Gå til innhold

Norske dialekter som ligner på islandsk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet dere om noen rare norske dialekter som ligner på islandsk?

Anonymkode: bafb8...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er islandsk. Synes ingen dialekter ligner. Sogning ligner ikke. Noen ord på nynorsk kan være de samme da. 

Anonymkode: 97622...389

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har hørt at sogndalsdialekt, og noen dialekter fra Vest-Telemark og Gudbrandsdalen kan ligne litt? Ts

Anonymkode: bafb8...581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra Nordland. Da vi ferierte på Island kunne vi plutselig forstå en og annen setning fullt ut; noen ord var helt likt vår uttale av ordet. Men det var veldig tilfeldig og langt fra i hver setning. Men noen ord var lette å forstå: Inngang =inngangur feks. Så er islendingene kjempeflinke til å lage egne ord og ikke importere andre ord. Sjarmbomben over alle ord ble for oss 'nammibar' som var betegnelsen på smågodtboksene på en kioskvegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timeplan
Just now, Eneri said:

Jeg er fra Nordland. Da vi ferierte på Island kunne vi plutselig forstå en og annen setning fullt ut; noen ord var helt likt vår uttale av ordet. Men det var veldig tilfeldig og langt fra i hver setning. Men noen ord var lette å forstå: Inngang =inngangur feks. Så er islendingene kjempeflinke til å lage egne ord og ikke importere andre ord. Sjarmbomben over alle ord ble for oss 'nammibar' som var betegnelsen på smågodtboksene på en kioskvegg. 

Det må være det beste ordet jeg har hørt i hele 2021. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har en venninne fra Island og jeg snakker en dialekt fra midt-gudbrandsdal. Hun kan påpeke at jeg har noen ord som ligner islandsk, men det er nok bare et ord her og der.

Anonymkode: de88d...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...