Gå til innhold

De fineste byene i Europa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har noen favorittbyer eller steder i Europa de vil anbefale? Jeg har ikke reist så mye i Europa (har reist mest i Asia og Afrika), og vil gjerne planlegge noen turer når korona er over. Det skal reises for å si det mildt. Imens må jeg drømme litt..

Gjerne anbefalt steder med god mat og god vibe (stemning/atmosfære).

Skriv også gjerne hvor mange dager du anbefaler å være der 😄

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si hva man skal mene er FINT, alle byene er veldig forskjellige og så kommer det an på været når man er der.

Wien: fin by, kaffe, ryddig. Dyrt!

Budapest: ikke like fin som Wien etter min mening, men mer behagelig. Billigere. 

Roma: gammelt. Italiensk mat ❤️ manges favorittby. 

Milano: ryddigere og "rikere" enn Roma. hit drar du for å shoppe. 

Istanbul: deler av byen er nå i Europa. en by med sjel, god mat, maaange shoppingsentere, billig. Hold deg til kjøpesentrene om du skal shoppe klær og slik. Byen har en helt spesiell atmosfære. 

Anonymkode: 38de8...2a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Budapest! Går buss både til Bratislava og Wien derfra.

Anonymkode: 9b700...244

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

San Sebastian ❤️

Anonymkode: a0f00...19f

• Liker 2
Skrevet

Wien har bra kafekultur og mange spennende museer og gallerier. Gamlebyen er nesten et museum i seg selv, koselig å bare gå rundt i gatene. En par spennende markeder. Jeg var der en uke og ble ikke helt ferdig med byen.

Athen har mye god mat når man unngår de verste turistfellene. Bra shopping. Mye historie, både Akropolis og det arkeologiske museet er verdt å få med seg. Og jeg synes grekerne er veldig hyggelige. Jeg var der en helg, men kan godt dra tilbake, det er mer å se og oppleve.

Beograd har god stemning. Byen sover aldri og det er alltid noe på gang. De ulike bydelene kan by på mye forskjellig, alt fra hippe, nye bydeler med mye ungdom og klubbkultur til mer bohemske områder. God og billig mat, store porsjoner, dog ikke den beste byen for vegetarianere.  Serberne er både kule og hyggelige. Har vært der mange ganger, men blir aldri lei.

Lyon er visst Frankrikes gastronomiske hovedstad, og de har virkelig god mat. Det er også en koselig by ellers. Jeg var der bare to dager, og kan godt dra tilbake.

Porto er veldig fin, men litt overbefolket i høysesongen. Mye god mat i Portugal, verdt å oppdage at bakalao er mer enn den gryteretten vi kjenner i Norge. En tur ut til Dourodalen er verdt det, det er vakkert, men ganske varmt midt på sommeren.

Kan anbefale et par mindre byer også.

Bath i England er veldig koselig. Mye historie, og sentrum er veldig vakkert. Hvor lenge det er passelig å være der kommer litt an på hvor interessert du er i historie, jeg kunne fint reist tilbake igjen.

Sighisoara i Romania er helt fantastisk. Uten tvil en av de vakreste byene jeg noen gang har vært i, med middelaldergater og pastellfargede hus. Middelalderfestival i august, om det er interessant. Rumensk mat er ikke det beste jeg har smakt, men den er billig og mettende. En fantastisk by å bare gå rundt i.

• Liker 5
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Barcelona og København. 

AnonymBruker
Skrevet

Praha, Berlin og London ♥️

Anonymkode: e703a...0a3

• Liker 1
Skrevet

Amsterdam ♥️

Stemningen, folket, historien, arkitekturen, atmosfæren, det er bare helt magisk. (Det var i hvert fall det før korona. Bare pass på at du ikke blir påkjørt av syklister, for der tar de sykkelen på blodig alvor.)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

for meg er alle disse byene så fine og mange tilbud at jeg bare kan være der og nyte, uten så mye bestemt på planen. De største/mest besøkte er best utenfor sesong da. 

Stockholm
københavn
st Petersburg
roma!
bath
edinburgh
amsterdam
Montpellier
Venezia

Det sagt, London er vel favorittbyen, den er både vakker og helt vanlig. Det er bare stemningen, mulighetene, bydelene. Kanskje Roma som nr to 

Anonymkode: 38c74...ff9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig spørsmål fordi smaken er som...Du vet. 
Personlig liker jeg IKKE Roma, Barcelona, Praha og Berlin 😁 

Liker små «ukjente» byer. 

Anonymkode: 7a473...cd3

Skrevet

Jeg synes Valletta på Malta er en skjult perle, som flere bør oppleve!

Ellers er jeg veldig glad i Italia, selvfølgelig Roma, men Venezia er enda mer spesielt og unikt.

Split i Kroatia er også en fantastisk by-

Åhh..gleder meg  til å kunne reise igjen!

• Liker 3
Skrevet

Liker Berlin, Valencia, Barcelona, og de fleste byene i Sveits! 

AnonymBruker
Skrevet

Berlin. Ikke spesielt fin, men utrolig avslappende til å være storby. Byen har alt av shopping, restauranter, historiske severdigheter og kulturtilbud. Hverken snobbete eller fattigslig. Jeg synes det er relativt billig der for overnatting sammenlignet med andre hovedsteder i Europa. Det kan ha en sammenheng med at det er ganske lite turister mtp størrelsen.

Jeg har vært der mange ganger og aldri følt meg utrygg på noen måte, selv ikke når jeg har vært der alene.

Anonymkode: 69fa6...cad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I synes at Molde er ein av de finaste byene i Europa.

Anonymkode: 95674...28c

AnonymBruker
Skrevet

Lisboa 

Anonymkode: bf87b...0cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Roma, krakow, Budapest, praha, berlin

Anonymkode: 96269...771

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edinburgh.

Anonymkode: 5ceda...b32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Edinburgh og Amsterdam

Anonymkode: 1ccde...03c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I synes at Molde er ein av de finaste byene i Europa.

Anonymkode: 95674...28c

Mental Helses hjelpetelefon =    116 123    😁

Anonymkode: b5405...7bf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...