Gå til innhold

Hvordan formulere korona-tiltak i invitasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal gifte oss i august, med flere gjester fra utlandet. Jeg er gravid og selvsagt redd for å bli smittet. Ønsker derfor at vi holder god avstand og ingen gjester andre enn min næreste familie klemmer meg eller håndhilser. Hvordan kan vi på en fin måte kommunisere dette i invitasjonene uten å virke for krasse? Jeg ønsker at alle holder minst 1 meters avstand og ser ikke for meg dansing med andre enn min mann. Ønsker ikke å nekte noen andre å danse med andre enn sin egen partner, men vil ikke dette for meg selv siden jeg ikke kommer til å være vaksinert.
 

Noen som har tips til formulering? 

Anonymkode: 621c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Vi ber alle respektere de korona-restriksjoner og smittevernsregler som måtte gjøre seg gjeldende i august."

 

 

Anonymkode: 3ba3b...9b8

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Vi ber alle respektere de korona-restriksjoner og smittevernsregler som måtte gjøre seg gjeldende i august."

 

 

Anonymkode: 3ba3b...9b8

Takk! Det var et godt forslag!

Men hvordan får jeg tydeliggjort at jeg ikke ønsker klemmer/nærkontakt med gjester?

Anonymkode: 621c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Det var et godt forslag!

Men hvordan får jeg tydeliggjort at jeg ikke ønsker klemmer/nærkontakt med gjester?

Anonymkode: 621c5...5f9

Det kan du jo gjøre selve dagen? Føler ikke det hører hjemme i en invitasjon :) 

Anonymkode: 558ef...105

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan du jo gjøre selve dagen? Føler ikke det hører hjemme i en invitasjon :) 

Anonymkode: 558ef...105

Ser den,men hadde likevel vært enklest å ha det på tekst da endel av gjestene på min samboers side er veldig nærgående og intimsone-invaderende! Jeg vet det vil være folk der som både vil prøve å komme nærmest mulig meg for å klemme eller ta meg på gravidmagen. Jeg hater sånt, men i disse koronatider tenker jeg det er enda mer uhørt. 

Anonymkode: 621c5...5f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! Det var et godt forslag!

Men hvordan får jeg tydeliggjort at jeg ikke ønsker klemmer/nærkontakt med gjester?

Anonymkode: 621c5...5f9

"Vennligst hold en (1) meters avstand til andre gjester, inkl. brud og brudgom, og unngå klemmer og nærkontakt."

(Så mener jeg for øvrig du selv må avstå fra klemmer og håndhilser med din nærmeste familie. Som vert bør man behandle alle gjester likt). 

 

Anonymkode: 3ba3b...9b8

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk! Det var et godt forslag!

Men hvordan får jeg tydeliggjort at jeg ikke ønsker klemmer/nærkontakt med gjester?

Anonymkode: 621c5...5f9

Det er fire-fem måneder til, ingen vet noe om innreiserestriksjoner, hvor mange som kan samles, om vi har fått vaksiner, om viruset har mutert slik at vi må revaksineres osv osv. Alt kan skje. Så skriv at man må følge  de koronarestriksjonene som vil være på dette tidspunktet, og at dere vil holde de inviterte oppdaterte. Mange oppretter en side på FB eller annet sted på nettet i forbindelse av et slikt arrangement, der kan man jo legge ut informasjon. Men ikke skriv noe om avstand og dansing og klemming og håndhilsning i selve invitasjonen.

Den beste måten å få "de fjerne slektningene" til å overholde avstandsregler, er at dere får dine nærmeste (også de som kanskje kan regnes som din kohort, utover din mann) til å holde god avstand. Hvis de ser at din mor og søster og bestevenninne også holder avstand og du ikke danser med din far eller bror eller forlovers mann heller, så er det nok lettere å forstå, og ihvertfall lettere å minne dem på det uten at de blir fornærmet. 

Anonymkode: d2c74...d4e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alle vet vet at du er gravid da? Send ut en felles melding noen dager i forveien. "Gjeldene koronarestriksjoner er følgende (link) og vi håper at alle tar hensyn til dette, også spesielt mtp at jeg/bruden er gravid. Vi skulle gjerne klemt og hilst ordentlig på alle, men det får vente på seg". Også kan dere sende link på engelsk hvis noen ikke snakker norsk. 

Anonymkode: b4b7d...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Alle vet vet at du er gravid da? Send ut en felles melding noen dager i forveien. "Gjeldene koronarestriksjoner er følgende (link) og vi håper at alle tar hensyn til dette, også spesielt mtp at jeg/bruden er gravid. Vi skulle gjerne klemt og hilst ordentlig på alle, men det får vente på seg". Også kan dere sende link på engelsk hvis noen ikke snakker norsk. 

Anonymkode: b4b7d...b5d

Takk for tips!

Ikke alle vet, vi kommer ikke til å gå aktivt inn for å informere alle men de fleste vil nok vite det. Er imidlertid redd det ikke vil holde noen fra å prøve å klemme meg. Det som bekymrer meg mest er hvis det lettes på tiltakene og f.eks. de vaksinerte gjestene tror det er greit å klemme meg. Dette vil jeg unngå, for de kan jo uansett bringe smitte selv om de er vaksinerte. 
 

ts

Anonymkode: 621c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er lettet på innreisetiltak innen august, så bør gjester fra utlandet også få beskjed om karantenetiden i Norge. Ikke alltid så enkelt for folk i andre land, å følge med på alle endringene som gjøres her hjemme. 🙂
 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belima skrev (3 timer siden):

Hvis det ikke er lettet på innreisetiltak innen august, så bør gjester fra utlandet også få beskjed om karantenetiden i Norge. Ikke alltid så enkelt for folk i andre land, å følge med på alle endringene som gjøres her hjemme. 🙂
 

Et viktig poeng! Takk, det skal vi være obs på.

ts

Anonymkode: 621c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 17.07):

"Vennligst hold en (1) meters avstand til andre gjester, inkl. brud og brudgom, og unngå klemmer og nærkontakt."

(Så mener jeg for øvrig du selv må avstå fra klemmer og håndhilser med din nærmeste familie. Som vert bør man behandle alle gjester likt). 

 

Anonymkode: 3ba3b...9b8

Enig. Blir helt feil å be noen ikke klemme deg, mens andre får lov? Det hadde hvertfall jeg reagert på og funnet noe spesielt også om jeg var din nærmeste som fikk en klem eller en annen som ikke fikk klem. 

Anonymkode: b669a...0e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Enig. Blir helt feil å be noen ikke klemme deg, mens andre får lov? Det hadde hvertfall jeg reagert på og funnet noe spesielt også om jeg var din nærmeste som fikk en klem eller en annen som ikke fikk klem. 

Anonymkode: b669a...0e0

Kanskje jeg ordla meg feil, men jeg synes det blir naturlig at jeg kan klemme min mann og barna som jeg bor med, mens gjester utenfor min nærmeste krets kan man hilse på med 1 meters avstand.

ts

Anonymkode: 621c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kanskje jeg ordla meg feil, men jeg synes det blir naturlig at jeg kan klemme min mann og barna som jeg bor med, mens gjester utenfor min nærmeste krets kan man hilse på med 1 meters avstand.

ts

Anonymkode: 621c5...5f9

Ja, såklart. Dere er jo dn kohort. Alle andre er ikke det . Det virket som du mente dine foreldre etc. 

Anonymkode: b669a...0e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, såklart. Dere er jo dn kohort. Alle andre er ikke det . Det virket som du mente dine foreldre etc. 

Anonymkode: b669a...0e0

Men mye kan jo skje enda. Spørs hvor langt de har kommet med vaksiner etc

Anonymkode: b669a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men mye kan jo skje enda. Spørs hvor langt de har kommet med vaksiner etc

Anonymkode: b669a...0e0

Selv de som er vaksinerte kan bli syke eller bære smitte og smitte andre. Som gravid er jeg ikke interessert i å ta den sjansen med nærkontakt/klemming, selv om folk er vaksinerte. 
 

ts

Anonymkode: 621c5...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er dere interessert i å feire bryllup som planlagt? Hvis folk uansett vil prøve å klemme og drite i smittevern?

Anonymkode: c0bdb...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i bryllup i fjor sommer. Smittevernet gikk sånn tålelig frem til desserten. Når folk fikk nok å drikke var det bare å gi opp. 

Stemmer for at dere avlyser hvis du er redd. Det du prøver på kommer ikke til å funke, beklager. 

Anonymkode: 1c701...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg egentlig veldig lite av..du er livredd for smitte (som selvsagt er forståelig), men ønsker likevel å gjennomføre et bryllup - og attpåtil med utenlandske gjester..det er så og si umulig å unngå at virus fyker i vildensky på slike arrangement. Det er dråpesmitte i høy skala (snørr, tårer, latter, sang, klemming, håndhilsing..). 

Hvorfor ikke utsette, eller gifte dere sammen med kun forlovere som vitner, slik at du kan nyte dagen, uten å gå med en frykt både før, under og etter bryllupet? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Selv de som er vaksinerte kan bli syke eller bære smitte og smitte andre. Som gravid er jeg ikke interessert i å ta den sjansen med nærkontakt/klemming, selv om folk er vaksinerte. 
 

ts

Anonymkode: 621c5...5f9

Iom at vaksinerte har fått lov til å klemme nå må du nok tenke deg ekstra om

Anonymkode: 7bddb...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...