Gå til innhold

Jeg er redd for hunder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tips til å ikke være redd? Jeg blir spesielt redd om de bjeffer/knurrer. Kommer løpende mot meg eller hopper på meg.

Anonymkode: 08824...d24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det gjelder fremmede hunder.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Kan ikke gi deg tips for å ikke være redd, men kan gi deg verktøy som gjør at du føler at du har kontroll:

Hvis disse tingene som du nevner over skjer, snu ryggen til hunden, gå i bue, se vekk fra hunden. 

Alle disse tingene er på hundespråk noe som sier at du ikke er farlig/interessert i atferden til hunden. Det kalles dempende signal. Ved å bruke disse, kommuniserer du med hunden. 

Kommer det en løs hund mot deg, bjeffende, snu ryggen til den tvert. Enten stopper den opp, springer forbi, eller bort til deg - da fortsetter du å snu ryggen til den. Samme med hopping. 

Aldri klapp en fremmed hund på hodet, motsatt side av kroppen enn den som er lent mot deg, gå RETT mot den eller stirr den inn i øynene. De to siste er spesielt uhøflig i hunde verden, og kan gjøre at hunden føler seg truet og NØDT til å bruke sterkere signaler td. bjefging, glefsing og knurring. 

Anonymkode: f0c09...ed6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hunder bjeffer om de er redde, sinte,vil leke, prøver å erte til lek,vil ha oppmerksomhet ect. Det beste er å stå stille, og ikke løpe. 

jeg har selv hund mange er redd for, og han kunne aldri funnet på å gjøre noe vondt. Han kan bjeffe om han blir redd, men vil alltid velge å gå istedefor å gjøre noe dumt, men han har jaktinnstink, så om noen løper, så løper han etter. Så om du er redd og kommer til å gå på en løs hund, så bare stå stille og ignorer den :) Hunder er svært sjeldent farlige. 

Anonymkode: d5882...8f1

• Liker 1
Skrevet

En viss skepsis burde alle ha. Om du vil bli kvitt redselen bør du være mer sammen med hunder. Oppsøk mennesker med hunder, besøk en hundepark osv. De aller fleste hunder er snille som dagen er lang - du trenger bare mange gode erfaringer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk, for svar så langt. Men kan hunder lukte frykt? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan kun snakke for meg selv.

Jeg tror jeg faktisk hadde en såpass stor frykt for hunder at jeg kunne kalt det en fobi. Ute på tur, sto det en hund, bundet fast eller i hundegård og bjeffet, snudde jeg og gikk andre veien, for jeg klarte ikke gå forbi, selv om det absolutt ikke var noen slags fare for at hunden ville komme nær meg.

Hva gjorde jeg? Jeg endte opp med å bli venner med noen som hadde en helt fantastisk snill og hyggelig Malamut. Om du ikke kan mye om hunder, så ser disse ut som ulver i utseende, de er store, og ikke en lite søt hund 😅 Men det å være nær denne hunden gjorde noe, den fikk meg til å roe meg ned rund andre hunder, også fremmede hunder. Jeg innså hvor langt jeg har kommet med å bekjempe denne redselen, når jeg var ute på tur og en hund kommer etter meg. Normalt ville naturlige reaksjoner som «løp!!» sette inn. Men jeg snudde meg, holdt ut en hånd, lot hunden lukte på hånden min, og så gikk den bort fra meg. Jeg fikk nok litt høy puls, men holdt meg rolig, og jeg sprang ikke bort.

For meg så har den typiske «eksponeringsterapien» fungert.

Jeg er også like redd for edderkopper, og selv med eksponering har jeg ikke blitt bedre 😅men forskjellen på disse to er jo at jeg virkelig ikke ønsket å være redd hunder. Jeg ønsket å kunne være rundt hunder uten å få helt hetta. Og jeg har kommet meg langt. Men har enda litt å gå. Jeg fikk totalt panikk når jeg ble satt i en situasjon der jeg ville være låst inne med en hund. Jeg freaka helt ut. Men selv om jeg har mestret noe av frykten, kan den enda snike innpå, særlig i uforutsette situasjoner 😅

Men om du har et ønske om å venne deg til hunder, er eksponering en god metode 😄

Anonymkode: deddc...1fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dét vet jeg ikke, men hunder er RÅFLINKE til å se vårt kroppsspråk. Hundespråk er meeeget subtilt. Det kan være så lite som så slikke seg om munnen, se til siden ofte og  det vil si at de er ukomfortabel i den situasjonen de er i. De "reagerer"på raske/brå bevegelser, stiv kroppsholdning, for i hundeverden er dette det motsatte av å roe ned en situasjon. Hunder er ekstremt konfliktsky dyr. De vil for alt de kan UNNGÅ en konflikt, og til det, bruker de noen som kalles dempende signal. Det finnes ca 30 av disse - Google og så får du opp et veldig oversiktlig bilde og flere verktøy som gjør deg trygg i møte situasjoner med hunder :)

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hunder kan lukte adrenalinet som skilles ut i svetten når vi er redde.

Du kan jo gå til psykolog og få hjelp med å jobbe med din frykt for hunder. Hvis du vil gjøre det selv, så vil jeg tro gradvis tilvenning med gode erfaringer er lurt. Dvs at du har gode erfaringer med fremmede hunder som i starten er rolige og ikke bjeffer, hopper og gjør andre ting som skremmer deg.

• Liker 3
Skrevet

Du må hjelp av en veileder. En person du er trygg på fra før. Så starter du på god avstand til en hund, så god avstand at du ikke merker noe til redselen ovenfor hunder. Her kommer da veilederen inn og får deg til å se på h*n, når du gjør dette og ikke fokuserer på hunden så gir h*n deg en sjokoladebit. Over tid så beveger du deg nærmere og nærmere en hund. Her er det viktig at veileder ikke lar deg gå for fort fram. Små skritt og masse sjokolade er løsningen. Skulle du komme for nærme hunden eller hunden kommer litt brått på og du kjenner på redselen må dere starte på lengre avstand igjen. Det er også viktig at veilederen passer på at du holder kontakt med h*n. Målet med øvelsen er at du skal klare å holde kontakt med veileder så lenge at du kan passere en hund uten at du tenker over at hunden er der. Jeg anbefaler freia melkesjokolade, 200 grams plate pr trening. Kanskje med en snickers som backup hvis det du skulle ha behov for noe ekstra godt for å opprettholde kontakten med veileder.

Til TS, Dette er en spøk tatt utgangspunkt i rådene som gies om redsel her på KG. 

Eksponeringsterapi er vel her det jeg ville ha anbefalt. Se om du finner en teraput som kan hjelpe deg i nærheten av der du bor.

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutter siden, Min_hund_er_Grå said:

Du må hjelp av en veileder. En person du er trygg på fra før. Så starter du på god avstand til en hund, så god avstand at du ikke merker noe til redselen ovenfor hunder. Her kommer da veilederen inn og får deg til å se på h*n, når du gjør dette og ikke fokuserer på hunden så gir h*n deg en sjokoladebit. Over tid så beveger du deg nærmere og nærmere en hund. Her er det viktig at veileder ikke lar deg gå for fort fram. Små skritt og masse sjokolade er løsningen. Skulle du komme for nærme hunden eller hunden kommer litt brått på og du kjenner på redselen må dere starte på lengre avstand igjen. Det er også viktig at veilederen passer på at du holder kontakt med h*n. Målet med øvelsen er at du skal klare å holde kontakt med veileder så lenge at du kan passere en hund uten at du tenker over at hunden er der. Jeg anbefaler freia melkesjokolade, 200 grams plate pr trening. Kanskje med en snickers som backup hvis det du skulle ha behov for noe ekstra godt for å opprettholde kontakten med veileder.

Til TS, Dette er en spøk tatt utgangspunkt i rådene som gies om redsel her på KG. 

Eksponeringsterapi er vel her det jeg ville ha anbefalt. Se om du finner en teraput som kan hjelpe deg i nærheten av der du bor.

Kjempeflott at du deler den lenken, det er det som også er det ideelle når man trener frykt hos hund også. Men siden vi ikke alltid har den avstanden vi ønsker så er motbetinging vanlig (det du forsøker å beskrive i din spøk, men du har misforstått litt. Hovedpoenget er ikke å belønne kontakt med eier, men å gi godbit i det hunden ser på det som den er redd for, slik at man kan få motbetinging/assosiasjonsendring).

Motbetinging, på lik linje med eksponeringsterapi, er en del av læringsteorien.

(Alternativt, basert på andre råd om redsel, er at man leder TS så nær en hund at h*n får en fryktreaksjon. Deretter gir man han/henne et smekk i bakhodet og ber vedkommende skjerpe seg).  ;)

Endret av Tabris
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Min_hund_er_Grå skrev (11 timer siden):

Hei, jeg som har kommentert to ganger her oppe om å gi vedkommende "verktøy" /kunnskap om hunder språk. Jeg sikter til dette:

"Til TS, dette er en spøk tatt utgangspunkt i rådene som gies om redsel her på KG" 

Var virkelig mine råd så dårlige? 🤷‍♀️ Jeg er sånn typ kunnskap er makt, skjønner du 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Evt kan hundeeiere ha hunden sin i bånd, så slipper vi at de kommer løpende for å «hilse»..

Anonymkode: f59b4...d47

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært så redd for hunder før, at jeg gikk en omvei når jeg gikk tur for å slippe å gå forbi hunder som bjeffer og hopper på gjerde. 

Kun en ting som kurerte meg, var å få en egen hund. Da forsto jeg hundespråket etter en stund. En hund som løper og bjeffer mot meg, betyr bare at de er engstelige, de håper på å skremme vekk meg vekk i stede for å face en potensielt farlig person. Nå bare sier jeg  «gå hjem» mens jeg går mot de. De piler hjem med engang. Selv om jeg går med hund i bånd. 

anbefales på det sterkeste å få hund selv.

Anonymkode: 9b4d3...21b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var veldig redd hunder før, men det bedret seg. 

Verste jeg vet er når folk sier "den er ikke farlig altså!". Jada, jada. Jeg vet at mus ikke er farlig heller, men er livredd de for det

Anonymkode: 157be...43f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg har vært så redd for hunder før, at jeg gikk en omvei når jeg gikk tur for å slippe å gå forbi hunder som bjeffer og hopper på gjerde. 

Kun en ting som kurerte meg, var å få en egen hund. Da forsto jeg hundespråket etter en stund. En hund som løper og bjeffer mot meg, betyr bare at de er engstelige, de håper på å skremme vekk meg vekk i stede for å face en potensielt farlig person. Nå bare sier jeg  «gå hjem» mens jeg går mot de. De piler hjem med engang. Selv om jeg går med hund i bånd. 

anbefales på det sterkeste å få hund selv.

Anonymkode: 9b4d3...21b

Men jeg har ikke tid til hund...TS

Skrevet
Tabris skrev (På 15.4.2021 den 10.54):

(Alternativt, basert på andre råd om redsel, er at man leder TS så nær en hund at h*n får en fryktreaksjon. Deretter gir man han/henne et smekk i bakhodet og ber vedkommende skjerpe seg).  ;)

Jeg vet om flere med frykt som responderer bra på å då en dult i siden og beskjed om å ta seg sammen. Da når du inn til personen og personen må starte å tenke. Samme er det med hund. Et lite napp i båndet eller en finger i siden på den, får den til å snappe ut av moduset den er i og dermed kan den få fokus på fører igjen. Sånn når vi først "sammenligner" hund og menneske😉

TS, eksponeringsterapi er noe du bør forsøke. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 22.12):

Det føles i alle fall sånn!

Jeg har gått fra å mislike og være redd for hunder, til å faktisk ønske meg en hund selv. Det begynte med at jeg fikk noen kolleger/venner som er veldig glad i hunder, og så hilste jeg på deres hunder, leste masse om hunder, har sett hundevideoer på YouTube og blant annet hundetrener-Maren sine programmer på NRK. Særlig «Fra bølle til bestevenn» bidro til å forandre mitt syn på hunder! Nå har jeg skjønt at hundene kommuniserer og både lært meg mer om hvordan jeg bør oppføre meg når jeg er i nærheten av en hund, og lært å tolke hundenes signaler mye bedre.

Resultatet er at jeg ikke begynner å bli stresset allerede når jeg ser en hund som er langt unna, jeg har sluttet å stivne når hunden kommer nærmere, og hundene ser ut til å ha mistet interessen for meg! Føler at hunder jeg møtte på tur i skogen og på skitur tidligere gikk rett mot meg, bjeffet, prøvde å hoppe opp på meg osv. Dette skjer ikke lenger, og jeg tror det er fordi jeg selv er rolig og avslappet i møte med hund! 

Kunnskap er altså mitt tips for å ikke være redd lenger 🙂

Anonymkode: c6b5c...c45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...