Gå til innhold

Huseier kaster meg ut

Anbefalte innlegg

Gjest Selmin
Skrevet

Hei, har problemer med huseier. Jeg har mistet nøklene mine for ca 2 måneder siden og har bedt huseier skaffe nye. Han har lest alle meldinger jeg har sendt, men ikke svart. Jeg dro bort like etter og sa at broren min kunne være der så mye han ville fordi jeg ikke vil at leiligheten skulle stå åpen uten noen hjemme. 

idag får jeg melding om at han har hørt at det ikke er jeg som bor der og framleie ikke er lovt og at den personen som bor der må flytte ut umiddelbart, ellers kastes jeg ut. Jeg forklarer situasjonen, sier at det bare er broren min som er der pga han skulle passe på leiligheten fordi at HUSEIER ikke ordner nye nøkler. Likevel mener han at dette ikke er greit. I tillegg har huseier kommet uanmelt på «besøk» tidligere og låst seg inn mens jeg ikke har vært hjemme, så begynner å lure på ol han bare er creepy. Har noen opplevd noe lignende og hva kan jeg gjøre??? Jeg hadde tenkt å levere oppsigelse uansett siden jeg aldri er der, men er redd for å måtte betale ut oppsigelsestiden uten å ha tilgang på leiligheten. Hjelp

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
41 minutter siden, Selmin said:

Hei, har problemer med huseier. Jeg har mistet nøklene mine for ca 2 måneder siden og har bedt huseier skaffe nye. Han har lest alle meldinger jeg har sendt, men ikke svart. Jeg dro bort like etter og sa at broren min kunne være der så mye han ville fordi jeg ikke vil at leiligheten skulle stå åpen uten noen hjemme. 

idag får jeg melding om at han har hørt at det ikke er jeg som bor der og framleie ikke er lovt og at den personen som bor der må flytte ut umiddelbart, ellers kastes jeg ut. Jeg forklarer situasjonen, sier at det bare er broren min som er der pga han skulle passe på leiligheten fordi at HUSEIER ikke ordner nye nøkler. Likevel mener han at dette ikke er greit. I tillegg har huseier kommet uanmelt på «besøk» tidligere og låst seg inn mens jeg ikke har vært hjemme, så begynner å lure på ol han bare er creepy. Har noen opplevd noe lignende og hva kan jeg gjøre??? Jeg hadde tenkt å levere oppsigelse uansett siden jeg aldri er der, men er redd for å måtte betale ut oppsigelsestiden uten å ha tilgang på leiligheten. Hjelp

Du må betale får nye nøkler siden du har mistet de. Dette er noe du selv må stå til ansvar for. Det at huseier ikke har svart deg på meldinger høres litt uprofosjonellt ut. og huseier har selvsagt ikke lov til og komme på uanmeldt besøk og låse seg inn I leiligheten når du leier den. Han har Heller ikke lov til og nekte nær familie av deg og være I leiligheten det har du lov til. Og du har lov til og ha besøk. Huseier har Heller ikke lov til og bestemme seg for og ta loven I egene Hender og kaste deg ut av leiligheten. Det må isåfall skje igjennom namsmannen. Du har ikke gjort riktig ved og miste nøklene og det må du stå til ansvar for. 

Endret av Blackbeauty
  • Liker 5
Skrevet

Hvis du aldri er der, og samtidig broren din er der når du ikke er hjemme,  er det jo ikke så rart hvis han tror at noen andre bor der.

Ang nøkkel så er vel dette noe du bør ordne, men skjønner det blir vanskelig om det kun var 1 du fikk.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistet nøkkelen bør du tilby å betale for ny. Det er rekk og rimelig. Systemnøkler er dyre, kanskje 800-1000. Og kanskje huseier også mener du bør betale for ny lås siden nøkkelen som er mistet nå er på avveie så man vet ikke hvem som kan låse seg inn og rane stedet i fremtiden. Ny lås på ytterdør koster vel fort 2-3000 kr inkl arbeid og tre nye nøkler.

Å passe på nøkler til andres eiendom er seriøse greier.

Anonymkode: f310a...3d6

• Liker 19
Gjest Selmin
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du mistet nøkkelen bør du tilby å betale for ny. Det er rekk og rimelig. Systemnøkler er dyre, kanskje 800-1000. Og kanskje huseier også mener du bør betale for ny lås siden nøkkelen som er mistet nå er på avveie så man vet ikke hvem som kan låse seg inn og rane stedet i fremtiden. Ny lås på ytterdør koster vel fort 2-3000 kr inkl arbeid og tre nye nøkler.

Har selvfølgelig sagt at jeg skal betale for nøkkelen. Låsen går kun til leiligheten og ikke ytterdør forresten.

Gjest Selmin
Skrevet

Jeg skal betale for nøkkelen ja. Problemet er at jeg har ikke en ekstra så jeg kan få fikset det selv. Og han vil heller ikke hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Selmin said:

Tror ikke han har lov å låse seg inn. Det skal svært god unnskyldning til (feks at noen er skadet og trenger hjelp) og han skal ha prøvd å ringe deg først.

Men du bør tilby å betale for ny nøkkel hvis du mistet den gamle (men huseier må bestille hvis det er systemnøkkel siden jeg tror låsesmeden da er forpliktet til å kreve bevis for at han eier huset)

Huseier har rett til betaling ut oppsigelsestiden. Men hvis han finner en annen leietaker for oppsigelsesperioden har han ikke rett til å ta betalt fra begge, så hvis du hjelper ham med å finne ny leietaker som kan flytte inn med en gang så hjelper du deg selv også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette med nøkkelen dreier seg opplagt ikke om hvem som skal dekke hva. TS har jo ingen mulighet for å kunne betale for en nøkkel, eller ny lås for den del, når huseier som er den som har en nøkkel som kan kopieres, som må gi godkjennelse dersom det er systemnøkkel eller som kan gi tillatelse til å skifte lås nekter å svare eller forholde seg til problemet. Med tanke på at TS har prøvd å få ordnet dette i månedsvis og det er totalt urimelig å forvente at hen skal gå fra leiligheten tom, kommer neppe huseier langt med denne oppsigelsen sin dersom TS nekter å godta den. Faktisk kan TS holde igjen en temmelig anseelig del av husleia si da manglende mulighet til å låse ytterdøra er å  anse som en betydelig mangel ved leieforholdet. 

Anonymkode: b53dd...767

• Liker 18
Gjest Selmin
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette med nøkkelen dreier seg opplagt ikke om hvem som skal dekke hva. TS har jo ingen mulighet for å kunne betale for en nøkkel, eller ny lås for den del, når huseier som er den som har en nøkkel som kan kopieres, som må gi godkjennelse dersom det er systemnøkkel eller som kan gi tillatelse til å skifte lås nekter å svare eller forholde seg til problemet. Med tanke på at TS har prøvd å få ordnet dette i månedsvis og det er totalt urimelig å forvente at hen skal gå fra leiligheten tom, kommer neppe huseier langt med denne oppsigelsen sin dersom TS nekter å godta den. Faktisk kan TS holde igjen en temmelig anseelig del av husleia si da manglende mulighet til å låse ytterdøra er å  anse som en betydelig mangel ved leieforholdet. 

Er du sikker på det med å holde igjen husleie? Huseier er advokat så tørr liksom ikke å si så mye i mot han. 

Skrevet
1 minutt siden, Selmin said:

Er du sikker på det med å holde igjen husleie? Huseier er advokat så tørr liksom ikke å si så mye i mot han. 

Jeg er ikke den du siterte, men Du kan holde igjen husleie om utleier misligholder leieforholdet. Om utleier låser seg inn I din leilighet uten samtykke fra deg. Og I tillegg nekter deg og ha nær familie eller bekjente på besøk oss deg så er det helt klart mislighold fra utleier sin side. 

• Liker 2
Skrevet

Siden døren er ulåst, må det bety at nøklene er "mistet" hjemme. Inne. De ligger der inne et sted. At du har gått to måneder uten å lete dem frem, er jo litt utrolig.

Sett i gang å lete skikkelig. Be broren din om hjelp. Endevend sofaputer, skittentøyskurv, lommer på bukser og jakker.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke vært så frempå mtp. å holde igjen husleie. Du har mistet nøkler, og er aldri i leiligheten, og noen andre er alltid i den. 

Det kalles ikke å ha besøk. I praksis har du flyttet fra stedet, og det gjør at huseier faktisk har en sak her. I tillegg har du rotet bort nøkler, noe som nok er mer beviselig enn at huseier har låst seg inn? Naboer kan sannsynlig vitne på at du heller ikke er der, men at en mann bor der.

Vær forsiktig med å holde igjen husleie på det lille grunnlaget du forteller om her. Dårlig at huseier ikke har svart, men over hvor lang tid? Har du forsøkt å kontakte han via en seriøs kanal? Siden du skriver at han har lest meldingene, antar jeg du har kontaktet ham på messenger eller lignende. Jeg ville i stedet skrevet et brev, eller i hvert fall en epost. Det ser vesentlig bedre ut om det blir noe form for sak av det også.

Anonymkode: 3863c...8b2

• Liker 6
Skrevet

Så vidt jeg vet så er det bare familie i rett linje som en har krav på å ha boende i leid leilighet. Dvs barn, barnebarn eller foreldre. 

Angående nøkler så må du vel ha mistet de inne? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke vært så frempå mtp. å holde igjen husleie. Du har mistet nøkler, og er aldri i leiligheten, og noen andre er alltid i den. 

Det kalles ikke å ha besøk. I praksis har du flyttet fra stedet, og det gjør at huseier faktisk har en sak her. I tillegg har du rotet bort nøkler, noe som nok er mer beviselig enn at huseier har låst seg inn? Naboer kan sannsynlig vitne på at du heller ikke er der, men at en mann bor der.

Vær forsiktig med å holde igjen husleie på det lille grunnlaget du forteller om her. Dårlig at huseier ikke har svart, men over hvor lang tid? Har du forsøkt å kontakte han via en seriøs kanal? Siden du skriver at han har lest meldingene, antar jeg du har kontaktet ham på messenger eller lignende. Jeg ville i stedet skrevet et brev, eller i hvert fall en epost. Det ser vesentlig bedre ut om det blir noe form for sak av det også.

Anonymkode: 3863c...8b2

Man har lov til å reise bort for noen uker, det betyr ikke at man har flyttet. De fleste studenter flytter hjem noen uker om sommeren, eller tilbringer noen uker på et praksissted og de fleste mennesker er bortreist på ferie noen uker i året, unge mennesker innimellom lenger. Man kan ikke anses å være flyttet ut selv om man er bortreist for en periode. Spesielt ikke når man faktisk jevnlig tar kontakt med huseier for å få ordnet praktiske ting. Hvis TS kan tas for noe er det i såfall å ha tatt inn en ekstra beboer, men det er ikke vanskelig å forstå at TS ønsker å ha noen hen stoler på til å passe på en ulåst leilighet og tingene hens. Ingen lås på ytterdør er og blir en vesentlig mangel og TS vil ikke slite med å vinne fram med avkortning i husleia hvis dette går langt nok. Men det at huseier er advokat endrer selvfølgelig mye. Ikke fordi husleieloven slutter å gjelde, men fordi huseier kan alle juridiske smutthull som finnes og vet hvordan systemet fungerer og kan trenere saken og lage et lite helvete på veien.

Det beste her vil jeg tro er at TS sender ei melding til huseier og gir beskjed om at hvis ikke ny nøkkel er overlevert broren (slik at han kan låse seg ut og flytte) innen 48 timer (eller en hvilken som helst rimelig, men relativt kort tidsfrist) vil det bli bestilt en låsesmed til å skifte lås og hele summen for arbeid og materiell vil bli trukket fra neste husleie minus for eksempel 500 kr som må sies å være en rimelig sum for tapt nøkkel i og med at huseier ikke får noe bry med dette selv. Og så, hvis ikke ny nøkkel leveres innen fristen, bestille låsesmed. Man har rett til å låse egen bolig. 

Jeg er forresten ikke enig med deg i at brev eller epost er bedre løsninger enn meldinger hvor TS får tilbakemelding på om de er lest eller ikke. Meldingene som er sendt til nå er lest og det er utrolig god dokumentasjon ved en potensiell videre konflikt. Det som derimot er lurt å gjøre dersom det ikke står hvilket tidspunkt meldingene er blitt lest, er å ta bilde av bekreftelsen på at de er lest. Lurt å gjøre det for hver eneste melding som blir sendt, så fort som mulig etter at de er blitt lest. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det holder ikke å tilby seg å betale for nye nøkler her TS. Du må selvfølgelig betale for at det skiftes lås også, så er ikke noe poeng å file opp nye nøkler da til låsen som jo skap skiftes. 

Anonymkode: f6a5f...049

Gjest Selmin
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det holder ikke å tilby seg å betale for nye nøkler her TS. Du må selvfølgelig betale for at det skiftes lås også, så er ikke noe poeng å file opp nye nøkler da til låsen som jo skap skiftes. 

Poenget var ikke hvem som skulle betale for hva, men at jeg ikke kan ordne det selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan umulig ha lett nøye etter de nøklene siden det har gått to måneder. 

Anonymkode: 26f9b...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Selmin skrev (5 timer siden):

Poenget var ikke hvem som skulle betale for hva, men at jeg ikke kan ordne det selv. 

Men har du sagt / formidlet det til huseier? Her skriver du kun at du har sagt du skal betale for nøkler, ikke lås, så mulig det er en faktor bak uthalingen fra huseier. Jeg unnskylder ham ikke, men det virker jo da som om du kanskje er en leietaker som ikke helt ser konsekvensen av egne handlinger rundt leieforholdet. Noe som kan forklare at han vil ha deg ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...