Gå til innhold

underlivet etter fødsel

Fremhevede innlegg

Gjest hjeeelp
Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg bør poste dette innlegget, men her er det i allefall mye damer som har vært gjennom en eller flere fødsler.

Saken er denne: Fødte en flott jente for noen uker siden. Ble både klippet og revnet også litt, så det ble endel sting (vet ikke akkurat hvor mange). Jeg har ikke hatt noen problemer eller ubehag, så har heller ikke brydd meg med å sjekke "der nede" hvordan det har sett ut.

Før i dag. Kikket i et speil, og ble veldig overrasket. Hele underlivet mitt så ut som det var lappet sammen i blinde. Det var skjevt, ujevnt og jeg hadde fått en slags klump ved skjedeåpningen som aldri har vært der før. Er det vanlig at man blir så "maltraktert"? Ble ordentlig skuffet, for trodde at dette skulle være det minste problemet etter fødselen. Har alltid blitt blitt fortalt at man blir sydd så fint og alt gror så bra. Nå har jeg nesten mistet all lyst til å ta opp sexlivet igjen, for jeg føler meg helt ødelagt der nede.

Er dette kjent problem? Er jeg helt på jordet som bryr meg om dette?

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den "klumpen" du beskriver er muligens et slags arr-vev, det har et spesielt navn men det husker jeg ikke. Hvis det er dette, så er det ganske vanlig og legen fjerner dette ved å pensle med lapis. Helt smertefritt og ganske vanlig. Jeg ville tatt en tur til legen og ordnet dette.

--

Tiger

Skrevet

Nå husker jeghva det heter: granulasjonsvev eller "villkjøtt".

--

Tiger

Skrevet

Vet ikke med den klumpen, men i en stund fremover så kommer du nok til å se litt "merkelig" ut der nede... Men det blir bra!! Ta bare litt tid til hjelp - ennå har det jo bare gått noen uker.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Trøster meg også med at det har gått relativt kort tid, men likevel... Det ser jo ut som alt har grodd ferdig. Det vil vel ikke forandre seg noe nå?

Skrevet

Jeg kikket selv på mitt underliv noen uker etter fødselen, og jeg også syntes at det så helt forferdelig ut. Jeg jeg sydde bare 3-4 sting.

OG jeg mistent også sexlysten, egentlig.

Men den kom da tilbake den også.

Nå er det 7 mnd siden fødselen, og det ser helt normalt ut. Ser jo antydnigen til hvor det er et arr, men det er ikke stygt eller noe...

Så ta det med ro - det blir bedre - akkurat som vanlige arr blir bedre med tiden...

Skrevet

Tja, etter 3 fødsler kan jeg ikke akkurat si at jeg ikke ser forskjell der nede. Nå er det 2 år siden siste gang jeg fødte. Har revnet og blitt sydd, ca 4-5 sting. Syns likevel jeg ser fæl ut!! Åpningen er blitt så stor. Syns på en måte jeg ser rett inn i skjeden. Men legen sa at alt var helt normalt. Må innrømme at det hemmer mitt sexliv. Syns ikke noe særlig om at mannen min driver å "kikker" der nede. Innvendig (i skjeden) merker jeg ingen negative forandringer når vi har sex.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Uff ikke oppløftende fra siste gjest her.

Hadde egentlig fått tilbake litt lyst og gledet meg til å ta opp sexlivet igjen. Men nå gruer jeg meg bare.

I tillegg klør det som besatt der nede. Har ikke gjort det før nå, etter ca 4 uker. Noen som har noen tips til lindring?

Skrevet (endret)

Nå er det ikke lenge siden du har født, og det tar litt tid før underlivet "finner tilbake". Men det blir bedre!!!!!Jeg har født to ganger, og kjenner godt igjen din beskrivelse fra rett etter fødselen. (På sykehuset etter nr 1 holdt legen opp et speil for at jeg skulle få se hvor fint de hadde sydd!!!! Grein i bøtter og spann etterpå....)

Var sikker på at jeg aldri ville bli normal igjen!

Men det går seg til. I dag har jeg en liten forhøyning der jeg ble klipt, men den vises ikke, må lete litt før jeg finner den. Riftene vises eller kjennes ikke i set hele tatt. Skjedeåpningen har blitt litt mere "frynsete" enn før jeg fødte, men tunnelfølesen er borte.

Gla-nyheten er at fødsel fører gjerne med seg knipe-øvelser i etterkant, og det har i hvertfall gjort underverker for sex-livet mitt!!

Det at du klør kan kanskje ha en sammenheng med om du fortsatt har mye renselse? Det kan kludre opp miljøet og pH-verdien en smule og gi gode vekstvilkår for sopp. Jeg slet mye med det etter fødsel, men når renselsen endelig gav seg var problemet borte.

Eller kanskje det klør fordi vevet gror?

Synes nesten du skal ta en tur til legen og få det sjekket. Er det sopp, er det en grei sak å behandle.

Lykke til og ikke minst; Gratulere !!!!!!!!!!

Endret av lenej
Gjest trådstarter igjen
Skrevet

Tusen takk Lenej! Jenta mi er jo uansett verdt massevis med plager. Bekymrer meg altså likevel for dette.

Har sett nærmere på meg selv i dag, og konstaterer at det spesielt er den indre kjønnsleppa som har revnet, blitt sydd og som ser ut som har grodd sammen i en "snurp", så kjønnsleppa på ene siden altså omtrent er ikke eksisterende, mens den er som før på andre siden. Derfor ser dette veldig rart og skjevt ut.

Alt ser imidlertid ut som det har grodd bra og stingene er borte. (Er fortsatt ca 4 uker siden fødselen.) Kan jeg håpe på at det vil bli så mye penere da??? Eller må jeg belage meg på et skjevt underliv med bare en indre kjønnsleppe resten av livet?

Skrevet

Hei

Jeg er ingen lege og kan ikke gi deg et sikkert svar på hvor mye det vil endre seg.Men for meg var det kjempeforskjell fra 6-ukers kontrollen (Hvor jeg fortsatt var på gråten over hvordan det så ut.... ) og ett år etterpå. Arr jevnet seg ut og ble mindre synlige, klippekant ( som hos meg var som en skarp og hard kant til å begynne med) blir mindre og mykere og er i dag bare en liten "dump" som jeg kan kjenne , men ikke se. Vevet i underlivet finner etterhvert tilbake til noe bortimot sin "orginale" form. Jeg mangler litt på den ene kjønnsleppen helt ned mot skjedeåpningen der jeg ble klipt, så litt skjevhet er det.Men det vises ikke lenger så godt som det gjorde rett etter fødselen.

Jeg revnet ikke i selve kjønnsleppen, men opp mot urinåpingen og bakover mot mellomkjøttet. Så hvor mye kjønnsleppen din vil endre seg har jeg ingen erfaring med.

Nå er det ikke lenge til du skal til kontroll til legen igjen, ta en prat der og hør hva hun/han mener. Min lege trøstet meg med at for henne er det umulig å avgjøre om en kvinne har født eller ikke kun ved å se på hvordan underlivet ser ut når kroppen først har fått tid til å "reparere".

Bare vær tålmodig og ta tiden til hjelp! Det tar ganske lang tid før alt i kroppen er på plass igjen etter en fødsel. Det er jo en kjempbragd av kroppen å kunne omstille seg så mye at et barn kan vokse inne i livmoren, og fødsel er selvfølgelig en kraftig påvirkning. Indre organger skel finne tilbake til "normal" stilling og vevet som her fått juling under fødselen skal heles. Det er jo egentlig ikke rart at man føler seg maltraktert i underlivet etter en fødsel, det er jo omtrent som å kjøre en trailer gjennom en stuedør! Men kroppen har en fantastisk evne til å reaprere seg selv !!! ;)

Men jeg tror det er viktig å bruke litt tid etter en fødsel til å bli"kjent" med underlivet igjen. For meg var det grusomt å oppdage at det var plutselig så annderledes der nede, følte meg så ødelagt og stygg. Det tok tid å bli vant til dette nye utseende, og ikke minst, det tok tid å bygge opp muskulaturen igjen. Men det har vært vell verdt all anstrengelse og de utallige knipe-øvelsene man har tatt opp gjennom årene. :sjarmor:

Jeg håper du koser deg omtrent glugg i hjel med nurket ditt! Nyt baby-tiden, den går så utrolig fort! Lykke til !

Skrevet

Jeg revnet totalt under min fødsel, og sexlivet har aldri vært det samme etterpå (fire år siden jeg fødte nå). Har forsøkt alt jeg kan gjøre selv, knipeøvelser, vektkuler osv., men er like vid i skjeden. Mannen min tar det greit, selv om ting selvfølgelig aldri helt vil blir som før. Kanskje det kan opereres etterhvert, men de vil ikke gjøre noe før jeg har fått alle barna jeg vil ha. Da får bare sexlivet lide i en 10 år til,

barna mine er verdt alt sammen!

Skrevet

Det å få barn er en tragedie for sexlivet - hvertfall for de av oss som bryr oss litt om det estetiske og som i tillegg har en mann som gjerne vil ha sex igjen.

Jeg revnet også etter mine to fødsler og så ikke ut der nede etterpå. Jeg ba om keisersnitt, men legen nektet. Det ble sting og arr og klump som hang ut som ikke har gått bort den dag i dag. Jeg føler at all lyst og sensualitet har forsvunnet. Føler meg som om jeg har blitt forvandlet fra sexgudinne til grå kjedelig mus som ikke ser ut i måneskinn.

Hadde jeg fått velge om igjen ville jeg ha tatt keisersnitt på begge barna på privatklinikk. Visse ting gjør man bare ikke: man fucker ikke med underlivet, hvis man har lyst til å se ut som en anstendig og poen kvinne også der nede etterpå.

Skrevet
Det å få barn er en tragedie for sexlivet - hvertfall for de av oss som bryr oss litt om det estetiske og som i tillegg har en mann som gjerne vil ha sex igjen.

Takk for den. Jeg har hatt en totalruptur, og det tok noen år før sexlivet var helt på fote igjen (det kan jo også skyldes at man plutselig hadde mange små barn.....) men det var faktisk ingen tragedie, nei.

Liker veldig dårlig påstandene dine, gjest. Jeg bryr meg om det estetiske, (jeg ser bra ut nå), og jeg har en mann som gjerne vil ha sex - og det vil jeg også.

Men unnskyld at jeg sier det: Hvorfor i all verden har du ikke gjort som filmstjernene og adoptert barn? Da hadde du jo sluppet all denn ødeleggelsen av kroppen som disse barna medfører - og dermed ødeleggelsen av sexliv og estetikk..... Eller - kanskje du ikke visste hvilken vei disse ungene var tenkt å komme ut?

Jeg har hatt keisersnitt - det er ingen lettvint løsning. Det er også endel forskere som påstår at barn som tas med planlagt keisersnitt får dårligere evne til å fullføre ting i livet senere - de venter på at noen skal komme og få dem ut av knipa - bokstavelig talt ;)

Hvordan man blir seende ut etterpå er selvfølgelig avhengig av både gener, flaks og egen innsats.. Jeg hadde IKKE flaks med min nyutdannede fødselslege som ikke hadde vett på å få hjelp til å sy etc etc. Derimot har jeg hatt vett på å trene ordentlig - ikke bare knipeøvelser, men skikkelige trening som styrker hele kroppen, og vel - jeg er like trang som jeg var.

Og mannfolk som ikke takler at kvinnen deres har hatt en tøff fødsel - vel, de er ikke verdt det.

Skrevet

.Det å få barn er en tragedie for sexlivet..

man fucker ikke med underlivet...

hva i alledager...Er det ikke derfor vi er skapt slik for å føde den veien.

Skrevet

At det en en tragedie for underlivet og at man ikke ser fin ut der nede etterpå er bare tull. Jeg fødte for snart 3 år siden, har hatt et kjempebra sexliv i nesten like lang tid (minus 6-8 uker ca. :) ) jeg ser også like fin ut der nede etter fødselen og jeg revnet også og sydde. Min kvinnelige fastlege kommenterte til og med på en kontroll 6 måneder etter fødsel at jeg så veldig fin ut der nede.

Irriterer meg med slike mennesker som deg som må si slike ting.

• 5 år senere...
Gjest rita maja
Skrevet

Jeg ble veldig glad for å finne denne tråden. Nå vet jeg hvertfall at det er normalt.. Jeg har ikke tengt over det, eller sett så nøye etter der nede før her en dag 1 år etter fødsel. Jeg fikk panikk og sov ikke hele natten og ringte byen rundt etter ledig gynekolog på slaget ved åpnongstid, etter å ha sett meg selv med speil der nede.. Det så ut som jeg hadde et slags koloni med små nupper og ujevnheter ved inngangen.. Der var livredd og trodde det var både vorter og livmorhalskreft..osv..

Da legen ikke kunne finne noe som helst "feil" med meg,. ble jeg lettet kan du kalle det, men forundret alikevel.. Jeg viste at det ikke er sånn jeg har sett ut tidligere, så jeg forsto ikke at han ikke fant noe feil. Men denne fødselen er vel årsaken. Da er det bare og slappe av igjen! Min vakre datter er verdt alt :-) Trenger ikke å la noen se på dette hvis jeg ikke vil det uansett. Jeg må vel bare la være å se på det så mye selv også, Det er likson ikke så pent.. :s Men går det an å pensle det vekk, så er vel det noe og tenke på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...