Gå til innhold

Vaksinepass og kompenserende tiltak

Fremhevede innlegg

Skrevet
little fairy skrev (51 minutter siden):

Nei. Går jo etter alder foreløpig. Og vi har jo allerede tiltak som bruk av munnbind for gjester og ansatte. Har vel ikke hørt om ansatte i kukturbransjen eller restaurantbransjen som er smitter via jobb?

de er jo stort sett stengt ned så det går jo veldig bra i forhold til smittevern 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Milky skrev (14 minutter siden):

Altså.. nå har vi andre begrenset vår frihet i over et år for en veldig liten del av befolkningen. Hvordan kan du da mene det er rettferdig at de som er vaksinert skal få tilbake friheten men ikke alle de andre? Jeg kommer mest sannsynelig ikke til å få tilbud om vaksine før helt på slutten av året. Hvirfor faen er det greit at alle oldisene skal få dra på ferie uten karantene for eks, og at ting skal åpnes for dem, mens jeg som er ung og frisk ikke skal få gjøre en dritt? Det er det som ikke henger på grep! Nå har vi ventet lenge på at de i risikogruppen skulle få vaksine. Da kan faenmeg de vente på at alle andre vaksineres. 

samme syn som deg her. Totalt enig det var dette vi ble forespeilet for mange måneder siden når vaksinene kom. 

men så kom vaksine motstand da når disse bivirkningene dukket opp det var en skår i gleden til regjeringa så da må de jo gjøre om på regelene så flest mulig velger å ta vaksinen.

Endret av Bente1234
  • Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, Milky said:

Altså.. nå har vi andre begrenset vår frihet i over et år for en veldig liten del av befolkningen. Hvordan kan du da mene det er rettferdig at de som er vaksinert skal få tilbake friheten men ikke alle de andre? Jeg kommer mest sannsynelig ikke til å få tilbud om vaksine før helt på slutten av året. Hvirfor faen er det greit at alle oldisene skal få dra på ferie uten karantene for eks, og at ting skal åpnes for dem, mens jeg som er ung og frisk ikke skal få gjøre en dritt? Det er det som ikke henger på grep! Nå har vi ventet lenge på at de i risikogruppen skulle få vaksine. Da kan faenmeg de vente på at alle andre vaksineres. 

Det går ikke an å oppnå full rettferdighet i krisetider.

Du er en av de som har skreket om at tiltakene ødelegger samfunnet. Når det kommer et tiltak som kan bidra til å hjelpe et næringsliv som ligger med brukket rygg, er du motstander av dette fordi du mener deg forfordelt? Hvilke interesser er det egentlig du har forfektet i denne lange perioden?

Det er ingen ting i denne perioden som er "greit." VI snakker om skadereduksjon. Og du vil tydeligvis ikke at vi skal ha skadereduserende tiltak hvis ikke du selv får en direkte fordel av det.

Dette smaker ikke godt.

• Liker 4
Skrevet
2ro skrev (8 minutter siden):

Nå er du rimelig korttenkt. Det er ikke så veldig mange brannmenn og det er veldig viktig at de kan gjøre jobben sin. Får en brannstasjon utbrudd vil dette få alvorlige konsekvenser. Langt verre enn lærere som du mener bør få vaksine nå. Rimelig spesielt å mene at lærere er mer samfunnskritiske enn brannmenn.

At de i risikogruppene får vaksine er det mye smartere folk enn du som har kommet fram til. Vaksinepass kan være en løsning for å få åpnet samfunn og det er til alles beste. Joda, vi må vente på tur. Det betyr ikke at de som er vaksinert kommer til å ta første fly ut av landet. Det kan vise seg at det er like mange ikkevaksinerte som reiser som de med. Det er i allefall det som skjer nå.

De er ikke vaksinert fordi de er samfunnskritiske. Vi vaksinerer ikke på det grunnlaget i Norge. De er kun to parametere som er avgjørende: risikogruppe eller tilknytning til helsevesenet. Da får vi den absurde situasjonen der ledere i helsevesenet på hjemmekontor ordner seg vaksine, mens statsministeren ikke har fått.

Og tro meg, jeg er ikke imot en yrkesfordeling av vaksiner. Det er bare det at måten det gjøres på nå er ganske rart. 

• Liker 3
Skrevet

Altså, det er ikke tvil om at den dagen det evt innføres vaksinepass så gir hele resten av samfunnet blaffen i smitteverntiltak - inkludert meg. Når risikogruppene er vaksinert er det uansett bare å åpne opp for alle, og det er omtrent i løpet av April måned....

At noen gidder å diskutere for og imot spiller ingen rolle, men hver sin lyst 😉 

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, Example said:

Skillet blir permanent, jo. Det er det liten tvil om at det blir, rent psykologisk. Det er veldig lite sannsynlig at man vil få med, særlig de unge på dette igjen, når forskjellsbehandlingen blir slik den blir.

Norge bør åpne det meste før sommeren. Spørsmålet er bare hvordan. Noen grupper vil neppe være ferdig vaksinert før dette, men det visste vi jo allerede på forhånd. Smittevernstiltakene må stå i forhold til trusselen, og jo flere vaksinerte vi får, jo mer er man nødt til å åpne opp. Smitte vil vi uansett ha, da vi ikke har vaksiner til barn. 

Åpner man for vaksinepass må man også lempe på lovreguleringene av tiltakene. Da går man over på anbefalinger, anbefalinger mange ikke kommer til å følge.

Smitteverntiltak må justeres etter forholdene. Dersom det ikke er behov for vaksinepass lenger, vil man fjernde det kravet. Du har ikke noe grunnlag for å si at dette blir permanent.

Utsagn som "norge bør åpne det meste før sommeren" er svært problematiske, fordi de betinger at det er trygt å åpne. Dersom det medfører fare, kan man ikke åpne. Skjønner du ikke at vi står overfor en reell og konkret trussel? Tror du dette er en lek som noen politikere har funnet på for å plage deg?

Det eneste du bidrar med ved denne vedvarende sutringen din, er å gjøre jobben vanskelig for de som prøver å løse situasjonen.

Jeg tror ikke din altruisme strekker seg lenger enn til dine egne interesser, selv om du skyver en rekke grupper foran deg i retorikken din.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Robert Koch skrev (4 minutter siden):

Det går ikke an å oppnå full rettferdighet i krisetider.

Du er en av de som har skreket om at tiltakene ødelegger samfunnet. Når det kommer et tiltak som kan bidra til å hjelpe et næringsliv som ligger med brukket rygg, er du motstander av dette fordi du mener deg forfordelt? Hvilke interesser er det egentlig du har forfektet i denne lange perioden?

Det er ingen ting i denne perioden som er "greit." VI snakker om skadereduksjon. Og du vil tydeligvis ikke at vi skal ha skadereduserende tiltak hvis ikke du selv får en direkte fordel av det.

Dette smaker ikke godt.

Oja så nå mener du det plutselig er viktig å redde samfunnet og bedrifter? Det skulle du kanskje tenkt på litt før vettu! Hvis vi ikke hadde stengt ned i første omgang så hadde vi ikke hatt det problemet nå. Men likevel ble det gjort for å beskytte risikogruppen. Også skal plutselig de få gjøre hva faen de vil for å liksom redde samfunnet? Kiss my ass ærlig talt. Det er selvfølgelig ikke greit at de som ofrer seg for noe som ikke er farlig for dem, hele tiden skal ta støyten. Nå kan alle de vaksinerte sette seg på ræva si hjemme for absolutt ingen grunn, slik alle vi andre har gjort i et år!

om vaksinepass gir de vaksinerte friheter som vi andre ikke får så kan du være sikker at jeg er ferdig med ALL smittevernstiltak på flekken. Og det tror jeg ganske mange andre også blir

Endret av Milky
  • Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Example said:

Og tro meg, jeg er ikke imot en yrkesfordeling av vaksiner. Det er bare det at måten det gjøres på nå er ganske rart. 

Så du har altså fullt innsyn i alle vurderinger og strategier? Kanskje du skal innse at det finnes folk som sitter med faglige vurderinger som du ikke har kompetanse på, og innsyn i? Hvem er det som har utropt deg til ufeilbarlig ekspert? At du ikke forstår noe, betyr ikke at det ikke ligger en tanke eller plan bak det.

Du fikk en god begrunnelse for hvorfor brannmenn vaksineres. Hvorfor ksepterer du ikke det, i stedet for å mene noe om forhold du ikke har innblikk i?

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Sportydame said:

Altså, det er ikke tvil om at den dagen det evt innføres vaksinepass så gir hele resten av samfunnet blaffen i smitteverntiltak - inkludert meg. Når risikogruppene er vaksinert er det uansett bare å åpne opp for alle, og det er omtrent i løpet av April måned....

At noen gidder å diskutere for og imot spiller ingen rolle, men hver sin lyst 😉 

Oppfordrer du til å sabotere smitteverntiltakene? Er det mulig???

• Liker 4
Skrevet
Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Smitteverntiltak må justeres etter forholdene. Dersom det ikke er behov for vaksinepass lenger, vil man fjernde det kravet. Du har ikke noe grunnlag for å si at dette blir permanent.

Utsagn som "norge bør åpne det meste før sommeren" er svært problematiske, fordi de betinger at det er trygt å åpne. Dersom det medfører fare, kan man ikke åpne. Skjønner du ikke at vi står overfor en reell og konkret trussel? Tror du dette er en lek som noen politikere har funnet på for å plage deg?

Det eneste du bidrar med ved denne vedvarende sutringen din, er å gjøre jobben vanskelig for de som prøver å løse situasjonen.

Jeg tror ikke din altruisme strekker seg lenger enn til dine egne interesser, selv om du skyver en rekke grupper foran deg i retorikken din.

Permanent som i at skillet man skaper nå ikke blir borte. Selvfølgelig blir vaksinepasset borte, men det vil sitte igjen i folks hoder.

Du er veldig opptatt av mine interesser hele veien. Det er ikke poenget. Det kan godt være jeg får vaksine før sommeren om regjeringen faktisk velger å endre strategi, noe FHI åpner for. Det er uansett ikke poenget her. 

Åpner man for en slik todeling, vil det få andre langvarige konsekvenser i befolkningen. 

• Liker 4
Skrevet
Robert Koch skrev (1 minutt siden):

Oppfordrer du til å sabotere smitteverntiltakene? Er det mulig???

Jeg oppfordrer ikke til noenting, jeg VET at folk kommer til å gjøre det, jeg kan nemlig tenke sjæl 😉 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Milky said:

Oja så nå mener du det plutselig er viktig å redde samfunnet og bedrifter? Det skulle du kanskje tenkt på litt før vettu! Hvis vi ikke hadde stengt ned i første omgang så hadde vi ikke hatt det problemet nå. Men likevel ble det gjort for å beskytte risikogruppen. Også skal plutselig de få gjøre hva faen de vil for å liksom redde samfunnet? Kiss my ass ærlig talt. Det er selvfølgelig ikke greit at de som ofrer seg for noe som ikke er farlig for dem, hele tiden skal ta støyten. Nå kan alle de vaksinerte sette seg på ræva si hjemme for absolutt ingen grunn, slik alle vi andre har gjort i et år!

om vaksinepass gir de vaksinerte friheter som vi andre ikke får så kan du være sikker at jeg er ferdig med ALL smittevernstiltak på flekken. Og det tror jeg ganske mange andre også blir

Skjønner du egentlig hva du selv skriver?

Selvfølgelig har alle tiltakene hatt ødeleggende effekt på samfunn og næringsliv. Det er ikke til å unngå. Men alternativet ville ha gjort det mye verre. Hvorfor går det aldri inn hos dere som har et så ensidig fokus på gjenåpning uten hensyn til faktiske forhold?

Nå har vi en mulighet til å kunne begynne å stimulere næringslivet litt i påvente av at større grupper kan komme på banen. Hvorfor skal vi ikke benytte oss av det?

Det virker som om du tror vi som har agumentert for hvorfor man  ha smitteverntiltak mener at tiltakene skal innføres for moro skyld. Dette blir for dumt.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Sportydame said:

Jeg oppfordrer ikke til noenting, jeg VET at folk kommer til å gjøre det, jeg kan nemlig tenke sjæl 😉 

Så du mener vi bør gi opp å få kontroll over smitten, altså?

• Liker 3
Skrevet

Så du har altså fullt innsyn i alle vurderinger og strategier? Kanskje du skal innse at det finnes folk som sitter med faglige vurderinger som du ikke har kompetanse på, og innsyn i? Hvem er det som har utropt deg til ufeilbarlig ekspert? At du ikke forstår noe, betyr ikke at det ikke ligger en tanke eller plan bak det.

Du fikk en god begrunnelse for hvorfor brannmenn vaksineres. Hvorfor ksepterer du ikke det, i stedet for å mene noe om forhold du ikke har innblikk i?

Det er bare det at den begrunnelsen ikke holder vann i den strategien som legges opp til. Vi vaksinerer ikke samfunnskritisk personell i Norge, men mindre de svakt kan kobles til helsevesenet.

• Liker 4
Skrevet

Skjønner du egentlig hva du selv skriver?

Selvfølgelig har alle tiltakene hatt ødeleggende effekt på samfunn og næringsliv. Det er ikke til å unngå. Men alternativet ville ha gjort det mye verre. Hvorfor går det aldri inn hos dere som har et så ensidig fokus på gjenåpning uten hensyn til faktiske forhold?

Nå har vi en mulighet til å kunne begynne å stimulere næringslivet litt i påvente av at større grupper kan komme på banen. Hvorfor skal vi ikke benytte oss av det?

Det virker som om du tror vi som har agumentert for hvorfor man  ha smitteverntiltak mener at tiltakene skal innføres for moro skyld. Dette blir for dumt.

Hvorfor hadde alternativet vært værre? Gjennomsnittsalderen på de døde er OVER forventet levealder i Norge.

vi kan godt begynne å stimulere næringslivet. Jeg er helt for gjenåpning. Men da skal ALLE inkluderes akkurat som at vi ALLE har vært med på denne jævla «dugnaden». Hvis de ikke har nok vaksiner så kan de ikke sette i gang en slik forskjellsbehandling. Tror du virkelig at folk kommer til å fortsette med tiltak om dette skjer?

skal fortelle deg hva jeg gjør da. Da skal jeg gå aktivt inn for å bli smittet slik at jeg får akkurat samme rettigheter som de vaksinerte. Da man enten må ha blitt vaksinert eller hatt covid. Og det blir sikkert mange smittefester om det er det som skal til får å få tilbake friheten!

• Liker 7
Skrevet
Just now, Example said:

Det er bare det at den begrunnelsen ikke holder vann i den strategien som legges opp til. Vi vaksinerer ikke samfunnskritisk personell i Norge, men mindre de svakt kan kobles til helsevesenet.

Er ikke brannvesenet koblet til helsevesenet?

Hvem er det som har utropt deg til ekspert på nasjonal smittehåndteringsstrategi? Hvem er du til å si at begrunnelser ikke holder vann? Hvem er du, som tydeligvis har et unikt innsyn i strategiplanene som ingen andre har?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Milky said:

Hvorfor hadde alternativet vært værre? Gjennomsnittsalderen på de døde er OVER forventet levealder i Norge.

vi kan godt begynne å stimulere næringslivet. Jeg er helt for gjenåpning. Men da skal ALLE inkluderes akkurat som at vi ALLE har vært med på denne jævla «dugnaden». Hvis de ikke har nok vaksiner så kan de ikke sette i gang en slik forskjellsbehandling. Tror du virkelig at folk kommer til å fortsette med tiltak om dette skjer?

skal fortelle deg hva jeg gjør da. Da skal jeg gå aktivt inn for å bli smittet slik at jeg får akkurat samme rettigheter som de vaksinerte. Da man enten må ha blitt vaksinert eller hatt covid. Og det blir sikkert mange smittefester om det er det som skal til får å få tilbake friheten!

Så du mener at vi hadde hatt samme forløp i dag om vi ikke hadde satt i verk smitteverntiltak? Hva tror du hadde skjedd hvis vi hadde latt som ingen ting da pandemien brøt ut?

Dette er simpelthen for dumt.

• Liker 4
Skrevet
Example skrev (16 timer siden):

Iveren er stor for dette passet som vil dele befolkningen inn i to lag, de som har fått vaksinen og de som ikke har. Dette vil trolig bli i sommer. Argumenter om urettferdighet faller for døve ører blant de som ser for seg at de får en vaksine før dette passet kommer. Grovt inndelt vil det da gjelde de over 45 år.

Det interessante ville jo vært om de samme menneskene ville godtatt en kompenserende ordning for å minske på urettferdigheten i denne inndelingen. For eksempel:

- Ekstra avgifter for flyreiser, konsertbilletter, inngangsbilletter til arrangementer osv. for ting som krever vaksinepass. Pengene brukes for å kompensere avslag i prisene for de som ikke har vaksinepass nå for neste sommer. 

- Alle under 45 får førsterett på å kjøpe konsertbilletter, inngang på fotballkamper osv. i 2022. 

- En skatteøkning for alle over 45 i 2022. Pengene øremerkes formål som gjelder barn og unge. For eksempel idrettshaller og kunstgressbaner. 

- Hver gang vaksinepasset scannes får du en regning på et gitt beløp som vil gå til økt stipend til de som har vært student det siste året.

Dette er selvfølgelig helt urealistisk, men det kunne vært et interessant sosialt eksperiment å se reaksjonen på dette. Særlig dette med skattenivået. I de baner vil vel gå uansett, da mer penger må inn for å kompensere for de utfordringene vi har skapt for barn og unge det siste året. Det gjelder for oss alle, ellers blir regningen veldig stor på sikt.

Disse kompenserende tiltakene er jeg fullstendig motstander av, rett og slett fordi dem ikke er gjennomførbare og oppleves som usosiale. 

Jeg er dog fullstendig motstander av vaksinepass også. Tenker det er imot sin hensikt. Vaksinepass skal liksom gi folk en del av friheten tilbake, men vaksinerte kan for det første enda blir smittet og for det andre være smittebærere som igjen smitter uvaksinerte. 

Hvis målet er å få ned smitten så er det ikke om å gjøre å få vaksinert folk, gi dem vaksinepass og la dem få frie tøyler uten reiserestriksjoner, med tilgang til konserter og arrangementer, og ellers la dem leve i en tilstand hvor dem selv mener dem er udødelig. Jeg tenker at skal man nå fram med vaksine i det hele tatt, så må befolkningen holde seg innomhus, fortsette å leve begrenset og ta alle forhåndsregler som vanlig. Ergo, vaksinepass er unødvendig. Vi lever tross alt i en alvorlig pandemi her, og den respekten og fornuften bør opprettholdes til man har mer oversikt og er mer sikker på at vi kan leve som normalt. Alle samtidig. 

• Liker 1
Skrevet
Robert Koch skrev (Akkurat nå):

Så du mener at vi hadde hatt samme forløp i dag om vi ikke hadde satt i verk smitteverntiltak? Hva tror du hadde skjedd hvis vi hadde latt som ingen ting da pandemien brøt ut?

Dette er simpelthen for dumt.

Det som hadde skjedd er at mange fler hadde dødd. Husker ikke helt hva tallet var, men en gang på debatten så forklarte en av de helsefolka hvor mange som hadde dødd hvis vi hadde sluppet smitten helt fri, og det var jammen ikke mange! Hvertfall ikke mange nok til at denne type nedstenging er verdt det. Så værsågod. Lag vaksinepass, prøv å forskjellsbehandle. Så skal du se at veldig mange kommer til å gå aktivt inn for å bli smittet

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Milky said:

Det som hadde skjedd er at mange fler hadde dødd. Husker ikke helt hva tallet var, men en gang på debatten så forklarte en av de helsefolka hvor mange som hadde dødd hvis vi hadde sluppet smitten helt fri, og det var jammen ikke mange! Hvertfall ikke mange nok til at denne type nedstenging er verdt det. Så værsågod. Lag vaksinepass, prøv å forskjellsbehandle. Så skal du se at veldig mange kommer til å gå aktivt inn for å bli smittet

Jeg har ikke tatt stilling til noe vaksinepass. Jeg vet heller ikke - i likhet med hele landets befolkning - hvordan disse er tenkt brukt. Men at det ville ha positive virkninger for samfunnsøkonomien, kan du ikke benekte.

Hvis du tror at smitteverntiltak har vært unødvendige på generell basis, har du ikke skjønt noe av hva vi står overfor. Da nytter det ikeå føre noen fornuftig diskusjon med deg. Tror du hele verden har innført slike tiltak for moro skyld? At alle verdens politikere bevisst har gått inn for å knekke egen økonomi, pådra seg folkets vrede, og bidra til å torpedere global økonomi? Her det vesentlige ting du har gått glipp av. Dette handler ikke bare om dødsfall, og det har det aldri gjort.

• Liker 4
  • Opprett ny...