Gå til innhold

Klarer jeg en halvmaraton tror du?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bmi på 26, men jobber med å gå ned til 22 som jeg trives med. Det dvs at jeg må ned 9-10 kilo. Halvmaraton som jeg ønsker å løpe er i slutten av september. Er ikke veldig trent men har lest en del om hvordan jeg kan forberede meg. Klarer jeg det? Skal løpe med min veltrente mann så jeg vil ikke drite meg ut. Han er veldig støttende 

Anonymkode: 57a0a...38e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dette er noe de fleste klarer om de vil, og går inn for det. Tror jeg foreslår å begynne å trene sammen med mannen din nå. Hvis han er i mye bedre form enn deg, så kan dere jo ta første del av treningen hver for dere, og så skiller dere lag alt ettersom. Da blir jo sikkert treningene dere har sammen lenger og lenger. Jeg regner også med at han gjerne vil ha deg med, så regner med at han vil gjøre det han kan for å få deg motivert og i bedre form. Jeg aner ikke hvordan løp de har, men hvis de har kortere distanser kan du jo gå for det også. Ikke det at det er det du skal sikte mot, men hvis du kommer til august og ser at du ikke vil greie det. Da går det nok på neste løp. Jeg begynte å løpe i november, og løp en halvmaraton nå i mars, helt alene, det var ingen løp - det gikk ikke fort, men greide å løpe hele veien uten å måtte gå eller stoppe. Stod kun på egen vilje. 

Anonymkode: a39cc...343

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror dette er noe de fleste klarer om de vil, og går inn for det. Tror jeg foreslår å begynne å trene sammen med mannen din nå. Hvis han er i mye bedre form enn deg, så kan dere jo ta første del av treningen hver for dere, og så skiller dere lag alt ettersom. Da blir jo sikkert treningene dere har sammen lenger og lenger. Jeg regner også med at han gjerne vil ha deg med, så regner med at han vil gjøre det han kan for å få deg motivert og i bedre form. Jeg aner ikke hvordan løp de har, men hvis de har kortere distanser kan du jo gå for det også. Ikke det at det er det du skal sikte mot, men hvis du kommer til august og ser at du ikke vil greie det. Da går det nok på neste løp. Jeg begynte å løpe i november, og løp en halvmaraton nå i mars, helt alene, det var ingen løp - det gikk ikke fort, men greide å løpe hele veien uten å måtte gå eller stoppe. Stod kun på egen vilje. 

Helt enig, så lenge man ikke har noen skader. Husker jeg så en film sammen med sønnen min for noen år siden om to You Tubere. Han ene var ganske stor, men klarte faktisk halvmaraton.

AnonymBruker
Skrevet

5-6 måneder til et halvmaraton, med tålig OK utgangspunkt? Joda, kjør på du, men tren godt slik at du får en god opplevelse utav det. I mål hadde du nå klart å komme deg uansett. Så langt er det ikke. 22km? 

Anonymkode: 9bc92...2e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

5-6 måneder til et halvmaraton, med tålig OK utgangspunkt? Joda, kjør på du, men tren godt slik at du får en god opplevelse utav det. I mål hadde du nå klart å komme deg uansett. Så langt er det ikke. 22km? 

Har du løpt halvmaraton? Der jeg har løpt er det MANGE (også normalvektige) som bryter, og mange må ha helsehjelp, og jeg har også vært borti noen som har ramlet om og blitt bevisstløs. Så nei, om man ikke er noe godt trent anbefaler jeg virkelig ikke å bare løpe et halvmaraton. Man bør i alle fall kunne løpe 16-17 km i strekk før man prøver seg på en halvmaraton. 

Men på 5 mnd med løping flere ganger i uka går det nok fint. 

Anonymkode: 571a6...583

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har du løpt halvmaraton? Der jeg har løpt er det MANGE (også normalvektige) som bryter, og mange må ha helsehjelp, og jeg har også vært borti noen som har ramlet om og blitt bevisstløs. Så nei, om man ikke er noe godt trent anbefaler jeg virkelig ikke å bare løpe et halvmaraton. Man bør i alle fall kunne løpe 16-17 km i strekk før man prøver seg på en halvmaraton. 

Jeg tror ikke den som skrev dette mente at man skal løpe uten å ha trent. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jaja, det klarer du. Gradvis økning i distansen. De dager du ikke løper, kan du gå lange turer. Hjelper det også. Gode sko. Mer enn ett par 

Anonymkode: c2634...eeb

AnonymBruker
Skrevet

Ja det klarer du!! Begynn å jogge nå og tren deg oppover. Kondis handler om mer enn vekt. Trener du kondisjon raser du ned i vekt. 
heier på deg 👍🏼

Anonymkode: 03b35...ff8

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen som tar litt for lett på det. Jeg trener ganske jevnlig, og ikke ofte jeg har løpt 21 km eller lenger. 14 km har vært mer enn nok, men da har jeg gått inn for å prestere og løpt på 4,5 min pr km i snitt.

Når det er sagt kan man alltids klare å dasse seg gjennom 21 km med labert tempo. Men selv det krever faktisk litt mengdetrening.

AnonymBruker
Skrevet

Du gir få detaljer - hvor ofte løper du nå, hvor langt klarer du å jogge i strekk? Dersom du er helt nybegynner så skjønner jeg ikke hvorfor du velger halvmaraton og ikke et kortere løp. 21 km er langt å løpe.

Og please ikke vær en av de som melder seg på for å gå løypa. Forrrige halvmaraton jeg løp stilte noen sånne. De stakkars arrangørene og frivillige måtte stå der i stormen og hutre og vente på denne "gladgjengen" som ikke kom i mål før etter 3,5 timer.

Anonymkode: 62c55...cc4

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke noen grunn til at du ikke skal kunne løpe et halvmaraton i september. Det er selvfølgelig hvis du trener jevnt og trutt hver uke fram til da. Vi klarer så mye mer enn vi tror, og et halvmaraton er helt overkommelig med god trening i forkant. 

Jeg trente veldig lite før min første halvmaraton, var i elendig forfatning egentlig, både fysisk og psykisk. Hadde gode 10+ kg i overvekt på kroppen også. Og jeg hadde tidenes opplevelse! Jeg valgte Birken, det er terreng, og ikke så tungt for ben og skjelett som et asfaltløp er. Jeg kom overhodet ikke inn i mål blant de første, men også langt unna de siste. Klarte meg overraskende bra hele veien. 

Sørg for å ha kontinuitet i treningen, gjerne 3 økter i uken, en intervall, en rolig som du kanskje kan ta sammen med mannen?, og en gradvis lengre langtur. Hvis du starter på 5 km som langtur, så øker du max 1 km pr uke. Du har god tid. Pass på så du ikke får noen belastningsskader fordi du øker for fort. Finn deg gjerne et bra treningsprogram og følg det. 

Øv på å ta inn væske underveis på langturene dine, det er viktig. Det kan plutselig være veldig varmt den dagen du skal løpe halvmaraton, og da må du få i deg drikke underveis. Gjerne eksperimenter litt med ulike gels også, kjekt å ha på lur underveis. 

Lykke til:) Dette klarer du garantert:)

Skrevet

Min relativt utrente kompis klarte det, så det gjør du og 😊 men vær forberedt på at det er hardt og vondt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du misset jo det jeg skrev om at vedkommende måtte trene godt, og at 5-6 måneder er god tid til å gjøre det. Samtidig har vedkommende et godt utgangspunkt vektmessig for å trene til halvmaraton. Jeg insinuerte aldri at vedkommende skulle løpe utrent. Jeg regner også med at målet er å komme i mål, ikke være blant de første som går i mål. Det er ikke uoverkommelig å komme i mål på 22 km hvis man har trent i 5-6 måneder for å klare det. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan du! Jeg løp min første i mars. Begynte å trene i november med bmi 27, (nå 25), først 5 km så økte jeg sakte, men sikkert ca annenhver uke. Da jeg ble vant til å løpe ca 12 km uten problemer gikk halvmarathon også bra. Brukte over 3 timer, men tiden spiller ikke så stor rolle. 

Anonymkode: ebafe...be5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 16.03):

Bmi på 26, men jobber med å gå ned til 22 som jeg trives med. Det dvs at jeg må ned 9-10 kilo. Halvmaraton som jeg ønsker å løpe er i slutten av september. Er ikke veldig trent men har lest en del om hvordan jeg kan forberede meg. Klarer jeg det? Skal løpe med min veltrente mann så jeg vil ikke drite meg ut. Han er veldig støttende 

Jeg har løpt 7 halvmaraton og 4 halvmaraton. Last ned program fra nett, print ut, heng på kjølesapdøra, kryss av HVER gjennomført økt. VERSEGOD der har du oppskriften til et velykket løp, det ligger som du sikkert egentlig i treningen i forkant 💪 lykke til 👍

Anonymkode: 195b2...916

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar og oppmuntring, alle sammen. Setter stor pris på det. Greia er at jeg er ikke så veldig trent men går lange turer daglig. Fra 2-4 km om dagen til nå 8-10. Det er jeg veldig stolt av. Men er likevel veldig redd for å ikke komme i mål eller at "driter" meg ut foran veltrente og engasjerte maraton-løpere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tusen takk for veldig gode svar og oppmuntring, alle sammen. Setter stor pris på det. Greia er at jeg er ikke så veldig trent men går lange turer daglig. Fra 2-4 km om dagen til nå 8-10. Det er jeg veldig stolt av. Men er likevel veldig redd for å ikke komme i mål eller at "driter" meg ut foran veltrente og engasjerte maraton-løpere 

Det er absolutt ingen som bryr seg om andre under et maraton-løp, og hvis de gjør det så er det kun for å heie deg i mål. Jeg har løpt mange løp, i både inn- og utland, og blir stadig overrasket over å se hvor mange forskjellige typer mennesker som deltar i disse løpene. Det er det som er hele sjarmen med halv- og helmaraton syns nå jeg, om du danner baktroppen eller om du er lengre fremme spiller ingen rolle, du konkurrerer kun mot deg selv. 

Er det Oslo maraton du skal løpe? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...