Gå til innhold

Kontroll-lamper Toyota lyser ?


Gjest Acer

Anbefalte innlegg

Veteranbil Toyota modell  F.      Kontrollamper for lading, Oljenivå, vann-stand begynte å lyste  tidvis, men lyser nå konstand.   Grunn til å tru det er en jordingfeil, men har ikkje greidd å lokalisere den.   Noen med bilelektrisk bakrunn  (kjent med Toyota) ?

Skiftet dynamo.   (lading OK. ca 14 v ladestrøm)

Vannstand-OK

Bilen er utstyrt med oljetrykksmåler  ( skiftet, og oljetrykket som før) 

Sjekket inntaktplugg / ledninger til dynamo OK.

Viftereim OK.

Sjekket ledninger  til tenningslås.

Skiftet hovudsikringsboks m/ releer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Høres ut som jordingsfeil, sjekk jordingen fra batteriet til karosseriet og puss med sandpapir eller stålbørste på begge punkter. Se også om det er jordingskabel fra motoren til karosseriet som har dårlig kontakt.

Hvis det er tilhengerkontakt så bør du åpne og sjekke den også, ganske vanlig at dashbordet lyser som et juletre hvis det er irr på ledningene inne i kontakten.    

Anonymkode: 97ace...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Høres ut som jordingsfeil, sjekk jordingen fra batteriet til karosseriet og puss med sandpapir eller stålbørste på begge punkter. Se også om det er jordingskabel fra motoren til karosseriet som har dårlig kontakt.

Hvis det er tilhengerkontakt så bør du åpne og sjekke den også, ganske vanlig at dashbordet lyser som et juletre hvis det er irr på ledningene inne i kontakten.    

Anonymkode: 97ace...310

Jording fra Batteri til gods har eg ikkje sjekket, og hadde planer om å sjekke det , men glemt.    Tilhenger kontakt har eg ikkje kontrl. men har funka heilt fint.    Jordingsfeil / irr gjir seg ofte utslag i feil på hengerlys.   Bremselys blinker, når blinklys slås på etc. 

Jordingsfeiler er igrunnen langt mer komplisert å feilsøke en strømbrudd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må skifte/sjekke oljepumpa, sier eksperten her i huset. Ikke spør meg hvorfor, jeg droppa ut etter et par uker på bilmekaniker-linja.

Anonymkode: 12630...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du må skifte/sjekke oljepumpa, sier eksperten her i huset. Ikke spør meg hvorfor, jeg droppa ut etter et par uker på bilmekaniker-linja.

Anonymkode: 12630...02f

Bilen har oljetrykkmåler, og oljetrykket er bra.     Skal sjekke jordingskabel Batteri til Gods, og kan anskje ligge noe der.  !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du må skifte/sjekke oljepumpa, sier eksperten her i huset. Ikke spør meg hvorfor, jeg droppa ut etter et par uker på bilmekaniker-linja.

Anonymkode: 12630...02f

Hvorfor? Altså, hvorfor droppet du ut?

Anonymkode: c779c...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Du må skifte/sjekke oljepumpa, sier eksperten her i huset. Ikke spør meg hvorfor, jeg droppa ut etter et par uker på bilmekaniker-linja.

Anonymkode: 12630...02f

Eksperten i huset må du ikke høre på for han har tydeligvis ikke peiling, Toyota Model F eller LiteAce som den også heter ble solgt med 3Y bensinmotoren eller 2C dieselmotoren i Norge og jeg skal garantere at det ikke er noe galt med oljepumpa.

Dette er en elektrisk feil og har ingenting med selve motoren å gjøre.

Skybe skrev (1 time siden):

Jording fra Batteri til gods har eg ikkje sjekket, og hadde planer om å sjekke det , men glemt.    Tilhenger kontakt har eg ikkje kontrl. men har funka heilt fint.    Jordingsfeil / irr gjir seg ofte utslag i feil på hengerlys.   Bremselys blinker, når blinklys slås på etc. 

Jordingsfeiler er igrunnen langt mer komplisert å feilsøke en strømbrudd.

 

Jordingsfeil eller feil i hengerkontakten trenger ikke å gi utslag på hengerlysene, men det kan utarte seg med blinkende lys i instrumentpanelet ved krypstrøm. Du må demontere kontakten for å se på de individuelle koblingene.

Jordingskabelen fra batteriet til chassis bør du sjekke på begge ender, men det er også flere jordingskabler som går fra motoren til chassis. Det kan også være noe så simpelt som feil på jordingen til selve instrumentpanelet.   

Anonymkode: 97ace...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...