersonellet. Vi kan ikke stenge dette ute.

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Robert Koch said:

Men noen må jo faktisk frakte disse varene. Da må vi ha skipsanløp, flytrafikk og lastebiler som passerer grenser. For å få fatt i disse varene, må vi interagere med transportpersonellet. Vi kan ikke stenge dette ute.

Man kan jo ta sine forhåndsregler i kontakt med disse individene. 

Jeg så en DW eller noe annet seriøst om varetransport, og at smitte i disse situasjonene faktisk er minimal.

Arbeidsinnvandring, turisme og besøk av familie er der smitten skjer. 

Nå synes jeg dere er vanskelig, kanskje misforstår med vilje? 

• Liker 1
Skrevet
Robert Koch skrev (1 time siden):

Det ser jo ut til at nyzealendere, australiere og andre som har gått for en nullvisjonsstrategi, har klart å holde viruset ute uten at det har gått nevneverdig ut over vareimporten.

Den nyzealandske tolletaten skriver for eksempel her: https://www.customs.govt.nz/covid-19/ at det er " no restrictions on the movement of freight". Det er sikkert noen teoretiske smitterisikoer her for eksempel i forbindelse med lossing av transportfly og kjølevarer, men det kan ikke være noen uoverkommelig oppgave å iverksette rutiner som minimerer slik smitteimport.

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Madame Butterfly said:

Man kan jo ta sine forhåndsregler i kontakt med disse individene. 

Jeg så en DW eller noe annet seriøst om varetransport, og at smitte i disse situasjonene faktisk er minimal.

Arbeidsinnvandring, turisme og besøk av familie er der smitten skjer. 

Nå synes jeg dere er vanskelig, kanskje misforstår med vilje? 

39 minutter siden, DanielDuppsko said:

Det ser jo ut til at nyzealendere, australiere og andre som har gått for en nullvisjonsstrategi, har klart å holde viruset ute uten at det har gått nevneverdig ut over vareimporten.

Den nyzealandske tolletaten skriver for eksempel her: https://www.customs.govt.nz/covid-19/ at det er " no restrictions on the movement of freight". Det er sikkert noen teoretiske smitterisikoer her for eksempel i forbindelse med lossing av transportfly og kjølevarer, men det kan ikke være noen uoverkommelig oppgave å iverksette rutiner som minimerer slik smitteimport.

Dette kan absolutt løses. Det jeg i utgangspunktet kommenterte, var et fremsatt ønske om å stoppe alle skipsanløp, all flytrafikk og alle grensepasseringer. Da synes jeg det er greit å påpeke at dette vil knekke samfunnet vårt ganske fort, fordi det også ville strupe tilgangen til livsnødvendige og kritiske varer.

• Liker 2
  • Opprett ny...