AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #41 Skrevet 11. april 2021 Håper politiet stopper dere en dag! Og du, "korte turer" har ingentingå si! Barn skal sikres korrekt uansett om det er snakk om en tur på 2, 10, 18min eller fem timer, varigheten på turen har NADA å si! Det kan komme en rusa sjåfør i full fart rett borti gata som på en motorvei f.eks... og kan du klare å leve med deg selv om det skulle skje noe alvorlig på en "kort tur" fordi du ikke gadd å sikre ungene dine skikkelig? Anonymkode: ba6b3...44d 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #42 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Ikke helt riktig. Det som er lovlig i EØS av bilsikring er livsfarlig i en kollisjon. Derfor trygg trafikk har så mye info om barnesikring på nettsidene sine. Så jo, dersom man ikke har satt seg inn i noe av informasjonen man får av helsestasjonen når man føder, så mener jeg at du er en dårlig forelder. Anonymkode: 8cb8a...22b Ja, det er fint å følge trygg trafikk, men det er nok å følge norsk lov. Man skal slippe å henges ut som en dårlig mor fordi man ikke strekker seg utover loven for å sikkre barn i bil. Anonymkode: ca025...c0e 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #43 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Lovlig for eldste, men ikke å anbefale. Anonymkode: cea60...0af Feil. Det er ikke lovlig. Skal du kaste de eldste ungene dine under bussen fordi du ikke gidder å kjøpe deg ny bil, TS? Forresten, google hjelper deg: https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/dette-sier-lovverket/#:~:text=Barn som er under 135,og voksne sikres med bilbeltet. Anonymkode: c7ecb...b3f 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #44 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Fikk aldri en brosjyre på helsestasjon eller sykehus? Det er veldig dårlig, alle mine venner i Oslo området har fått det. Har i tillegg fått av barnehagen. Anonymkode: 8cb8a...22b Jeg er også fra Oslo. Har aldri fått det fra hverken sykehus eller barnehage og aldri hørt om noen som har fått det. Har født 3 barn i løpet av de siste 6 årene. Anonymkode: ca025...c0e 2
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #45 Skrevet 11. april 2021 1: babystolen din er ødelagt, og må derfor byttes ut. 2: 4-åringen din kan ikke sikres med kun pute, den bør ha beltestol for riktig belteføring. 3: 6-åringen din har ikke lov å sitte uten noen ting. Bør også ha beltestol, men det er ikke ulovlig å bruke pute. 4: hvis du ikke gidder/klarer å sikre barna dine riktig i bil, så bør du velge å gå med de fremfor å kjøre. Havner du i en kollisjon med den sikringen du skisserer, kan utfallet fort bli veldig stygt. Du kan risikerte at barna dine blir skadet for livet eller i verste dø. Er det virkelig verdt det for å spare noen tusenlapper? Som tilleggsinformasjon, kan jeg nevne at vi har også dårlig råd. Begge er lavtlønnede, og begge har vært permittert det siste året. Allikevel prioriterer vi å sikre barna våre fremfor å spare penger. Anonymkode: b2b07...33f 7
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #46 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): 1: babystolen din er ødelagt, og må derfor byttes ut. 2: 4-åringen din kan ikke sikres med kun pute, den bør ha beltestol for riktig belteføring. 3: 6-åringen din har ikke lov å sitte uten noen ting. Bør også ha beltestol, men det er ikke ulovlig å bruke pute. 4: hvis du ikke gidder/klarer å sikre barna dine riktig i bil, så bør du velge å gå med de fremfor å kjøre. Havner du i en kollisjon med den sikringen du skisserer, kan utfallet fort bli veldig stygt. Du kan risikerte at barna dine blir skadet for livet eller i verste dø. Er det virkelig verdt det for å spare noen tusenlapper? Som tilleggsinformasjon, kan jeg nevne at vi har også dårlig råd. Begge er lavtlønnede, og begge har vært permittert det siste året. Allikevel prioriterer vi å sikre barna våre fremfor å spare penger. Anonymkode: b2b07...33f Har ikke dårlig råd. Tjener godt over 1 million. Anonymkode: 33d70...a17 1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #47 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har ikke dårlig råd. Tjener godt over 1 million. Anonymkode: 33d70...a17 Da forstår jeg iallfall hvordan du kan prioritere slik du gjør. Anonymkode: b2b07...33f 5
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #48 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har ikke dårlig råd. Tjener godt over 1 million. Anonymkode: 33d70...a17 Gjerrig, da. Du har ihvertfall fått svar. Det er både ulovlig og veldig dårlig bilsikring. Anonymkode: 8f258...e16 4
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #49 Skrevet 11. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dømmende mammapoliti er som vanlig strengere enn norsk lov😎 Ts får jo ikke svar på spørsmålet sitt. Er det lov eller ikke? Du må nok Google det ts. Anonymkode: baf8e...7bf Flere av oss har svart Anonymkode: d0e86...010
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #50 Skrevet 11. april 2021 Her har heldigvis politiet kontroll utenfor bhger og skolen stadig vekk, både morgen og ettermiddag. Anonymkode: 3c1a5...6f4 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #51 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fikk aldri en brosjyre på helsestasjon eller sykehus? Det er veldig dårlig, alle mine venner i Oslo området har fått det. Har i tillegg fått av barnehagen. Anonymkode: 8cb8a...22b Min eldste er 8 og yngste er 7 måneder, aldri fått noen brosjyre eller annen informasjon om sikring av barn i bil på helsestsjonen. Anonymkode: 18875...4da
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #52 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er også fra Oslo. Har aldri fått det fra hverken sykehus eller barnehage og aldri hørt om noen som har fått det. Har født 3 barn i løpet av de siste 6 årene. Anonymkode: ca025...c0e Veldig rart. Jeg jobber som jordmor i Oslo og alle stedene jeg har jobbet har gitt ut flere brosjyrer om trygg samsoving, bilsikkerhet, osv når foreldrene drar fra sykehuset. Dog er det ikke alltid foreldrene husker å ta det med hjem. Anonymkode: 8cb8a...22b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #53 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, det er fint å følge trygg trafikk, men det er nok å følge norsk lov. Man skal slippe å henges ut som en dårlig mor fordi man ikke strekker seg utover loven for å sikkre barn i bil. Anonymkode: ca025...c0e Problemet er at hele EØS er nødt til å ha felles lover på dette. Er en grunn til at selv norsk politi anbefaler foreldre p ha barna bakovervendt lenger. Det er lov å røyke når barna er over 18 år, betyr ikke at jeg som mor kommer til å godta det så lenge de bor hjemme, for det er farlig. Men du har tydeligvis ikke satt deg inn i hva bilsikring etter loven kan føre til i en kollisjon. Anonymkode: 8cb8a...22b
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #54 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Veldig rart. Jeg jobber som jordmor i Oslo og alle stedene jeg har jobbet har gitt ut flere brosjyrer om trygg samsoving, bilsikkerhet, osv når foreldrene drar fra sykehuset. Dog er det ikke alltid foreldrene husker å ta det med hjem. Anonymkode: 8cb8a...22b Det står at man trenger bilstol til baby, that's it. Hadde virkelig vært fantastisk om det ble gitt ut brosjyrer om ordentlig bilsikring, det gjør det dessverre ingen steder. Dessuten burde helsestasjonen vært oppdatert og informert foreldre. Anonymkode: 33d70...a17 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #55 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Er det lovlig for en gutt på 6 år, 113 cm og 19 kilo å sitte uten bilstol? Og kan 4 åringen sitte på pute? Er snakk om korte turer fram og tilbake fra barnehage. Anonymkode: 33d70...a17 Nei. Barn under 135 cm skal sitte i godkjent bilstol. En gutt på 116 cm vil ikke sitte verken lovlig eller trygt uten stol. Aller helst burde han sitte bakovervendt, til nød i beltestol. Barn må oppfylle disse kravene for jeg sitte uten stol/pute: Ryggen helt inntil bilens sete. 90 graders knekk i knærne. Føttene ned i gulvet. Beltet ligger riktig over lårene og inntil halsen. Minimum 135 cm høyde. Sønnen min på 10 år er 150 cm og oppfyller ikke disse kravene, så han sitter fremdeles i beltestol. Datteren min er 116 cm og 5,5 år, og sitter bakovervendt. En 4åring skal sitte bakovervendt! Håper du tuller med dette spørsmålet, for jeg er ganske sikker på at du ikke er så nedsnødd at du ikke skjønner dette ikke er greit. Er kjapt google-søk viser deg hva som er lovlig og hva som er trygt. Les deg opp litt, og ta dine barns sikkerhet på alvor. Anonymkode: 360d1...3a7 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #56 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står at man trenger bilstol til baby, that's it. Hadde virkelig vært fantastisk om det ble gitt ut brosjyrer om ordentlig bilsikring, det gjør det dessverre ingen steder. Dessuten burde helsestasjonen vært oppdatert og informert foreldre. Anonymkode: 33d70...a17 Unnskyld? Jo, vi har alltid gitt ut brosjyre fra Trygg trafikk. Den har selvsagt endret innhold ila de årene jeg har jobbet som jordmor. Anonymkode: 8cb8a...22b 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #57 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Unnskyld? Jo, vi har alltid gitt ut brosjyre fra Trygg trafikk. Den har selvsagt endret innhold ila de årene jeg har jobbet som jordmor. Anonymkode: 8cb8a...22b Har de aldri gjort på KK Bergen. Og helsestasjonene er ihvertfall fjern. Anonymkode: 33d70...a17
AnonymBruker Skrevet 12. april 2021 #58 Skrevet 12. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det står at man trenger bilstol til baby, that's it. Hadde virkelig vært fantastisk om det ble gitt ut brosjyrer om ordentlig bilsikring, det gjør det dessverre ingen steder. Dessuten burde helsestasjonen vært oppdatert og informert foreldre. Anonymkode: 33d70...a17 Men nå er det til syvende og sist DU SELV SOM MOR som må ta ansvar for å finne frem til slik informasjon. Får du den ikke på helsestasjonen så tar du grep selv - det er ditt ansvar å passe på sikkerheten til barna dine. Anonymkode: 7ac53...706 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå