Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har tatt merod (Kjemi 1 + 2, Matematikk R1, Fysikk 1) på et år? Eller bør dette tas på to år? Ønsker gjerne R2 også, men jeg er usikker på om dette er et særdeles hårete mål. 

Blir da 100% studier, ikke noe annet i tillegg. 

Anonymkode: 754d9...fc4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på videregående og vil si at det er fullt overkommelig på 1 år og få toppkarakterer. Går nå vg2 og har kjemi 1, fysikk 1 og R-matte, i tillegg til et annet programfag, norsk, historie, fremmedspråk og gym. Du klarer kjemi 2 og R2, det skal kunne veie opp for mine fem andre fag.

Når det er sagt, så er alle realfag og ganske tunge vil jeg si. Antar du ikke har hatt noe realfag før, og da vil det bli tungt for deg da realfag er en helt annen måte å tenke på. Det kommer også an på hvor motivert du er, om du får noe undervisning og hvor fort du tar ting.

Men hvis du står på, er motivert, følger en god plan f.eks. av sonans eller slike kan du komme deg gjennom alt på ett år. Men du vil få et høyt tempo. Hvis du skal bli ferdig innen ett år ville jeg ikke anbefalt å ta R2, da merod-studier ikke forventer at du kan dette. Da får du fire fag, og det er enda mer overkommelig, for jeg antar at du trenger gode karakterer. Å ha kjemi 1 og kjemi 2 på samme år kan nok bli litt tøft da du skal gå i dybden på ganske kort tid, men det skal gå an.

Anonymkode: 3fb6a...844

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal gå fint 🙂 men vurder heller biologi enn R2 

Anonymkode: 4fc67...2ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i den.

R2-matten er rettet mot ingeniørstudier og den slags.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig i den.

R2-matten er rettet mot ingeniørstudier og den slags.

Det er netopp derfor jeg vurderer R2 også, jeg heller muligens mot en ingeniørutdannelse og, også klarer jeg ikke å bestemme meg. 😕

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg går på videregående og vil si at det er fullt overkommelig på 1 år og få toppkarakterer. Går nå vg2 og har kjemi 1, fysikk 1 og R-matte, i tillegg til et annet programfag, norsk, historie, fremmedspråk og gym. Du klarer kjemi 2 og R2, det skal kunne veie opp for mine fem andre fag.

Når det er sagt, så er alle realfag og ganske tunge vil jeg si. Antar du ikke har hatt noe realfag før, og da vil det bli tungt for deg da realfag er en helt annen måte å tenke på. Det kommer også an på hvor motivert du er, om du får noe undervisning og hvor fort du tar ting.

Men hvis du står på, er motivert, følger en god plan f.eks. av sonans eller slike kan du komme deg gjennom alt på ett år. Men du vil få et høyt tempo. Hvis du skal bli ferdig innen ett år ville jeg ikke anbefalt å ta R2, da merod-studier ikke forventer at du kan dette. Da får du fire fag, og det er enda mer overkommelig, for jeg antar at du trenger gode karakterer. Å ha kjemi 1 og kjemi 2 på samme år kan nok bli litt tøft da du skal gå i dybden på ganske kort tid, men det skal gå an.

Takk for svar! :)

Jeg skal få fysisk undervisning i i alle fall R1, kjemi 1, og fysikk 1. R2 og Kjemi 2 kan det hende jeg måtte ta som privatist. 

ikke hatt realfag tidligere, men har 5 og 6 i matematikk og naturfag, så interessen ligger der. :) Men Jeg skal, som du sier, ikke ha noen andre fag, da jeg er ferdig med generell studiekompetanse. Jeg har heller ingen andre forpliktelser ved siden av (barn, jobb), og er veldig motivert for å få dette til. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, og dette gikk veldig fint. Tok i tillegg geo1 og naturfag samtidig. Fikk 6 i alt, men 5 skriftlig kjemi 2 og R1. 

Anonymkode: 63da1...168

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, og dette gikk veldig fint. Tok i tillegg geo1 og naturfag samtidig. Fikk 6 i alt, men 5 skriftlig kjemi 2 og R1. 

Anonymkode: 63da1...168

Takk for svar! Du tok da altså kjemi 1 og 2, fysikk 1, matmatikk R1 og R2, og geo1 på et år? 

Gratulerer med godt resultat  forøvrig! :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er netopp derfor jeg vurderer R2 også, jeg heller muligens mot en ingeniørutdannelse og, også klarer jeg ikke å bestemme meg. 😕

Hva vil du inn på med merod? Medisin?

Selv har jeg tenkt vekk å gå merod veien og satser mer på siving/ING4R2 til vg3 pga. jeg har tenkt litt på hvilke fag som appellerer mest til meg og hva jeg kan tenke meg å jobbe med.

Liker du matte og fysikk best, eller liker du best biologi og kjemi?

Jeg liker matte og fysikk bedre, så derfor synes jeg ingeniør passer bedre, da jeg ikke "takler" puggefag som biologi, og synes sammenhengene i matten og fysikken er mye mer spennende. I tillegg synes jeg tech og slikt virker kult og at det er gode jobbmuligheter og mange forskjellige. (Altså skulle jeg hate jobben min, er det heldigvis mulig å få en jobb man liker uansett, da man har en allsidig utdanning, enn f.eks. lege.) 

Takk for svar! :)

Jeg skal få fysisk undervisning i i alle fall R1, kjemi 1, og fysikk 1. R2 og Kjemi 2 kan det hende jeg måtte ta som privatist.

ikke hatt realfag tidligere, men har 5 og 6 i matematikk og naturfag, så interessen ligger der. :) Men Jeg skal, som du sier, ikke ha noen andre fag, da jeg er ferdig med generell studiekompetanse. Jeg har heller ingen andre forpliktelser ved siden av (barn, jobb), og er veldig motivert for å få dette til. :)

Du kan sikkert få R2 og kjemi 2 undervisning på sonans eller andre lignende privatskoler. Du melder jo deg opp til eksamen, og de vil tilby kurs i det.

Hvis du behandler fagene som en vanlig arbeidsdag i løpet av hele året skal dette gå fint regner jeg med, men du må regne med å jobbe litt ekstra (dvs. mer enn "en vanlig arbeidsdag" og evt. helger for å nå toppkarakter). Poenget mitt er at gode karakterer i realfag tar tid, og er du motivert nok vil du ikke se på dette som jobb, drit eller en forpliktelse. Forskjellen mellom realfag og fellesfagene er jo at i fag som norsk og historie kan du kommer uforberedt og snakke deg rundt stoffet og få en toppkarakter, mens i realfag er et svar enten helt rett eller helt feil.

Det tar tid å se sammenhengene og få aha-opplevelser, som er det som gjør realfag så gøy. Det må modnes. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...