Gå til innhold

Tips om avvisning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært på noen dater med en mann som viser stor interesse for meg.
Har gått opp for meg, at jeg ikke er interessert i et forhold med han- eller videre flørt. Liker han som person og er åpen for et videre vennskap med han. Vi har felles venner. 
Jeg har sagt at jeg ikke ser for meg oss to som et par- to ganger. Dette velger han å overse. Ringer meg flere ganger om dagen, sms'er, kjøper vin vi skal drikke sammen, legger planer for vår fremtid. Reiser etc. 
Tenker hvordan jeg på en empatisk måte skal få han til å forstå at han bør investere sin energi på en annen dame. Er det okei å la være med å ta tlf, ikke svare på beskjeder osv? Noen andre råd?

Anonymkode: 2d815...3a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hm... ikke bare la vær å svare, ghoste, osv. Nå har du ikke stoppet han og latt han fortsette. Best å skrive det som det er, at du er sikker i din sak på at du ikke vil komme til å satse på et forhold med han, eller er interessert i noen mer. Hvis han maser videre etter du har vært klar og tydelig, så har du lov til å la vær å svare han.. mener jeg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han bestemmer hvem han vil være opptatt av.

Du bestemmer hvem du vil ha kontakt med.

Anonymkode: db9fc...0ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, marsvin said:

hm... ikke bare la vær å svare, ghoste, osv. Nå har du ikke stoppet han og latt han fortsette. Best å skrive det som det er, at du er sikker i din sak på at du ikke vil komme til å satse på et forhold med han, eller er interessert i noen mer. Hvis han maser videre etter du har vært klar og tydelig, så har du lov til å la vær å svare han.. mener jeg. 

Takk. Ja, jeg må prøve å gjenta og redusere kontakt

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Han bestemmer hvem han vil være opptatt av.

Du bestemmer hvem du vil ha kontakt med.

Anonymkode: db9fc...0ff

Ja, det er slik. Siden vi har felles venner ønsker jeg å gjøre det på en skånsom måte, men spørs om den finnes.

• Liker 1
Skrevet

Du har gitt ham beskjed to ganger. Da har du tatt ansvar. Likevel fortsetter han å mase. Da har du lov til å redusere kontakten. Du har sagt det rett ut, og jeg ville nå kombinert det med å ikke alltid svare på telefonen når han ringer, la det gå noen timer før du besvarer meldinger, svare høflig men ikke for hyggelig osv. Dessuten å gjøre deg dum som et brød når han prøver å presse deg inn i flørtende samtaler, og late som du ikke forstår noe som helst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Hippogriff said:

Du har gitt ham beskjed to ganger. Da har du tatt ansvar. Likevel fortsetter han å mase. Da har du lov til å redusere kontakten. Du har sagt det rett ut, og jeg ville nå kombinert det med å ikke alltid svare på telefonen når han ringer, la det gå noen timer før du besvarer meldinger, svare høflig men ikke for hyggelig osv. Dessuten å gjøre deg dum som et brød når han prøver å presse deg inn i flørtende samtaler, og late som du ikke forstår noe som helst. 

Takker! Liker den strategien

Skrevet (endret)

Jeg ghoster ikke direkte, men fader ut. Du må svare kort og bruke lang tid, "glemme" å svare på en melding iblant om han bombarderer deg, ikke bli trukket med på flørting, ikke takk for komplimenter engang, og ikke møt han.

Klem inn det at du ikke er interessert i noe romantisk/gå på date hver gang det er rom for det. Jeg har også løyet på meg en kjæreste iblant, man svarer på en invitasjon om rødvinskveld med at man har en date den kvelden e.l.

Noen gir aldri opp da og kan holde det gående i årevis. Da må man bare slutte å svare på et tidspunkt. Det er en kjip situasjon for man føler jo litt sympati med den som fremstår som forelsket, samtidig er det ufint å ikke respektere at nei betyr nei og omtrent prøve å presse seg inn i livet til en som ikke ønsker det.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Cuntzilla said:

Jeg ghoster ikke direkte, men fader ut. Du må svare kort og bruke lang tid, "glemme" å svare på en melding iblant om han bombarderer deg, ikke bli trukket med på flørting, ikke takk for komplimenter engang, og ikke møt han.

Klem inn det at du ikke er interessert i noe romantisk/gå på date hver gang det er rom for det. Jeg har også løyet på meg en kjæreste iblant, man svarer på en invitasjon om rødvinskveld med at man har en date den kvelden e.l.

Noen gir aldri opp da og kan holde det gående i årevis. Da må man bare slutte å svare på et tidspunkt. Det er en kjip situasjon for man føler jo litt sympati med den som fremstår som forelsket, samtidig er det ufint å ikke respektere at nei betyr nei og omtrent prøve å presse seg inn i livet til en som ikke ønsker det.

Presis, er typisk slik som du beskriver. Ny mulighet i morgen: Gjenta at det ikke kan bli noe og deretter redusere besvarelser!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Presis, er typisk slik som du beskriver. Ny mulighet i morgen: Gjenta at det ikke kan bli noe og deretter redusere besvarelser!

Ja, si at det ikke blir noe og at han må slutte å ringe. På en eller annen litt fin måte... Typ; det var hyggelig, men jeg er ikke interessert i å ta det videre, eller drive og ringes mer. Ses vel plutselig en dag, ha et fint liv så lenge.

Åh jeg får litt vondt i magen bare av å tenke på dette, uansett hvor mange man avviser så blir man aldri vant med det. Derfor jeg ikke dater.

Men det er ikke så synd på han altså, han kommer over det og oppførselen hans er jo borderline trakasserende og noe han bør stoppe med når du sier takk men nei takk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har gått opp for meg, at jeg ikke er interessert i et forhold med han- eller videre flørt. Liker han som person og er åpen for et videre vennskap med han. Vi har felles venner. 
Jeg har sagt at jeg ikke ser for meg oss to som et par- to ganger. Dette velger han å overse. Ringer meg flere ganger om dagen, sms'er, kjøper vin vi skal drikke sammen, legger planer for vår fremtid. Reiser etc. 
Tenker hvordan jeg på en empatisk måte skal få han til å forstå at han bør investere sin energi på en annen dame. Er det okei å la være med å ta tlf, ikke svare på beskjeder osv? Noen andre råd?

Vanskelig situasjon når du må avise han og fremdeles ønske om være venner. Du vil jo hele tiden bli påminnet om at han har lyst på deg. Og hva blir vennskapet hvis du ordner deg en ny mann? Han blir nok pottsur og friendship over... Det er nok det beste, for han evt. nymannen din liker sikkert ikke at han vennen din har lyst på deg. Det blir jo bare kaos og bekymringer av...

Venner av ulikt kjønn bør helst ikke ha seksuelle tilnærming, hvis man ikke er skapt for det og lar sjalusien ligge. Hadde jeg kjent og følt på at interessen var null, hadde jeg nok heller takket ja for å være venners venner.

Menn har jo en tendens til å se forhåpninger i den minste skit, og noen kvinner er jo flink til å skape forhåpninger. Men det å drikke vin sammen er jo ikke forhåpninger, det er jo bare gøy🤭

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hadde svart noe ala dette når han tar kontakt (i dag)?

"JJeg kan bare tilby deg vennskap. Jeg er ikke interessert i et forhold med deg. Dersom du fortsetter å ikke respektere meg på dette, må jeg avslutte all kontakt med deg."

Anonymkode: 7b19f...0c8

• Liker 1
Skrevet

Det virker ikke som han får med seg det du sier. Det er jo nokså opplagt at du ikke er interessert da du hele to ganger har sagt "jeg ser ikke for meg oss to som et par". Det burde være en grei nok avvisning, og hadde holdt for de fleste. 

Prøv engang til å være mer direkte med engang han flørter/snakker om fremtid. Spør han hvorfor han foreslår alt dette når du allerede har fortalt ham at dere ikke blir et par.  Om han ikke respektere det, så må du bare stoppe kontakten. Om han ikke mener dere skal gjøre "alt det" som venner da. 

• Liker 2
Skrevet
CorvusCorax skrev (5 timer siden):

Det virker ikke som han får med seg det du sier. Det er jo nokså opplagt at du ikke er interessert da du hele to ganger har sagt "jeg ser ikke for meg oss to som et par". Det burde være en grei nok avvisning, og hadde holdt for de fleste. 

Han får det med seg garantert, men aksepterer det ikke. Hva er vanskelig med dette da? Fortsette som venner er å kaste bensin på bålet. TS har sagt i fra og da gjenstår bare en ting. Blokkere alle SOME! Ikke svare og ikke kommunisere med vedkommende. Verre er det ikke. Klarer man ikke dette? La være og date, da vil man fort også komme i store problemer i et forhold når ting skurrer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Antiviruset said:

Han får det med seg garantert, men aksepterer det ikke. Hva er vanskelig med dette da? Fortsette som venner er å kaste bensin på bålet. TS har sagt i fra og da gjenstår bare en ting. Blokkere alle SOME! Ikke svare og ikke kommunisere med vedkommende. Verre er det ikke. Klarer man ikke dette? La være og date, da vil man fort også komme i store problemer i et forhold når ting skurrer.

Takker for klokt svar. Tror du har rett, han aksepterer det ikke.  
Kommer ikke til å slutte å date.  Aldri opplevd dette før.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Takker! Liker den strategien

Dette er ikke et så godt råd fordi det fører til noe som i psykologien kalles "intermitterende forsterkning". Ved å gi ham en "belønning" i form av å besvare melding, ta telefon etc, men bare av og til ("intermitterende") så øker du bare risikoen for at han får et psykologisk "hekt" på deg. Og det er det du ikke vil! (intermitterende forsterkning forklarer også fenomen som spillegalskap, fiskegærne menn og selvfølgelig - romantiske hekt a la de Sissel Gran beskriver i boka Hekta)

Du har allerede gitt ham beskjed om at du ikke ønsker den slags relasjon. Neste gang han tar kontakt så får du si ifra en siste gang og da også si at du er nødt til å kutte kontakt fordi han ikke respekterer dette. Og så må du kutte kontakt.

Jeg skjønner en del av deg kunne tenke deg å omgås som venner, men her er det overtydelig at han ikke er i stand til å bare være venner. Så her må du ta ansvar og gjøre det han ikke klarer, nemlig å kutte kontakten helt. Både for hans skyld og din!

Lykke til!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, Tor P said:

Dette er ikke et så godt råd fordi det fører til noe som i psykologien kalles "intermitterende forsterkning". Ved å gi ham en "belønning" i form av å besvare melding, ta telefon etc, men bare av og til ("intermitterende") så øker du bare risikoen for at han får et psykologisk "hekt" på deg. Og det er det du ikke vil! (intermitterende forsterkning forklarer også fenomen som spillegalskap, fiskegærne menn og selvfølgelig - romantiske hekt a la de Sissel Gran beskriver i boka Hekta)

Du har allerede gitt ham beskjed om at du ikke ønsker den slags relasjon. Neste gang han tar kontakt så får du si ifra en siste gang og da også si at du er nødt til å kutte kontakt fordi han ikke respekterer dette. Og så må du kutte kontakt.

Jeg skjønner en del av deg kunne tenke deg å omgås som venner, men her er det overtydelig at han ikke er i stand til å bare være venner. Så her må du ta ansvar og gjøre det han ikke klarer, nemlig å kutte kontakten helt. Både for hans skyld og din!

Lykke til!

Takk. Ja, tror han er hektet. Har blokkert han på tlf nå. Han ringer gjerne to ganger i løpet av arbeidstiden, en gang etter og fem beskjeder

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk. Ja, tror han er hektet. Har blokkert han på tlf nå. Han ringer gjerne to ganger i løpet av arbeidstiden, en gang etter og fem beskjeder

Altså, dette høres jo ikke friskt ut engang. Han må jo ha alvorlige problemer med sin sosiale kompetanse? 

Anonymkode: 0f794...7d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Altså, dette høres jo ikke friskt ut engang. Han må jo ha alvorlige problemer med sin sosiale kompetanse? 

Anonymkode: 0f794...7d2

På ett eller annet vis ja. Er redd det skyldes bruk av stoffer. I dag sa jeg til han, at jeg ikke ønsker han kontakter meg flere ganger daglig og at det ikke kan bli noe med oss. At jeg synes vi har forskjellige verdier i livet og at jeg aldri vil kunne mette hans oppmerksomhetsbehov.  Da sa han nei, nei, nei, jeg vil ha deg, men jeg skal roe meg ned. Han ble veldig lei seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 22.51):

Bare si rett ut at du ikke føler en kjemi som burde være der.. 

Anonymkode: 00299...12b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...