anonymerias Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Hei, jeg har etter en god stund med talevansker/-utfordringer (kanskje over fire år) tenkt at jeg kanskje har behov for hjelp. Jeg snubler i ordene mine, har det liksom travelt når jeg skal prate, og det er slitsomt både for meg og de rundt meg som gjerne må si "hæ" flere ganger bare jeg sier noe kort. Det hender seg også jeg stammer, men dette er ikke ofte. Det er lettere å prate når jeg er med én annen person, men det handler ikke om sjenerthet heller, jeg kan godt snakke foran et selskap, men jeg orker liksom ikke lenger fordi det er ubehagelig å 1) ikke få frem alt jeg vil 2) vite at jeg må gjenta det jeg sier uansett og 3) vite at de rundt meg blir frustrert. Er det noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg skal dra til fastlegen med? Jeg synes det er flaut fordi jeg er 22 år og "ikke kan prate ordentlig".
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Synes du burde ta det opp med fastlegen, spesielt siden det ikke alltid har vært slik. Anonymkode: 3cf74...572
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Høres ut som taleflytvansker og helt klart noe en logoped kan hjelpe med. Jeg er logoped og har kun voksne klienter/pasienter. Er ikke noe flaut å måtte gå til logoped. Det er som å måtte gå til en fysioterapeut. Be fastlegen din om å skrive en henvisning til logoped. Anonymkode: 03e52...edc 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Du får henvisning fra fastlege, men jeg ville utredet årsaken. Logopeder hjelper voksne også, mange får talevansker/ord osv ved diverse skader og ulykker som har medført hjernen. Anonymkode: 8a5b9...b63
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Jeg føler med deg! Har delvis diagnostisert meg selv med løpsk tale, i en alder av 34. Kan heller ikke huske å ha vært veldig plaget av dette tidligere, føler det har kommet de siste årene. Samme "symptomer" som du har. 🙂 Anonymkode: 78ad0...7ac
anonymerias Skrevet 13. april 2021 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2021 Takk for alle svar! Skal bestille en time til fastlegen og få det utredet/sjekket tror jeg. Hypokonderen i meg frykter det verste etter å ha sett litt mye hjerneoperasjon på Lenox Hill på Netflix, men det er nok bare noe jeg kan jobbe med selv. Takk igjen!
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 anonymerias skrev (6 timer siden): Hei, jeg har etter en god stund med talevansker/-utfordringer (kanskje over fire år) tenkt at jeg kanskje har behov for hjelp. Jeg snubler i ordene mine, har det liksom travelt når jeg skal prate, og det er slitsomt både for meg og de rundt meg som gjerne må si "hæ" flere ganger bare jeg sier noe kort. Det hender seg også jeg stammer, men dette er ikke ofte. Det er lettere å prate når jeg er med én annen person, men det handler ikke om sjenerthet heller, jeg kan godt snakke foran et selskap, men jeg orker liksom ikke lenger fordi det er ubehagelig å 1) ikke få frem alt jeg vil 2) vite at jeg må gjenta det jeg sier uansett og 3) vite at de rundt meg blir frustrert. Er det noen som har erfaring med dette? Er det noe jeg skal dra til fastlegen med? Jeg synes det er flaut fordi jeg er 22 år og "ikke kan prate ordentlig". Jeg har veldig like utfordringer som deg. Oppsøkte privat logoped som sa at ingenting var galt😅 Anonymkode: 7c80d...577
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Du snakker ikke bergensk vel? Jeg er innflytter til Bergen og har problemer med å forstå enkelte menn når de snakker. De snøvler, trekker sammen ordene/ lydene, og jeg må ofte spørre hva de sier. Mange bergenske menn opp i årene, snakker langt nede i halsen. Det høres ut som om de har halsbetennelse, og det gjør enda verre å forstå hva de sier. Anonymkode: f3b0b...d8c
anonymerias Skrevet 14. april 2021 Forfatter #9 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Du snakker ikke bergensk vel? Jeg er innflytter til Bergen og har problemer med å forstå enkelte menn når de snakker. De snøvler, trekker sammen ordene/ lydene, og jeg må ofte spørre hva de sier. Mange bergenske menn opp i årene, snakker langt nede i halsen. Det høres ut som om de har halsbetennelse, og det gjør enda verre å forstå hva de sier. Anonymkode: f3b0b...d8c Nei, jeg er fra Midt-Norge og kvinne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå