Gå til innhold

Har hunden din hatt en "talgcyste" i huden?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hunden min har en svær talgcyste på ryggen, opp mot nakken. Den ser ordentlig "sinna" ut, ca 2,5 cm stor, og jeg var hellig overbevist om at det var kreft da vi oppdaget den. Misfarget, knudrete, merkelig uteseende.

Denne ble undersøkt hos veterinær, som tok celleprøve av den og prøven kom tilbake som negativt på kreft. Det er "bare" en talgcyste. Veterinæren nevnte at disse kan bli infektert i blant, men er ufarlige. Hun mente de ikke unødvendig ville legge en så gammel hund i narkose, og det ble besluttet at den skulle få være der.

Så gikk det et par måneder, og jeg oppdaget tilfeldig en dag at talgcysten hadde fått et "hull" ved roten som det kom blod og væske ut av. Noen dager væske, andre dager blod. Så det an i et par uker, og dette bare fortsatte.

Til slutt bestilte jeg time hos veterinæren for fjerning av hele talgcysten. Den lekker væske og blod ut i pelsen til hunden, som klumper seg og levrer seg i hårene rundt stedet den sitter. Ekkelt.

Noen som har erfaringer med å operere på en hund som er 10 år? Og har hunden din hatt eller har talgcyster? Hvordan gikk det å fjerne dem eventuelt? Er det noe som kan vokse ut igjen?

Anonymkode: b6dae...e88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vår hadde det, på ca samme sted som du beskriver. 

Når det gikk hull på den presset vi ut all "guggen" og skylte med pyrisept. Gjorde dette jevnlig en stund, og renset ennå lenger. På denne måten ble den tømt og til slutt grodde det. Fikk ikke plager i ettertid. 

Anonymkode: 775ba...3da

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den er jo 10, ikke 15, så risikoen er vel ikke så stor? 

Anonymkode: 86b63...b0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...