Gjest Lærerstudent Skrevet 30. august 2005 #1 Skrevet 30. august 2005 Hvordan vil du beskrive en dårlig lærer i forhold til en god lærer? Hvilke egenskaper har/har ikke en dårlig lærer? Personlig har jeg hatt mange gode lærere og har derfor ikke problem med å finne ut hvilke egenskaper og kvaliteter de har. Men dårlige lærere har jeg faktisk nesten ikke sett snurten av. Spør da særlig dere som har hatt deres del av mindre gode lærere: Hvordan var de?
hilli Skrevet 30. august 2005 #2 Skrevet 30. august 2005 Jeg har savnet lærere som har vært mer oppmuntrende. Som en rolig og flink elev kjedet jeg meg i timene og gjorde ikke mer enn det jeg måtte. For min del syns jeg det var for mye fokus på de bråkete elevene, vi andre ble oversett. Man måtte liksom ha problemer for å få oppmerksomhet i det hele tatt. De fleste lærerne jeg hadde var egentlig flinke. De verste syns jeg var de som prøvde å være kule, huff...
*M* Skrevet 30. august 2005 #3 Skrevet 30. august 2005 Nå er jeg student ennå, men jeg regner ikke med det er forelesere du snakker om. Lærerene som jeg syntes var grusomme da jeg gikk på skolen var det: - de som ikke lyttet til klassen - de som var lite fleksible (ikke kunne flytte en prøve til en annen time samme dag) - de som kjedet seg av sitt eget stoff - de som var allergiske mot humor og latter i klasserommet Jeg tror de aller fleste lærere er veldig flinke og at de gjør en god jobb er det ikke tvil om. Men, man hører alltid om de som ikke er så flinke istedet for de som faktisk er det.
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 30. august 2005 #4 Skrevet 30. august 2005 Dårlig lærer: - selvsagt en som er en dårlig pedagog, dvs. ikke evner å lære bort sin kunnskap - en som er dårlig faglig og som ikke behersker noe utover pensum (håper det nesten ikke forekommer da - en som ikke klarer å opprettholde disiplinen i klassen. En viss ro og orden er nødvendig for at elevene skal få lært noe. - en som kun "ser" de bråkete elevene og bruker all oppmerksomheten på dem (jada, var også blant de stille, flinke jentene.... ) Sikkert andre ting og, men dette er det jeg kom på! (og jeg har også stort sett hatt gode og flinke lærere!)
Gjest LoisLane Skrevet 30. august 2005 #5 Skrevet 30. august 2005 En dårlig lærer er en som ikke klarer å kommunisere med elevene sine.
sixx Skrevet 30. august 2005 #6 Skrevet 30. august 2005 Også er det så veldig trist med lærere som latterliggjør barn.
Gjest Gjesta Skrevet 30. august 2005 #7 Skrevet 30. august 2005 Jeg var borti en naturfaglærer en gang som kunne stå ved tavla å tegne,snakke,peke og vise ut og bort med bare et fåtall av en klasse på 16 som faktisk skjønte hva han snakket om. Så kunne det komme inn en annen lærer å oppsummere det han hadde bablet om i 3 dager ved hjelp av 4 setninger, og plutselig så skjønte hele gjengen det. Det var jaggu ikka rart over 60% av klassen såvidt stod på juletentamen
Gjest 1111 Skrevet 30. august 2005 #8 Skrevet 30. august 2005 - de som ikke lyttet til klassen - de som var lite fleksible (ikke kunne flytte en prøve til en annen time samme dag) - de som var allergiske mot humor og latter i klasserommet En dårlig lærer er en som ikke klarer å kommunisere med elevene sine. Også er det så veldig trist med lærere som latterliggjør barn. Enig. Jeg legger spesiell vekt på fleksibilitet, i og med at alle elever har et forskjellig utgangspunkt, de lærer best på forskjellige måter osv.
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2005 #9 Skrevet 30. august 2005 En dårlig lærer er en som ikke tør å ta tak i konflikter. Det er noe av det jeg husker best fra min egen barndom. Alle visste at en person i klassen ble mobbet, men hun gjorde ingenting med det. Blir så sint av å tenke på dette i ettertid... Det er også viktig å oppmuntre alle elever, både de flinke og dårlige.
Gypsy Skrevet 30. august 2005 #10 Skrevet 30. august 2005 En god lærer er en lærer som er istand til å se hver enkel elev som de forskjellige menneskene de er, som kan tilpasse seg den enkeltes behov, ha tålmodighet og lære bort på en engasjerende måte med en viss innlevelse. En lærer som ikke trives i jobben, er heller ingen god lærer.
Gjest *kosejoker* Skrevet 30. august 2005 #11 Skrevet 30. august 2005 En dårlig lærer er en som kun er der for å gjøre jobben sin, og viser det. Jeg hadde en naturfagslærer i fjor, og vi gikk ikke overens i det hele tatt. Dette fordi han kom med spydige bemerkninger til klassekameratene mine som "har du ikke råd til batterier eller?" når de ikke hadde igjen batterier på kalkulatoren i mattetimene.
Gjest gjest1 Skrevet 30. august 2005 #12 Skrevet 30. august 2005 Jeg hatt veldig mange gode lærere oppgjennom tidene, men også noen dårlige. Det som har kjennetegnet dem er: - klarer ikke å opprettholde ett minimum av disiplin og orden i klasserommet. - henvender seg bare til en gruppe - om det er de skoleflinke eller bråkmakerene - de som ikke i løpet av ett helt år klarte å lære seg navnet på alle i klassen - de som ikke kom forberedt til timene - de som rett og slett ikke var faglig flinke nok - de som er så altfor snille, som gjør alt for å bli likt. (som f.eks. tysklæreren min på ungd.skolen. Hun var veldig snill og grei, vi gjorde masse kjekt i timene hennes og når vi hadde prøver så fikk vi altfor mye hjelp. Hva ble resultatet av slik mon tro...? Vel, jeg og flere andre trodde vi var flinke i tysk siden nesten alle fikk M - men fikk ett kraftig slag i trynet da vi beg. på videregående og fant ut at vi lå milelangt bak alle andre) - lærere som viser klart ovenfor hele klassen hvilke elever h*n liker og hvilke h*n ikke liker Og så er det jo noen få som tydelig kan sitt fag men som dessverre ikke klarer å formidle det på en slik måte at elevene forstår.
Kafka Skrevet 30. august 2005 #13 Skrevet 30. august 2005 Hvordan vil du beskrive en dårlig lærer i forhold til en god lærer? Hvilke egenskaper har/har ikke en dårlig lærer? Personlig har jeg hatt mange gode lærere og har derfor ikke problem med å finne ut hvilke egenskaper og kvaliteter de har. Men dårlige lærere har jeg faktisk nesten ikke sett snurten av. Spør da særlig dere som har hatt deres del av mindre gode lærere: Hvordan var de? ← Det er et veldig vanskelig spørsmål syns jeg, gjest. Hm. Jeg tror man kommer langt med å ha en genuin interesse for faget det gjelder selv. Som lærer altså. Mennesker som brenner for noe, har lett for å tenne andre igjen tror jeg. Slik er det iallefall for meg. Du ser ut til å brenne for det å tenne andre, så utgangspunktet ditt kunne ikke være bedre syns jeg. Du får ha lykke til!
Gjest Lærerstudent Skrevet 30. august 2005 #14 Skrevet 30. august 2005 Takk for det, Kafka Tusen takk for svar alle sammen. Jeg setter stor pris på det! Holder på med en oppgave og hadde litt startproblemer, men med deres innspill fikk jeg et fint utgangspunkt.
T.S Skrevet 30. august 2005 #15 Skrevet 30. august 2005 En dårig lærer? Bortsett fra den biten som går på læring i et klasserom, er det de samme egenskapene som gjør en dårlig forelder....
hecuba Skrevet 1. september 2005 #16 Skrevet 1. september 2005 Naturlig autoritet er et stikkord. Ikke prøv for hardt å være på bølgelengde med elevene, de vil avsløre deg. Ikke vær slapp og legg opp slik at elevene aldri må jobbe eller aldri lærer noe, da vil du ikke bli tatt seriøst. Ellers vis at du kan det du snakker om , vær forberedt og vis litt sosial intelligens(har eksempler på det motsatte, tro meg). Ellers er en lærer som bryr seg om elevene, og kan snakke med dem også om ting som ikke er skolerelatert ganske bra. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå