AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #1 Skrevet 13. april 2021 Hei! Jeg har en nydelig golden retriever-tispe som det er en prøvelse å være ute med. Vi går ikke lange turer ennå (hun er bare ni uker), men vi går jo ut for å (prøve å) gå på do. Problemet er at hun er interessert i å putte alt i munnen, og at vi ikke kan gå så mye som en meter før jeg hører henne tygge på noe. Jeg blir redd (det er så mye søppel og drit folk slenger fra seg) og må åpne munnen hennes og dra ut den ene tingen etter den andre. Det er alt fra pinner til bark til smågodt folk har lagt fra seg (?) til steiner, altså grus eller småsteiner, til små plastdingser/søppel... Føler ikke båndet vårt blir noe bedre av at jeg er den kjipe som tar fra henne alt det "gøye" hun finner. Det er veldig slitsomt fra før med denne valpen, da hun sover lite, har mange raptuser, biter konstant i båndet når vi er ute, foretrekker å gå på do ETTER at vi har kommet innendørs, og når hun i tillegg spiser alt mulig kan jeg ikke slappe av i et sekund. Er det noen som har råd? Anonymkode: 8c088...3bd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #2 Skrevet 13. april 2021 Kontakttrening. Golden retriveren er vanligvis veldig matmotiverte. Når dere er ute, unngå at hun kommer til det punktet hvor hun får plukket opp ting på bakken. Når du ser at hun bøyer hodet ned mot bakken, si navnet hennes og jogg litt bakover, og gi henne en godbit. Hold oppmerksomheten hennes. Mens dere er ute. Vær gøy og morsom og mer interessant enn alt det spennende på bakken. Det å spise ting på bakken vil gi seg med alderen, men å ta fra henne ting kan få negative konsekvenser. Hun kan bli ressursaggressiv, eller så vil hun bli enda verre med å skulle ta ting fra bakken, og da kan hun også prøve å svelge ned ting så fort som mulig for å unngå at du tar det fra henne. Det med tissing inne: on hun tisser inne, ikke kjeft eller reager på noen som helst negativ måte. Valper vil ikke forstå at de får kjeft fordi de tisser INNE, kun at de får kjeft fordi de tisser. De vil da prøve å gjemme seg vekk når de må tisse, noe som ikke er mulig ute når de er i bånd. Bare ta henne med ut, ros, også tørk opp etterpå. Bruk en spray fra dyrebutikken som fjerner lukt fra hund og katteurin. Ta henne med ut etter lek, etter måltid, etter soving, og minst 1 gang i timen. Noen valper trenger lenger tid på seg før de lærer, men så lenge du tar hun ut ofte nok og roser, så vil hun bli stueren 🙂 Om hun sover lite og har mye raptus, unngå å leke med henne med draleker, ballkasting osv. Den type lek stresser opp. Slikking, tygging og snusing stresser ned. Gi henne kong fylt med mat, leverpostei eller peanøttsmør. Spre maten hennes utover gulvet eller inne i et pledd så hun må lukte seg frem. (ikke spre mat på plenen, da du ikke vil forsterke vanen hennes med å finne og spise ting ute). Ikke gå lange turer, men fokuser heller på å gi henne nye inntrykk i nye miljø. Kjør en ny plass, heng rundt der i 20 minutter, kjør hjem, legg henne i buret med noe godt. Les deg litt opp om rotrening 🙂 Kan anbefale Mccann Dog training på YouTube. De har masse flotte videoer om nettopp, valpetiden, tips og triks, trening osv. Lykke til 🙂 Anonymkode: 193d4...656 4
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #3 Skrevet 13. april 2021 Jeg har en valp som biter mye i båndet, jeg ignorerer å går videre eller løfter henne opp. Hun roer seg når jeg holder henne og biter ikke båndet når hun kommer ned på bakken igjen. Kanskje valpen din synes det er skummelt borte fra hjemmet? Når valpen min var rundt 8-11 uker så kunne det ta 1 time å gå 50 meter. Hun ville ikke gå bort fra huset og kunne ikke gå på do andre plasser enn i hagen. Når jeg har prøvd å få henne til å gå på do fremmede plasser så kan det ta alt fra 5-30 minutter før hun tisser, fordi det føles utrygt eller er spennende omgivelser. Jeg hadde en tube med skinkeost i lomma første mnd med valpen. Hun var veldig forsiktig og synes ting var skummelt. Jeg har ropt navnet å gitt skinkeost konsekvent hver gang jeg får oppmerksomheten hennes eller hun følger meg, har øyekontakt osv. Jeg ville startet med å rope f.eks «Se her» når valpen ikke er distrahert av noe, så gi mye ros å belønne med ost eller hva som helst hvis den ser på deg. Gjør dette ofte og etterhvert kan du si «Se her» når valpen prøver å spise på noe den ikke har lov til, også vil den stoppe det den gjør for å komme til deg å få godis istedenfor. Veldig viktig at du har med deg noe godt valpen liker og at den får belønning hver gang du prøver å rope eller få oppmerksomheten. Jeg har en voksen hund som kan se et rådyr å begynne å løpe etter, men hvis jeg roper navnet og «se her» så snur hun med en gang å kommer til meg. Nå har jeg ikke alltid belønning, men jeg bruker denne kommandoen så ofte under trening og lek at hunden alltid snur å kommer til meg for hun tror vi skal gjøre noe gøy. Anonymkode: f052c...2c6 1
Tabris Skrevet 13. april 2021 #4 Skrevet 13. april 2021 Flere gode råd her. Det er ganske vanlig for valper at de vil sjekke og spise "alt" de kommer over. Heldigvis vokser de fleste det av seg. Jeg er enig med de som sier kontakttrening. Gjerne også godbitsøk på tur. Gå gjerne også steder med fokus på miljøtrening og god sosialisering. Dvs at det er hunder/folk/trafikk/park osv hvor det er såpass mye interessant at miljøet blir mer spennende enn bakken. Det bør uansett være hovedfokuset for små valper, gjøre dem vant med og trygg på ulike typer hunder, mennesker og miljø. Ellers kan det være lurt generelt sett å lære valpen å bytte. Så i stedet for at du må inn i munnen og ta fra henne ting, lær henne å slippe det eller gi til deg i bytte mot godbit. Du kan starte med å gi henne noe det ikke gjør noe om hun ødelegger, f.eks et tomt dorullhylster. Når hun har det, vis henne noe enda kjekkere (kul leke eller gode godbiter). Ikke strekk ut hånda for å ta dorullhylsteret, bare vent til hun slipper det av seg selv (fordi det du har virker mer fristende). I det hun slipper, si "bra!" og belønn med den leken/godbitene du har. Flere av gangene kan du gjerne la henne beholde dorullhylsteret også. Etterhvert kan du si "slipp" i det hun slipper av seg selv, slik at du får lært inn det som et signal. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #5 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en valp som biter mye i båndet, jeg ignorerer å går videre eller løfter henne opp. Hun roer seg når jeg holder henne og biter ikke båndet når hun kommer ned på bakken igjen. Kanskje valpen din synes det er skummelt borte fra hjemmet? Når valpen min var rundt 8-11 uker så kunne det ta 1 time å gå 50 meter. Hun ville ikke gå bort fra huset og kunne ikke gå på do andre plasser enn i hagen. Når jeg har prøvd å få henne til å gå på do fremmede plasser så kan det ta alt fra 5-30 minutter før hun tisser, fordi det føles utrygt eller er spennende omgivelser. Jeg hadde en tube med skinkeost i lomma første mnd med valpen. Hun var veldig forsiktig og synes ting var skummelt. Jeg har ropt navnet å gitt skinkeost konsekvent hver gang jeg får oppmerksomheten hennes eller hun følger meg, har øyekontakt osv. Jeg ville startet med å rope f.eks «Se her» når valpen ikke er distrahert av noe, så gi mye ros å belønne med ost eller hva som helst hvis den ser på deg. Gjør dette ofte og etterhvert kan du si «Se her» når valpen prøver å spise på noe den ikke har lov til, også vil den stoppe det den gjør for å komme til deg å få godis istedenfor. Veldig viktig at du har med deg noe godt valpen liker og at den får belønning hver gang du prøver å rope eller få oppmerksomheten. Jeg har en voksen hund som kan se et rådyr å begynne å løpe etter, men hvis jeg roper navnet og «se her» så snur hun med en gang å kommer til meg. Nå har jeg ikke alltid belønning, men jeg bruker denne kommandoen så ofte under trening og lek at hunden alltid snur å kommer til meg for hun tror vi skal gjøre noe gøy. Anonymkode: f052c...2c6 Fint svar, men valpen min er ikke helt som din, hun er veldig nysgjerrig og vil liksom alltid videre for å utforske mer. Det er heller jeg som må begrense turen sånn at det ikke blir for mye for henne. Jeg holder på som du nevner, men jeg sliter likevel med å få kontakt. Skal bare fortsette og se om det blir bedre. Hun velger ofte gresset (altså, å spise det) enn maten jeg har med. Skal se om jeg kan finne noe som frister henne litt mer, det vil jo kanskje hjelpe Anonymkode: 8c088...3bd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #6 Skrevet 13. april 2021 Tabris skrev (56 minutter siden): Flere gode råd her. Det er ganske vanlig for valper at de vil sjekke og spise "alt" de kommer over. Heldigvis vokser de fleste det av seg. Jeg er enig med de som sier kontakttrening. Gjerne også godbitsøk på tur. Gå gjerne også steder med fokus på miljøtrening og god sosialisering. Dvs at det er hunder/folk/trafikk/park osv hvor det er såpass mye interessant at miljøet blir mer spennende enn bakken. Det bør uansett være hovedfokuset for små valper, gjøre dem vant med og trygg på ulike typer hunder, mennesker og miljø. Ellers kan det være lurt generelt sett å lære valpen å bytte. Så i stedet for at du må inn i munnen og ta fra henne ting, lær henne å slippe det eller gi til deg i bytte mot godbit. Du kan starte med å gi henne noe det ikke gjør noe om hun ødelegger, f.eks et tomt dorullhylster. Når hun har det, vis henne noe enda kjekkere (kul leke eller gode godbiter). Ikke strekk ut hånda for å ta dorullhylsteret, bare vent til hun slipper det av seg selv (fordi det du har virker mer fristende). I det hun slipper, si "bra!" og belønn med den leken/godbitene du har. Flere av gangene kan du gjerne la henne beholde dorullhylsteret også. Etterhvert kan du si "slipp" i det hun slipper av seg selv, slik at du får lært inn det som et signal. Ja, jeg er bare redd for at hun skal spise noe hun tar skade av :S Angående sosialisering fikk vi streng beskjed fra oppdretter om at hun ikke skulle møte andre hunder før hun er vaksinert? Ved 13-ukers alder. Men det går kanskje bra? Jeg prøver å bytte med godbit, men hun er mer interessert i det hun tygger på, og jeg får lite kontakt, av og til ingen. Det er frustrerende. Jeg sier navnet hennes eller kom, sier det med alle slags "gøyale" stemmer, men hun er litt sånn "kan du la meg være i fred?" og andre ganger er det som at hun ikke en gang enser at jeg er der. Et annet problem er at de få gangene hun heller kommer til meg så tar hun godbiten og sluker den før hun fortsetter med det første hun tygget på. Jeg skal prøve godbiter med høyere verdi neste gang vi skal ut. Anonymkode: 8c088...3bd
Tabris Skrevet 13. april 2021 #7 Skrevet 13. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja, jeg er bare redd for at hun skal spise noe hun tar skade av :S Angående sosialisering fikk vi streng beskjed fra oppdretter om at hun ikke skulle møte andre hunder før hun er vaksinert? Ved 13-ukers alder. Men det går kanskje bra? Jeg prøver å bytte med godbit, men hun er mer interessert i det hun tygger på, og jeg får lite kontakt, av og til ingen. Det er frustrerende. Jeg sier navnet hennes eller kom, sier det med alle slags "gøyale" stemmer, men hun er litt sånn "kan du la meg være i fred?" og andre ganger er det som at hun ikke en gang enser at jeg er der. Et annet problem er at de få gangene hun heller kommer til meg så tar hun godbiten og sluker den før hun fortsetter med det første hun tygget på. Jeg skal prøve godbiter med høyere verdi neste gang vi skal ut. Anonymkode: 8c088...3bd Det med bytting bør læres inn først, slik at du har det på signal og det ikke bare blir lokking. Derfor er det lurt å starte innlæringen med å gi noe som har lav verdi (for henne) og så friste med noe som har høyere verdi, slik at hun slipper av seg selv. Dermed vil signalet "slipp" etterhvert bety "slipp så får du noe kjekkere enn det du har". Ang. sosialisering så tenker jeg det kommer litt an på hvordan hun er. Hvis hun er en happy-go-lucky hund som synes andre hunder og mennesker av ulike typer og størrelser er kjekke og vil leke med alt, så er ikke sosialisering så viktig (men fortsatt noe man bør bruke tid på). Hvis hun er mer forsiktig og tilbakeholden, så hadde jeg prioritert sosialisering selv om hun ikke var vaksinert. Det sosialiseringsvinduet du har frem til hun er ca 12 uker får du ikke igjen. Dette med vaksinering er en større risiko i andre land hvor det kanskje er løshunder og større sjanse for å treffe på syke/uvaksinerte hunder.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #8 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg er bare redd for at hun skal spise noe hun tar skade av :S Angående sosialisering fikk vi streng beskjed fra oppdretter om at hun ikke skulle møte andre hunder før hun er vaksinert? Ved 13-ukers alder. Men det går kanskje bra? Jeg prøver å bytte med godbit, men hun er mer interessert i det hun tygger på, og jeg får lite kontakt, av og til ingen. Det er frustrerende. Jeg sier navnet hennes eller kom, sier det med alle slags "gøyale" stemmer, men hun er litt sånn "kan du la meg være i fred?" og andre ganger er det som at hun ikke en gang enser at jeg er der. Et annet problem er at de få gangene hun heller kommer til meg så tar hun godbiten og sluker den før hun fortsetter med det første hun tygget på. Jeg skal prøve godbiter med høyere verdi neste gang vi skal ut. Anonymkode: 8c088...3bd Tren kontakttrening inne. Ha en godbitveske på hofta, så kan du trene sporadisk gjennom hele dagen. Bruk gjerne maten hennes som godbiter istedenfor å gi det i skål. Grunnen til at du ikke får kontakt med henne ute, er fordi det er så mye annet gøy å lukte, høre og se ute. Jo mer distraksjoner, jo vanskeligere. Da er det bra om man først legger er godt grunnlag inne, også fortsetter treningen rett utenfor døren, så litt ned på gårdsplassen, så på veien osv. Har du venner/familie med hunder som du vet er vaksinert? Da er det bare å sette i gang å sosialisere. Jeg begynte å sosialisere min valp med en gang. Men, det kan være lurt å ikke la henne hilse på fremmede hunder på tur. For det første, du kjenner ikke hundene og vet ikke om de vil reagere på valpen din. For det andre: om hun blir vant til at man får hilse på andre hunder på tur, så vil hun bygge forventninger til dette, og dra som en tulling hver eneste gang hun ser en hund når dere er ute på tur resten av livet (eller til du trener det av henne). Mine hunder har faste venner de får gå tur med/leke med. Det er ingen grunn for de å sosialisere med andre hunder enn sine faste. Kvalitet fremfor kvantitet 🙂 De var også på valpekurs da de va små, så de fikk sosialisere med andre valper. Og nå som de er voksne, så er vi på miljøtrening et par ganger i måneden, hvor vi går tur og øver på kontakttrening og passeringer med andre hunder (og hvor ingen av hundene hilser). Anonymkode: 193d4...656
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #9 Skrevet 13. april 2021 Da må jo dere som går tur med hunden forhindre den fra å spise på uønskete ting da. Dere kan ikke være så tafatte? Anonymkode: 731d4...7bd
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #10 Skrevet 13. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da må jo dere som går tur med hunden forhindre den fra å spise på uønskete ting da. Dere kan ikke være så tafatte? Anonymkode: 731d4...7bd Du har ikke hund..? Anonymkode: 05baa...1ec 1
Gjest Linny111 Skrevet 13. april 2021 #11 Skrevet 13. april 2021 Vi bor i et land der vi må være litt forsiktige før vaksinering. Det var også full lockdown her, så ingen valpekurs, men vi bar valpen med oss i parken kanskje hver tredje dag, og når en av oss skulle handle, sto den andre utenfor med valpen i armene og så på alt som foregikk med mennesker som kom og gikk og biler, så tok vi henne også med oss langs veien og introduserte henne for nye opplevelser hjemme (masker, hatter, solbriller, støvsuger osv). Hun fikk møte andre hunder når hun var vaksinert. Hun er ekstremt sosial og elsker hunder og mennesker, så det var aldri noe problem, heldigvis. Valpen vår tok også alt hun fant i munn. Vi byttet det mot godbiter og sørget for å jobbe masse med kontakttrening både hjemme og ute. Nesten alle valpeproblemene er borte nå som hun er seks måneder. Hun er labrador, så veldig lik rase som din.
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #12 Skrevet 13. april 2021 Linny111 skrev (5 timer siden): Vi bor i et land der vi må være litt forsiktige før vaksinering. Det var også full lockdown her, så ingen valpekurs, men vi bar valpen med oss i parken kanskje hver tredje dag, og når en av oss skulle handle, sto den andre utenfor med valpen i armene og så på alt som foregikk med mennesker som kom og gikk og biler, så tok vi henne også med oss langs veien og introduserte henne for nye opplevelser hjemme (masker, hatter, solbriller, støvsuger osv). Hun fikk møte andre hunder når hun var vaksinert. Hun er ekstremt sosial og elsker hunder og mennesker, så det var aldri noe problem, heldigvis. Valpen vår tok også alt hun fant i munn. Vi byttet det mot godbiter og sørget for å jobbe masse med kontakttrening både hjemme og ute. Nesten alle valpeproblemene er borte nå som hun er seks måneder. Hun er labrador, så veldig lik rase som din. Det siste der var veldig godt å lese 😅 Må innrømme at det har vært en ganske heftig periode etter at vi fikk denne energibunten i hus. Det gir meg håp at hun kan være enklere å ha med å gjøre allerede om noen måneder Kan jeg spørre hvilke andre endringer du merker allerede nå? Lettere hverdag? Litt mindre raptuser? Anonymkode: 8c088...3bd
Gjest Linny111 Skrevet 13. april 2021 #13 Skrevet 13. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det siste der var veldig godt å lese 😅 Må innrømme at det har vært en ganske heftig periode etter at vi fikk denne energibunten i hus. Det gir meg håp at hun kan være enklere å ha med å gjøre allerede om noen måneder Kan jeg spørre hvilke andre endringer du merker allerede nå? Lettere hverdag? Litt mindre raptuser? Anonymkode: 8c088...3bd Hun bet ekstremt mye som valp, dette har blitt mye bedre. Hun kan bli overtrøtt og småbite litt i sofaen, men langt fra valpebiting. Hun er nærmest husren, så lite stress med det. Hun sover fint hele natten. Hun er generelt mye roligere og avslappet når hun er våken og kan drive med sitt. Hun er fryktelig smart og mer fokusert, så vi kan trene på mer spesifikke ting. I begynnelsen var det nesten bare kontakttrening, rotrening og passe på at hun ikke spiste alt og tisset på alt. Nå kan vi trene på nosework, "heel", "leave it", "place" og sånn, og det får hun kjempemye ut av. Det er fortsatt ting å jobbe med, men jeg føler at vi kan jobbe med det, og så forstår hun hva vi vil. Hun kan bli i senga si mens jeg trener eller vi spiser middag, og det er skikkelig deilig! Jeg har begynt å bli glad i å jobbe med henne istedenfor å være stresset hele tiden. Det hjalp også veldig å finne spesifikke nettkurs som vi følger istedenfor å lese alt mulig rart på nettet.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2021 #14 Skrevet 14. april 2021 AnonymBruker skrev (På 13.4.2021 den 17.13): Du har ikke hund..? Anonymkode: 05baa...1ec Jo, det har jeg. Har hatt hund i 40 år. Anonymkode: 731d4...7bd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå