Gå til innhold

rart hvordan det føles i de forskjellige delene av Oslo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg flyttet til Oslo-området bodde jeg i Fetsund. Koselig sted, men måtte ta buss til Lillestrøm og tog til Oslo.

Så flyttet jeg til Høybråten, akkurat på grensa mellom Oslo og Lørenskog. Kort vei til toget(sesam stasjon). Det var rolig og koselig. Hadde ikke så lang vei til Stovner senter heller. 

Deretter ble det Ullern. Veldig koselig og pent og rent. Likte meg godt der og hadde utsikt til fjorden. 

Så blir det Holmenkollen. Veldig fin utsikt, men det tok lang til med banen altså... Og mye problem vinterstid. Kort vei til marka. Det likte jeg godt. 

Så ble det Ullern igjen, men Ullernåsen. Fantastisk utsikt over Oslo og fjorden. 

Så ble det Ullevål. Veldig koselig, og ganske sentralt. Kort vei til det meste. Mange fine gamle hus og bygninger. 

Så ble det Frogner. Bodde rett ved Solli plass. Veldig sentralt, kort vei til alt, kunne gå, men syns det ble for bråkete nattestid. Kort vei til fjorden og til Bygdøy. Syklet en del dit, ja. 

Nå bor jeg på Strømmen. Kort vei til strømmen storsenter. Kort vei til tog og buss til Oslo. Er veldig koselig her. Kort vei til Østmarka også. Masse koselige hus og hager med epletrær og plommetrær.

Har tenkt å flytte tilbake til Oslo, men vet ikke hvor jeg vil bo. Tenker Holmlia pga nærhet til fjorden og nærhet til Østmarka. Og jeg har hørt at det er blitt så bra miljø der. 

Anonymkode: be0ff...676

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Syns det er fascinerende at du liker Grorud, men ikke Ammerud. Sistnevnte er veldig lik Grorud i bebyggelse bortsett ifra akkurat langs hovedveien (Ammerudveien). Går du ti meter vekk fra hovedveien kommer du inn i koselige nabolag med masse eneboliger. Grorud og Ammerud deler også koselige turveier langs Alnaelva. Det får meg til å lure på hvor mye du faktisk har vært i området.  Stovner har også massevis av koselige nabolag. 

Anonymkode: 34bf5...5e5

Enig, ts kan umulig ha vært noe særlig rundt Ammerud. På Ammerud finner du blant annet Norges største bebyggelse av atriumshus og det er jo ennå større villa/småhusbebyggelse der enn på Grorud.

Synes forøvrig at Grorud/Ammerud/Kalbakken/Rødtvet er ganske like, og like koselige sånn sett. Nærheten til naturen og flotte turområder, samtidig som det ikke er for lang til byen heller. :) 

• Liker 4
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 12.16):

Har bodd på Abildsø, Bergkrystallen, Haugenstua, Grefsen, Ellingsrud og Etterstad. Mislikte Haugenstua veldig. Trivdes kjempegodt på Grefsen og Etterstad. Men nå bor jeg heldigvis på landet 🙂

Anonymkode: 586f9...c7a

AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 12.18):

Haugenstua herregud, det må da være Oslos tristeste strøk? vært der mye fordi jeg bodde i nærheten. 

Anonymkode: 110f0...6e6

AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 12.25):

Ja, bodde der et år. Var alt for mange skumle mennesker der. Masse narkomane med nifse hunder uten bånd. Og bare sosialtilfeller. Er lenge siden, så kanskje det er bedre der nå. 

Ifølge Aftenposten var Haugenstua det stedet i Oslo som hadde størst prisøkning mellom 2004-2019: https://www.aftenposten.no/oslo/i/aPOM4A/se-oversikten-saa-store-er-prisforskjellene-innad-i-oslo

«Ser man på tallene fra 2004, er bildet krystallklart. Prisene på Haugenstua har i prosent økt mer enn noe annet sted i Oslo. Fra å ha vært blant de billigste stedene å bo, er området i dag i midtsjiktet.»

Så den sosiale sammensetningen har nok endret seg ganske mye de siste årene. 

Jeg tror at det fortsatt er mye å gå på prismessig, i og med at det er så kort pendlertid til sentrum med tog.

Anonymkode: 8637d...7f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det samme om Stovner som du syntes om Grorud. Store deler av bydelen er eneboliger med god tilgang til marka. Trivdes veldig der.

Nå bor jeg i Nordstrand bydel og har virkelig lært meg å sette pris på det å bruke sjøen året rundt! Før var vi kun på «stranda» når det var sommer og varmt, nå har vi båt som vi bruker fra våren til høsten, og selv om vinteren tar vi med brød til endene, strandleker og koser oss som familie, griller i fjæra og har virkelig fått et annet syn på det å bruke sjøen.

Elsker bydel Nordstrand! Kort avstand til byen, passe snobbete, gode skoler, variert bebyggelse, våren kommer tidlig, gode kollektivmuligheter. Håper bare jeg har råd til å bo her i fremtiden også. 

Anonymkode: cd259...eaf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2021 den 17.19):

Jeg har bodd i bydel Ullern, Alna og Frogner. 
Ullern er jo ganske snobbete. Det er stille og man føler seg gjerne litt fattig der om man er fra arbeiderklassen. Men et behagelig område. Pent og rent.

Alna: syntes det var grått og trist. Langt fra byen. Bodde på Lindeberg.

Romsås synes jeg er kjempe trist. Og all tåka oppi der! Man ser jo ikke ned i Oslo en gang. 

Grorud synes jeg er litt koselig faktisk. Gå en tur der. Er ikke bare blokker, men også mange hus rundt der.
Har også fått et senter så man har jo alt der.

Ammerud synes jeg bare er trist igjen. Samme med Veitvet og Rødtvet. 

Stovner synes jeg heller ikke noe særlig om, men er fint med senter da.

Nydalen/Grefsen er veldig fine områder.

Holmekollen. Alt for snobbete.

Fornebu. Sjeleløst.

Bekkestua(ja jeg vet det er i Bærum) er også litt snobbete.

Nå bor jeg på Frogner og trives veldig. Men merker det er deilig å dra til Grorud av og til 😛 

Hva synes du om de forskjellige delene? om du så har bodd der, bor der eller er der ofte, fortell :) 

Anonymkode: 110f0...6e6

Fornebu er også Bærum. 

Anonymkode: cebb1...f94

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trivdes alle plasser jeg har bodd (Sandaker, Torshov, Grefsen), veldig fine områder - på hver sine måter. Syns det er fint lenger ned mot sentrum, men fort litt mer trendy stemning, eller litt rikt om man går lenger vest. Har veldig godt inntrykk av Lofthus/Tonsenhagen/Rødvet også, kunne gjerne bodd langs skogkanten der 🤩

Anonymkode: 99f0f...55a

AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2021 at 5:53 PM, AnonymBruker said:

Men min boligdrøm er en spesifikk gate på Tåsen - ikke langt fra Voldsløkka :P Rett ved kirka. 

Anonymkode: a46a1...6a5

Vi har bodd på Bjølsen i 7 år og drømte om Tåsen. Kjøpte til slutt en del av tomannsbolig men det svarte egentlig ikke forventinger. 😅 Vel, en horisontalt delt tomannsbolig er ikke til å anbefale til noen. Men denne flyttinga fra Bjølsen til Tåsen, på bare 1,5 km, det er rart men Tåsen er så mye mer usentralt. Det er bare mer kronglete å komme fra Tåsen til.. overalt i grunn. Fra Bjølsen kan man spasere til fine parker rundt Akerselva, til Sagene, til minigolf på Torshov, til kjøpesenter på Storo eller kaffé i Nydalen, eller hva med å ta buss til Teknisk museum? Alt er så nærme, så tilgjengelig, og bussen til sentrum går også hver 2. minutt. Man mister alt dette etter flytting til Tåsen, Tåsen-kjøpesenter er jo bare en matvarebutikk omtrent, fra områdene rundt Bakkehaugenkirke er det langt å gå både til t-bane og til buss. Man kan egentlig ikke spasere verken til kaffe eller shopping på Ullevål, eller Storo, det er for langt, og på Tåsen har alle sine hager, men det er ikke mange lekeplasser eller fine parker å finne, absolutt ingen kaffer eller noe som helst «by-tilbud». Fint med hage til barna men lite sosialt. Man ender opp med å kjøre bil overalt, og da fant vi også raskt at vi kjørte stadig ut av byen. Så ja, vi endte opp med å flytte.

Jeg tenker tabben vi har gjort, var å drømme om nettopp Tåsen. Ser tilbake, tenker jeg at Kjelsås og Korsvoll er mye bedre områder for barnefamilier - ja, det er enda lengre unna sentrum, men det har man allerede tapt ved flytting til Tåsen. Men det er nærmere skogen, marka, større hus, større hager, mindre trafikk og mer frihet for barna. Bedre skoler. Tåsen er også plaget av tyverier. Jeg tror det er roligere lengre oppe. Uten at jeg vet for sikkert da, da vi valgte å flytte ut av Oslo. 

Anonymkode: 173d0...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 23.59):

Vi har bodd på Bjølsen i 7 år og drømte om Tåsen. Kjøpte til slutt en del av tomannsbolig men det svarte egentlig ikke forventinger. 😅 Vel, en horisontalt delt tomannsbolig er ikke til å anbefale til noen. Men denne flyttinga fra Bjølsen til Tåsen, på bare 1,5 km, det er rart men Tåsen er så mye mer usentralt. Det er bare mer kronglete å komme fra Tåsen til.. overalt i grunn. Fra Bjølsen kan man spasere til fine parker rundt Akerselva, til Sagene, til minigolf på Torshov, til kjøpesenter på Storo eller kaffé i Nydalen, eller hva med å ta buss til Teknisk museum? Alt er så nærme, så tilgjengelig, og bussen til sentrum går også hver 2. minutt. Man mister alt dette etter flytting til Tåsen, Tåsen-kjøpesenter er jo bare en matvarebutikk omtrent, fra områdene rundt Bakkehaugenkirke er det langt å gå både til t-bane og til buss. Man kan egentlig ikke spasere verken til kaffe eller shopping på Ullevål, eller Storo, det er for langt, og på Tåsen har alle sine hager, men det er ikke mange lekeplasser eller fine parker å finne, absolutt ingen kaffer eller noe som helst «by-tilbud». Fint med hage til barna men lite sosialt. Man ender opp med å kjøre bil overalt, og da fant vi også raskt at vi kjørte stadig ut av byen. Så ja, vi endte opp med å flytte.

Jeg tenker tabben vi har gjort, var å drømme om nettopp Tåsen. Ser tilbake, tenker jeg at Kjelsås og Korsvoll er mye bedre områder for barnefamilier - ja, det er enda lengre unna sentrum, men det har man allerede tapt ved flytting til Tåsen. Men det er nærmere skogen, marka, større hus, større hager, mindre trafikk og mer frihet for barna. Bedre skoler. Tåsen er også plaget av tyverier. Jeg tror det er roligere lengre oppe. Uten at jeg vet for sikkert da, da vi valgte å flytte ut av Oslo. 

Anonymkode: 173d0...681

Litt uenig med deg her. Jeg bor selv på Tåsen og er storfornøyd. I mine øyne beskriver du Tåsen som et usentralt og kronglete strøk, noe som ikke stemmer i det hele tatt. Tåsen er kanskje en av de mest sentrale strøkene du kan bo i Nordre Aker. 34 bussen, Ekeberg Hageby bruker 15 minutter til sentrum og går hvert kvarter. Simensbråten og Lysaker går også hvert kvarter og du kan komme deg til flere deler av byen ved å bare ta buss eller t-bane. Tåsen har i tillegg to parker (blåsbortparken og godalsparken) som er passende for barn og hunder. I tillegg til dette kan man spasere til både Ullevål Hageby, Nydalen, Sagene og Bjølsen. På Kjelsås og Grefsen er trikk og buss essensielt for å kunne komme seg andre steder uten å gå. Det går heller ingen t-bane her, og den nærmeste t-banen du kommer er Storo. Tåsen er et flott og familievennlig område med fine hus og villaer med store hager. Parkene er fredfulle og idylliske. Tyveri er et sjeldent syn på Tåsen. Tåsen skole er kanskje en av de bedre barneskolene du kan gå på i Oslo, og jeg kan love deg at barn har like mye frihet som på Grefsen og Kjelsås. Kafeer som ligger på feks Damplass eller Sagene er veldig nærme. Kjelsås og Grefsen er fint, men det slår på ingen måter Tåsen, ihvertfall ikke i mine øyne :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i sentrum, Tøyen/Grønland og Kværnerbyen. Har trivdes alle steder, men nå som jeg har barn hadde jeg ikke villet bodd i Sentrum eller Tøyen/Grønland. Synes Kværnerbyen er helt paradis, skikkelig barnevennlig, rolig, fine uteområder, skogen rett bak hjørnet, barnehagen rett ved og bare 10. min med buss til Oslo S. 
Det som hat vært pluss med alle de stedene jeg har bodd er at det er nærme alt. Kan gå overalt og trenger egentlig ikke ta buss omtrent. 

Har vært en del på majorstuen og der liker jeg meg ikke. Og jeg synes det er alt for stille på Røa, Skøyen og en del steder på vestkanten. Liker å ha litt liv og røre rundt meg. 

Anonymkode: aba73...984

Gjest Saph
Skrevet

Bodd på Ekeberg og Økern. Syns Ekeberg var kjempeflott. Bodde rett ved utsikten. Rolig, fredelig, kjempefin utsikt, sentralt og idyllisk. Bortsett fra under Norway Cup. Da var det litt vel sosialt på bussen. 

Likte Økern godt, mere liv og aktivitet, mere spennende å gå turer, mere å se på, følte meg mere usynlig og anonym noe jeg likte. Var mye gamle mennesker der. I motsetning til flere barnefamilier som det var i mitt område på Ekeberg. 

Eksen bodde på Kjelsås og det føltes ikke som Oslo i det hele tatt. Det føltes mere som en liten utkantsby. Så det er for folk som ikke liker byer, men som vil bo i Oslo allikevel. Ser for meg at det er mange Lars Monsen typer som bor der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 18.44):

Bor i hus på Grorud (vel, dvs Flaen/Kalbakken). Utrolig koselig og stille strøk. Mye stillere her enn rundt huset jeg vokste opp i i Telemark. 

Er også god kjent på Rødtvet, og syns det har en ufortjent dårlig rykte. De fleste har nok kun sett de ruvende blokkene fra riksvei 4, men om man blir kjent i området er det koselig og stille der også. Mange fine hus (særlig på Sandås), kort vei til de nydelige hestejordene og marka. Anbefales! Savner nærheten til marka nå som jeg bor på nedsiden av RV4. 

Anonymkode: 336c7...c92

Enig- jeg bor på Kalbakken og det er veldig koselig i småhus/lavblokk-områdene her. Folk blir her i mange år, det er kort vei til t-bane og marka, og thai-restauranten i nabolaget har nydelig mat. 

Anonymkode: c2ddb...92f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på Carl Berner, Høybråten, Holmlia og bor nå på Nordstrand.

Carl Berner var ukoselig og bråkete, men det er blitt litt finere der nå (15 år siden jeg bodde der).

Høybråten var usentralt og kjedelig, bodde der fordi mannen min bodde der da vi ble sammen, og jeg etter hvert flyttet inn hos han.

Holmlia var supert uten barn, jeg elsket nærheten til sjøen, den herlige fjordutsikten og alle de fine turveiene i området, Men etter at vi fikk barn ble det uaktuelt å fortsette å bo der- det er MYE rart som foregår der på kveldstid, og jeg vil absolutt ikke la mine barn vokse opp der.

Nå har vi bodd på Nordstrand i fem år, og her stortrives vi virkelig. Enormt trivelige og inkluderende folk, samme nærhet til sjøen og fjordutsikt som på Holmlia, og et veldig koselig lite «sentrum» på Sæter, med det man trenger av butikker i hverdagen, og noen hyggelige spisesteder. Kommer aldri til å flytte herfra!

Anonymkode: 61fd1...477

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 12.29):

Syns det er fascinerende at du liker Grorud, men ikke Ammerud. Sistnevnte er veldig lik Grorud i bebyggelse bortsett ifra akkurat langs hovedveien (Ammerudveien). Går du ti meter vekk fra hovedveien kommer du inn i koselige nabolag med masse eneboliger. Grorud og Ammerud deler også koselige turveier langs Alnaelva. Det får meg til å lure på hvor mye du faktisk har vært i området.  Stovner har også massevis av koselige nabolag. 

Anonymkode: 34bf5...5e5

TS kjenner kanskje bare til blokkene rundt Ammerud tbanen, men området rundt Apalløkka er jo veldig rolig og fint

Anonymkode: 667aa...6cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd på Stovner, og trivdes kjempegodt der. Tror den delen jeg bodde i anses som "den verste delen", men mitt inntrykk er at det er ungdomsgjengene som har problemer der, og at problemene er innad og mellom dem og andre ungdommer. Som voksen uten barn opplevde jeg aldri noe negativt. Senteret var praktisk, det var svært nærme skogen, masse turmuligheter, og jeg trivdes kjempegodt i området :)

Anonymkode: b3fcc...0af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor på Grünerløkka med mann og barn, trives veldig godt. Har alt vi trenger i nærheten, og har ikke behov for bil. Håper vi blir boende her resten av livet. Stille og rolig gate, kort vei til alt vi ønsker oss av lekeplasser, parker, kafeer og butikker. Botanisk hage og Ola narr brukes mur. Og en ganske kort sykkeltur ut i marka. 

Anonymkode: 460c9...6e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og en ganske kort sykkeltur ut i marka. 

Det er ikke kort fra Løkka til marka.

Anonymkode: 84788...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/15/2021 at 5:53 PM, AnonymBruker said:

Torshov: elsket å bo der før vi fikk barn, ingen ulemper da. 

Majorstuen: mistrivdes. For mye støy, for vestkant for min smak. 

Mellom Bjølsen/Nydalen: elsker området! Eneste minus er støy akkurat her vi bor. 

Liker meg veldig godt på Kjelsås, men ikke bodd der. Hadde kanskje følt det var hakket for langt unna ting.

Løren: takler ikke den nye delen i det hele tatt. 

Grunerløkka: gøy før man får barn mtp nærhet og parkene 

Men min boligdrøm er en spesifikk gate på Tåsen - ikke langt fra Voldsløkka :P Rett ved kirka. 

Anonymkode: a46a1...6a5

Ja! Fant det nabolaget i fjor. Utrolig vakkert.

Ellers liker jeg Korsvoll, Kjelsås, her på Sagene/Nydalen, og seff St. Hanshaugen. Gode gamle St. Hanshaugen. Nordstrand/Karlsrud er fint, men litt...fanget mellom sjøen og motorveien.

Synes øst fort blir litt trist, bortsett fra rekkehus eller eneboligene nært ved marka.

Anonymkode: 20e4c...d1f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 12.25):

Ja, bodde der et år. Var alt for mange skumle mennesker der. Masse narkomane med nifse hunder uten bånd. Og bare sosialtilfeller. Er lenge siden, så kanskje det er bedre der nå. 

Jeg er oppvokst på Haugenstua og kjenner meg overhodet ikke igjen. I blokka ved senteret bor det vel mennesker som ikke har det så lett, men ellers er det vel mest folk i arbeiderklassen? 

Blokkene ser riktignok grå og trist ut, men så åpne grøntområder på området, så sentralt med tog til OsloS på 12 minutter og avgang hvert 15. minutt, tog til Strømmen med kort vei til Strømmen senteret, Stovner senter innen gangavstand og ellers fine turområder.

Anonymkode: f4d24...29f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Saph skrev (På 4.5.2021 den 23.03):

Eksen bodde på Kjelsås og det føltes ikke som Oslo i det hele tatt. Det føltes mere som en liten utkantsby. Så det er for folk som ikke liker byer, men som vil bo i Oslo allikevel. Ser for meg at det er mange Lars Monsen typer som bor der. 

Nesten riktig. Det er Eirik Brandsdal-typene som dominerer. Langrennsfolket. Sånne som kanskje tar skiboksen av biltaket fra mai til september.

Anonymkode: b773c...b2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke kort fra Løkka til marka.

Anonymkode: 84788...a35

Nei, er klar over at det er mange plasser som er nærmere. Men totalt sett så er det en av tingene vi liker med å bo her. Vi kommer oss lett ut i marka med 20 min på sykkelen. Det et kort til at vi bor midt i byen, synes jeg. Og alle de fordelene vi ser med å bo her. Selv da jeg bodde på bygda måtte jeg kjøre et stykke for å komme til gode turområder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...