AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #1 Skrevet 14. april 2021 Jeg har siden tenårene vært skikkelig stor og overvektig, og siden jeg flyttet hjemmefra som 16-åring, så har vekten bare økt og økt. Jeg har unnskyldet og funnet på grunner for det hele veien, men nå som jeg er ferdig med utdanning snart og nærmer meg 25 år, så begynner jeg faktisk å bekymre meg. Etter corona så har jeg også vært mer bevisst på egen helse og at fedme er en risikofaktor. Jeg veier ca 150kg på 180cm. Lang og rund😋 De fleste tror jeg veier mye mindre. Men jeg sjekket midjemålet mitt i går, og det var 121cm. Det slår meg at når man har fettet på magen, slik som meg, så er det mye mer risiko også knyttet til fedmen. Både min mor og min tante er fedmeoperert, og det er en del diabetes og høyt blodtrykk i familien. Jeg antar at jeg dermed er i risikogruppen for dette, i tillegg til sykelig overvekt. Men hvorfor er det slik at stor mage er synonymt med dårlig helse? Hvorfor er det akkurat magefettet som er verst? Og jeg har også hørt at brede hofter og stor rumpe skal være "bra" fett, noe jeg da også har, men siden jeg også har "dårlig" fett på min store mage så er det verre? Anonymkode: c9230...e5b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #2 Skrevet 14. april 2021 Jo mer magefett du har, jo høyere nivå av farlig fett har du i blodet. Du må virkelig ta grep før det er for sent. Anonymkode: b3b0a...722 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #3 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo mer magefett du har, jo høyere nivå av farlig fett har du i blodet. Du må virkelig ta grep før det er for sent. Anonymkode: b3b0a...722 Jeg er da 24 år, så det er ikke for sent. Ingen på 24 som får hjerteinfarkt pga fedme. Anonymkode: c9230...e5b
Jessic_a Skrevet 14. april 2021 #4 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er da 24 år, så det er ikke for sent. Ingen på 24 som får hjerteinfarkt pga fedme. Anonymkode: c9230...e5b Jo, mange på 24 kan få hjerteinfarkt pga fedme. Du har ikke bare fedme men sykelig overvekt og et magemål som er langt unna det som anses som sunt. Ta vare på deg selv, livet er veldig kort 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #5 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er da 24 år, så det er ikke for sent. Ingen på 24 som får hjerteinfarkt pga fedme. Anonymkode: c9230...e5b Du kan få diabetes og det er virkelig ikke gøy. For min del har det hjulpet å holde vekten at jeg går veldig mye og så spiser jeg lite til frokost og kvelds (og heller et stort glass med kaffe og melk), slik at jeg kan spise meg mett til middag og kvelds, for det er da "hungeren" kommer. Jeg går overalt egentlig, opp trapper, går til neste butikk istedenfor nærmeste, går til byen etc. Til sammen 5-7 mil per uke. Det skal faktisk ikke så mye til å gå så langt. Et kvarter her og et kvarter der blir veldig fort en god del kilometer. Gange er undervurdert som treningsform. Har du noen du kan gå på tur med? Anonymkode: 53bee...889 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #6 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Har du noen du kan gå på tur med? Jeg deler bolig med tanten min. Anonymkode: c9230...e5b
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #7 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er da 24 år, så det er ikke for sent. Ingen på 24 som får hjerteinfarkt pga fedme. Anonymkode: c9230...e5b Det er ikke for sent. Men jo, også yngre kan dø av fedme. Jeg mistet en venn som var bare et par år eldre enn deg. I tillegg skader det kroppen din jo lengre du går rundt med overvekten. Det blir som jeg skulle gå rundt med en ekstra person på kroppen. Jeg fikk kronisk betennelse under føttene med bare 10 kg overvekt. Jeg skal fortelle at det er mye vanskeligere å gå ned i vekt når man er skadet, så benytt deg nå før det skjer. Ingen er fysisk friske med slik overvekt gjennom hele livet. Veien opp videre om man er skadet er veldig kort. Har du lyst å veie 200 kg? Det kan bli en realitet om dette ikke snur. Magefettet er det usunne fettet og det er skadelig. Ironisk nok bør høye mennesker helst ha mindre bukfett fordi vi lager mer fett i kubikk. Jeg er normalvektig og har sunn midje (nå) men allikevel har jeg for høye verdier av bukfett. Det er en av grunnene til at jeg ønsker å gå ned, selv om det ytre sett ikke er noen grunn. Helse er viktig. Anonymkode: 207d9...807 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #8 Skrevet 14. april 2021 Fettet pakker seg rundt organene dine. Selvsagt er det farligere enn om det pakker seg rundt rumpemusklene. Anonymkode: 40e87...90f 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #9 Skrevet 14. april 2021 Fett rundt magen mer skadelig fordi det legger press på organene dine og gjør at de får det vanskeligere for å fungere normalt. Du kan også få fett i selve organene og funksjonen kan rett og slett stoppe opp. Jeg tror forøvrig ikke det finnes et eneste overvektig menneske på denne jorda som ikke sier "det ser ikke ut som jeg veier så mye altså". Husker jeg sa det selv, og nå ser jeg tilbake på det etter vektnedgangen og bare fyfaen så enormt stor jeg var. Folk synes overvekten din er ubehagelig og vil alltid komme med slike flåsete setninger fordi de ikke vet hva annet de skal si. Til og med LEGEN min sa jeg ikke så så overvektig ut med BMI på 36..! Bare tull, de prøver å være hyggelige for å ikke tråkke deg på tærne og er livredde for å si feil. 180 cm og 150 kilo er enormt. Har du vært hos legen for å få hjelp? Ville startet der. Masse lykke til! Anonymkode: c1e4e...928 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #10 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Til og med LEGEN min sa jeg ikke så så overvektig ut med BMI på 36..! Bare tull, de prøver å være hyggelige for å ikke tråkke deg på tærne og er livredde for å si feil. 180 cm og 150 kilo er enormt. Har du vært hos legen for å få hjelp? Ville startet der. Masse lykke til! Tull. Man kan se mindre ut. De fleste tror jeg veier 120-130kg. Folk er ikke livredde for noe rundt meg. Du vet ikke noe om meg som person eller vennene mine. Men jeg er enig i at det er enormt. Jeg er diger, ingen tvil om det. Legen? Nei. Jeg ser ingen grunn til det. Anonymkode: c9230...e5b 2
Gjest tranedatter Skrevet 14. april 2021 #11 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tull. Man kan se mindre ut. De fleste tror jeg veier 120-130kg. Folk er ikke livredde for noe rundt meg. Du vet ikke noe om meg som person eller vennene mine. Men jeg er enig i at det er enormt. Jeg er diger, ingen tvil om det. Legen? Nei. Jeg ser ingen grunn til det. Anonymkode: c9230...e5b Jo større man er jo mindre sees hvert kilo. Har en kompis som var sååå skuffa da han gikk ned i vekt, ingen så at han hadde mista 20 kilo. Fordi han var så stor at de 20 kiloene ikke ses. Men når han gikk ned ytterligere, DA så vi rundt han dette. Prosantandelen av vekt per kilo blir jo større jo mindre man er. Og uansett 120-130 kilo er jo for mye åkkesom! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #12 Skrevet 14. april 2021 tranedatter skrev (4 timer siden): Jo større man er jo mindre sees hvert kilo. Har en kompis som var sååå skuffa da han gikk ned i vekt, ingen så at han hadde mista 20 kilo. Fordi han var så stor at de 20 kiloene ikke ses. Men når han gikk ned ytterligere, DA så vi rundt han dette. Prosantandelen av vekt per kilo blir jo større jo mindre man er. Og uansett 120-130 kilo er jo for mye åkkesom! Lykke til! Korrekt, og det å tippe at noen er 150 kilo er så far fetched fordi det er så sinnsykt mye. Ingen sier jo hæ veier du 150 kilo, du ser ikke en kilo tyngre ut enn 130 altså! Også skal det liksom være en bra ting 😬 Anonymkode: c1e4e...928 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #13 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tull. Man kan se mindre ut. De fleste tror jeg veier 120-130kg. Folk er ikke livredde for noe rundt meg. Du vet ikke noe om meg som person eller vennene mine. Men jeg er enig i at det er enormt. Jeg er diger, ingen tvil om det. Legen? Nei. Jeg ser ingen grunn til det. Anonymkode: c9230...e5b Du er helseskadelig overvektig, har vært det hele livet og ser ingen grunn til å oppsøke lege. Okei. Anonymkode: c1e4e...928
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tull. Man kan se mindre ut. De fleste tror jeg veier 120-130kg. Folk er ikke livredde for noe rundt meg. Du vet ikke noe om meg som person eller vennene mine. Men jeg er enig i at det er enormt. Jeg er diger, ingen tvil om det. Legen? Nei. Jeg ser ingen grunn til det. Anonymkode: c9230...e5b Hvordan kan jeg si dette ute å virke helt blottet for empati. 150 kg er for folk flest en utenkelig vekt for mennesker. Det blir slikt vi ser på tv fra Amerika og ikke noe vi forventer å se i Norge. Man kan rett og slett ikke si til et menneske at de ser ut som om de veier 150 kg. Det hadde vært fryktelig frekt. Det er det samme som en elg eller en isbjørn ( de veier fra 150 kg). Anonymkode: 207d9...807
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #15 Skrevet 14. april 2021 Folk flest er veldig dårlig på å tippe vekt. Dessuten sier man som regel litt mindre enn det man egentlig tror for å unngå å såre noen. Du bør nok gå ned minst 60 kg, og 70 kg for å være innenfor normalvekt, nå er det ikke sikkert at normalvekt er realistisk med det første. Men du bør uansett jobbe for å komme deg under 100 kg. Du er ung og du merker nok ikke farene med overvekt allerede nå, det som er skummelt er at du sier at vekten bare har økt siden du flyttet hjemmefra, da er jo faren for at den bare vil øke mer og mer, og da blir det veldig vanskelig å gjøre noe med det. Det at du er 150 kg allerede som 25 år er ganske skummelt, hva vil da vekten din være når du er 40 år? Hvis du ikke er motivert for slanking akkurat nå, så må du i hvert fall unngå å legge på deg noe mer. Klarer du å holde vekta stabil? Anonymkode: ac05c...44b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå