AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #1 Skrevet 10. april 2021 Så en reportasje et sted om noe de kalte «dødsrydding». Har aldri hørt begrepet før, men dreier seg altså om å rydde hus etc før man dør slik at de etterlatte slipper å gå gjennom så mye greier. Var noen som viste fram husene sine og alt mulig som burde vært kastet. Men som de tenkte de skulle ta en annen gang. Jeg har som sagt aldri hørt begrepet før, men skjønner nå at det er det jeg gjør 😂 Jeg ble skilt for 10 år siden og i forbindelse med flyttingen tok jeg en skikkelig opprydding og kastet/ga bort alt som var ødelagt, gammelt, ikke i bruk etc. Jeg er fremdeles alene og har jevnlig gjennomgang av skuffer og skap, papiret etc. Ikke er jeg spesielt gammel (54), men jeg tenker ungene skal slippe å gjøre den jobben. De skal slippe å gå gjennom esker med papirer, dokumenter, gamle kjærlighetsbrev, klær som ikke er bruker og annet ræl. Livet har dessverre lært meg at man vet aldri når det er over, man kan ikke planlegge et tidspunkt å rydde fram i tid fordi det kan være for sent. Jeg har vært med å rydde i 3 dødsbo hvorav ett var uventet, ett søsken i slutten av tyveårene uten partner. Mye jobb, psykisk tungt og det var nok ting der avdøde skulle ønsket ingen av oss måtte gå gjennom. Et av dødsboene var min farmor, hun hadde forberedt seg og hadde alt på stell. Det var det bare å sortere og bære ut. Jeg planlegger å ha både hus og annet ryddig og oversiktlig framover, både fordi jeg trives med å ha det slik og for å lette jobben for mine barn den dagen jeg ikke er mer. Hva tenker andre? Anonymkode: 0f156...007 13
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #2 Skrevet 10. april 2021 Du har helt rett. Jeg tar skippertak og rydder, men jeg vet jeg har dokumenter som bør brennes. Har også tanker om at jeg ikke ønsker gravstein. Vil ikke at ungene mine skal måtte stelle en grav en plass de kanskje ikke bor en gang. Anonymkode: c5fac...d6d 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #3 Skrevet 10. april 2021 Helt enig med deg! Etter at mormoren min ble dement og flyttet på hjem så hadde vi en enorm jobb med å tømme et stort hus som rommet et helt liv. Alt fra klær, julekort, bilder, duker, nips, verktøy til møbler. Da lovet jeg og mannen hverandre at den jobben skal våre barn (og eventuelt barnebarn) slippe. Så vi hadde en skikkelig gjennomgang av huset, og sorterte alt som vi ikke vil kvitte oss med på loftet i kasser. Anonymkode: df27b...c1d 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #4 Skrevet 10. april 2021 Jeg er litt interessert i hva du mener man bør/må rydde bort. Er det noe jeg ikke har tenkt på? Jeg er såpass gammel at jeg har noen handskrevne dagbøker fra ungdomsårene. Litt kleint, ja, men ikke noe mer enn det jeg tenker enhver som leser det vil se på som en typisk tenåring med forelskelser, prøving, og feiling. Og hvem er det som ikke har en boks med sexleketøy i disse dager? Uansett hvilken slektning som må rydde her tenker jeg bare at det vil bli diskret kastet. Har det generelt ganske ryddig og greit. Om familien ikke ønsker å rydde får de bare plukke med seg det de ønsker, og la en veldedig organisasjon fikse resten. Anonymkode: 11dea...727 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #5 Skrevet 10. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er litt interessert i hva du mener man bør/må rydde bort. Er det noe jeg ikke har tenkt på? Jeg er såpass gammel at jeg har noen handskrevne dagbøker fra ungdomsårene. Litt kleint, ja, men ikke noe mer enn det jeg tenker enhver som leser det vil se på som en typisk tenåring med forelskelser, prøving, og feiling. Og hvem er det som ikke har en boks med sexleketøy i disse dager? Uansett hvilken slektning som må rydde her tenker jeg bare at det vil bli diskret kastet. Har det generelt ganske ryddig og greit. Om familien ikke ønsker å rydde får de bare plukke med seg det de ønsker, og la en veldedig organisasjon fikse resten. Anonymkode: 11dea...727 Jeg tenker kanskje mest på ting som helt klart ikke er nødvendig å ha liggende. I den reportasjen jeg leste var det feks et ungt par som hadde et hus smekkfullt av alt mulig. Mener det var ting som var ødelagt, ting som var gått ut på dato osv. Altså mye ræl. Det er klart at jeg kaster ikke ting som er i bruk eller som betyr noe for meg. Men jeg forsøker å ha det ryddig og oversiktlig. Jeg har alt av papirer i permer, ting som blir ødelagt blir kastet, ting jeg ikke bruker blir enten solgt, gitt bort eller kastet. Jeg har kvittet meg meg alle gamle brev, både fra faren til mine barn og en tidligere samboer. De trenger ikke lese det og jeg har ikke behov for å ta vare på de. Gamle dagbøker har jeg brent, føler ikke behov for å ha de. Eneste jeg faktisk har - og som jeg nok ikke ønsker ungene skal være nødt i rydde i - er sexleketøy. Men man skal jo leve før man dør...😉 Jeg har av sentimentale grunner tatt vare på en del eiendelen, bilder, brev etc fra mine besteforeldre og mitt søsken. Dette ligger i egen eske, regner med at mine barn ikke har interesse av det og at det vil bli kastet. Jeg tenker også at om jeg er så heldig å bli gammel, så vil jeg på ett eller annet tidspunkt ta en prat med mine barn om hva jeg tenker om det som er etter meg, informere om hvor viktige papirer er etc. Det har jeg ikke gjort, tenker de skal slippe å tenke på at jeg tenker på døden. ts Anonymkode: 0f156...007 3
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #6 Skrevet 10. april 2021 Jeg har litt hoarder-tendenser, så jeg rydder hele tiden så det ikke skal "skli ut". Men jeg gidder ikke å rydde for andre sin del. Jeg har ikke barn, så jeg regner med at det blir noen fra det offentlige som må komme å rydde etter meg, og de kommer vel bare til å kaste alt uansett. Det er lettere for dem å kvitte seg med tingene mine enn det er for meg. Jeg er litt paranoid og er oppvokst med snokende mamma og lillesøster, så jeg har aldri pinlige ting liggende rundt. Hvis jeg må skrive ned noe privat, så skriver jeg det så uforståelig at ingen andre kan forstå det uansett. Det verste jeg har hatt var vel et hemmelig godtelager på rommet mitt da jeg bodde i kollektiv. Mamma fikk litt sjokk da vi måtte tømme huset til besteforeldrene mine (ikke noen hemmeligheter, bare store mengder med ting), så hun begynte å "dødsrydde" da. Jeg synes det er bra, MEN vi er ikke alltid helt enige om hva som skal tas vare på. Mye av det hun har kvitta seg med er ting jeg ville tatt vare på hvis jeg skulle rydda. Mens det hun har beholdt er ting som ikke har noen verdi for meg. Hun har jo mye igjen fortsatt som jeg en dag må rydde opp i, men nå vil jeg få problemer med å kaste det, siden det tydeligvis betydde nok til at hun måtte beholde det. Mamma har også snakka mye om at hun rydder for min del, så jeg skal slippe å gjøre det for henne. Men hun går gjennom papir og rydder permer og sorterer ting jeg aldri hadde brydd meg med å se så nøye på. Så jeg tror man gjør det litt for sin egen del også. En ting jeg reagerte på i den artikkelen var at de mente det var best å bare kaste kassene med skrot, uten å åpne dem, for hvis de begynte å se på ting ville de bare beholde dem. Min erfaring er omvendt. Jeg har altså litt hoarder-tendenser, så jeg trodde det skulle bli umulig da foreldrene mine tømte barndomshjemmet mitt. Men når jeg fikk gått gjennom alle tingene mine i fred og tenkt at "vil jeg bruke plass på denne tingen?", så ble det ikke så vanskelig likevel. Pappa rakk å kaste noe før jeg kom så langt, og tanken på de glemte skattene han kan ha kasta plager meg fremdeles. Anonymkode: fa8ed...a59 4
AnonymBruker Skrevet 10. april 2021 #7 Skrevet 10. april 2021 Jeg er minimalist, og har brukt 5 år på å komme dit jeg er i dag. Og det kan sammenlignes med dødsrydding ja, bare for meg selv i levende tilstand Jeg vil ha det rent og ryddig rundt meg, og vil ikke ha et loft fullt av "bare i tilfelle" greier. Jeg vil ikke ta vare på de tingene. Jeg har sentimetale ting ja, men det er en liten boks eller to. Ikke kasse på kasse. Hvis noen må rydde etter meg får de en enkel jobb, akkurat som at jeg har en enkel jobb med å vedlikeholde ting og hus nå som jeg har glede av det. Anbefales å gå gjennom alle eiendeler og kvitte seg (på en ansvarlig måte) med alt du ikke bruker, til og med "i tilfelle". Har ikke "i tilfelle" skjedd på 5 år, hvorfor skal det skje de neste fem årene? Kan du heller leie snowboardet i stedet for å oppbevare det på loftet hvor det støver ned? Osv. Livet er enklere med færre ting, og det er enklere å flytte. Jeg vet hva jeg eier, og jeg vet hvor alt er. Det er en utrolig god følelse. Anonymkode: abe4d...d41 3
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 Vi er for unge for dødsrydding og minimalisme, vi har to små barn, så det er mye ting. Men, min svigermor holder nå på å rydde hus etter sitt mor, som flyttet på eldre hjem. Det hun har gjort, er rett og slett betalt noen snekkere for å tømme hele huset og kjøre på dunga. Betaler 15 tusen. Jeg synes det er hårreisende mye penger. Men hun slapp ihvertfall hele jobben. Oldemor er 96, svigermor er 65. Anonymkode: 961cb...b76
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #9 Skrevet 15. april 2021 AnonymBruker skrev (På 11.4.2021 den 8.21): Vi er for unge for dødsrydding og minimalisme, vi har to små barn, så det er mye ting. Men, min svigermor holder nå på å rydde hus etter sitt mor, som flyttet på eldre hjem. Det hun har gjort, er rett og slett betalt noen snekkere for å tømme hele huset og kjøre på dunga. Betaler 15 tusen. Jeg synes det er hårreisende mye penger. Men hun slapp ihvertfall hele jobben. Oldemor er 96, svigermor er 65. Anonymkode: 961cb...b76 Det kunne jeg aldri gjort. Ryddet selv huset for min mor og gikk igjennom alt. Brukte mye tid men det er et helt liv så for meg var det viktig å ha kontrollen. Hun fikk også med seg en del til ny leilighet på omsorgssenter. Jeg er glad huset ble solgt mens hun lever for det er trist å gjøre alene etter noen er død. Anonymkode: 71399...ec6 5
GammelKaktus Skrevet 15. april 2021 #10 Skrevet 15. april 2021 Er vel relativt ung jeg og men dødsrydding er viktig uansett tenker jeg. Man vet jo aldri når man tar kvelden. Visse papirer og dagbøker har jeg brent, ville ikke vært noe mening i at guttungen skal få tilgang til de. Ellers prøver jeg å ha det relativt ryddig både i leilighet og bod. Selv om vi har mye tull.😅 Har bokser liggende med ting sortert som skal tas vare på inntil guttungen kan bestemme hva han vil beholde selv, hvis jeg dør for tidlig. Har ordnet det meste sånn i tilfelle. Liker å være forberedt.😏
AnonymBruker Skrevet 15. april 2021 #11 Skrevet 15. april 2021 Det hørtes fint ut. Mormor sitt dødsbo ble nettopp tømt, en veldedig organisasjon tok alt som var av verdi for dem. Jeg fikk en stor kasse med noe som kunne være av verdi for meg. Det var helt jævlig. Det var mye brev. Inkassokrav på inkassokrav. Forbrukslån på forbrukslån. Kreditt på kreditt. Brev om hvor jævlig hun hadde det og hvor alene hun var. Hun hadde til og med spart på papirresepter hvor det sto hvilke legemidler hun brukte, blant annet mot depresjon og alkoholisme. Kommer til å ha dårlig samvittighet resten av livet, det er nesten som om at hun ville at jeg skulle få et innblikk i dette. Anonymkode: 1a546...f46 2
Rosa Dartle Skrevet 16. april 2021 #12 Skrevet 16. april 2021 Jeg hadde aldri tenkt på det, før jeg nå ila de siste årene har ryddet ut av tre boliger etter død/at eier har kommet i omsorgsbolig. Så nå rydder jeg jevnlig i tingene mine, og er blitt mye flinkere til ikke å kjøpe så mye ræl. 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #13 Skrevet 16. april 2021 Jeg har tenkt på det! Har egentlig ikke så mye ræl, men har alliert meg med en venninne at om jeg dør plutselig, så må hun forte seg hit og fjerne sexleketøyene mine 😂 orker ikke at familie skal forholde seg til det. Anonymkode: 9f892...e18 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #14 Skrevet 16. april 2021 Dette er fornuftig. Rydd etterhvert, det er utrolig hvor mye tull og tøys en samler på. Gamle folk har hus som er fullstappa med ting og tang. Det er tungt og tidkrevende å skulle rydde ut dødsbo - sortere på ting som skulle vært kastet. Ser stadig at folk prøver å få solgt ting på fb, eller gitt det bort. Spar barna for dette, rydd i vei🙌🏻 Anonymkode: bbc6e...046 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #15 Skrevet 16. april 2021 Jeg sliter med å kaste ting, men tar noen runder med jevne mellomrom og blir stadig flinkere. Jeg bruker nettopp det at man aldri vet hva som kan skje som motivasjon for å gradvis få ting mer "på stell". Jeg har ikke noe jeg ikke ønsker at pårørende skal se/lese*, men tenker det er mye ræl de ikke skulle trenge å forholde seg til. *Jeg har en stoffpose i nattbordet som jeg vurderer å merke med "Kan kastes uåpnet av hensyn til... alle." Anonymkode: 54958...0c8 6
Jytte Skrevet 16. april 2021 #16 Skrevet 16. april 2021 Har vært med på å rydde dødsbo i nær familie. Heldigvis var vi flere som tok oss av det. Avdøde hadde ryddet de senere år og fortalt hvor viktige papirer var. Vi ga mesteparten av klærne til noen som drev med veldedighet. Det var ganske tøft. Når jeg lå alvorlig syk på sykehus var det siste jeg tenkte på at jeg ikke har ryddet. Viktige papirer, skjøte osv. ligger på en plass, men ellers har jeg en del. Alt fra gamle dagbøker til notater. Dagbøkene inneholder ikke sensitive opplysninger hvis man ikke regner med en kort periode da jeg var ung og skrev mye depressivt, men ikke kun depressivt og ikke selvmordstanker. Eier ikke så mye av nips og skap fulle av diverse serviser, men papirene kunne jeg sortert bedre selv om jeg regner med at de blir kastet. Passord til sosiale medier og mail ligger på ett sted. Boden er ryddig. Har ikke et loft eller en garasje som må tømmes. Hvis jeg skal rydde gjør jeg det for min egen del.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #17 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det hørtes fint ut. Mormor sitt dødsbo ble nettopp tømt, en veldedig organisasjon tok alt som var av verdi for dem. Jeg fikk en stor kasse med noe som kunne være av verdi for meg. Det var helt jævlig. Det var mye brev. Inkassokrav på inkassokrav. Forbrukslån på forbrukslån. Kreditt på kreditt. Brev om hvor jævlig hun hadde det og hvor alene hun var. Hun hadde til og med spart på papirresepter hvor det sto hvilke legemidler hun brukte, blant annet mot depresjon og alkoholisme. Kommer til å ha dårlig samvittighet resten av livet, det er nesten som om at hun ville at jeg skulle få et innblikk i dette. Anonymkode: 1a546...f46 Hvorfor brydde du deg ikke før da? Anonymkode: 32b6f...bd2
Nuith Skrevet 16. april 2021 #18 Skrevet 16. april 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tenkt på det! Har egentlig ikke så mye ræl, men har alliert meg med en venninne at om jeg dør plutselig, så må hun forte seg hit og fjerne sexleketøyene mine 😂 orker ikke at familie skal forholde seg til det. Anonymkode: 9f892...e18 Kan ikke dere med sexleketøy dere ikke vil at familien skal se, stappe dem i en eske og skrive "SEXLEKETØY - IKKE ÅPNE DENNE ESKEN, BARE KAST DEN!" med ekstra store bokstaver utenpå? 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #19 Skrevet 16. april 2021 Nuith skrev (11 minutter siden): Kan ikke dere med sexleketøy dere ikke vil at familien skal se, stappe dem i en eske og skrive "SEXLEKETØY - IKKE ÅPNE DENNE ESKEN, BARE KAST DEN!" med ekstra store bokstaver utenpå? Hele poenget er jo at man ikke ønsker at etterlatte skal finne slike ting i det hele tatt. Anonymkode: 07c80...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2021 #20 Skrevet 16. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hele poenget er jo at man ikke ønsker at etterlatte skal finne slike ting i det hele tatt. Anonymkode: 07c80...b9c Nei, men det vil vi uavhengig av om avdøde ønsker at de ska bli funnet eller ikke. Eneste måten å forsikre seg om at vi som skal rydde i etterkant ikke finner noe er å kvitte seg med det før man dør. Forøvrig har jeg en hel skuff med BDSM utsyr og driter fint i om min mor eller søster finner ut av det etter at jeg er død. Anonymkode: d227d...141
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå