Gå til innhold

Hund som jokker på katt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tispe i løpetid.  Vi har også to katter. Når hunden har løpetid så jokker hun på den ene katten, og blir helt døv for korrigering. Katten gjør ingenting for å stoppe det 🙄 den andre slår hunden og stikker av hun prøver seg på den. 
Jeg vet ikke hva vi skal gjøre! Katten virker brydd, og det er jo ikke greit av hunden å oppføre seg sånn! Men vi eksisterer liksom ikke når hun starter, ingenting når gjennom. 
Hun går også og napper katten i beinet, legger en pote over ryggen dens for å holde den fast, slikker henne i øret og baken. 
Vi trener henne vanligvis med positiv/belønningsbasert trening, hvor vi distraherer fra uønsket atferd og belønner når hun slutter. Men denne jokkinga er hun altså umulig å distrahere fra, vi må fysisk skille dem, og holde hunden så katten får stukket av, ellers er hun rett på igjen. 
Hun vet det ikke er lov, og gjør det som regel ute av syne, men vi kjenner igjen lyden nå... 🤦‍♀️
Hunden er ca 13kg/45cm høy, urhund/spisshund blanding, tre år gammel.

Hjelp, råd, erfaringer?

Anonymkode: 7e7df...9e9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da fjerner du hunden fra katten. Det er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 5d994...1bd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da fjerner du hunden fra katten. Det er ikke så vanskelig.

Anonymkode: 5d994...1bd

Takk, det hadde jeg ikke tenkt på! Jeg bare lar henne holde på mens jeg står på sidelinja og ber henne pent om å la vær 🙄

Poenget er at jeg vil lære henne å IKKE gjøre det i utgangspunktet. Har du noen gode råd å gi om det kanskje? 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville bare rolig stoppet henne og holdt de adskilt i løpetiden. Hun vet ikke at hun ikke har lov, hunder har ikke forståelse for slikt.  Noen tisper kan bli rare i løpetiden pga hormoner. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Kastrer hunden da

Anonymkode: 419d3...28d

• Liker 2
Skrevet

Er pus kastrert? Hormoner kan påvirke på tvers av dyrearter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hold de adskilt så godt det lar seg gjøre. Stopp det (ta tak i hunden og led henne unna) når hun gjør det. Noen tisper har det med å jokke under løpetid. Her i huset jokker tispene på hverandre 😊

Anonymkode: f186a...fcd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jokking er som regel resultat av stress. Dette kan IKKE korrigeres. Les Turid Rugaas: På Talefot Med Hunden. 

Min tispe har gjort dette 2 ganger på det året vi har hatt henne:

1.gang som valp- overstimulert, måtte ta henne inn på et mørkt og kjølig rom med hundesenga. Kom inn til henne - sovna pladask.

2.gang løpetid. Jeg ignorerte henne, satt på gulvet og lekte med baby på gymmen, hun kom bort og ville kose, jeg gav henne ingen oppmerksomhet. Jokka på kneet mitt. Skjønte at hun trengte mer kos og nærhet i løpetid si enn ellers, var veldig nedfor og kosesyk. Jeg reiste meg opp, gikk bort til sofaen, hun kom etter og da begynte jeg å klø henne på brystet/frambeina. Dette er den beste og mest beroligende plassen for hunde å bli klapper på. Endorfiner. 

Ellers anbefaler jeg å starte en mentalt sliten aktivitet - dvs snusing/tygging. Dette er beroligende for hunden. Strø godbiter utover gulvet/ gjem de i gresset. Gi et griseøre - enda bedre med kong og leverpostei. 

Aldri kjeft på en hund som jokker. Den er full av stresshormoner kortisol, og negativ korrigering øker stress. Ikke at jeg sier at dere kjefter, men hvis tanken skulle falle dere inn) 

Lykke til :)

Anonymkode: 49b54...592

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En hund forstår ikke at slik «ikke er lov». Blir som at du skal få kjeft for å nyse, altså helt meningsløst. 
hold dem adskilt så godt det lar seg gjøre, sørg for at katten kan komme seg opp i høyden, evt ha hunden i en grind av noe slag når dere er inne og du ikke kan holde øye med den. 

Anonymkode: b1dd0...a7f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei, jokking er som regel resultat av stress. Dette kan IKKE korrigeres. Les Turid Rugaas: På Talefot Med Hunden. 

Aldri kjeft på en hund som jokker. Den er full av stresshormoner kortisol, og negativ korrigering øker stress. Ikke at jeg sier at dere kjefter, men hvis tanken skulle falle dere inn) 

Selvfølgelig kan jokking korrigeres! Lær bikkja at nei betyr nei, så jokker den ikke. Jeg driter i det bakenforliggende, her hjemme er det strengt forbudt å jokke. Om det er katta eller postmannen, spiller ingen rolle. WTF har skjedd med kvinnfolk med hund?!

Anonymkode: 6e4af...08e

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selvfølgelig kan jokking korrigeres! Lær bikkja at nei betyr nei, så jokker den ikke. Jeg driter i det bakenforliggende, her hjemme er det strengt forbudt å jokke. Om det er katta eller postmannen, spiller ingen rolle. WTF har skjedd med kvinnfolk med hund?!

Mange i dag, uavhengig av kjønn, har sett at det er bedre å jobbe med årsaken bak enn å bare straffe bort symptomet. Det gjelder både barneoppdragelse, voksne mennesker og hunder.

• Liker 13
Skrevet

Hunder kan fint lære seg at visse ting ikke er lov å gjøre. Jokking kan fint avlæres. Om det ikke ordner det bakenforliggende spiller ingen rolle. Uønsket atferd er stoppet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Tabris skrev (13 timer siden):
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Hilsen hundetrener med utdannelse som er oppdater anno 2021. Stakkars hunden din. Kan du ikke vær så snill lese den boka? Du kommer til å få så vondt inni deg for hvordan du totalt har feiltolka hunden din sine signal. 

Dette er vitenskap - hormoner... Kjære vene, hvis et barn er LIVREDD og du ikke får kontakt med det, så kjefter du ikke og stresser det mer opp vel? Du begynner på en beroligende aktivitet for å roe ned. 

Tabris skrev (13 timer siden):

Mange i dag, uavhengig av kjønn, har sett at det er bedre å jobbe med årsaken bak enn å bare straffe bort symptomet. Det gjelder både barneoppdragelse, voksne mennesker og hunder.

Takk, du er en engel👏👏 Har fulgt mange av kommentarene dine i ulike tråder, alltid fornuftig 👏👏

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og forresten, synd at vi mennesker skal legge så enormt mye mer i jokking enn det det egentlig er for en hund. Vi forbinder det med noe som ofte blir skambelagt i dagens samfunn. Hvorfor skal vi overføre det på dyr? Den har ingen seksuelle assosiasjoner til det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️ Hilsen hundetrener med utdannelse som er oppdater anno 2021. Stakkars hunden din. Kan du ikke vær så snill lese den boka? Du kommer til å få så vondt inni deg for hvordan du totalt har feiltolka hunden din sine signal. 

Dette er vitenskap - hormoner... Kjære vene, hvis et barn er LIVREDD og du ikke får kontakt med det, så kjefter du ikke og stresser det mer opp vel? Du begynner på en beroligende aktivitet for å roe ned. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og forresten, synd at vi mennesker skal legge så enormt mye mer i jokking enn det det egentlig er for en hund. Vi forbinder det med noe som ofte blir skambelagt i dagens samfunn. Hvorfor skal vi overføre det på dyr? Den har ingen seksuelle assosiasjoner til det. 

Ikke begynn å sammenligne barn og hund. Hund er hund. Og en hund skal oppføre seg. En 60 kgs moloss som hopper opp og legger deg i bakken for å jukke på deg, er ikke kult. Igjen, hva som er bakenforliggende spiller ingen rolle. Hunden får ikke lov. 

Og her er det du som går for langt og snakker om seksuelle ting. Det sier hvor langt du har gått i din tankegang....

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke begynn å sammenligne barn og hund. Hund er hund. Og en hund skal oppføre seg. En 60 kgs moloss som hopper opp og legger deg i bakken for å jukke på deg, er ikke kult. Igjen, hva som er bakenforliggende spiller ingen rolle. Hunden får ikke lov. 

Og her er det du som går for langt og snakker om seksuelle ting. Det sier hvor langt du har gått i din tankegang....

Poenget er vel at det for mange er bedre å få en hund til å oppføre seg ved å ta tak årsaken til den uønskede atferden enn å bare straffe bort symptomet. For mange så spiller det faktisk en rolle hva som er bakenforliggende. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man ikke fikser årsaken til den uønskede adferden risikerer man bare at hunden finner en annen måte å utagere på. 

Anonymkode: 53c21...5d3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hannhunden til en kompis driver og jokker på leggen til besøkende, det er litt irriterende. Og kompisen min synes bare det er hysterisk morsomt så han gidder ikke lære den fra det heller. 

Anonymkode: c5cbc...b6e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 21.58):

Min tispe har gjort dette 2 ganger på det året vi har hatt henne:

1.gang som valp- overstimulert, måtte ta henne inn på et mørkt og kjølig rom med hundesenga. Kom inn til henne - sovna pladask.

2.gang løpetid. Jeg ignorerte henne, satt på gulvet og lekte med baby på gymmen, hun kom bort og ville kose, jeg gav henne ingen oppmerksomhet. Jokka på kneet mitt. Skjønte at hun trengte mer kos og nærhet i løpetid si enn ellers, var veldig nedfor og kosesyk. Jeg reiste meg opp, gikk bort til sofaen, hun kom etter og da begynte jeg å klø henne på brystet/frambeina. Dette er den beste og mest beroligende plassen for hunde å bli klapper på. Endorfiner. 

Ellers anbefaler jeg å starte en mentalt sliten aktivitet - dvs snusing/tygging. Dette er beroligende for hunden. Strø godbiter utover gulvet/ gjem de i gresset. Gi et griseøre - enda bedre med kong og leverpostei. 

Tusen takk for dette innlegget! ❤️ Hun får mindre kos og nærhet i løpetid, fordi hun selv legger seg som regel i buret eller senga, istedet for å ligge i sofaen eller rundt oss slik hun gjør ellers. Så det blir mindre "i forbifarta"-kosing. Etter at jeg leste dette innlegget har vi vært nøye på å gi henne mye fysisk kontakt. Hun roer seg mye fortere. Så dette hjalp oss veldig!

Tygg blir hun bare stresset av nå, men vi har gjort mer godbitsøk ute på tur enn vi pleier også. Hun er på vei ned i vekt, så vet ikke helt om leverpostei er ok, men kanskje vi kan fylle kongen med noe av Vomen hun får til middag.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg skjønner hvor lite reflektert og forståelsesfull du er, trist at du trenger en hund å kjefte/hakke på for å føle deg bra. Det skinner gjennom i kommentarene dine. Det er ingen hemmelighet at vi mennesker legger våre følelser/tanker over på dyr, det var det jeg mente med min kommentar. Jokking er topp 2 jeg har sett folk reagere KRAFTIG på med sine hunder, bare slått av aggressiv utagering. Hvorfor? 

Lykke til som hundeeier, og håper jeg treffer deg på hundekurs/trening en dag 👍

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...