Gå til innhold

Dere som sliter, skriver dere dagbok?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og syns dere det hjelper? Jeg syns det virker litt kleint, men ser for meg det kan hjelpe å skrive ned og sortere tankene. 

Anonymkode: 88e38...eba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gjort det, men nesten ingenting siden høsten i fjor. Har liksom gitt litt opp. Har skrivesperre eller noe. 

Men jeg har pleid å synes det har vært bra. Både vanlig dagbok, men også dikt/tekster. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver veldig mye, gjort det siden 1.klasse (i dag er jeg 37). 

Det er litt som en "bullet journal". Skriver dikt, små sitater, limer inn bilder, maler, tegner og skriver litt om dagen min, både det ekstremt vanskelige og det lette. 

Noen ganger skriver jeg selvsagt mer enn i andre perioder, men for meg er dette et av verktøyene som jeg ser jeg har utbytte av. 

Det er jo meg selv som både er forfatteren og eventuelt leseren så om det er kleint så gjør det ikke så mye. Det er ingen som skal vurdere det, ingen som skal rette på noe og det er ingen som kan motargumentere mine tanker og ord. Jeg skriver ut i fra slik jeg opplever verden og hverdagen. Det blir litt sortering av tankekjør og rotete følelser for min egen del.

Anonymkode: c6d79...9a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skriver veldig mye, gjort det siden 1.klasse (i dag er jeg 37). 

Det er litt som en "bullet journal". Skriver dikt, små sitater, limer inn bilder, maler, tegner og skriver litt om dagen min, både det ekstremt vanskelige og det lette. 

Noen ganger skriver jeg selvsagt mer enn i andre perioder, men for meg er dette et av verktøyene som jeg ser jeg har utbytte av. 

Det er jo meg selv som både er forfatteren og eventuelt leseren så om det er kleint så gjør det ikke så mye. Det er ingen som skal vurdere det, ingen som skal rette på noe og det er ingen som kan motargumentere mine tanker og ord. Jeg skriver ut i fra slik jeg opplever verden og hverdagen. Det blir litt sortering av tankekjør og rotete følelser for min egen del.

Hvor oppbevarer du denne boken? Jeg er litt redd for at noen skal finne den og lese alle mine mørke og ærlige tanker, også får jeg skrivesperre med en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor oppbevarer du denne boken? Jeg er litt redd for at noen skal finne den og lese alle mine mørke og ærlige tanker, også får jeg skrivesperre med en gang. 

Dette kan jeg faktisk forstå ganske godt og har tenkt på det samme mange ganger. Nå bor jeg aleine som gjør det hele straks mye enklere, så de gamle dagbøkene mine har jeg på lageret sammen med påskepynt og den slags. Den boken jeg bruker har jeg stortsett i nattbordskuffen, eller i bokhyllen. Men når jeg har bodd med noen så har jeg oppbevart dagboken på soverommet, stortsett i en skuffe i klesskapet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja skriver dagbok på mobilen min, godt å skrive ned alle tanker og følelser.

Anonymkode: b9a3a...127

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja skriver dagbok på mobilen min, godt å skrive ned alle tanker og følelser.

Anonymkode: b9a3a...127

Bruker du en spesiell app?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette kan jeg faktisk forstå ganske godt og har tenkt på det samme mange ganger. Nå bor jeg aleine som gjør det hele straks mye enklere, så de gamle dagbøkene mine har jeg på lageret sammen med påskepynt og den slags. Den boken jeg bruker har jeg stortsett i nattbordskuffen, eller i bokhyllen. Men når jeg har bodd med noen så har jeg oppbevart dagboken på soverommet, stortsett i en skuffe i klesskapet. 

På lageret som i boden utenfor leiligheten? 

Anonymkode: 8594f...ded

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

På lageret som i boden utenfor leiligheten? 

Ja, har en egen bod med lås på😊

AnonymBruker
Skrevet

Orker ikke tanken på at noen skal lese det, så jeg skriver ikke dagbok. 

Anonymkode: 43eee...0d8

AnonymBruker
Skrevet

har avtalt med en veninne at om det skjer noe med meg så kaster hun esken som er under sengen. der har jeg samlet alt som ikke tåler dagens lys; fra dagbok til buttplugg😅🤭bor altså alene

Anonymkode: a4593...5a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, har en egen bod med lås på😊

Det er da ikke helt trygt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev dagbok fra jeg var 8 til ca.20. Husker jeg voktet den for harde livet (og at moren min snoket i den når jeg var 15-ish ,har fremdeles ikke tilgitt det faktisk :jolie:)  Nå i 30-årene skriver jeg ikke dagbok fast, men hvis jeg sliter eller tenker på noe, pleier jeg å åpne notatblokka enten på pc eller mobil, bare rable ned alt jeg tenker på, og så slette det igjen.

Anonymkode: 54ef6...a6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ikke helt trygt 

Nei det er meget godt mulig men for min del får det være måte på.. Når jeg har kjøpt hengelås og har nøkkelen til den boden selv så er det trygt nok for meg. Om tankene om at det er såpass utrygt og at alle kan lese det så må en nesten tenke på om det er verdt å skrive for din del, eller eventuelt skrive for så å ødelegge det, brenne det rett etterpå. 

For min del så er det verdt det..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg dokumenterer alt av hendelsen, reaksjoner, følelser, samt datoer for når ting skjedde. 

Planen er at det skal bli en bok på sikt. Nå er det bare et mess.

Anonymkode: e962d...86b

AnonymBruker
Skrevet

Å skrive dagbok på negative tanker og opplevelser tror ikke jeg er så smart. En får det ikke bedre av å fokusere på det negative. 
det som er lurt er å skrive ned det vanskelige, og bruke skjema (kognitiv terapi) 

hva er vanskelig, hvordan reagerer jeg, hvilke følelser og tanker får jeg. 
videre, hva kan jeg tenke istedefor? Realistiske tanker, alternative tanker? 
dette for å snu tankegangen. 

eks en kollega var sur på jobb i dag, hun liker meg ikke. Følelse: blir lei meg, og tenker hun ikke liker meg. 
revurdering: kollegaen min kan ha hatt en dårlig dag, dette handler om henne, ikke om meg. 
osv.

å bare koke ned negative tanker vil ikke være til hjelp om man ikke ser løsninger og alternative tanker 

Anonymkode: 599c1...d53

• Liker 1
Gjest Lunaris
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å skrive dagbok på negative tanker og opplevelser tror ikke jeg er så smart. En får det ikke bedre av å fokusere på det negative. 
det som er lurt er å skrive ned det vanskelige, og bruke skjema (kognitiv terapi) 

hva er vanskelig, hvordan reagerer jeg, hvilke følelser og tanker får jeg. 
videre, hva kan jeg tenke istedefor? Realistiske tanker, alternative tanker? 
dette for å snu tankegangen. 

eks en kollega var sur på jobb i dag, hun liker meg ikke. Følelse: blir lei meg, og tenker hun ikke liker meg. 
revurdering: kollegaen min kan ha hatt en dårlig dag, dette handler om henne, ikke om meg. 
osv.

å bare koke ned negative tanker vil ikke være til hjelp om man ikke ser løsninger og alternative tanker 

Anonymkode: 599c1...d53

Man skriver for å skrive og uttrykke seg der og da, ikke nødvendigvis for å konstant bearbeide og analysere. Jeg tror at bare å få skrevet ned hendelser og tanker, hjelper en med å prosessere opplevelsene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...