Gå til innhold

Kasteball i systemet - hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 20 år gammel jente som trenger litt tips og innspill. Jeg kan fortelle om situasjonen min nå i korte trekk slik at dere får et lite innblikk i situasjonen min:

Jeg ble utdannet helsefagarbeider i fjor, begynte på Vg4 Påbygging til generell studiekompetanse i høst og er ferdig med påbygg om et par måneder. Jeg kombinerer skole med to deltidsjobber som helsefagarbeider. Jeg bor for meg selv (og har ikke mulighet til å flytte hjem verken nå eller senere) og er helt avhengig av jobb for å få ting til å gå rundt.

Jeg har søkt profesjonsstudiet i psykologi til høsten, men sannsynligvis kommer jeg ikke inn og må forbedre noen karakterer fra Vg1 og Vg2 og heller satse på å komme inn neste år. Jeg får altså fullt studielån til høsten, men er likevel avhengig av en deltidsjobb for å få ting til å gå rundt. Jeg er også fullstendig avhengig av jobb i sommer, og planen var jo å jobbe 100 % og vel så det som helsefagarbeider hele sommeren, slik jeg har gjort tidligere år.

Planen med å ta fagbrev som helsefagarbeider har jo vært å kunne jobbe som dette ved siden av studiene, men det er her problemet kommer:

Arbeidskontraktene mine går ut i juni etter eget ønske. Ettersom jeg har vært usikker på hvor jeg skal flytte og jeg ikke har noe problem med å få jobb, har jeg ikke stresset noe med dette og skulle egentlig begynne med jobbsøking for en stund siden.

Problemet er at jeg pådro meg en ganske ekkel korsbåndskade i slalåmbakken i midten av januar og har siden det gått på krykker. Jeg har altså vært langtidssykemeldt fra begge jobbene mine i over tre måneder og kommer til å være sykemeldt en god stund fremover, ifølge lege og fysioterapeut. P.d.d. er jeg sykemeldt t.o.m. 14. mai.

Historien om hvorfor jeg har gått på krykker så lenge er en historie i seg selv, men skyldes i stor grad manglende kommunikasjon mellom legene jeg har vært hos (ved samme legekontor) og et overbelastet helsevesen. Jeg ventet lenge på MR, og fikk først MR på Aleris to måneder etter skaden, altså for en måned siden. Jeg snakket med tre leger ila. denne venteperioden og alle tre anbefalte meg å gå på krykker mtp. symptomene og smertene jeg hadde/har. Jeg var i tett oppfølging med lege den perioden og spurte om det virkelig var nødvendig med så mye avlastning hver gang jeg snakket med lege, noe de mente det var.

Jeg begynte med fysioterapi straks jeg visste hvilken skade jeg hadde. Fysioterapeuten min mente selvfølgelig at det var helt på trynet at jeg hadde fått beskjed om å gå på krykker så lenge. I dag går jeg bare med én krykke. Jeg har fått kontrakturer i kneleddet og ekstremt stive muskler i lår og legg etter å ikke ha belastet foten/kneet tilstrekkelig siste månedene, noe som har ført til enda flere plager og smerter og at opptreningstiden blir vesentlig mye lengre. Fysioterapeuten og fastlegen har nå kommet frem til at de mener jeg bør opereres og at jeg bør gå med én krykke frem til operasjon, og jeg er nå henvist til ortoped for videre vurdering. De antyder at jeg kommer til å være sykemeldt en god stund fremover. Begge tror jeg vil få innvilget operasjon og det relativt kjapt mtp. situasjonen min, men sier at jeg må beregne en 2 - 3 måneder med opptrening etter operasjon før de kan vurdere å sende meg tilbake i jobb.

Jeg er svært oppgitt ettersom alt har tatt så lang tid. Jeg har ringt og mast, kjeftet og purret på, men likevel har alt mulig tatt så lang tid. I tillegg har det vært umulig å forutse at jeg skulle bli gående så lenge. Selv trodde jeg bare jeg hadde strukket en sen eller lignende den første tiden, og trodde jeg kom til å være tilbake i jobb første uken. Jeg har jo gjerne lyst til å jobbe, men jeg kan ikke utføre min jobb slik situasjonen min er i dag. Jeg har prøvd gjentatte ganger med tilrettelegging, men har i samråd med sjefen, legen og fysioterapeuten min kommet frem til at det er håpløst og bare gjør vondt verre for kneet mitt.

Begge arbeidskontraktene mine går jo ut i juni, og jeg regner med at jeg da mister retten til sykepenger?

Spørsmålet mitt er: Har dere tips til jobber jeg kan fungere i? Jeg er helt avhengig av deltidsjobb, men søker side opp og side ned på NAV og Finn og alt mulig, uten å finne jobber jeg kvalifiserer til og som jeg kan fungere i. Jeg ønsker jo helst en jobb som helsefagarbeider, men det er svært få jobber som helsefagarbeider jeg kan ta på meg, ettersom de fleste innebærer tunge løft, mye gåing og uheldig belastning på kneet mitt.

Jeg tenker jo at en jobb i butikk eller lignende hadde vært aktuelt fordi det er lett å tilrettelegge (en krakk bak kassen, unngå tunge løft av esker og det er mulig å gå med en krykke). Slik jeg har forstått det er det svært få som vil ansette en handikappet person som trenger tilrettelegging sånn uten videre, naturlig nok. Har jeg noen rettigheter via. NAV? Jeg ØNSKER jo å jobbe og er åpen for det meste av jobber, men i min alder og situasjon er det begrenset hvilke jobber jeg kan få. Det er omtrent umulig for meg å få typiske kontorjobber for eksempel.

Jeg har hovedsakelig bare erfaring fra helsevesenet og har jobbet der i fem år, men er åpen for det meste. Det lyses ut en del stillinger som miljøarbeider/helsefagarbeider i akuttpsykiatrien, noe jeg gjerne kunne tenke meg. Er det noen her med erfaring derfra, som vet om det i det hele tatt er realistisk at en person med én krykke og en kneskade kan fungere i en slik jobb? Er NAV pliktig til å hjelpe meg å finne en passende jobb? Har jeg i det hele tatt lov til å søke andre jobber når jeg mottar sykepenger?


Jeg beklager veldig mange dumme spørsmål, men jeg har svært få jeg kan spørre om disse tingene og NAV, legen min og hjelpeapparatet mitt har ikke akkurat vært særlig behjelpelig. Jeg føler meg som en kasteball i et system som ikke kommuniserer med hverandre, og at selv hvor høyt jeg skriker så er det ingen som hører. Det virker som at det er enklere å bare sykemelde meg enn å hjelpe meg tilbake i jobb - til tross for at jeg gjentatte ganger har uttrykt et sterkt ønske om å jobbe. Man skulle jo tro at de ønsket å få folk kjappest mulig tilbake i jobb og unngå at en ung jente havnet på NAV over så lang tid, spesielt når jeg gang på gang har uttrykt et sterkt ønske om å jobbe?

Beklager på forhånd for frustrasjonen gjennom innlegget mitt, jeg har bare blitt veldig oppgitt og rådvill nå.

Takker for alle tips og innspill!

Mvh rådvill jente :blink:

Anonymkode: 5f7d3...64a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med nav. Du skal vel også ha hatt et møte med lederen din 2.mnd inn i sykemeldinger for å drøfte tilrettelegging. Etter 6mnd skal nav kobles inn. Siden du ikke har forlenget kontrakten din bør du ta kontakt med nav asap og forhøre deg om muligheter. Blir du fremdeles sykemeldt tror jeg det er AAP som kan gjelde for deg. Da vil du få en veileder som kan hjelpe deg mtp jobb og den situasjonen du er i. Ikke vent med å kontakte nav. Ting tar tid der, og finner du ikke en jobb selv innen du når tak i de, kommer du til å gå uten lønn. 

Anonymkode: 71cb9...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner bare om fritt behandlingsvalg, som betyr at du selv kan velge et sykehus med kortere behandlingstid enn der du er henvist. 

Anonymkode: 3a69c...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...