AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #1 Skrevet 11. april 2021 Jeg står midt i en uviss situasjon siden jeg allerede til uken skal utredes for en mulig kreftdiagnose. Mange skremmende tanker.. Noen som vet om et forum lignende dette der vi er flere i denne situasjon, eventuelt der det er flere med en ny og ikke ny kreftdiagnose? Hadde virkelig vært fint å «snakke» med noen som er eller har vært i lignende situasjoner 😔 Anonymkode: ec3da...638
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #2 Skrevet 11. april 2021 Kjære deg. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i situasjonen du står i. De mange tankene og hvor forferdelig lang og skummel ventetiden føles kan nesten ikke beskrives, og de som ikke har stått i det selv klarer neppe å forestille seg hvordan det føles. På Facebook finnes det mange grupper for ulike kreftdiagnoser. I de gruppene jeg selv er medlem i er det mange som er i situasjoner som likner din egen. Særlig når man er helt ny i sykdommen er det godt å diskutere med andre. Man har SÅ mange spørsmål, og det er SÅ mye ukjent som ligger foran en. Det er samtaler om både følelser, behandlinger, bivirkninger, rettigheter og erfaringer i disse gruppene. Som regel må man ha fått en diagnose for bli medlem, så det kan hende du må vente noen forferdelige dager til før du slipper inn. Mulig det er forskjellig praksis akkurat der, for jeg kjenner jo bare til de jeg selv er medlem i. Og så har jeg ett viktig råd til: ikke google alt for mye, for da blir du bare livredd, og ikke les i det hele tatt på diverse alternativmedisin-sider, for de er mer skadelige enn nyttige. Mer enn noe annet gjelder det at ting som virker for godt til å være sant som regel ér nettopp det i denne sammenhengen! Det er ikke slik at det norske helsevesenet ikke har peiling eller ikke vil hjelpe pasientene, slik de mest hardbarka alternativfolkene elsker å framstille det som. Kreftblogger har jeg lest noen av, og jeg vil egentlig fraråde deg å lese veldig mange av disse også, rett og slett fordi det kan bli litt for mye. De er skrevet av personer i veldig sårbare situasjoner, og de fleste er skrevet i en eller annen dagbokform mens pasientene er på sitt mest sårbare. Det kan være ganske tøft å tråle gjennom veldig mange av dem på en gang når man står i samme situasjon selv! Jeg leste litt for mange av dem mens jeg selv var under behandling... Vi som ikke er helsepersonell har ingen forutsetninger for å kvalitetssikre innholdet på alt det rare som finnes der ute. Spør gjerne helsepersonell om råd til hvilke sider du kan og bør lese på for å få gode fakta og nyttig informasjon når det gjelder din egen sykdom, og hold deg til de sidene. Et utvalg "trygge" nettsteder der informasjonen ér kvalitetssikret er: Kreftforeningen NHI.no kreftlex.no kreftregisteret (statistikk) Jeg ønsker deg all mulig lykke til! Klem! Anonymkode: 367c1...b71 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #3 Skrevet 11. april 2021 Tusen, tusen hjertelig takk for svaret ditt! ❤️ Tar til meg rådene fra alt du har svart. Klem Anonymkode: ec3da...638
Gjest Chroma Skrevet 11. april 2021 #4 Skrevet 11. april 2021 Søk opp «kreft, du er ikke alene» på Facebook ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #5 Skrevet 11. april 2021 Snakk med legen din. Anonymkode: c4124...ac7 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Skrevet 11. april 2021 Samtidig er det greit å huske at de fleste som utredes i pakkeforløp ender opp med å IKKE ha en kreftdiagnose. Anonymkode: 495c5...e6c 6
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #7 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Samtidig er det greit å huske at de fleste som utredes i pakkeforløp ender opp med å IKKE ha en kreftdiagnose. Anonymkode: 495c5...e6c Dette har jeg faktisk forsøkt å finne ut. Hvordan vet du dette 😀 Innbilte meg heller at det var motsatt jeg, at de fleste som kom under dette pakkeforløpet hadde kreft. TS Anonymkode: ec3da...638
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Hei TS. Dette skal gå så bra skal du se. Stor klem fra en Oslo dame som tenker på deg ❤️ Anonymkode: 71976...7eb 1
Sinsiew Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 Nå har jeg ikke kreft selv, men en i nær familie har fått påvist lungekreft. Vi venter på biopsien, så alt er jo veldig tidlig og usikkert. Det er kun en ting som er sikkert, og det er at det her er helt jævlig. Ikke bare for hun, men for alle rundt henne. Det er vondt - ufattelig vondt- å inne vite. Å vite at hun er syk(vi ser det godt, for hun hoster og harker og er generelt sliten) men ikke hvor syk er fælt. Det blir en laaang uke, og den uka frykter jeg at blir til et fryktelig langt og vondt år. Lykke til ❤️
Gjest Chroma Skrevet 11. april 2021 #10 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Dette har jeg faktisk forsøkt å finne ut. Hvordan vet du dette 😀 Innbilte meg heller at det var motsatt jeg, at de fleste som kom under dette pakkeforløpet hadde kreft. TS Anonymkode: ec3da...638 Da jeg var til undersøkelse på brystdiagnostisk senter sa de at det var over 100 stk innom per uke, og ca 3 av de fikk en kreftdiagnose. ❤️ Det er oftere noe uskyldig enn kreft.
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #11 Skrevet 11. april 2021 Hei TS🙂 Ventetiden er grusom. Det vet jeg alt om. Ei jeg kjenner sa til meg da jeg fikk en kreftdiagnose, at jeg ikke skulle få panikk med en gang. Mye kan gjøres noe med🙂Hun hadde selv hatt kreft. Jeg sier det samme, ikke få panikk nå, det er jo slettes ikke sikkert du har kreft, kan være noe helt uskyldig. Er det kreft, ikke få panikk da heller, mye kan gjøres noe med🙂 Og for all del, ikke google!! Selv er jeg ferdigbehandlet for kreft for snart to år siden, og det går veldig bra med meg🙂 Sjekk om du har ett vardesenter i nærheten av deg, om du har kreft. Der kan man møte andre i samme situasjon🙂 Anonymkode: 5db10...40e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette har jeg faktisk forsøkt å finne ut. Hvordan vet du dette 😀 Innbilte meg heller at det var motsatt jeg, at de fleste som kom under dette pakkeforløpet hadde kreft. TS Anonymkode: ec3da...638 Fordi jeg jobber med det daglig. Det er absolutt helt sant. Et stort flertall har ingen kreftdiagnose. Anonymkode: 495c5...e6c 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå