Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er forsker, så ta det med ro - jeg vet hva jeg snakker om 🙂

Anonymkode: d0cd8...235

For all del, må gjerne vise til kilder, slik at det går an å ta deg seriøst. Nå høres det jo bare ut som du er på forskning.no og leser litt. 

Anonymkode: 990d1...0e9

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal ikke jeg vikle meg inn i noen krangel her, men statens anbefaling om 10 mikrogram er laga for mer enn 70 år siden og er det som er anbefalt for å unngå mangelsykdommen rakitt (engelsk syke). Det vi har lært om vitamin D de siste 70 åra er ikke med i betraktningen når ekspertene i Helsedirektoratet lager anbefalinger (siste gang høsten 2020).

Det er aldri bevist at 10 mikrogram vitamin D er nok til å holde noen over minimum på 50 nmol/L. Tvert imot ble NASA overraska da de testa 50 mikrogram vitamin D på mannskapet ved den amerikanske sydpolbasen en vinter og fant ut at ikke en gang det er nok. Ei gruppe forskere i Saudi-Arabia fant ut at nivået med vitamin D i blodet sank under tilfredsstillende da de testa 50 mikrogram over tre måneder.

https://www.enebak.no/5-skjeer-tran-er-ikke-nok/

Helsedirektoratet sier selv at 100 mikrogram (4.000 IE) er trygt for alle over 18 år som daglig tilskudd av vitamin D. Er det ikke merkelig at staten sier at 10 mikrogram tilskudd er nok når det er bevist gjentatte ganger at 50 mikrogram vitamin D ikke er nok til å holde folk på et tilfredsstillende nivå med vitamin D? Hva med ekspertene som mener at det er nok å spise fet fisk og som påstår at det er farlig å ta tilskudd? Jeg bare lurer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...