Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Veit at eg kan berre spørra veiledar om det, men sidan eg sit heime og veit at det er mange her som sikkert veit det, så prøver eg å spørra her :)

Dersom ein skal henvisa til ein artikkel i ei oppgåva som igjen henviser til andre artiklar/undersøkingar, skal eg då også henvisa til desse artiklane/undersøkingane, eller heldt det å ta hovudartikkelen? Blei det litt for rotete forklart?

Endret av MoonBeam
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan man skriver kildehenvisninger varierer litt fra fag til fag. I psykologi har vi veldig strenge regler angående dette.

Som en generell regel bør du unngå andrehåndsreferanser. Har du ikke lest de selv, så unngå helst å sitere fra artiklene.

Skrevet

Det var det eg var redd for...Uff, då kan det bli endå meir å lesa... :tristbla:

Skrevet
Det var det eg var redd for...Uff, då kan det bli endå meir å lesa... :tristbla:

Kjenner til det der.. Lykke til :)

Skrevet

Takk takk:) Og takk for oppklaringa, då hadde eg eitt problem mindre :)

Gjest gaja ii
Skrevet

hvis det er noen som har henvist til en helt obskur referanse som er helt umulig å få tak i, kan du til nød henvise til "originalreferanse" referert i "den du har lest".

eks: Heer (1855) Plants from Switzerland referert i Unger (1860) More plants from Switzerland

Men du kan aldri være sikker på at den du leser har referert riktig. Jeg fant i hvertfall mange misforståelser og feiloversettelser da jeg sjekket :forvirret:

Du er jo ikke nødt til å lese hvert bidige ord, bare nok til at du er sikker på at det faktisk står der og at tolkningen stemmer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...