Gå til innhold

Har fastlegene kontroll på vaksinering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår det egentlig? Sitter de selv og går igjennom journalen til alle pasientene sine? Kjenner at jeg ikke klarer å stole helt på at legen har kontroll. 

Nå vet jeg om 3 stykker som har fått time til vaksinering, men ingen av de er i noe risikogruppe. Legene må rett og slett ha gjort feil. Selv skulle jeg absolutt vært vaksinert, da jeg er i høyrisikogruppen. Men jeg har ikke hørt noe. Står på kommunen sine sider at man ikke skal ta kontakt, men vente på å bli kontaktet. 

Men hva om legen min ikke har kontroll? Han kjenner meg ikke, er aldri hos han. Mine diagnoser er satt av sykehuset, og aner ikke hvor mye fastlegen min har fått med seg. 

Bør jeg kontakte legen eller legesenteret? 

Anonymkode: 5dd10...493

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen som vet? 

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Synes det virker rart om fastlegene skal gå Igjennom alle pasientene sine, de har jo så mye å gjøre fra før. Jeg husker jeg i høst fikk melding på Helsenorge at jeg var i risikogruppen og kunne bestille meg time til vanlig influensavaksine. Men jeg er ikke i noe risikogruppe, og har aldri tatt influensavaksine før så det må ha vært en feil. 

Anonymkode: 1a81d...dc3

Skrevet

Nei, dette administreres stort sett fra kommunen. 
Fastlegene skal ha imidlertid ha meldt inn hvilke pas som tilhører bør prioriteres, der kan selvsagt feil skje.

Så er det litt forskjellig fra kommune til kommune. Enkelte kommuner har fått mange doser i forhold til innbyggertall og kan derfor prioritere annerledes

AnonymBruker
Skrevet

Meg over her igjen. Det skader jo ikke å ringe legesenteret å spørre, det tar jo kanskje 1 min, og det er jo noe helsesekretærene helt sikkert kan svare deg på over telefon. Så slipper du gruble mer på det!

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Bør jeg kontakte legen eller legesenteret?

Er det fastlegen din som er kommunelege, i kommunen min er det kommunelegen som holder på med oppsettet for vaksinerekkefølgen.

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjønner jeg at du lurer på. Har ei venninne som fikk melding om at fastlegen hadde meldt henne inn som en i risikogruppen og at hun hadde fått time for vaksinering. Hun vet ikke hvorfor hun er ansett for å være i risikogruppe, da legen hennes ikke har nevnt noe om det før. Hun har hatt kreft tidligere, men det gjelder jo ekstremt mange i dette landet så vet ikke om det er en faktor i seg selv. Har ei annen venninne som er reelt definert som risikogruppe, hun har ikke fått melding om at hun prioriteres for vaksinering. 

Anonymkode: bf0c3...2d2

AnonymBruker
Skrevet
Wedding skrev (2 timer siden):

Er det fastlegen din som er kommunelege, i kommunen min er det kommunelegen som holder på med oppsettet for vaksinerekkefølgen.

Her er det fastlegen selv som kontakter pasientene. Både min mor og min venninne har blitt innkalt, men ingen av de er i risikogruppen 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette skjønner jeg at du lurer på. Har ei venninne som fikk melding om at fastlegen hadde meldt henne inn som en i risikogruppen og at hun hadde fått time for vaksinering. Hun vet ikke hvorfor hun er ansett for å være i risikogruppe, da legen hennes ikke har nevnt noe om det før. Hun har hatt kreft tidligere, men det gjelder jo ekstremt mange i dette landet så vet ikke om det er en faktor i seg selv. Har ei annen venninne som er reelt definert som risikogruppe, hun har ikke fått melding om at hun prioriteres for vaksinering. 

Anonymkode: bf0c3...2d2

Det er så utrolig merkelig. Min mor har hatt kreft, men er friskmeldt for over 10 år siden. Min venninne har mild astma, men klarer seg uten medisin. Begge de er innkalt, selv om de ikke er i risikogruppen. Selv har jeg både nyresvikt, leversvikt og står på immundempende medisiner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er så utrolig merkelig. Min mor har hatt kreft, men er friskmeldt for over 10 år siden. Min venninne har mild astma, men klarer seg uten medisin. Begge de er innkalt, selv om de ikke er i risikogruppen. Selv har jeg både nyresvikt, leversvikt og står på immundempende medisiner. 

Hvor gammel er din mor?

Anonymkode: edfd7...5b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor gammel er din mor?

Anonymkode: edfd7...5b9

59 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville, som skrevet over, tatt en telefon til legesenteret og forsikret meg om at jeg er på listen.

Anonymkode: e9593...117

Gjest Laffatus
Skrevet (endret)

Legen sender inn lister over de som er i risiko . Mamma fikk sms av kommune sender ut sms der du får link til og bestille time.veldig viktig at  din kommune  har nr ditt . Jeg ble lært opp av og sette insulin med diabetes ble ringt av de som lærte meg lenge føre jul jeg sa ja.  

Endret av Laffatus
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meg over her igjen. Det skader jo ikke å ringe legesenteret å spørre, det tar jo kanskje 1 min, og det er jo noe helsesekretærene helt sikkert kan svare deg på over telefon. Så slipper du gruble mer på det!

Om alle kun skal ta et minutt blir det fort mye tid,så når de sier at man ikke skal ringe så ringer man ikke!!! 

Anonymkode: 05991...3ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Om alle kun skal ta et minutt blir det fort mye tid,så når de sier at man ikke skal ringe så ringer man ikke!!! 

Kjenner at jeg er veldig nære ved å drite i akkurat det!

Hva er verst? At legekontoret får litt økt pågang på telefonen i en periode, eller at pasienter må gå og være redde og bekymret i ukesvis og muligens få vaksinasjonen sin utsatt med flere måneder og økt risiko for alvorlig sykdom i ventetiden? Det er ikke noe å lure på engang!

Anonymkode: aebe3...e3e

AnonymBruker
Skrevet

Stoler ikke på at fastlegen klarer å holde styr på det. Får ny fastlege ca tre ganger i året. Hvordan kan de klare å holde orden på risikogruppe da. 😡

Anonymkode: 9bfa9...dce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er verst? At legekontoret får litt økt pågang på telefonen i en periode, eller at pasienter må gå og være redde og bekymret i ukesvis og muligens få vaksinasjonen sin utsatt med flere måneder og økt risiko for alvorlig sykdom i ventetiden? Det er ikke noe å lure på engang!

Det som er verst er at pasienter  som prøver å fa fatt legene av sykdoms grunnner ikke kommer igjennom fordi egoistiske idioter ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp  

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det som er verst er at pasienter  som prøver å fa fatt legene av sykdoms grunnner ikke kommer igjennom fordi egoistiske idioter ikke klarer å se lenger enn sin egen nesetipp  

Det er jo nydelig ironisk å kalle andre egoistiske idioter samtidig som man setter sin egen lidelse over andres. Først meg selv og så meg selv, eller hva?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Enig. Tror jeg ringer i morgen og hører. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo nydelig ironisk å kalle andre egoistiske idioter samtidig som man setter sin egen lidelse over andres. Først meg selv og så meg selv, eller hva?

All for å unnskylde egen egoisme. Men forklar meg gjerne hvordan en person som trenger å komme i kontakt med legen fordi hen er syk setter sin egen lidelse over en person som ikke syk,men som kontakter legen for å mase til tross for at man har fått beskjed om å ikke gjøre det 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...