AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Har en pomeranian. Tenker etter min hund sin tid at jeg skal kjøpe katt. Men jeg har alltid hatt hund og katt er nytt for meg. Min pomeranian er veldig masete... mye er alltid feil og hun er rett og slett veldig bortskjemt 🙈 Jeg elsker henne over alt på jord, men jeg blir også til tider veldig sliten av mas 😅 Hvordan vil dette være med katt? Tenker å ha 2 katter som skal ha mulighet til å gå ut når de vil Anonymkode: a9cef...0fd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Det er ulikt fra individ til individ. Men kattunger, om du tenkte å skaffe deg det, så er de noen terrorister. Men søte og gode terrorister da, men de er det en del jobb til tider. Voksne katter, eller fra de er kastrert så er de enklere å ha med å gjøre. Anonymkode: 895f4...d99 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Kommer helt an på. Jeg vokste opp med katt og hund, og jeg fostret også noen katter for dyrebeskyttelsen nylig. Kattene jeg vokste opp med var flotte utekatter som var veldig selvstendige. De kom og la seg i senga litt nå og da, og tok gjerne imot kos sånn i forbifarten, men de var ikke masete eller klengete, som jeg likte godt. Kattene jeg fostret for dyrebeskyttelsen var ekstremt klengete. De skulle ligge i fanget, ha oppmerksomhet hele tiden osv. Det ble nok litt ekstra mas, siden de ikke kunne gå ute på noen uker. Sånn generelt så er voksne, kastrerte katter veldig greie å ha med å gjøre. Hunder krever absolutt mer. En katt som får gå ute, er ikke særlig mas og jobb Anonymkode: d950a...b9d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Noen kattunger er terrorister, vår var ekstremt chill. Han var leken som alle kattunger er , men ødela aldri noe eller var plagsom. Sov mest, som katter gjør! Men et vennepar sin kattunge brukte hver eneste våkne minuttt på å terrorisere og ødelegge ting 😂 Heldigvis er de også ekstremt søte, så man tilgir de jo. Voksne katter opplever jeg som veldig lite krevende, de lager liksom sin egen plan for dagen. Det er litt som å bo i kollektiv med en veldig lav person uten hender som trenger hjelp til å rekke opp til døra og hente ting i skapet. Noen katter prater mer enn andre og noen krever mye kos, mens andre er stille og holder seg mer for seg selv, men generelt ordner de seg selv og sier fra hvis de vil ha noe. F.eks er det umulig å glemme å mate katten, den sier tydelig i fra når det er tomt. Og vil de inn eller ut er det ingen tvil, de er gode på å kommunisere. Anonymkode: d30ee...b67 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 Har hatt mange katter og fosterkatter. Det er veldig individuelt. Noen skriker, hyler, velter pcen og klorer på sofaen for oppmerksomhet. Andre ligger og sover og vil knapt ha oppmerksomhet. Så noen er ekstremt masete, noen er aldri masete og de fleste er noe midt imellom. Anonymkode: 55761...7ce 2
spektralkatt Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 (endret) Det kan gå bra Det, men som flere sier, katter er ulike. Jeg vil tenke at i utgangspunktet er pomeranian en hunderase som er mye mer krevende en den gjennomsnittlige katt. Når det gjelder å ha hund og katt sammen, er min personlige erfaring at det går mye greiere å få en kattunge og en hund til å bli venner en å få en voksen katt og en hund til å bli venner. De har ulike kroppsspråk og jeg tror det er mye vanskeligere for en voksen katt å lære å tolke en hund, og at det er mye større sjanse for at en voksen katt vil være aggressiv eller avvisende til hunden. Kattunger har en helt annen mulighet til å tilpasse seg omgivelsene de vokser opp i Tilføying: ser nå at du tenker å skaffe katt på et senere tidspunkt når du ikke har hund lenger.. da er jo ikke det over så relevant kanskje. Men om en oppdrar en katt og ønsker at den ikke skal være så fryktelig masete, er det noe med å både være obs og tolke katten slik at den har det den trenger, men også ikke "å skjemme den bort" og gi den uvaner gjennom å overøse den med oppmerksomhet og godbiter. Endret 13. april 2021 av spektralkatt
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Vi har to hannkatter på 3 år som vi adopterte fra en hyggelig veterinær (hun var med som frivillig på å fange inn en kattekoloni). Kattene våre var jo villkatter, så de var livredde oss de 2 første månedene, så vi fikk ikke lekt eller sosialisert de noe særlig utover å gjøre de vant til oss i starten. Så vi fikk ikke oppleve den tiden der de skulle leke klore/bite etter oss 😂 Men plutselig en dag knakk de koden med at vi ikke var skumle, og nå har vi to av verdens mest kosete katter. 😂 De er veldig kontaktsøkende og skal helst ligge opp deg hele tiden. Den ene prater masse og vil helst bli båret rundt omkring i huset, begge følger etter oss når vi er ute og går rundt på tomta og vil "være med", de sover med oss i senga og slapper av med oss i sofaen. De har katteluke, så de kan gå inn og ut når de selv ønsker. Føler ikke de er noe masete, annet enn når de hører at jeg er uheldig med å flytte på kattegodt boksen 😂 Anonymkode: 215c2...c96 3
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 Katter er stort sett veldig selvstendige. I forhold til hunder er de veldig lite slitsomme.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Ene min står å hyler i høy pitch for å bli sluppet ut når det passer han. Ellers vil han ha kos/oppmerksomhet omtrent 2-3 minutter pr dag. Minstepusen (3 år)krever oppmerksomhet hele tiden, hopper opp på fanget uansett hva jeg gjør, skraper på dører, står å kjefter på meg om jeg våger lukke dodøra, elsker sitte oppå brystkassa mi (men kun sitte der, ikke kose), eller sitte foran tv. Hun elsker kose, men kun om jeg er opptatt med pc/telefon, eller så går hun unna 🤷 hun mener rett og slett at hele verden dreier seg om henne 🤷 Anonymkode: ed7f3...836 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): hun mener rett og slett at hele verden dreier seg om henne Velkommen til en katts verden 😼 Anonymkode: fccd2...1c8 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 30 minutter siden, AnonymBruker said: Voksne katter opplever jeg som veldig lite krevende, de lager liksom sin egen plan for dagen. Det er litt som å bo i kollektiv med en veldig lav person uten hender som trenger hjelp til å rekke opp til døra og hente ting i skapet. Anonymkode: d30ee...b67 😂 Så bra beskrivelse! Jeg ler og ler! Anonymkode: af984...59f 7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 Det er helt forskjellig fra katt til katt. Eldstemann i huset maser hull i hodet på oss og syter og før vi gav han litt «oppdragelse; ignorering og mye lek på forhånd» så vekte han oss om natten. Minstemann snakker ikke i det hele tatt og er veldig allsidig, enkel og grei. De har vært like bortskjemte begge to så det er bare personlighets forskjell. Men før du skaffer deg katt så ville jeg ha satt meg godt inn i det først. Les/se jackson galaxy, følg diverse kattepersoner på instagram, meld deg inn i de kattegruppene på facebook osv slik at du vet hva du går til. Katter er ikke så «enkle» som mange tror. Du kan jo også være fosterhjem for å teste det ut. Anonymkode: 5b9bd...622 4
Gjest Airman Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 Merker meg at det ofte henvises til kastrerte katter. Hva er dette med at voksne kvinner skaffer seg hannkatter som de kastrerer og aldri tenker på å skaffe hannkatter for å gjøre dem steril?
Gjest Maxwell Skrevet 13. april 2021 #14 Skrevet 13. april 2021 Det er veldig forskjellig som flere sier her. Noen katter er veldig kosete og pratsomme, mens andre katter hopper rundt og sitter oppå møblene uten at de er særlig sosiale og noen katter vil nesten bare være ute. Førstnevnte er nok den type katt mange foretrekker, men det er sånt man ikke kan vite på forhånd når man skaffer seg kattunge.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #15 Skrevet 13. april 2021 Det Kan være slitsomt i løpetiden... Anonymkode: 8cde2...6d4
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 13. april 2021 #16 Skrevet 13. april 2021 Nei, på ingen måte. Men hunder derimot....
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #17 Skrevet 13. april 2021 Katter er nok forskjellige, men de er veldig lite slitsomme. Så lenge de får mat ordner de seg selv. Når man blir kjent med en pus ser man personligheten veldig godt. De vasker seg selv, vil helst gjøre fra seg ute og kan kose masse når de selv vil. Nydelige dyr ♥️ Anonymkode: c607c...4de 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #18 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det Kan være slitsomt i løpetiden... Anonymkode: 8cde2...6d4 Derfor man kastrerer før de har løpetid(+ selvfølgelig mange andre helsefordeler) 😅 Anonymkode: 5b9bd...622 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #19 Skrevet 13. april 2021 2 hours ago, Airman said: Merker meg at det ofte henvises til kastrerte katter. Hva er dette med at voksne kvinner skaffer seg hannkatter som de kastrerer og aldri tenker på å skaffe hannkatter for å gjøre dem steril? Man kaller det kastrert og kastrering også på hukatt. Søstra min har en kastrert katt, det er ei hukatt. Kastrering er når man fjerner reproduksjonsorganer, både på hannkjønn og hunnkjønn. Anonymkode: d30ee...b67
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #20 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man kaller det kastrert og kastrering også på hukatt. Søstra min har en kastrert katt, det er ei hukatt. Kastrering er når man fjerner reproduksjonsorganer, både på hannkjønn og hunnkjønn. Anonymkode: d30ee...b67 Ja, sterilisering går an å utføre også men det er svært sjeldent og er et helt annet og dårligere inngrep enn kastrering. Bare gammel vane at mange sier sterilisering for hunnkatter. Anonymkode: 5b9bd...622
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå