Gå til innhold

Biminee - bedre helse!


Biminee

Anbefalte innlegg

Trening, kosthold, fysisk og psykisk helse! 

Dette henger sammen for min del. Jeg har de siste årene latt kroppen forfalle. Kroppen har blitt større, jeg orker mindre, har vondt i ledd og det tærer på psyken. 

Jeg har tidligere gått ned 30 kg og kjent på de positive virkningene etter å trene og spise sunt. Jeg vet jeg kan klare det igjen. 

Jeg starter i det små. For min del gjelder det å ikke gå for hardt ut. Kostholdet er det første som står på planen. Det kommer til å bli tøft de første ukene, men jeg er fast bestemt på å klare det. 

Vekten i dag viser 89,3 kg. Dvs en BMI på 33,1. Ønsk meg gjerne lykke til på veien 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til 👍

Når du har klart dette før, så klarer du det igjen. De første ukene er som du sier de verste. Etter dette har du klart å få inn flere gode nye vaner igjen. 

Jeg heier på deg 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for støtten! 

Jeg kjenner allerede at kveldene kommer til å bli det vanskeligste for meg. Dagene går fint, de går til jobb og oppfølging av barn. Matpakken smøres og det er lett å følge planen. Når kvelden kommer sniker søtsuget seg sakte, men sikkert frem. Jeg har mye ferdig kuttet frukt og grønt i kjøleskapet som jeg kan ta noen biter av når det værste suget melder seg. Dette går fint! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biminee skrev (18 timer siden):

Tusen takk for støtten! 

Jeg kjenner allerede at kveldene kommer til å bli det vanskeligste for meg. Dagene går fint, de går til jobb og oppfølging av barn. Matpakken smøres og det er lett å følge planen. Når kvelden kommer sniker søtsuget seg sakte, men sikkert frem. Jeg har mye ferdig kuttet frukt og grønt i kjøleskapet som jeg kan ta noen biter av når det værste suget melder seg. Dette går fint! 😊

Men, fra tidligere så vet du at de første ukene er verst 😘 Bare hold ut og se på gulerøtter og grønnsaker som din nye sjokolade 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (På 14.4.2021 den 13.39):

Men, fra tidligere så vet du at de første ukene er verst 😘 Bare hold ut og se på gulerøtter og grønnsaker som din nye sjokolade 😁

Absolutt! 

Denne uken (selv om den ikke er helt i er) har gått overraskende bra. Vi var i kakeselskap på onsdag, men jeg stod greit imot fristelsene. Det eneste jeg tenker på er at resultatet av å gå ned i vekt og bedre helsen min er mye mer verdt enn det ene kakestykket. 

Jeg har ikke vært sulten selv om jeg har spist mye mindre enn tidligere så det tyder på at kroppen har begynt å venne seg til litt mindre mat. Jeg kjenner meg generelt mye mer vel i egen kropp selv om det ikke er noen store forandringer utad. Føles lettere, mer energi og overskudd. Jeg har skikkelig troen på at dette skal gå bra. Og det er kjempe deilig! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det gått en uke siden jeg startet denne dagboken og vekten går nedover. 

12. april:

Vekt 89,3

Bmi 33,1

19. april:

Vekt 86,7

Bmi 32,2

Dette er jeg veldig fornøyd med så langt. Planen er å komme i gang med litt trening etterhvert, men jeg tror det er viktig for meg å få inn skikkelig gode kostholdsrutiner før jeg hiver meg utpå treningen. Vet av erfaring at jeg fort kan mistes litt motivasjon om jeg føler det blir for mye endringer over kort tid. 

Humøret er bedre, det kan også komme av at det er lysere dager, men jeg tar all positivitet jeg kan. Lunta er ikke like kort på hjemmebane og generelt sett ser jeg mye lysere på helsen og fremtiden min. ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig bra jobbet @Bimini 👏

Jeg har fått mye mer energi nå når vekta går nedover, og jeg merker det også på humøret. Det å se at du tar vare på helsa di er alltid positivt for selvfølelse, og da også humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagene går. Jeg loggfører all mat jeg spiser og holder meg på ca 1500 kalorier daglig. Noen dager rett over og andre dager rett under. Jeg har alltid med matpakke på jobb og spiser noenlunde "normal" middag, men i mindre porsjoner. 

Det værste søtsuget har lagt seg nå og det er null stress å holde meg til planen enn så lenge. 

Selv om jeg holder meg innenfor kalorimessig, vet jeg at jeg har ting å hente på å makse utbytte av maten. Det får være fokus de neste ukene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg loggfører ikke alt jeg spiser, men vet nå sånn ca hva jeg kan spise innenfor ca 1500 kalorier. Noen dager går jeg nok litt over, og noen dager litt under akkurat som deg.

Sitter på hjemmekontor, og må passe på at jeg ikke blir fristet til å spise eller drikke noe som jeg ikke skal ;) 

For meg hjelper det å få i meg riktige proteiner til middag. Nå er jeg aldri sulten lenger selv om jeg spiser mye mindre porsjoner enn tidligere. I går spiste jeg kveldsmat bare fordi jeg vet jeg bør gjøre det, var egentlig ikke veldig sulten. Men regelmessigheten for meg gjør at jeg aldri er sulten, og da blir jeg heller ikke fristet til å spise noe jeg ikke burde spise. I starten var jeg hele tiden fysen på annen mat, men det merker jeg heldigvis veldig lite til nå.

Det som også er viktig for meg er den fysiske aktiviteten jeg har "pålagt" meg selv å gjennomføre 5 ganger pr uke. Siden hjemmekontoret gjør meg mer inaktiv er dette veldig viktig både for kroppen og ikke minst hodet.

Jeg har også byttet ut vanlig vann med vann med kullsyre. Ble så utrolig lei av å bare drikke vann gjennom dagen. Nå har jeg vann med kullsyre og gjerne med noen sitronskiver i. Kjøper ikke med smak fra butikken fordi jeg da ikke er sikker på om det kan være tilsatt sukker ;) Og med fersk sitron eller jordbær så vet jeg ihvertfall hva jeg får i meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag, 0,5 kg opp fra forrige mandag. Ikke helt som ønsket, men ikke helt uventet heller. Helgen bød på mye mat som jeg ikke hadde kontroll over. Prøvde å ta mindre porsjoner enn normalt, men det har nok likevel blitt litt ekstra. Jeg depper ikke for mye av den grunn altså. Det er litt opp og ned, prøv og feil. Det viktigste er at jeg ikke gir meg. Og det har jeg ikke tenkt til 😁

12. april:

Vekt 89,3

Bmi 33,1

19. april:

Vekt 86,7

Bmi 32,2

26. april:

Vekt 87,2

Bmi 32,4

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er tøff som har mandag som veiedag! Selv har jeg fredag, siden jeg da har noen dager normalitet etter helga, siden helga for meg byr på litt flere kalorier enn hverdagene. Men tror også at type kalorier har noe å si, og ser at jeg fort får litt vann i kroppen av litt forskjellig. Men dette blir da borte til fredag 🤪   
Men litt opp og ned må vi vel bare regne med... sånn er jo livet også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dundre skrev (1 time siden):

Du er tøff som har mandag som veiedag! Selv har jeg fredag, siden jeg da har noen dager normalitet etter helga, siden helga for meg byr på litt flere kalorier enn hverdagene. Men tror også at type kalorier har noe å si, og ser at jeg fort får litt vann i kroppen av litt forskjellig. Men dette blir da borte til fredag 🤪   
Men litt opp og ned må vi vel bare regne med... sånn er jo livet også

Jeg har sett flere ha veiedag fredager eller i midten av ukedagene av samme årsaker som du nevner. Det er nok ikke så dumt i og med at det fort kan bli en litt annen type mat eller rutine i helg vs ukedagene. Jeg ser det litt an. Jeg håper at veiedag på mandag gjør det litt enklere å holde seg i skinnet 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også som Dundre veiedag fredager. Mandag er en dum dag for meg siden jeg også har "lov" å spise/drikke litt anderledes på lørdag. Dette påvirker væskebalansen min og jeg veier derfor ofte litt mer på mandager. Gjennom uke balanserer dette seg ofte så jeg ser nedgangen mot slutten av uka.

I tillegg har jeg vektplatåer som innimellom kommer. Er inne i en sånn nå, og da rikker ikke vekta seg uansett hva jeg gjør :) 

Men, du er kjempeflink, så dette kommer til å fortsette nedover 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12. april:

Vekt 89,3

Bmi 33,1

19. april:

Vekt 86,7

Bmi 32,2

26. april:

Vekt 87,2

Bmi 32,4

3. mai:

Vekt 86,5

Bmi 32,2

Hurra, endelig litt ned igjen. Har ikke logget så mye denne uken, men har stortsett spist det samme til lunsj/frokost som de andre dagene for å vite hva jeg får i meg. Middagene hadde jeg god kontroll på denne uken. Jeg kjenner at jeg holder lengre på hvert måltid sammenlignet med tidligere. Ingen stor sult mellom lunsj og middag feks. 

Ryddet litt hjemme i helgen og fant noen treningsstrikker jeg kjøpte i fjor, men aldri brukte. Tenker det er på tide å ta de i bruk nå. Ellers har det ikke vært de helt store treningsøktene, men litt Just Dance på Nintendoen sammen med eldstemann. Veldig gøy å kunne danse med barnet og samtidig få pumpen litt opp 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tenk positivt
Biminee skrev (På 12.4.2021 den 21.48):

Trening, kosthold, fysisk og psykisk helse! 

Dette henger sammen for min del. Jeg har de siste årene latt kroppen forfalle. Kroppen har blitt større, jeg orker mindre, har vondt i ledd og det tærer på psyken. 

Jeg har tidligere gått ned 30 kg og kjent på de positive virkningene etter å trene og spise sunt. Jeg vet jeg kan klare det igjen. 

Jeg starter i det små. For min del gjelder det å ikke gå for hardt ut. Kostholdet er det første som står på planen. Det kommer til å bli tøft de første ukene, men jeg er fast bestemt på å klare det. 

Vekten i dag viser 89,3 kg. Dvs en BMI på 33,1. Ønsk meg gjerne lykke til på veien 😊

Så flink du er, vet du klarer det, det har du jo bevist før 😀heier på deg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba 🎉  Du trenger jo ikke å logge, når du har kontroll uansett 👍🏼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

12. april:

Vekt 89,3

Bmi 33,1

19. april:

Vekt 86,7

Bmi 32,2

26. april:

Vekt 87,2

Bmi 32,4

3. mai:

Vekt 86,5

Bmi 32,2

20. mai:

Vekt 85,1

Bmi 31,6

 

Æææh en stund siden oppdatering her nå, men jeg har ligget på sofaen dårlig i et par uker 😅 Har ikke tenkt så mye på mat egentlig, og veldig lite bevegelse, men jaggu har ikke vekten gått enda litt ned 🥳 

Blir godt å komme skikkelig i gang igjen nå. Været er bedre, kveldene er lysere så nå er det på tide å få inn 10.000 skritt om dagen. Når jeg kommer hjem fra jobb har jeg allerede passert 6000 skritt, så ei litta tur hver kveld bør gå fint 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20. mai:

Vekt 85,1

Bmi 31,6

26. mai:

Vekt 83,1

Bmi 30,9

 

Har ikke gått fult en uke siden sist veien, men bestemte meg for å gå på vekten i dag. 2kg!! på en uke, wow, for en motivasjon. En del av dette er kanskje vann, ettersom jeg var syk og ikke tenkte på kosthold? Uansett, jeg tar det jeg kan. Det var overraskende greit å gå over til litt striktere kosthold og veldig deilig for magen. I går kveld lagde jeg chia pudding for første gang. Den skal få bli med meg på jobb til lunsjen. Hvis det blir en suksess så skal jeg se om det ikke blir pussing flere dager i uken, jammen meg enkelt å smekke sammen. 

Treningsklokken har jeg enda ikke funnet igjen, så mobilen fungerer som foreløpig skritteller. Turer har det blitt og flere turer skal det bli 🌼

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba 👏

Treningsklokka mi har jeg blitt helt avhengig av. Den viser det meste, og jeg har konkurranser mot meg selv ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

12. april:

Vekt 89,3

Bmi 33,1

19. april:

Vekt 86,7

Bmi 32,2

26. april:

Vekt 87,2

Bmi 32,4

3. mai:

Vekt 86,5

Bmi 32,2

20. mai:

Vekt 85,1

Bmi 31,6

26. mai:

Vekt 83,1

Bmi 30,9

7. juni:

Vekt 81,7

Bmi 30,4

 

Hurra 1,4 kg ned fra sist veiing 🥳 Jeg er så fornøyd med meg selv. Kjennes så godt ut for kroppen. Vet ikke helt selv om det synes enda, men jeg har gått i klær jeg ikke har følt meg vel i på en stund. Dvs si shorts og litt strammere tskjorter. Og jeg har ikke bekymret meg et sekund på at jeg ikke ser bra ut. Muligens kun psykologisk, men den følelsen det gir meg er priceless. Her er det bare å fortsette. Neste delmål er 79 kg. Det kan ta tid, eller det kan gå som det har gått i disse siste ukene. Uansett, dette er et maraton og ikke en sprint. Jeg er super motivert 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...