Gå til innhold

PLANTESNAKK

Annemonemor

Anbefalte innlegg

Hei, vil gjerne starte en tråd om planter/frø og spiring hvis noen vil være med:) trenger noen å få utløp med når samboeren ikke er like interresert i dette 😂

per nå har jeg:

avocadoplante- av sten

mangoplante - av sten

solsikker- av frø

monstera ofcourse

sitron - av frø

orkideer

pilea 

elefantøre

gullranke

Ingefær- stump fra butikken

du kan si at det har hopet seg opp og håper flere vil starte en tråd med å fortelle kunnskapen deres. Vil gjerne plante oliven men vet ikke helt hvordan..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har lyst til å plante noe sitrusfrukt selv, men har aldri gjort det. Men vil se prosessen enn å kjøpe ett tre fra hageland/plantasjen:) hvor fort spirte dine sitronfrø (hvis de har spiret) og kan man få frukt på dem i norge?

Anonymkode: 09eae...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg holder meg til litt lettere ting som ikke krever mye sol og vedlikehold. 

Ute nå har jeg gressløk, mynte, sitronmelisse, pepperplante, jordbærplante, timian og bringebær. Alt fra i fjor. 

Inne har jeg satt bare hvitløk, salatblanding og spirer.

Gulrot og poteter skal ut så fort det er varmere.

Så får vi se hva mer det blir. Hvertfall tomater. 

Anonymkode: ef7fd...75e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har lyst til å plante noe sitrusfrukt selv, men har aldri gjort det. Men vil se prosessen enn å kjøpe ett tre fra hageland/plantasjen:) hvor fort spirte dine sitronfrø (hvis de har spiret) og kan man få frukt på dem i norge?

Min sitronplante plantet jeg i fjor, 2 frø. Men den har spiret hele veien men først i år har jeg flyttet den ene spiren utav og tatt «morspiren» i en egen potte og litt større slik at det kan bli et tre:) den spirte vel bare etter noen uker mener jeg å huske:) veldig søt plante egentlig, for å være sitrus😂😂

tror man kan få frukt på dem ja men ikke før om mange år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg holder meg til litt lettere ting som ikke krever mye sol og vedlikehold. 

Ute nå har jeg gressløk, mynte, sitronmelisse, pepperplante, jordbærplante, timian og bringebær. Alt fra i fjor. 

Inne har jeg satt bare hvitløk, salatblanding og spirer.

Gulrot og poteter skal ut så fort det er varmere.

Så får vi se hva mer det blir. Hvertfall tomater. 

Anonymkode: ef7fd...75e

Hadde en tomatplante som ble utrolig høy men den knakk😭 hva er sitronmelisse?

ja liker godt ting som ikke trenger mye sol osv selv men de står i vinduet og på benker for å få dagslys i det minste☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Annemonemor skrev (4 minutter siden):

Min sitronplante plantet jeg i fjor, 2 frø. Men den har spiret hele veien men først i år har jeg flyttet den ene spiren utav og tatt «morspiren» i en egen potte og litt større slik at det kan bli et tre:) den spirte vel bare etter noen uker mener jeg å huske:) veldig søt plante egentlig, for å være sitrus😂😂

tror man kan få frukt på dem ja men ikke før om mange år

Artig, fikk du frøet ut av en vanlig sitron eller en økologisk?

Anonymkode: 865f2...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 19.04):

Artig, fikk du frøet ut av en vanlig sitron eller en økologisk?

Anonymkode: 865f2...4cd

Fikk det av sitron i butikken:) vet ikke om det var økologisk eller ei:) men den spirer i vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/13/2021 at 7:58 PM, Annemonemor said:

Fikk det av sitron i butikken:) vet ikke om det var økologisk eller ei:) men den spirer i vei

Husk at frø fra grønnsaker du har kjøpt i butikken ikke må plantes i jorden ute da de kan være bærere av sykdommer 😊 Går an å dyrke i potter, men da skal jorden kastes etterpå.

Anonymkode: 2a12e...efa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke egen hage for tiden, da vi leier. Men vi skal bygge hus og jeg drømmer så om en bugnende hage, til tross for at jeg har null grønne fingre. 😅 

Men noen krukker på terrassen og utenfor inngangen har jeg. Og nå har jeg nettopp kjøpt noen knoller av dahlia cafe au lait. 😍 Men er det noen som aner hvor store krukkene bør være når de ikke skal plantes i bakken? 🤔

Anonymkode: 4caca...ebe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Har ikke egen hage for tiden, da vi leier. Men vi skal bygge hus og jeg drømmer så om en bugnende hage, til tross for at jeg har null grønne fingre. 😅 

Men noen krukker på terrassen og utenfor inngangen har jeg. Og nå har jeg nettopp kjøpt noen knoller av dahlia cafe au lait. 😍 Men er det noen som aner hvor store krukkene bør være når de ikke skal plantes i bakken? 🤔

Anonymkode: 4caca...ebe

De skal være såpass store at du får god plass til knollene. Det vil si rimelig store. Går veldig fint i en ganske standard urnestørrelse, da man slipper å passe like godt på vanning, når de har litt ekstra plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Fin tråd! 🌼

Noen som har noen råd for å få en smaragdpalme til å trives bedre? Den trivdes veldig godt der jeg bodde før, men under flytting ble den fullstendig maltraktert og kun én stilk overlevde. Tenkte å gi den en sjanse for å se om den kunne komme seg, men nå er det gått over et år og den ser fremdeles ganske så trist ut, men bittelitt bedre enn rett etter flyttingen. Men er det egentlig bare å gi opp?

Anonymkode: 8aa66...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi den litt tid så kommer

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fin tråd! 🌼

Noen som har noen råd for å få en smaragdpalme til å trives bedre? Den trivdes veldig godt der jeg bodde før, men under flytting ble den fullstendig maltraktert og kun én stilk overlevde. Tenkte å gi den en sjanse for å se om den kunne komme seg, men nå er det gått over et år og den ser fremdeles ganske så trist ut, men bittelitt bedre enn rett etter flyttingen. Men er det egentlig bare å gi opp?

gi den tid, kansje den ble stresset under flytting:) eller kulden ute

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Annemonemor skrev (53 minutter siden):

Gi den litt tid så kommer

gi den tid, kansje den ble stresset under flytting:) eller kulden ute

Ja, stresset ble den nok. Den ble tråkket på, veltet, fikk satt en flytteeske opp seg m.m. så at den faktisk har overlevd er ufattelig. Hehe Stakkars. Den ble helt maltraktert, så jeg måtte klippe av alle stilkene unntatt én og det er bare den ene stilken som lever nå. Mulig jeg klippet den på feil måte da jeg klippet av de ødelagte stilkene? Klippet noen cm over jorden og håpet det ville komme nye skudd, men de bare tørker inn og ser døde ut. Er det mulig at planten min noen gang vil kunne bli like stor og fint som den var? Klarer den å komme seg igjen etter å ha blitt klippet helt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 18.49):

Det korte svaret: Nei.

Det lange svaret: Kanskje, hvis du bruker vekstlys og er veldig nøye med hvor lenge det står på sånn at det matcher lysmønsteret der morplanten er fra, samt har kontroll på temperatur og luftfuktighet så den også tilsvarer forholdene morplanten vokste i.

Anonymkode: 8b00d...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Arghh. Får bare ikke til sellerirota :( De blir så små og i fjor var godt over halvparten stygge inni pga. mark eller snegler eller noe. Skjønner ikke hva vi gjør galt. De får vann og gjødsel jevnlig, klipper av gresset i ny og ne (skal liksom stimulere rota til å bli større). Så demotiverende 😫

Anonymkode: 91a8a...06c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nylig fått interesse for grønnsaker og prøver meg frem, har aldri hatt grønne fingre 😅 

Har sådd agurk, tomat, sukkererter, salat og basilikum i drivhus. Håper noe av det overlever 🙉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kverrulanten skrev (På 4.6.2021 den 20.16):

Jeg har nylig fått interesse for grønnsaker og prøver meg frem, har aldri hatt grønne fingre 😅 

Har sådd agurk, tomat, sukkererter, salat og basilikum i drivhus. Håper noe av det overlever 🙉

Får ikke til det jeg planter i drivhus selv men inne går det som f😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg driver ikke med planter så kommer ikke til å delta i denne tråden.. sorry

Anonymkode: ecccf...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom dere ikke har "grønne fingre", men vil ha blomster man ikke kan knerte med en stein en gang, så plant erteblomster. Sett opp et espalier til dem, putt frø i bakken, og la det stå til. De blomstrer og blomstrer, og dufter godt, vokser fort og villig nesten over alt.

Anonymkode: e7d96...aa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...