byh1 Skrevet 10. april 2021 #1 Del Skrevet 10. april 2021 Kjøper du bil på bilforhandler eller privat bil? Hvilken er best? Hva er fordeler og ulemper på begge to? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 10. april 2021 #2 Del Skrevet 10. april 2021 Jeg har hatt 11 biler i livet mitt. Alle bruktbiler. Kun den aller nyeste er kjøpt hos forhandler. Økonomiske hensyn spiller jo en rolle. En forhandler trenger å tjene 30000kr eller mer for at det lønner seg for dem med verksted, klargjøring, garanti og særlig lønn til div. ansatte. Reklamasjoner er kostbare for dem. Det er det selvsagt kunden som betaler. Siste bilen viste seg å ha en del feil, og den var inne på verksted med bruktbilgaranti hele fem ganger. Så den fortjenesten var nok ikke der. Men om vi hadde kjøpt denne privat, hadde vi selvsagt kontaktet selger også for å diskutere avslag. Garanti og ulike vilkår er gode i Norge nesten uansett. Uansett brukt eller nytt pleier jeg å forvente at å prute 20% ned gir en rimelig pris. Siste bilen lå ute for 118000, vi fikk den for 98k. Har jeg ca 50k for bil, søker jeg opptil 75k på FINN. Folk har ofte veldig urealistiske prisforventninger som selger. Det er en stor fordel å kunne noe om bil for å sjekke at den er teknisk i orden; eller å bruke en tusenlapp eller deromkring på å få et uavhengig verksted til å sjekke bilen før kjøpt. tl;dr - Lær om bilen, sjekk den grundig, stol på lovene som beskytter kunder. Kjøp privat. 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
byh1 Skrevet 11. april 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 11. april 2021 catman skrev (14 timer siden): Jeg har hatt 11 biler i livet mitt. Alle bruktbiler. Kun den aller nyeste er kjøpt hos forhandler. Økonomiske hensyn spiller jo en rolle. En forhandler trenger å tjene 30000kr eller mer for at det lønner seg for dem med verksted, klargjøring, garanti og særlig lønn til div. ansatte. Reklamasjoner er kostbare for dem. Det er det selvsagt kunden som betaler. Siste bilen viste seg å ha en del feil, og den var inne på verksted med bruktbilgaranti hele fem ganger. Så den fortjenesten var nok ikke der. Men om vi hadde kjøpt denne privat, hadde vi selvsagt kontaktet selger også for å diskutere avslag. Garanti og ulike vilkår er gode i Norge nesten uansett. Uansett brukt eller nytt pleier jeg å forvente at å prute 20% ned gir en rimelig pris. Siste bilen lå ute for 118000, vi fikk den for 98k. Har jeg ca 50k for bil, søker jeg opptil 75k på FINN. Folk har ofte veldig urealistiske prisforventninger som selger. Det er en stor fordel å kunne noe om bil for å sjekke at den er teknisk i orden; eller å bruke en tusenlapp eller deromkring på å få et uavhengig verksted til å sjekke bilen før kjøpt. tl;dr - Lær om bilen, sjekk den grundig, stol på lovene som beskytter kunder. Kjøp privat. 😄 Tusen takk for erfaringer din!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #4 Del Skrevet 11. april 2021 Jeg kjøper alltid hos forhandler, men det kan være hos privat forhandler som har godt rykte. Jeg er for dum til å kjøpe og selge biler privat. Anonymkode: e6a26...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 11. april 2021 #5 Del Skrevet 11. april 2021 Kjøpt en bil av forhandler, den var ny, kjøper bare brukte biler nå, fra private gjerne med feil og mangler fra EU kontroll. Har selv hobby verksted med løfte bukk og kan fikse det meste selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #6 Del Skrevet 11. april 2021 Kjøper kun fra forhandler. Vi har god nok råd til at det ikke er verdt styret dersom det skulle være noe. Kjøper ex-leasingbiler som er tre år gamle, med lav km-stand, kjørt av privatpersoner (ikke firmabiler). Det har funket fint for oss så langt. Anonymkode: f9f8e...9aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå