Gå til innhold

Endelig god tannhelse!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 36 år, og har i over 15 år unngått å gå til tannlegen. Etter et tøft møte med en lite barnevennlig og pedagogisk tannlege i barneskolealder, ble tannlegebesøkene færre og færre jo eldre jeg ble. Det var nok å se et bilde, eller høre om tannlegebesøk på tv før jeg begynte å hyperventilere og gå i "lås". 

Sommeren 2019 bestemte jeg meg for at jeg nå må jeg gjøre noe. Tannstein gjorde at jeg kviet meg for å smile, to jeksler hadde mistet to store biter, og betennelsen gav dårlig ånde. Jeg isolerte meg fra folk. God tannhelse er viktig for så utrolig mye, også det sosiale. Men det er utrolig dyrt når det kommer så langt på den negative skalaen som det gjorde med meg.

Jeg er sykepleier i utgangspunktet, men har vært ute av arb.livet i noen år pga mage/tarm-sykdom. Jeg fikk god hjelp fra NAV, og fikk arbeidsutprøving, først i 3 mnd. Det gikk mye bedre enn jeg hadde forventet, og i januar -20 fikk jeg et vikariat på 75%.

Jeg sparte alt jeg hadde til overs, og høsten -20 hadde jeg min første time hos tannlege på over 15 år. Knalltøft og det tok mye av både psyke og energi, men jeg kom i gang. En fantastisk tannlege som laget en behandlingsplan, og nedbetalingsplan, og som pushet og var forståelsesfull. 

Nå er jeg ferdig med alt av tannbehandling, har bare et implantat som jeg sparer til. Jeg kan endelig smile bredt og selvtilliten er tilbake på mange måter. Dette har endret livet mitt totalt. Og smertene er borte!

Ville bare dele med dere 🥰

Anonymkode: 19c70...21a

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Godt jobbet! 👍

Anonymkode: 25794...cc9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer!! Du er tøff og modig. Har vært i samme bås. Og er i dag friskmeldt med friske tenner. Det underlige er at da jeg hadde dårlige tenner sa vennene mine: Smil da! Vær glad. I dag når jeg har pene hvite tenner og smiler glad så er det ikke liksom ikke helt riktig. Det ble visst litt for perfekt for vennene mine. To av de har liksom trekt seg helt tilbake, å det er ikke for covid-19.Jeg ser i dag at enkelte har både tannstein og brune striper mellom tennene. Så de er nok ikke så perfekte som de skulle ha det til. Men jeg sier aldri noe. Husker at det var ekkelt når de holdt på sånn til meg.

Anonymkode: 286a8...7a2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Gratulerer!! Du er tøff og modig. Har vært i samme bås. Og er i dag friskmeldt med friske tenner. Det underlige er at da jeg hadde dårlige tenner sa vennene mine: Smil da! Vær glad. I dag når jeg har pene hvite tenner og smiler glad så er det ikke liksom ikke helt riktig. Det ble visst litt for perfekt for vennene mine. To av de har liksom trekt seg helt tilbake, å det er ikke for covid-19.Jeg ser i dag at enkelte har både tannstein og brune striper mellom tennene. Så de er nok ikke så perfekte som de skulle ha det til. Men jeg sier aldri noe. Husker at det var ekkelt når de holdt på sånn til meg.

Takk for at du deler 💛 Tenner har mye å si for eget omdømme - det har jeg fått erfare på godt og vondt. Så godt at du kom deg igjennom det 🌷

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Saph skrev (7 timer siden):

Så bra!! Du er kjempeflink 💖

Takk 🥰🥳

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Godt jobbet! 👍

Anonymkode: 25794...cc9

Takk 💛

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Takk for at du deler 💛 Tenner har mye å si for eget omdømme - det har jeg fått erfare på godt og vondt. Så godt at du kom deg igjennom det 🌷

Tenner og venner har alt å si. Mine venner både skjønte og så at jeg hadde gule stygge tenner. Så det var litt unødvendig å si til meg: smil da? smil? Så da jeg fikset tennene og de ble hvite og fine. Så følte jeg en slags misunnelse. Det var liksom ikke helt greit at jeg hadde fått et hvitt smil. Når jeg studere tennene til mine venner i dag så er ikke de perfekte heller. Jeg sa aldri at jeg skulle fikse tennene. Jeg bare gjorde det til min egen lille private greie som jeg aldri diskuterte i vennegjengen. Å har aldri kommentert noe på i ettertid heller. En av mine venninner kommenterte vel noe som: her har det skjedd noe.. å mente tennene mine. Jeg sa bare: å ja.. ga aldri noe svar på hva.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...