AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #1 Skrevet 12. april 2021 Hei! Jeg har lenge vært dårlig på å ta vare på tennene mine, ofte gått flere dager mellom å pusse dem, og har så godt som aldri brukt tanntråd, i tillegg til at jeg har spist og drukket mye som er med på å skade tennene. Jeg fant ut for noen uker siden at jeg ønsker å endre på dette, og har siden da pusset tennene nøye både morgen og kveld. Dette er et stort skritt i riktig retning for meg, selv om dette er noe de fleste andre tar som en selvfølge. Men! I går oppdaget jeg at jeg har et hull i den ene tanna, som er så stort at jeg kan kjenne det med tungen. Er usikker på om det er et hull som plutselig har dukket opp nå, eller om en fylling har ramlet ut. Har ikke kjent det før i går. Det gjør ikke vondt, men jeg må jo til tannlegen og fikse det. Problemet mitt er at jeg er så utrolig redd. Har nesten ikke sovet i natt, og når jeg endelig sovnet drømte jeg at alle tennene mine ramlet ut, og det kjentes ut som jeg bare hadde grus i kjeften. Jeg skjelver på hendene og sliter med å puste bare av tanken på å ringe og bestille time. Tidligere har jeg hatt med meg mannen min til tannlegen, sånn at han kan holde meg i hånden, men det får han jo ikke lov til nå pga korona. Jeg vet at hullet (eller sannsynligvis hullene) jeg nå har, er fullstendig min egen feil, og kunne nok fint ha vært unngått om jeg bare hadde vært flinkere med tannhygienen. Men er det noe jeg kan gjøre for å få det litt lettere hos tannlegen? Er så redd at jeg nesten begynner å gråte av tanken på dette. Hilsen dusten. Anonymkode: ccdec...59c
Million Skrevet 12. april 2021 #2 Skrevet 12. april 2021 Hvor i landet bor du? Jeg kan anbefale en glimrende tannlege i Oslo, for folk med tannlegeskrekk. Men det hjelper jo ikke å anbefale en tannlege for folk med tannlegeskrekk i Oslo, om du bor i Molde for eksempel. Det finnes flere tannleger rundt om i landet som har spesialisert seg på pasienter med tannlegeskrekk. Jeg har det selv. Når jeg kommer til tannlegen, møter jeg opp en halvtime før oppsatt timeavtale og henvender meg i resepsjonen. Der får jeg utdelt en beroligende tablett (vet ikke hvilken type/merke) og tar den med litt vann. Så sitter jeg ned og venter en halvtime til det blir min tur, og innen dess har tabletten begynt å virke. Det er en himmelvid forskjell på å gå til behandling uten tablett og med tablett. Med en beroligende tablett greier jeg å gjennomføre. Litt tårer blir det, men jeg slipper panikkartet heseblesende pusting og panikksvette. Heldigvis er det lenge mellom hver gang jeg har et hull, men jeg har måttet gjøre andre ting som krever beroligende noen ganger. Så let etter en tannlege som er spesialist på folk med tannlegeskrekk, og be om å få beroligende tablett før inngrepet! Om nødvendig må du ta to stk. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #3 Skrevet 12. april 2021 For det første, sjekk opp en god tannlege som har anbefalinger ang tannlegeskrekk. Det behøver ikke nødvendigvis være veldig mye å gjøre, men bedre å få gjort noe med det nå enn å la det gå lenger slik at den evt må rotfylles. Kan være de har beroligende der. Men ta kontakt med tannlegen, de er vant med å få personer som har behandlet tennene dårlig. Anonymkode: 0cfea...9ee
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #4 Skrevet 12. april 2021 Er det bare jeg som liker å dra til tannlegen?? Skjønner ikke hvordan man kan ha tannlegeskrekk 😅 Har fikset et par hull opp gjennom årene selv. Ingen problem altså. Eneste kjipe med tannlege er at det er dyrt, men selvfølgelig noe man må prioritere med god samvittighet! Vil anbefale deg å følge insta tannlegen eller hva hun heter på Instagram, masse nyttige tips fra en utdannet tannlege. Og så burde du bruke tanntråd mellom tennene hver kveld, pluss tungeskrape (masse bakterier og belegg på tungen) og aller helst gå til innkjøp av et sånt tannlegesett for å skrape av tannstein selv. Det er en sånn tynn skarp metallgreie som gjør det enkelt å fjerne plagget som setter seg spesielt bak fortennene nede Anonymkode: 4ed42...39b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #5 Skrevet 12. april 2021 Jeg bor ikke så langt fra Moss. Skal høre om tannlegen har beroligende. Aller helst skulle jeg ønske at de bare kunne lagt meg i narkose, fiksa det som må fikses, og vekka meg når de var ferdig, men det er vel for mye å håpe på. Hater at jeg oppdaget hullet på en søndag. Å måtte vente ett døgn på å ringe til tannlegen, hjelper ikke på angstfølelsen. Jeg kommer ikke til å begynne med tanntråd og tannstein-rensing per nå. Har mer enn nok med å få inn rutinen med å pusse tennene hver morgen og kveld. Her trengs det små skritt, for ellers kommer jeg til å føle at jeg feiler. Tanntråd kan jeg legge inn når jeg pusser tennene uten å måtte "minne" meg selv på det. Deretter skal jeg legge til munnskyll i mixen. All in due time. Tannstein-utstyr kommer ikke til å skje, det er noe av det verste med å være hos tannlegen, den der skarpe metallpirkeren gir meg grøssninger bare ved tanken. Anonymkode: ccdec...59c
Million Skrevet 12. april 2021 #6 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bor ikke så langt fra Moss. Skal høre om tannlegen har beroligende. Aller helst skulle jeg ønske at de bare kunne lagt meg i narkose, fiksa det som må fikses, og vekka meg når de var ferdig, men det er vel for mye å håpe på. Hater at jeg oppdaget hullet på en søndag. Å måtte vente ett døgn på å ringe til tannlegen, hjelper ikke på angstfølelsen. Jeg kommer ikke til å begynne med tanntråd og tannstein-rensing per nå. Har mer enn nok med å få inn rutinen med å pusse tennene hver morgen og kveld. Her trengs det små skritt, for ellers kommer jeg til å føle at jeg feiler. Tanntråd kan jeg legge inn når jeg pusser tennene uten å måtte "minne" meg selv på det. Deretter skal jeg legge til munnskyll i mixen. All in due time. Tannstein-utstyr kommer ikke til å skje, det er noe av det verste med å være hos tannlegen, den der skarpe metallpirkeren gir meg grøssninger bare ved tanken. Anonymkode: ccdec...59c Det finnes tannlegeklinikker som tilbyr narkose også. Men det er veldig dyrt. Mye fordi de da må ha en anestesilege tilstede under behandlingen. Sjekket opp dette for en del år tilbake, og den gangen kostet det 3000 ekstra for å få narkose. Men dette er altså mange år siden, så det koster vel enda mer nå.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #7 Skrevet 12. april 2021 Ski tannlegesenter er i nærheten av deg, de tilbyr lystgass og valium, og har eksperter på tannlegeskrekk hos seg. Jeg var livredd, fikk to dagers sykemelding for å gå til tannlegen, kastet opp av skrekk og måtte gjennom mye behandling etter en skade som gjorde at to tenner døde... jeg er mye bedre nå, ikke bra, men bedre. Anonymkode: 33853...d2c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #8 Skrevet 12. april 2021 Hei! jeg er fast narkose pasient hos tannlegen. Tannbehandling er smertefullt, så den eneste måten at jeg har friske tenner på er narkose. Det var ingen snarvei å bli narkose pasient. Jeg måtte igjennom en del prøvinger av forskjellige teknikker. Jeg takler ikke instrument i munnen uten å brekke meg..Jeg hadde feks. en tannpleier som ikke "ville" jeg skulle ha narkose. Mens tannlegen mente jeg var narkosepasient. Under timene mer tannpleieren så utløste det seg en angst som ble forsterket over tid med at hun skulle pushe meg lengre å lengre mot stupet av min grense. Til slutt tenkte jeg at jeg orker ikke å leve lengre om jeg må igjennom slike timer hver tredje mnd med "tortur" til tannpleieren. Kontaktet tannlegen og nektet å til tannpleieren. Jeg fikk time til en annen tannlege på samme plass. Det ble narkose og innkalles i dag annen hvert år. Jeg har fått skryt for at jeg holder tannpussen bra. Så da slipper jeg å møte opp 4 ganger i året til en tannpleier som skal pushe meg til stupet. Det reddet min psyke og angst for tannlege. Uten narkose hadde livet sett svart ut. Betaler fra min egen lommebok. Det vil si at jeg ikke kan unne meg ferier og andre luksus ting. Alle spare pengene går til narkose annen hvert år. Har 50% stilling jobb. Det går på et vis hver gang.! skulle ønske tannbehandling var gratis når vi nordmenn er så utrustet med dårlige tenner. Håper det ordner seg for deg. Du er ikke alene med tannlegeskrekken din. Anonymkode: cfa9d...0cb
Titania Skrevet 12. april 2021 #9 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bor ikke så langt fra Moss. Skal høre om tannlegen har beroligende. Aller helst skulle jeg ønske at de bare kunne lagt meg i narkose, fiksa det som må fikses, og vekka meg når de var ferdig, men det er vel for mye å håpe på. Hater at jeg oppdaget hullet på en søndag. Å måtte vente ett døgn på å ringe til tannlegen, hjelper ikke på angstfølelsen. Jeg kommer ikke til å begynne med tanntråd og tannstein-rensing per nå. Har mer enn nok med å få inn rutinen med å pusse tennene hver morgen og kveld. Her trengs det små skritt, for ellers kommer jeg til å føle at jeg feiler. Tanntråd kan jeg legge inn når jeg pusser tennene uten å måtte "minne" meg selv på det. Deretter skal jeg legge til munnskyll i mixen. All in due time. Tannstein-utstyr kommer ikke til å skje, det er noe av det verste med å være hos tannlegen, den der skarpe metallpirkeren gir meg grøssninger bare ved tanken. Anonymkode: ccdec...59c Ta kontakt med Varna Tannlegesenter - de skal være gode på dette
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #10 Skrevet 12. april 2021 Million skrev (1 time siden): Det finnes tannlegeklinikker som tilbyr narkose også. Men det er veldig dyrt. Mye fordi de da må ha en anestesilege tilstede under behandlingen. Sjekket opp dette for en del år tilbake, og den gangen kostet det 3000 ekstra for å få narkose. Men dette er altså mange år siden, så det koster vel enda mer nå. Jeg er fast narkosepasient. Der jeg går koster første narkosetime 4.900,- den første time og hver påbegynte time etter der 3.900,- det er hva narkose teamet forlanger. Så kommer det tannlegen skal gjøre å det varierer. Så det ligger på 16.000-20.000,- hver gang jeg er i narkose. Fra egen lomme. Første gangen jeg var i narkose kom det på rundt 65.000,- Men da var det fiksing for flere år uten tannlege besøk. Nå holder jeg det vedlike å da blir det rundt 16-20.000,- Da er det tannstein, rensing pga. tannkjøtt sykdom, bytte ut fyllinger, evt. reparere tann- slike ting det går på. Anonymkode: cfa9d...0cb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #11 Skrevet 12. april 2021 Jeg tror du kommer til å klare deg veldig fint hvis du får beroligende før timen TS. Det kan være vanskelig å forestille seg for noen som aldri har fått beroligende, men du kommer høyst sannsynlig til å slappe helt greit av. Narkose i ditt tilfelle tror jeg blir å skyte spurv med kanoner... Anonymkode: 08da3...24a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #12 Skrevet 12. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Er det bare jeg som liker å dra til tannlegen?? Skjønner ikke hvordan man kan ha tannlegeskrekk 😅 Anonymkode: 4ed42...39b Nei, men tannlegeskrekk ikke kommer ut av ingenting. Det er en grunn til at man får det. Du har sikkert sunne og fine tenner som ikke gjør vondt til daglig. For meg er det vondt bare tannlegen pirker eller blåser på tannen. Selvfølgelig gruer jeg meg da, selv om jeg har fått det mye bedre etter at jeg fikk en mer forståelsesfull og forsiktig tannlege. Før i tiden var det også vanlig å ikke få bedøvelse hos skoletannlegen og mange har hatt vonde opplevelser som barn. Noen har opplevd overgrep som kommer tilbake når man sitter i en situasjon hvor man "ikke kan komme unna" og må åpne munnen. Anonymkode: 08da3...24a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ski tannlegesenter er i nærheten av deg, de tilbyr lystgass og valium, og har eksperter på tannlegeskrekk hos seg. Jeg var livredd, fikk to dagers sykemelding for å gå til tannlegen, kastet opp av skrekk og måtte gjennom mye behandling etter en skade som gjorde at to tenner døde... jeg er mye bedre nå, ikke bra, men bedre. Anonymkode: 33853...d2c AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg bor ikke så langt fra Moss. Skal høre om tannlegen har beroligende. Aller helst skulle jeg ønske at de bare kunne lagt meg i narkose, fiksa det som må fikses, og vekka meg når de var ferdig, men det er vel for mye å håpe på. Hater at jeg oppdaget hullet på en søndag. Å måtte vente ett døgn på å ringe til tannlegen, hjelper ikke på angstfølelsen. Jeg kommer ikke til å begynne med tanntråd og tannstein-rensing per nå. Har mer enn nok med å få inn rutinen med å pusse tennene hver morgen og kveld. Her trengs det små skritt, for ellers kommer jeg til å føle at jeg feiler. Tanntråd kan jeg legge inn når jeg pusser tennene uten å måtte "minne" meg selv på det. Deretter skal jeg legge til munnskyll i mixen. All in due time. Tannstein-utstyr kommer ikke til å skje, det er noe av det verste med å være hos tannlegen, den der skarpe metallpirkeren gir meg grøssninger bare ved tanken. Anonymkode: ccdec...59c Dere som har tannlegeskrekk, hva er dere redd for?😊 Anonymkode: db355...92c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! jeg er fast narkose pasient hos tannlegen. Tannbehandling er smertefullt, så den eneste måten at jeg har friske tenner på er narkose. Det var ingen snarvei å bli narkose pasient. Jeg måtte igjennom en del prøvinger av forskjellige teknikker. Jeg takler ikke instrument i munnen uten å brekke meg..Jeg hadde feks. en tannpleier som ikke "ville" jeg skulle ha narkose. Mens tannlegen mente jeg var narkosepasient. Under timene mer tannpleieren så utløste det seg en angst som ble forsterket over tid med at hun skulle pushe meg lengre å lengre mot stupet av min grense. Til slutt tenkte jeg at jeg orker ikke å leve lengre om jeg må igjennom slike timer hver tredje mnd med "tortur" til tannpleieren. Kontaktet tannlegen og nektet å til tannpleieren. Jeg fikk time til en annen tannlege på samme plass. Det ble narkose og innkalles i dag annen hvert år. Jeg har fått skryt for at jeg holder tannpussen bra. Så da slipper jeg å møte opp 4 ganger i året til en tannpleier som skal pushe meg til stupet. Det reddet min psyke og angst for tannlege. Uten narkose hadde livet sett svart ut. Betaler fra min egen lommebok. Det vil si at jeg ikke kan unne meg ferier og andre luksus ting. Alle spare pengene går til narkose annen hvert år. Har 50% stilling jobb. Det går på et vis hver gang.! skulle ønske tannbehandling var gratis når vi nordmenn er så utrustet med dårlige tenner. Håper det ordner seg for deg. Du er ikke alene med tannlegeskrekken din. Anonymkode: cfa9d...0cb Vi nordmenn har ikke dårlige tenner nei, vi har noen av verdens beste. Anonymkode: db355...92c 1
Summeer Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Jeg har traumer etter å ha trukket en tann hos skoletannlegen uten bedøvelse på barneskolen. Jeg var uten følge av voksen, tannlegen mente tanna satt løst (melketann som ikke ble felt, voksentanna kom opp på innsiden av den). Jeg ble holdt nede av to tannpleiere og tannlegen mens de brakk ut bitene av tanna. Jeg får panikkangst på høyre side, og må vite til en hver tid hva som skal gjøres og med hvilken tann. Røsking for å ta tannstein går ikke, så den fjernes med ultralyd. Jeg kan ikke ha spyttsuger hengende I munnen, jeg må føle at jeg har kontroll og mulighet til å reise meg opp øyeblikkelig. Tannlegen min har kamera på instrumentene, så jeg får se på skjerm hva han gjør hele tiden! Jeg måtte bytte tannlege en gang, og det gikk ikke fordi hun jeg kom til var litt kraftig sånn at hun lente seg litt på meg når hun skulle komme til. En annen gang var min tannlege syk så jeg skulle til en vikar, det nektet jeg og snudde i døra og måtte ha ny time. Det er irrasjonelt, men jeg har genuin angst og sykemelding for å gå til tannlegen....
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 Takk for gode tips! Har snakket med tannlegesenteret, og jeg får vival før timen. De lovet meg også at hun jeg skulle til er veldig rolig, og at det ikke er sikkert det er så mye å gjøre som jeg frykter. Uansett, har fått time i morgen, og kjenner veldig på at jeg gruer meg, og regner med å sove dårlig i natt. Men det får bare gå, har heldigvis fri fra jobb, så kan sove etterpå. Anonymkode: ccdec...59c 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #17 Skrevet 13. april 2021 Jeg har også tannlegeskrekk og fått vival, hvor mange mg tar dere m skrekk før tannlegebesøk.. Anonymkode: f9b5c...a4c
Gjest Airman Skrevet 13. april 2021 #18 Skrevet 13. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei! Jeg har lenge vært dårlig på å ta vare på tennene mine, ofte gått flere dager mellom å pusse dem, og har så godt som aldri brukt tanntråd, i tillegg til at jeg har spist og drukket mye som er med på å skade tennene. Jeg fant ut for noen uker siden at jeg ønsker å endre på dette, og har siden da pusset tennene nøye både morgen og kveld. Dette er et stort skritt i riktig retning for meg, selv om dette er noe de fleste andre tar som en selvfølge. Men! I går oppdaget jeg at jeg har et hull i den ene tanna, som er så stort at jeg kan kjenne det med tungen. Er usikker på om det er et hull som plutselig har dukket opp nå, eller om en fylling har ramlet ut. Har ikke kjent det før i går. Det gjør ikke vondt, men jeg må jo til tannlegen og fikse det. Problemet mitt er at jeg er så utrolig redd. Har nesten ikke sovet i natt, og når jeg endelig sovnet drømte jeg at alle tennene mine ramlet ut, og det kjentes ut som jeg bare hadde grus i kjeften. Jeg skjelver på hendene og sliter med å puste bare av tanken på å ringe og bestille time. Tidligere har jeg hatt med meg mannen min til tannlegen, sånn at han kan holde meg i hånden, men det får han jo ikke lov til nå pga korona. Jeg vet at hullet (eller sannsynligvis hullene) jeg nå har, er fullstendig min egen feil, og kunne nok fint ha vært unngått om jeg bare hadde vært flinkere med tannhygienen. Men er det noe jeg kan gjøre for å få det litt lettere hos tannlegen? Er så redd at jeg nesten begynner å gråte av tanken på dette. Hilsen dusten. Anonymkode: ccdec...59c Har hørt forkvaklede kvinnepsykologer beskriver tannlegeskrekk, konsekvensene, og atferd iforhold til mangel på tannpuss som at det er tannpussen som er skrekken.. Innlevelsesevnens fallitt. Hvis du har en gammel bil som er gjennomrusten, hvor mye energi og kroner vil du bruke på å vaske den? Og husk, odontofobi er det stort sett tannleger fra skoletannleger som har skapt, når skal det offentlige ta ansvaret sitt og erstatte skadene? Hva sier seleksjonssamfunnet om å bli outet med stygge tenner? Endret 13. april 2021 av Airman
AnonymBruker Skrevet 13. april 2021 #19 Skrevet 13. april 2021 Lykke til i dag! Håper det blir en ok opplevelse. Anonymkode: 08da3...24a
La Luna Skrevet 13. april 2021 #20 Skrevet 13. april 2021 https://www.helsedirektoratet.no/tema/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå