Gjest Gjest_Skuffet_* Skrevet 29. august 2005 #1 Skrevet 29. august 2005 Det har seg slik at en kollega og meg kom i snakk om lønn. Vi gjør samme jobben. Vi har begge en bachelorgrad, men i forskjellige fag. Vi har samme fartstid i staten og er like gamle. Hun har 4 lønnstrinn mer en meg. Jeg synes det er blodig urettferdig, men hva gjør jeg?
Nella Skrevet 29. august 2005 #2 Skrevet 29. august 2005 Spørre sjefen på en ordentlig måte? Da får du sikkert et svar og se da om det er noen grunn til forskjell.
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2005 #3 Skrevet 29. august 2005 Enig, det aller beste og mest fornuftige er å spørre direkte sin sjef. Da får du sannsynligivs et svar.
Gjest Melk Skrevet 29. august 2005 #4 Skrevet 29. august 2005 Ta det opp ved lokale lønnsforhandlinger.
Gjest Turi Skrevet 30. august 2005 #5 Skrevet 30. august 2005 Gjør dere nøyaktig samme jobb? kan dere måles mot hverandre slik at dette synes? Har du spurt henne hvorfor hun har den lønnen - har hun vært tøffere i forhandlingene? Jeg er skeptisk til å gå til sjefen og si "hvorfor får jeg ikke like mye som henne?". Det kan fort oppfattes som sutrete og ha motsatt effekt. Bedre da å finne ut hva som er bakgrunnen og hvor i karriereveien deres forskjellene oppstod, og så argumentere for at du har slik og slik i stedet for å si at "hun er ikke bedre enn meg". Nå MÅ det tas hensyn til at jeg kun har jobbet i privat virksomhet, og mine holdnigner og tanker er formet ut fra det. Og i privat virksomhet er ingen like, selv om man har samme oppgaver og utdannelse. Ikke dermed sagt at forskjellene i ditt tilfelle er riktige.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2005 #6 Skrevet 30. august 2005 Gjør dere nøyaktig samme jobb? kan dere måles mot hverandre slik at dette synes? Har du spurt henne hvorfor hun har den lønnen - har hun vært tøffere i forhandlingene? Jeg er skeptisk til å gå til sjefen og si "hvorfor får jeg ikke like mye som henne?". Det kan fort oppfattes som sutrete og ha motsatt effekt. Bedre da å finne ut hva som er bakgrunnen og hvor i karriereveien deres forskjellene oppstod, og så argumentere for at du har slik og slik i stedet for å si at "hun er ikke bedre enn meg". Nå MÅ det tas hensyn til at jeg kun har jobbet i privat virksomhet, og mine holdnigner og tanker er formet ut fra det. Og i privat virksomhet er ingen like, selv om man har samme oppgaver og utdannelse. Ikke dermed sagt at forskjellene i ditt tilfelle er riktige. ← Jeg forstår at du kun har jobbet i privat virksomhet.. Kommuner og stat likner i dag mer og mer på privat næringsliv, de går også i retning av bedriftskulturen. (De er jo i grunnen bedrifter!) Selv om offentlig sektor har faste lønnsforhandlinger, betyr ikke det at arbeidsgiver ser på de med samme oppgaver og lik utdanning på samme måte eller "likt". Kanskje før i tiden men ikke i dag. Jeg opplever å få individuelle lønnsforhandlinger og behandling i vår kommune, basert kun på hva jeg gjør og bare jeg. Uavhengig av alle de andre. Det gir en fin frihet å bli sett for det individet man er, uavhengig av alle de andre. Til de kreves gode ledere som SER den enkelte - uten å jukse men mene det oppriktig. Vi er hvertfall heldige med våre intelligente ledere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå