AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Er det noen som har erfaring med å date når du har diagnosen kompleks ptsd? Jeg forsøker Tinder men opplever at symptomtrykket forverres- jeg blir overveldet, redd, følelseskaos- og dette bare fordi det er noen karer der ute som jeg ikke kjenner, som er litt vel ivrige med å skrive hyppig til meg og forvente svar, jeg opplever ikke rom til å ta det i mitt tempo. Jeg vil gjerne ha et forhold men opplever at prosessen det er å bli kjent med noen sliter meg ut og jeg gråter mye. Samtidig skal jeg være mitt beste selv og ikke gi uttrykk for noe av dette kaoset til mannen. Sist jeg var på date pratet daten hele tiden. Jeg ble overveldet og utslitt, og gråt i to dager etterpå. Han ble lei seg for at jeg ikke ønsket flere dater. Det var ikke noe feil med mannen i seg selv, men jeg følte meg invadert av all pratingen hans. Anonymkode: 5c864...af0 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som har erfaring med å date når du har diagnosen kompleks ptsd? Jeg forsøker Tinder men opplever at symptomtrykket forverres- jeg blir overveldet, redd, følelseskaos- og dette bare fordi det er noen karer der ute som jeg ikke kjenner, som er litt vel ivrige med å skrive hyppig til meg og forvente svar, jeg opplever ikke rom til å ta det i mitt tempo. Jeg vil gjerne ha et forhold men opplever at prosessen det er å bli kjent med noen sliter meg ut og jeg gråter mye. Samtidig skal jeg være mitt beste selv og ikke gi uttrykk for noe av dette kaoset til mannen. Sist jeg var på date pratet daten hele tiden. Jeg ble overveldet og utslitt, og gråt i to dager etterpå. Han ble lei seg for at jeg ikke ønsket flere dater. Det var ikke noe feil med mannen i seg selv, men jeg følte meg invadert av all pratingen hans. Anonymkode: 5c864...af0 Har kompleks PTSD selv og sliter mest med greier litt ut i datingen. Føler meg ikke bra nok. Og jeg blir helt opphengt i hva han synes og mener om meg at jeg sliter meg helt ut på å tolke og synse hver eneste lille ting. Har dessverre opplevd mye vondt og brenner meg igjen og igjen når det kommer til dating. Kvier meg veldig for å date, men jeg har ikke lyst til å være alene for alltid heller. Har alltid et håp om at dette er den siste daten jeg går på.. Anonymkode: 8849b...14a 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har kompleks PTSD selv og sliter mest med greier litt ut i datingen. Føler meg ikke bra nok. Og jeg blir helt opphengt i hva han synes og mener om meg at jeg sliter meg helt ut på å tolke og synse hver eneste lille ting. Har dessverre opplevd mye vondt og brenner meg igjen og igjen når det kommer til dating. Kvier meg veldig for å date, men jeg har ikke lyst til å være alene for alltid heller. Har alltid et håp om at dette er den siste daten jeg går på.. Anonymkode: 8849b...14a Takk for svar. Har du noen ganger tenkt å fortelle (den potensielle) kjæresten at du har ptsd? Jeg føler at det er sosialt selvmord å gjøre det...at folk vil sky meg dersom de får vite at jeg strever relasjonelt, og at de vil lese alle mulige symptomer inn i mine handlinger, slik at jeg ikke får definere meg selv i relasjonen men blir definert av diagnosen. Anonymkode: 5c864...af0
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for svar. Har du noen ganger tenkt å fortelle (den potensielle) kjæresten at du har ptsd? Jeg føler at det er sosialt selvmord å gjøre det...at folk vil sky meg dersom de får vite at jeg strever relasjonelt, og at de vil lese alle mulige symptomer inn i mine handlinger, slik at jeg ikke får definere meg selv i relasjonen men blir definert av diagnosen. Anonymkode: 5c864...af0 Nei, jeg ville nok sett an typen før jeg hadde sagt noe isåfall. Men jeg ville ikke fortalt det til en jeg ikke kjenner noe særlig for det kan bli som du sier. Jeg ville ikke sagt noe tidlig hvertfall. Du er jo ikke diagnosen din, du har diagnosen. Og det er ikke vanlig å ramse opp om hvilke diagnoser og sykdommer man har uansett så det er ikke noe galt i å holde igjen på det. Men hvis du føler det ville vært bedre å sagt det så kan du jo prøve. Anonymkode: 8849b...14a 2
Silva Pluvialis Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 (endret) Jeg bare håper at du finner deg en skikkelig god og stødig partner om du først involverer deg med noen. De vokser ikke på trær, men når man først finner de, så er de gull verdt og viktige å ta vare på. ❤️❤️ Endret 8. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Djeeez. Ta hensyn til eventuelle dater og drit i det. De fleste oppegående mennesker ønsker ikke å date noen som er psyk. Anonymkode: fbf98...9fb
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 Bare vanlig PTSD her, men jeg har erfart at det kjennes tryggere å dele litt, og ikke gå på date før man vet det er verdt det. Anonymkode: efd6b...6b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Dating er ganske skummel uansett. Kjæresten min hadde ganske mange issues da vi møttes, det tok lang tid før han stolte på at jeg likte ham og likte ham av de rette grunnene. Jeg satte pris på at han delte litt underveis. Fint å vite at han visste at det ikke er helt normalt å bli så full av panikk og mistenksomhet som han var. Det gjorde det lettere for meg å stå i det. Anonymkode: bf78a...f7f
Silva Pluvialis Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 12.4.2021 den 0.05): Djeeez. Ta hensyn til eventuelle dater og drit i det. De fleste oppegående mennesker ønsker ikke å date noen som er psyk. Anonymkode: fbf98...9fb Mange med denne diagnosen er særs oppegående mennesker som får til mye i livet. Endret 8. oktober 2022 av Tvillingsjel 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 Gjenferdet skrev (2 minutter siden): Mange med denne diagnosen er særs oppegående mennesker som får til mye i livet. De er ikke sprø....Disse menneskene har fått en tøff start på livet, og fortjener kjærlighet på lik linje som andre. Kjærlighet handler om match og om man kan holde ut med hverandres sære sider. Jeg tror ikke "fordi jeg fortjener det" er særlig nyttig holdning å ha med på date. Anonymkode: bf78a...f7f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Gjenferdet skrev (6 minutter siden): Mange med denne diagnosen er særs oppegående mennesker som får til mye i livet. De er ikke sprø. Jeg kjenner mange med diagnosen (grunnet tidligere innleggelser på spesialisert traumeavdeling), og mange er noen rivjern av personer. Rause, empatiske, gode omsorgspersoner, godhjertede og sterke. Absolutt kjærestemateriale veldig mange av dem. Jeg synes ikke du skal dømme for hardt. Disse menneskene har fått en tøff start på livet, og fortjener kjærlighet på lik linje som andre. Vel, da får de date andre med psykiske diagnoser da og ikke dra friske mennesker inn i kaoset deres. Anonymkode: fbf98...9fb
Silva Pluvialis Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjærlighet handler om match og om man kan holde ut med hverandres sære sider. Jeg tror ikke "fordi jeg fortjener det" er særlig nyttig holdning å ha med på date. Anonymkode: bf78a...f7f Klart handler det om match, men den jeg siterte stemplet de med diagnosen som «ikke-oppegående», og mente at de burde holde seg unna dating. Poenget mitt var at de fleste med denne diagnosen er oppegående tross traumene de bærer på. 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #13 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Vel, da får de date andre med psykiske diagnoser da og ikke dra friske mennesker inn i kaoset deres. Anonymkode: fbf98...9fb Alle mennesker har noe de sliter med og ingen har garantier for å være frisk hele livet. Plutselig er det du som sitter der med en diagnose. Husk å følge ditt eget råd da ☺️ Anonymkode: 5c864...af0 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #14 Skrevet 12. april 2021 Dere som sier dere har diagnosen cptsd, hvordan har dere fått den? CPTSD står ikke i diagnose manualen så hvordan fungerer dette? Mener ikke det ikke er reelle men stusser over at dere har diagnoser som per i dag ikke er i icd 10. CPTSD kommer forøvrig i icd 11. Anonymkode: 20e60...92a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #15 Skrevet 12. april 2021 Psykologen min sa at om den diagnosen hadde stått på lista så hadde jeg fått den, jeg oppfyller alle kravene til den. Jeg får til mye, og klarer meg greit, etter TI ÅR I HARDBARKA terapi, men jeg har et langt stykke igjen før jeg kan date, jeg har bare hatt dårlige forhold med menn, det krasjet eller bare funka ikke, helt til det gikk virkelig galt med ham siste som viste seg å være en farlig psykopat som nesten kvelte meg til døde. Jeg kom meg bort fra det, det er 4 år siden og jeg har tatt det veldig med ro, men jeg måtte lage meg noen sjekklister for å UNNGÅ å møte menn som bare tenker på seg selv og snakker om seg selv, som ikke evner å ta ting med ro. Jeg vet jeg tiltrekker meg dårlige menn pga mange år med omsorgsvikt og svineri, målet er å avbryte i tide. Har man PTSD så kan man IKKE date en kald og distansert person. Anonymkode: f3205...2d1 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #16 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Psykologen min sa at om den diagnosen hadde stått på lista så hadde jeg fått den, jeg oppfyller alle kravene til den. Jeg får til mye, og klarer meg greit, etter TI ÅR I HARDBARKA terapi, men jeg har et langt stykke igjen før jeg kan date, jeg har bare hatt dårlige forhold med menn, det krasjet eller bare funka ikke, helt til det gikk virkelig galt med ham siste som viste seg å være en farlig psykopat som nesten kvelte meg til døde. Jeg kom meg bort fra det, det er 4 år siden og jeg har tatt det veldig med ro, men jeg måtte lage meg noen sjekklister for å UNNGÅ å møte menn som bare tenker på seg selv og snakker om seg selv, som ikke evner å ta ting med ro. Jeg vet jeg tiltrekker meg dårlige menn pga mange år med omsorgsvikt og svineri, målet er å avbryte i tide. Har man PTSD så kan man IKKE date en kald og distansert person. Anonymkode: f3205...2d1 Jeg gjorde det før. Veldig mange dårlige. Vant til å bli dårlig behandlet og så ikke tegnene før det hadde gått for langt. Nå er jeg bevisst mønsteret mitt og ser faretegn over alt. Så når man er såpass hypersensitiv da blir man jo ensom. JaJa jeg blir veldig overveldet av de som bare snakker om seg selv 😂 Og noen ganger kan det jo komme av at de er nervøse, ikke at de er psykopat...men jeg vil ikke være der for å finne det ut 🙄 Anonymkode: 5c864...af0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #17 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dere som sier dere har diagnosen cptsd, hvordan har dere fått den? CPTSD står ikke i diagnose manualen så hvordan fungerer dette? Mener ikke det ikke er reelle men stusser over at dere har diagnoser som per i dag ikke er i icd 10. CPTSD kommer forøvrig i icd 11. Anonymkode: 20e60...92a Den er blitt en offisiell diagnose nå så vidt jeg har forstått. Min psykolog sa jeg oppfyller flere av kriteriene (men ikke alle). Da utredningen var ferdig sendte hun info om at jeg tilfredsstiller den diagnose til fastlegen. Jeg har sterke emosjonelle flashbacks, tilknytningsproblemer. Ikke risikoatferd. Anonymkode: 5c864...af0
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #18 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den er blitt en offisiell diagnose nå så vidt jeg har forstått. Min psykolog sa jeg oppfyller flere av kriteriene (men ikke alle). Da utredningen var ferdig sendte hun info om at jeg tilfredsstiller den diagnose til fastlegen. Jeg har sterke emosjonelle flashbacks, tilknytningsproblemer. Ikke risikoatferd. Anonymkode: Nei. Den finnes ikke i diagnose manualen som brukes i Norge. Icd 10. Diagnosen er reell. Men det finnes ikke noe diagnose kode for kompleks ptsd i dag i Norge. Anonymkode: 20e60...92a
exictence Skrevet 12. april 2021 #19 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Er det noen som har erfaring med å date når du har diagnosen kompleks ptsd? Jeg forsøker Tinder men opplever at symptomtrykket forverres- jeg blir overveldet, redd, følelseskaos- og dette bare fordi det er noen karer der ute som jeg ikke kjenner, som er litt vel ivrige med å skrive hyppig til meg og forvente svar, jeg opplever ikke rom til å ta det i mitt tempo. Jeg vil gjerne ha et forhold men opplever at prosessen det er å bli kjent med noen sliter meg ut og jeg gråter mye. Samtidig skal jeg være mitt beste selv og ikke gi uttrykk for noe av dette kaoset til mannen. Sist jeg var på date pratet daten hele tiden. Jeg ble overveldet og utslitt, og gråt i to dager etterpå. Han ble lei seg for at jeg ikke ønsket flere dater. Det var ikke noe feil med mannen i seg selv, men jeg følte meg invadert av all pratingen hans. Anonymkode: 5c864...af0 Nar karar er litt vel ivrige med å skrive hyppig og forvente svar, som du sier, skriver du med mange samtidig da? Et råd er at du skriver med en av gangen. Da blir det mye lettere for deg også å holde deg i balanse i dine følelser. Veldig mange mennesker sliter med noe, og har sin baggasje. Jeg tror kanskje ikke jeg hadde nevnt diagnosen, men snakket litt om tidligere opplevelser. Mest om det positive i livet, men også snakket om det som ikke var greit. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #20 Skrevet 12. april 2021 exictence skrev (1 time siden): Nar karar er litt vel ivrige med å skrive hyppig og forvente svar, som du sier, skriver du med mange samtidig da? Et råd er at du skriver med en av gangen. Da blir det mye lettere for deg også å holde deg i balanse i dine følelser. Veldig mange mennesker sliter med noe, og har sin baggasje. Jeg tror kanskje ikke jeg hadde nevnt diagnosen, men snakket litt om tidligere opplevelser. Mest om det positive i livet, men også snakket om det som ikke var greit. Skriver bare med en, det holder i massevis 😂 Men av en eller annen grunn blir de jeg skriver med veldig intense, han nå skriver til meg i snitt 8 meldinger om dagen med ulikt tema. Jeg klarer ikke å følge opp. Vi bor langt fra hverandre så det er ikke motiverende å skrive om løst og fast ørten ganger daglig når jeg ikke vet om vi vil ha kjemi når vi evt. møtes...så jeg trekker meg unna og svarer ikke så hyppig som jeg skjønner at han ønsker. Hvilket gjør at han sender enda flere meldiger! Så det jeg tror jeg overreagerer på er at han ikke senser de signalene jeg sender ut. Jeg ble utsatt for emosjonell neglekt da jeg var liten og overreagerer når nervesystemet mitt oppfatter det som at det skjer igjen. Enig med deg. Jobber veldig med fokus mot alt det bra jeg har i livet mitt. Anonymkode: 5c864...af0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå