Gå til innhold

Hannkatt sterilisering.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvorfor den skal kastreres/steriliseres når den er 6 mnd? Mener å ha lest at om det gjøres sent kan katten fremdeles ha atferd som ligner på den han har når han er kjønnsmoden. Tissing, streifing og lignende? Eller husker jeg feil? Er det noe annet om sen kastrering jeg kan ha lest? 

Anonymkode: 8c4ab...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er det noen som vet hvorfor den skal kastreres/steriliseres når den er 6 mnd? Mener å ha lest at om det gjøres sent kan katten fremdeles ha atferd som ligner på den han har når han er kjønnsmoden. Tissing, streifing og lignende? Eller husker jeg feil? Er det noe annet om sen kastrering jeg kan ha lest? 

Det er riktig. Det er best å kastrere så fort som mulig. Om katten blir kjønnsmoden først så kn den fortsatt sitte igjen med lært atferd, jo senere jo verre. En katt jeg hadde som ble kastrert som 4 åring var veldig frustrert og «hadde seg» med forskjellige ting rundt om. Mye bedre for kattene å slippe å være frustrert. Det reduserer også stress. Før kastrering er det jo veldig viktig for katten med terretorie og parring og det er jo store grunner til stress hos katten. Katter som ikke blir kastrert utvikler veldig ofte atferdsproblemer som forsvinner med kastrering, derfor man alltid anbefaler kastrering først når det er et atferdsproblem. 

Noen katter kan bli kjønnsmoden før 6 mnd og (vi er litt sen i Norge med å kastrere) og det noen klinikker som kastrerer de før 6mnd også. 

Anonymkode: ae3ae...d29

AnonymBruker
Skrevet

Katten vil også ha mindre risiko for å bli borte(de vandrer lengre når de er ukastrert) og mindre risiko for å havne i slosskamper. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Katten vil også ha mindre risiko for å bli borte(de vandrer lengre når de er ukastrert) og mindre risiko for å havne i slosskamper. 

Dette vet jeg, men om man kastrerer katten når den er 2 år, vil da katten fremdeles ha disse problemene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dette vet jeg, men om man kastrerer katten når den er 2 år, vil da katten fremdeles ha disse problemene? 

Hos noen bil det ha utviklet seg til vaner, men ikke hos alle. Kattene kommer seg raskere etter operasjonen når de er små, så tidlig kastrering (fra 3 mnd) er å anbefale. 

AnonymBruker
Skrevet

Takker for svar 😊 Bra det ikke nødvendigvis er fucked 😊

AnonymBruker
Skrevet

Det varier. Så vanskelig å si noe om da katter er forskjellige. Den vi hadde slet bare med det frustrasjonsproblemet. Mens andre kan fortsette med andre ting. Du kan være heldig å kastrere en 6 år gammel katt og så blir katten kvitt all atferd og uvaner, men det er ikke en sjangse jeg ville tatt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det varier. Så vanskelig å si noe om da katter er forskjellige. Den vi hadde slet bare med det frustrasjonsproblemet. Mens andre kan fortsette med andre ting. Du kan være heldig å kastrere en 6 år gammel katt og så blir katten kvitt all atferd og uvaner, men det er ikke en sjangse jeg ville tatt. 

Nei. Det gjelder uansett ikke meg , for å ha mitt på den tørre😊 Min sjefsdronningpus er sterilisert og alt mulig etter anbefalingene. Men forsøker å finne argumenter for å få noen til å sterilisere sine puser fort! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei. Det gjelder uansett ikke meg , for å ha mitt på den tørre😊 Min sjefsdronningpus er sterilisert og alt mulig etter anbefalingene. Men forsøker å finne argumenter for å få noen til å sterilisere sine puser fort! 

Det er ikke alltid så lett å overbevise andre nei.. Ville googlet litt (på engelsk også) for å finne gode artikler som du kan sende videre. 

Det heter foresten kastrering både på hunnkatt og hannkatt, det er noe som heter sterilisering men det er svært sjeldent det faktisk blir utført.

Du spør om hannkatt men det er jo verdt å nevne at om du steriliserer hunnkatten før første løpetid så eleminerer du sykdommer som kreft ol, gjør du det etter løpetiden så blir det forsatt mindre risiko men det er ikke helt eliminert på alle. 

Hva er grunnene deres for å ikke kastrere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke alltid så lett å overbevise andre nei.. Ville googlet litt (på engelsk også) for å finne gode artikler som du kan sende videre. 

Det heter foresten kastrering både på hunnkatt og hannkatt, det er noe som heter sterilisering men det er svært sjeldent det faktisk blir utført.

Du spør om hannkatt men det er jo verdt å nevne at om du steriliserer hunnkatten før første løpetid så eleminerer du sykdommer som kreft ol, gjør du det etter løpetiden så blir det forsatt mindre risiko men det er ikke helt eliminert på alle. 

Hva er grunnene deres for å ikke kastrere?

Ja husker aldri hvilken sv uttrykkene det er. Alle skjønner vel hva en mener uansett. 

Takk for info ☹️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ja husker aldri hvilken sv uttrykkene det er. Alle skjønner vel hva en mener uansett. 

Takk for info ☹️

Ja jeg tenkte mest på at om du skulle google det  så kan det være kastrering og sterilisering sier forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja jeg tenkte mest på at om du skulle google det  så kan det være kastrering og sterilisering sier forskjellige ting.

Det skulle være en slik: 🥰 og ikke denne: ☹️

Det skal jeg huske på😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...