Gå til innhold

Legen vil ikke gi meg antidepressiva

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært hos tre forskjellige psykologer opp igjennom åra. Jeg har vært depressiv siden jeg var barn, var 10 år når jeg hadde tenkt til å hoppe fra en bru første gang. Siden corona kom har tankene om å ikke leve mer blitt mer og mer inntredende. Jeg drar på jobb fordi jeg har en ansvarsfølelse, at jeg vil ikke ødelegge resten av livet mitt, men hvis jeg ikke lever er er det ikke lengre ett problem. 

Psykologen jeg har nå har jeg gått til fire ganger, som har satt dystemi og moderat depresjon som diagnose. Han anbefalte meg å prøve antidepressiva, spesielt siden det er korona som nå gjør livet uutholdelig. 

Drar til legen i dag og sier jeg egentlig ikke ønsker, men jeg vil prøve fordi sånn jeg føler det orker jeg ikke lengre å føle det. Noe må gjøres. Jeg forklarer det at hvis det er sånn her resten av livet mitt skal være så orker jeg det ikke mer. 

Han presterer da å ringe psykologen foran meg og sier at han ikke har samme symptombilde før han sier at jeg kan gå. Han hører ikke etter i det hele tatt. Jeg fungerer, det er det viktigste, om jeg konstant går rundt og føler meg jævlig, det har tydeligvis ikke mye å si. Han sender da en melding og sier et psykologen skal henvise til en psykiater, ifht til medikamenter. Han sa også at det blir hans navn som står bak hvis han skriver ut, og det virket det ikke som han ville. Så nå må jeg vente enda en uke før jeg skal ha samtale med en psykolog, så sikkert enda lengre før en psykiater. Jeg her ventet siden november da jeg startet den tredje utredningen for depresjon, og nå er vi straks i mai. Det virker som jeg ikke får noe hjelp, at det faktisk må gå så langt at jeg skader meg selv før man får det... 

Noen råd?

Anonymkode: 11039...eed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

bytt fastlege

Anonymkode: f6e5c...b42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om hjelp fra psykologen din. Det jobber også leger på dps

Anonymkode: 4d68c...2f9

AnonymBruker
Skrevet

Virker egentlig bare som legen ikke føler seg fagkompetent på psykiatri. En psykiater er langt bedre skikket enn en fastlege og psykolog til å finne et medikament som kan passe. Selv om det tar lenger tid, tror jeg du vil få bedrehjelp om du venter. 

Anonymkode: 6bc58...c63

Skrevet

Bytt fastlege.

Å skrive ut antidepressiva som f.eks. sertralin er jo ikke særlig risikabelt, det er veldig liten fare for noe særlige bivirkninger og tilnærmet ingen fare for avhengighet.

Veldig spesielt at legen ikke bare skriver ut medisinene, særlig når du også har en depresjonsdiagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...